Terug Gemeenteraad

ma 18/12/2023 - 20:15 *

  • Punt 1 tot en met 34 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.

    Punt 35 werd hem meegedeeld door raadslid Liesbeth Jodts (Groen).

    OPENBARE ZITTING

    1. Lokaal bestuur. Meerjarenplan 2024/1 2020 - 2025. Aanpassing. Goedkeuring.
    2. Jaarrekening 2022. Goedkeuring door de toezichthoudende overheid. Kennisname.
    3. Autonoom gemeentebedrijf Aalter. Meerjarenplan 2024/1 2020 - 2025. Aanpassing. Goedkeuring.
    4. Autonoom Gemeentebedrijf Aalter. Investeringen 2024. Toegestane lening. Aanpassing. Goedkeuring.
    5. Autonoom gemeentebedrijf Aalter. Prijssubsidiereglement. Aanpassing. Goedkeuring.
    6. Politiezone Aalter-Maldegem. Dotatie 2024. Goedkeuring.
    7. Politie. Begrotingswijziging 2023. Goedkeuring door de toezichthoudende overheid in het kader van het specifiek toezicht op de lokale politie. Kennisname.
    8. Hulpverleningszone Meetjesland. Meerjarenbeleidsplan 2024-2025. Goedkeuring.
    9. Hulpverleningszone Meetjesland. Begroting en dotatie 2024. Vaststelling.
    10. Aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
    11. Invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale ontvangsten. Retributiereglement. Wijziging. Goedkeuring.
    12. Inschrijvingsgeld Academie voor muziek, woord en dans. Retributiereglement. Wijziging. Goedkeuring.
    13. Rechtspositieregeling. Wijziging. Goedkeuring.
    14. Personeelsformatie. Opheffing. Werkwijze personeelsplan. Goedkeuring.
    15. Arbeidsreglement gemeentepersoneel. Wijziging. Goedkeuring.
    16. Deeltijds kunstonderwijs. Arbeidsreglement. Wijziging. Goedkeuring.
    17. Deeltijds kunstonderwijs. Beleidsplan voor de Academie voor muziek, woord en dans 2023-2025. Goedkeuring.
    18. Deeltijds kunstonderwijs. Academiereglement. Wijziging. Goedkeuring.
    19. Deeltijds kunstonderwijs. Alternatieve Leercontext. Goedkeuring.
    20. Herinrichtingsproject Moerstraat – ACT-2015. Ontwerp- en aanbestedingsdossier, lastvoorwaarden, raming en gunningswijze. Goedkeuring.
    21. Leveren, plaatsen, onderhouden en exploiteren van publicitaire en niet-publicitaire schuilhuisjes voor gebruikers van het openbaar vervoer. Concessieovereenkomst. Goedkeuring.
    22. Bibliotheek. Schenking boek. Aanvaarding. Goedkeuring.
    23. Cabines Lostraat en Stationsstraat. Aankoop. Authentieke akte. Goedkeuring.
    24. Site Boomgaardstraat 10. Online openbare verkoop. Authentieke akte. Goedkeuring.
    25. Wegenis De Barge. Kosteloze grondafstand. Authentieke akte. Goedkeuring.
    26. Wingenestraat. Kosteloze grondafstand. Authentieke akte. Goedkeuring.
    27. Kleine Lijkstraat - Nevelestraat. Kosteloze grondafstand. Authentieke akte. Goedkeuring.
    28. Perceel grond in de Léon Bekaertlaan. Onderhandse verkoop om reden van openbaar nut. Koop-verkoopovereenkomst. Goedkeuring.
    29. Gebouw met terrein in de Sportlaan. Verlenging erfpachtrecht. Goedkeuring.
    30. Ondersteuning Energie en Klimaat. Verlenging samenwerkingsovereenkomst. Goedkeuring.
    31. Energiehuis Veneco. Nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Goedkeuring.
    32. Streekwerking Veneco. Vernieuwde samenwerkingsovereenkomst. Goedkeuring.
    33. Gemeentelijke Holding NV in vereffening. Buitengewone algemene vergadering 22 december 2023. Vaststelling mandaat. Bekrachtiging.
    34. Regiowerking. Rapportering verslagen intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Goedkeuring.

    BIJKOMENDE PUNTEN

        35. Investeringen in het jeugdlokaal van KSA Lotenhulle-Poeke in Lotenhulle

    VRAGEN EN ANTWOORDEN

Openbare zitting

  • Elk jaar worden de kredieten aangepast aan de vooruitzichten van het volgend boekjaar en de gevolgen op de volgende boekjaren. Aangezien dit de eerste meerjarenplanaanpassing is na de goedkeuring van de jaarrekening 2022 werden in deze aanpassing ook de resultaten van de jaarrekening 2022 verwerkt en is er een grondige bijsturing van de kredieten 2023 op basis van de evolutie van de uitgaven en de genomen beleidsbeslissingen in 2023.  

    Aangezien de financiële consequenties voor ten minste 3 toekomstige boekjaren moeten worden beschreven, zullen sommige schema’s in het meerjarenplan uitzonderlijk verwijzen naar het jaar 2026, niettegenstaande de periode van de aanpassing van het meerjarenplan steeds de initiële periode van het meerjarenplan blijft. Zo zullen de staat van het financieel evenwicht (schema M2), het overzicht van de ontvangsten en uitgaven volgens hun economische aard (schema T2) en het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4) altijd de periode tot en met 2026 omvatten. De strategische nota blijft, conform art. 257 van het decreet lokaal bestuur, steeds betrekking hebben op de periode 2020-2025.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2024/1 2020 - 2025 goed te keuren.

  • Midden november 2023 liet het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale Financiën, per brief weten dat de jaarrekening 2022 is goedgekeurd.

    Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van de brief inclusief het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het gemeentebestuur en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Aalter.

  • Elk jaar worden de kredieten aangepast aan de vooruitzichten van het volgend boekjaar en de gevolgen op de volgende boekjaren. Aangezien dit de eerste meerjarenplanaanpassing is na de goedkeuring van de jaarrekening 2022 werden in deze aanpassing ook de resultaten van de jaarrekening 2022 verwerkt en is er een grondige bijsturing van de kredieten 2023 op basis van de evolutie van de uitgaven en de genomen beleidsbeslissingen in 2023.  

    Aangezien de financiële consequenties voor ten minste 3 toekomstige boekjaren moeten worden beschreven, zullen sommige schema’s in het meerjarenplan uitzonderlijk verwijzen naar het jaar 2026, niettegenstaande de periode van de aanpassing van het meerjarenplan steeds de initiële periode van het meerjarenplan blijft. Zo zullen de staat van het financieel evenwicht (schema M2), het overzicht van de ontvangsten en uitgaven volgens hun economische aard (schema T2) en het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4) altijd de periode tot en met 2026 omvatten. De strategische nota blijft, conform art. 257 van het decreet lokaal bestuur, steeds betrekking hebben op de periode 2020-2025.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2024/1 2020 - 2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter goed te keuren.

  • Om de geplande investeringen van 2024 van het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter te kunnen realiseren, zal een renteloze leningsovereenkomst afgesloten worden tussen het gemeentebestuur Aalter en het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter. Afhankelijk van het bedrag dat effectief door het bedrijf zal worden opgenomen, zal er op het einde van 2024 een definitieve aflossingstabel worden opgesteld.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de leningsovereenkomst goed te keuren.

  • Uit zijn statuten moet blijken dat het autonoom gemeentebedrijf een winstoogmerk heeft. Dit mag niet enkel theoretisch zijn. Het bedrijf moet ook kunnen aantonen dat er in de praktijk effectief winst kan gerealiseerd worden. Omdat de inkomsten van het autonoom gemeentebedrijf Aalter niet hoog genoeg zijn om winst te maken, werd een prijssubsidiereglement, als bijlage bij de beheersovereenkomst, goedgekeurd.

    Dit reglement bepaalt dat het gemeentebestuur een prijssubsidie toekent aan het autonoom gemeentebedrijf Aalter bestaande uit de prijs die de bezoeker van het Sportpark Aalter-centrum betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Deze factor ligt vast in het prijssubsidiereglement. Uit analyse blijkt nu dat deze factor moet gewijzigd worden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste prijssubsidiereglement goed te keuren.

  • De politieraad Aalter-Maldegem stelde op 23 oktober 2023 de begroting 2024 vast. De opgenomen dotatie wordt jaarlijks vastgelegd door de politieraad op basis van een akkoord en wordt berekend op basis van de verdeelsleutel in het protocol (55% voor Aalter en 45% voor Maldegem). De politiezone Aalter-Maldegem ontvangt van het gemeentebestuur Aalter in 2024 een dotatie van 4.613.800 euro.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de dotatie 2024 van de politiezone Aalter-Maldegem vast te stellen.

  • In het kader van het federaal toezicht werd de begrotingswijziging 2023 van de politiezone Aalter goedgekeurd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van de Federale dienst gouverneur, Dienst toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent. 

  • Elke hulpverleningszone stelt een meerjarenbeleidsplan op. Dit bevat de visie voor 6 jaar, onder andere op het vlak van prioriteiten, personeelsbeleid, middelen en posten. Het meerjarenbeleidsplan houdt rekening met de bestaande situatie en de risicoanalyse. Het laat de hulpverleningszone toe om te bepalen en uit te werken wat de opdrachten, de visie en de waarden van de zone zijn, evenals de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de middelen die nodig zijn om deze doelstellingen en deze niveaus van dienstverlening te bereiken. Het gemeentelijk luik van het meerjarenbeleidsplan dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenbeleidsplan 2024-2025 van de Hulpverleningszone Meetjesland goed te keuren.

  • De zoneraad van de hulpverleningszone Meetjesland stelde op 18 oktober 2023 de begroting 2024 vast. De opgenomen dotatie wordt jaarlijks vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord en wordt berekend op basis van de zonale verdeelsleutel. De hulpverleningszone Meetjesland ontvangt van het gemeentebestuur Aalter in 2024 een dotatie van 1.004.289,31 euro.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de begroting 2024 van de hulpverleningszone Meetjesland en de dotatie 2024 aan de hulpverleningszone Meetjesland vast te stellen.

  • Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 wordt het percentage van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting vastgesteld op 5,6%.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast reglement 'aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting' goed te keuren.

  • De gemeenteraad keurde op 19 december 2022 het retributiereglement invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale ontvangsten goed. In dit retributiereglement is een uitzondering opgenomen op de aanmaningen en invorderingen voor de retributies van de gemeentelijke openbare bibliotheek.

    Door een wijziging in het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke openbare bibliotheek (goedgekeurd door de gemeenteraad van 13 november 2023), moet ook het retributiereglement invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale ontvangsten aangepast worden vanaf 27 februari 2024 met name de uitzondering is vanaf dan overbodig geworden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het vernieuwde retributiereglement invorderingskosten van fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

  • Het retributiereglement 'Inschrijvingsgeld Academie voor muziek, woord en dans' voor het schooljaar 2023-2024 werd op 8 mei 2023 goedgekeurd door de gemeenteraad. Vanaf dit schooljaar zal de Academie voor muziek, woord en dans ook 'leeractiviteiten op maat' inrichten volgens twee los van elkaar staande modules:

    • module 'speltheater': een lessenreeks van tien afgebakende lessen speltheater met als doelgroep volwassen leerlingen van de Academie die de module 'speltheater' opnemen als vervolgtraject,
    • module 'dans': een lessenreeks van tien afgebakende lessen dans met als doelgroep volwassen leerlingen van de Academie en andere extern geïnteresseerden.

    Het inschrijvingstarief per persoon per module bedraagt dit schooljaar 30 euro. Aangezien dit vorig schooljaar gratis was, is een aanpassing van het retributiereglement noodzakelijk.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast retributiereglement 'Inschrijvingsgeld Academie voor muziek, woord en dans' goed te keuren.

  • De Vlaamse regering beoogt met het nieuwe besluit rechtspositieregeling de lokale besturen meer vrijheidsgraden te geven ter bevestiging van de lokale autonomie in het voeren van een modern personeelsbeleid. Om die reden koos de Vlaamse Regering er bewust voor om te werken met een kaderbesluit voor de nieuwe rechtspositieregeling en als vertrekpunt enkel de minimale bepalingen en voorwaarden over te nemen uit bestaande besluiten.  

    Er zijn geen dwingende bepalingen met betrekking tot het aanpassen van de bestaande rechtspositieregelingen. Ieder bestuur kan kiezen wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden binnen het nieuwe besluit rechtspositieregeling. Het bestuur kan er ook voor kiezen om bepaalde onderdelen van de rechtspositieregeling aan te passen zonder dat meteen alle onderdelen dienen aangepast te worden.   

    Op basis van voorgaande beslissingen en actuele noden is in eerste instantie de focus gelegd op het luik 'werving en selectie'. Daarnaast werden ook enkele andere elementen opgenomen zoals het voornemen van het toekennen van een digitaliseringsvergoeding, het principe van functieverzwaring, de bepalingen van het ontslagdecreet… Er werd ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele updates aan te brengen zoals verwijzingen naar verouderde wetgeving.  

    Tot op heden bestonden 3 documenten (rechtspositieregeling gemeentepersoneel, rechtspositieregeling OCMW-personeel gemeenschappelijke graden en rechtspositieregeling OCMW-personeel specifieke graden) die op enkele artikels na volledig gelijklopend waren. Uit efficiëntieoverwegingen werd één document opgemaakt voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de wijziging van de rechtspositieregeling. 

  • Het decreet over het lokaal bestuur legt de personeelsformatie niet langer op als een verplicht instrument maar zolang het bestuur de personeelsformatie niet opheft of door een ander instrument vervangt, blijft ze gelden. 

    In functie van de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 werd de personeelsbehoefte voor de komende beleidsperiode al werd ingeschat en de financiële gevolgen daarvan werden opgenomen in het meerjarenplan. Hiervan gebeurt een jaarlijkse bijsturing. Over de invulling van dit personeelsplan wordt ook periodiek gerapporteerd.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het opheffen van personeelsformatie en deze te vervangen door het personeelsplan met de budgettaire contouren zoals opgenomen in het meerjarenplan van het lokaal bestuur met een periodieke rapportering over de invulling van het personeelsplan. 

  • Op 1 juni 2023 trad nieuwe regelgeving tot wijziging van de bescherming tegen represailles vanwege de werkgever op het vlak van discriminatie en geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk in werking. Hierdoor werd de procedure voor het verzoek tot formele psychosociale interventie wegens feiten van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag aangepast. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om nog enkele andere updates door te voeren. Er werd een aangepaste versie van het arbeidsreglement opgemaakt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijziging van het arbeidsreglement goed te keuren. 

  • Naar aanleiding van de aangepaste wetgeving, worden er wijzigingen doorgevoerd in het arbeidsreglement van het deeltijds kunstonderwijs.

    De voorgestelde wijzigingen in het arbeidsreglement deeltijds kunstonderwijs gaan over: de data van pedagogische studiedagen, de omschrijving van 'wekelijkse opdrachten' voor leerkrachten, de opzeggingstermijn voor stopzetting van flexibele werkregeling, omschrijvingen en mogelijkheden van lesverplaatsingen, informeren over gesubsidieerde opdrachten, info over gebruik en bewaren van beelden van bewakingscamera's, afspraken over recht op deconnectie, gebruik en rechten van databanken, te ontvangen afschriften bij indiensttreding.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijziging van het arbeidsreglement deeltijds kunstonderwijs goed te keuren

  • Naar aanleiding van een nieuwe verplichting vanuit het departement onderwijs, worden er wijzigingen doorgevoerd in het Beleidsplan. 

    Het beleidsplan van de Academie voor muziek, woord en dans van 2023 tot 2025 bevat 5 prioritaire doelstellingen om te realiseren. De doelstellingen gaan over: de uitwerking van leerdoelen van het leerplan, de samenhang van de vakken, het evaluatiebeleid van de leerlingen, het aanbod van de Academie, de vervanging van het instrumentarium.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het beleidsplan voor de Academie voor muziek, woord en dans van 2023 tot 2025 goed te keuren.

  • Naar aanleiding van de aangepaste wetgeving, worden er wijzigingen doorgevoerd in het Academiereglement van het deeltijds kunstonderwijs.

    De voorgestelde wijzigingen in het Academiereglement gaan over: ouders toelichting geven bij het vernieuwde reglement, het voorzien van contactgegevens van leerlingen voor communicatie, wat er wel of niet inbegrepen is bij de huur van instrumenten, omschrijving van het verplichte uniform voor dansers, info over gebruik en bewaren van beelden van bewakingscamera's. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijziging van het Academiereglement goed te keuren. 

  • Aan de hand van het toetsingsinstrument voor de Alternatieve Leercontext in de Academie voor muziek, woord en dans kunnen leerlingen, met toestemming van de directie, vakken geheel of gedeeltelijk volgen buiten de Academie in een kwaliteitsvolle leeromgeving. Zowel de leerlingen als de verenigingen dienen hiervoor een overeenkomst af te sluiten. De gemeenteraad kan het college van burgemeester en schepenen machtigen om de overeenkomsten af te sluiten met geïnteresseerden die voldoen aan het toetsingsinstrument.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het toetsingsinstrument en de sjablonen van de overeenkomsten met verenigingen en leerlingen goed te keuren.

  • De Moerstraat, de verbindingsweg tussen Bellem en Ursel/ Zomergem, heeft een breed wegprofiel, parkeerstroken langs beide zijden, enkelzijdige fietspaden en een voetpad langs de pare kant van de weg. Een driedubbele bomenrij (platanen) zorgt voor een laaneffect. Door de beperkte omvang van de plantvakken waarin de platanen zijn aangeplant, zorgen de groeiende boomwortels voor terugkerende opstuwing van de asfaltverharding van het fietspad. De tijdelijke ingrepen aan het wegoppervlak bieden geen definitieve oplossing. De oneffenheden zorgen voor een onveilige situatie. De herinrichting van deze weg beoogt een duurzame oplossing voor de terugkerende problematiek van de opstuwende boomwortels.

    Het ontwerp voorziet in de aanleg van een dubbelrijrichtingsfietspad met een breedte van 3 m. Het voetpad wordt vernieuwd. De bomenrij kant woningen wordt gerooid. Er wordt een maximale heraanplant van bomen voorzien aan de overzijde ter compensatie. Een oppervlakte van 2.500 m² openbaar domein wordt onthard. Waterdoorlatende parkeerstroken in grasdallen  worden aangelegd over het traject van kruispunt met Bellemdorpweg tot kruispunt De Conincksgoed. Binnen dit inrichtingsproject wordt geen vernieuwing van de riolering voorzien.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp- en aanbestedingsdossier (plannen, bestek en meetstaat) en raming goed te keuren en de werken te gunnen bij wijze van openbare procedure.

  • Het lokaal bestuur wenst in te zetten op een uniforme aanpak omtrent de infrastructuur voor gebruikers van het openbaar vervoer op het grondgebied van de gemeente Aalter.

    Hiervoor wenst het een concessie aan te gaan met een externe partner die alle schuilhuisjes op het grondgebied exploiteert en hiervoor in ruil het exclusieve recht verkrijgt om publiciteit te voeren in deze schuilhuisjes.

    De concessie heeft betrekking op het leveren, plaatsen, onderhouden en exploiteren van publicitaire en niet-publicitaire schuilhuisjes voor gebruikers van het openbaar vervoer op het grondgebied van de gemeente Aalter. 

    De voorgestelde duurtijd van de concessie bedraagt 15 jaar. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de concessieleidraad voor de overeenkomst goed te keuren.

  • Op 6 en 7 mei 2023 ging in Aalter het kunstproject 'Regard: kunst kijken' door. Kunstkring Altra stippelde een kunst-wandel-parcours uit waarbij lokale kunstenaars met hun kunstwerken naar buiten konden treden. Een deelnemend kunstenaar stelde zijn schetsboek 'Chayote Verapaz" tentoon. Deze kunstenaar wenst dit boek te schenken aan de bibliotheek zodat dit kan worden opgenomen in de collectie.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de schenking te aanvaarden. 

  • Het gemeentebestuur is de eigenaar van de cabinegronden in de Lostraat 4+ en de Stationsstraat 250+.

    Fluvius is eigenaar van de oude cabines. In het kader van het 100-jarig bestaan van het elektriciteitsnet, werd er voorgesteld om de cabines als erfgoedwaarde te behouden. Fluvius is bereid de cabines met apparatuur te verkopen voor een symbolische euro.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de akte aankoop.

  • De gemeenteraad ging akkoord met de online openbare verkoop van de site Boomgaardstraat 10 en aanvaardde het hoogste bod uit de tweede biedingsfase.

    Er werd een akte opgemaakt voor de verkoop.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de authentieke akte.

  • In de vergunning van 12 september 2016 werd aan de verkavelaar een kosteloze grondafstand opgelegd.

    Er werd een akte kosteloze grondafstand opgemaakt voor de overdracht van 507m² grond aan het gemeentebestuur.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de authentieke akte.

  • In de omgevingsvergunning van 21 maart 2022 werd een kosteloze grondafstand aan de verkavelaar opgelegd.

    Er werd een akte kosteloze grondafstand opgemaakt voor de overdracht van 36 m² grond aan het gemeentebestuur.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de authentieke akte.

  • De verkavelaar dient over te gaan tot een kosteloze grondafstand van een strook grond van 12m² in de Kleine Lijkstraat – Nevelestraat, ter realisatie van het gemeentelijk rooilijnplan Nevelestraat.

    Er werd een akte kosteloze grondafstand opgemaakt voor de overdracht van 12 m² grond aan het gemeentebestuur.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de authentieke akte.

  • De gemeenteraad ging akkoord met de onderhandse verkoop van grond aan Fiberklaar om reden van opbaar nut, namelijk voor het plaatsen van een PoP-cabines.

    Er werd een nieuwe locatie gevonden in de Léon Bekaertlaan, als alternatief voor de PoP-cabine in de Oostmolenstraat. Hiervoor werd er een koop-verkoopovereenkomst opgemaakt. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst.

  • Vzw Sjelterimmo stelt de vraag aan het gemeentebestuur om het huidige erfpachtrecht te verlengen.

    De reden hiervoor is de mogelijkheid tot een gespreide renovatie van het gebouw gelegen in de Sportlaan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principiële goedkeuring te verlenen om het erfpachtrecht te verlengen.

  • De voorbije drie jaar heeft het lokaal bestuur samen met Veneco verder gewerkt aan acties en projecten die bijdragen aan de lokale klimaatdoelstellingen via de klimaat- en energiewerking. 

    Ondertussen heeft het lokaal bestuur het Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0, 2.0 en 2.1) ondertekend.

    Er werd een sterkere link gelegd met de nieuwe dienstverlening wonen, die ondertussen stevig verankerd zit in de werking van Veneco. Ook de werking van het Energiehuis werd de laatste jaren door de Vlaamse Overheid aangepast en uitgebreid.

    De verlenging zorgt ervoor dat lokale besturen verder kunnen ondersteund worden door Veneco in het realiseren van een lokaal energiebeleid en klimaatprojecten.

    De verlenging van de overeenkomst 'Energie en Klimaat' loopt van 1 november 2023 tot eind december 2026.

    Het lokaal bestuur wenst met deze verlenging de eigen gemeentelijke duurzaamheid-, klimaat- en energieambities kracht bij te zetten.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

  • Eind 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen Energiehuis Veneco en het lokaal bestuur. Door recente wijzigingen van het Vlaamse Energiedecreet en de daaropeenvolgende uitbreiding van het takenpakket van de Vlaamse Energiehuizen is de huidige samenwerkingsovereenkomst achterhaald.

    De samenwerkingsovereenkomst dient omwille van volgende redenen vernieuwd te worden:

    • Inkanteling van SOM vzw bij Veneco, dit heeft een integratie van de dienstverlening Wonen en Energie tot gevolg;
    • Invoering van de MijnVerbouwLening als vervanger voor de Vlaamse Energielening;
    • Invoering van de MijnVerbouwpremie;
    • Wijziging/uitbreiding van de basistaken van het Energiehuis, o.a. de verplichte integratie van de woon- en energieloketwerking;
    • Invoering van het nieuwe meerjarenplan 2022-2025, dat als bijlage bij de nieuwe samenwerkingsovereenkomst zal worden gevoegd;

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verlenging van samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

  • Samen met Veneco en de twee subregio's (het Meetjesland en de Leie-Schelde & Oostrand Gent) heeft het lokaal bestuur Aalter een samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de streekwerking.

    De financiering gebeurt jaarlijks op basis van een vast bedrag vermenigvuldigd met het aantal inwoners. Naast de werking van de overlegstructuren worden met de middelen tal van streekprojecten (deels) gefinancierd zoals Meetjesland Klimaatgezond, project hergebruik hoeves,... Binnen de samenwerking zullen mobiliteit en energie & klimaat prioritaire thema's zijn.

    Door de inflatie en de overschrijding van de spilindex zijn de loonkosten sterk gestegen en is een aanpassing van het vast bedrag per inwoner noodzakelijk. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst streekwerking met Veneco goed te keuren. 

  • De buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening vindt plaats op 22 december 2023. Er werd een voorstel van agenda bezorgd. Aangezien de getekende volmacht voor de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening voor 15 december 2023 moet bezorgd worden, in casu dus voor de zitting van de gemeenteraad, heeft het college van burgemeester en schepenen op 27 november 2023 de punten op de agenda goedgekeurd en de vertegenwoordiger gemandateerd. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de collegebeslissing van 27 november 2023 te bekrachtigen. 

  • Het decreet over regiovorming stelt de verplichting te rapporteren over de regiowerking aan de gemeenteraad. Het regiodecreet is van toepassing op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid.

    De ontvangen verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering.

Bijkomende punten

  • Op 22 november 2023  blokletterde VRT nieuws in een artikel betreffende de slechte staat van de lokalen van jeugdbewegingen: “Ook de KSA Lotenhulle in Poeke bij Aalter in Oost-Vlaanderen sukkelt met hun lokaal. "De bovenverdieping kunnen we niet meer gebruiken, omdat het dak enkele jaren geleden deels is ingestort", zegt groepsleidster Margaux Willems. "De deuren boven zijn daarom afgesloten. We hebben enkel beneden nog een keuken, de gang en de tuin." 

    Naar aanleiding van deze artikelreeks in de kranten, onderschrijft Minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) de oproep van de jeugdbewegingen naar steden en gemeenten om van de jeugdinfrastructuur een absolute prioriteit te maken. 

    De meisjes-KSA in Lotenhulle geeft om beurt werking aan 110 meisjes; de jongens KSA aan ongeveer 65. Hiervoor hebben ze geen bruikbare veilige lokalen op dit moment. Ze moeten hun werking over het weekend spreiden omdat de verschillende groepen niet op hetzelfde moment in de kleine onveilige ruimtes kunnen.

    In de meerjarenplanning is 10.000 euro voorzien om een studie aan te vatten om een huisvesting voor zowel de voetbal als de KSA te zoeken. Tot nu toe was daar nog niets rond gebeurd. Naar aanleiding van de aankondiging van het artikel zijn hier eerste gesprekken over opgestart. Maar van de weerslag van deze gesprekken vinden we niets terug in de colleges. Maar dat de toestand heel erg was, dat was al duidelijk. 

    In het verslag van de brandweer van 17 maart 2021 werd reeds gemeld dat de brandweer voorstelt een stabiliteitsstudie te laten uitvoeren voor de vloer van de eerste verdieping.

    In het college van 1 februari 2021 staat al gemeld dat er sprake is van grote brandlast, structurele tekortkomingen, geen veilige locatie voor de jeugdbeweging, de openbare veiligheid in het gedrang is, de beschikbare ruimte binnen is onveilig voor de KSA … 

    Er werd voorgesteld om het sportcentrum van Lotenhulle als alternatief te gebruiken. Maar omdat daar ook al jeugd- en sportkampen doorgaan, kan dit niet.

    Het uitgangspunt van het college (vastgelegd in het meerjarenplan) is dat KSA verhuist uit het centrum van Poeke en samen gehuisvest wordt met de voetbalclub. Of zij dat zelf een goed idee vinden, wordt niet bekeken. Of een gezamenlijke huisvesting op de relatief kleine oppervlakte aan de huidige voetbalkantine een goed idee is , wordt niet in vraag gesteld. De vraag is vooral of de 2 op die beperkte ruimte en met beiden een werking in het weekend kwaliteitsvol kan. 

    We zijn 3 jaar verder en er is nog steeds geen concreet plan. Het college was op de hoogte, maar ondernam nauwelijks actie.

    Groen stelt voor om met de KSA aan tafel te gaan en te bekijken wat er op korte termijn kan gebeuren om hen een betere huisvesting te geven. Welke dringende herstelwerken zijn nodig om de KSA intussen veilig in het lokaal te laten huisvesten. Hiervoor moet een grondige analyse van het gebouw gebeuren.  Waar kan de KSA in afwachting van herstelwerken, tijdelijk gehuisvest worden? (welke – bij Nick in Poeke -boerderij, kerk Poeke, pastorij Poeke, oude school?, ander? ). 

    Intussen vraagt Groen om een ernstig voorstel te doen aan de KSA. Dat kan alleen maar gebeuren nadat grondig in kaart wordt gebracht hoeveel ruimte KSA nodig heeft om hun activiteiten op een goede manier uit te voeren. De verhuis van de KSA mag hierbij niet het uitgangspunt zijn. Het is een absolute meerwaarde om dit oude gebouw, die de geschiedenis van Poeke weerspiegelt, in te zetten voor onze jeugdbewegingen ipv het op termijn, net als andere gebouwen te verpatsen aan de hoogst biedende om er luxeloften van te maken. 

    Groen vraagt extra budget (100.000 euro) voor eerste herstellingen in deze meerjarenplanning op te nemen. Daarnaast moet een architect worden aangesteld (+ 40.000 euro) die een grondige analyse maakt op basis van de noden van de KSA of restauratie en verbouwing op de site zelf mogelijk is of een samenhuisvesting met de voetbal kwaliteitsvol kan. 

    Groen stelt voor extra budget op te nemen in de meerjarenplanning. Namelijk 100.000 euro voor eerste herstellingen en 40.000 euro extra budget voor een architect die op basis van behoeften van KSA en voetbal een voorstel uitwerkt.   

Vragen en antwoorden


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst