Terug Gemeenteraad

ma 11/04/2022 - 20:00 Auditorium

Openbare zitting

  • Punt 1 en 3 tot en met 15 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen. 

    Punt 16 werd hem meegedeeld door raadslid Ann Depoortere (Groen).

    Punt 17 werd hem meegedeeld door raadslid Jesse De Meulenaere (Groen).

    Punt 18 werk hem meegedeeld door raadslid Mieke Schauvliege (Groen).

    OPENBARE ZITTING

    1. Coronavirus. Maatregelen. Rapportering. Goedkeuring.
    2. Auditrapport thema-audit Fusiebesturen uitgevoerd door Audit Vlaanderen. Kennisname.
    3. Knesselaars Muziek- en Toneelonderwijs. Aanpassing voorwaarden nominatieve subsidie. Goedkeuring.
    4. Reglement organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein. Aanpassing. Goedkeuring.
    5. 2de pensioenpijler voor contractuele personeelsleden. OFP Procolus. Toetreding. Vertegenwoordiger en plaatsvervanger. Aanduiding. Goedkeuring.
    6. Arbeidsreglement. Fietsleasing. Wijziging. Goedkeuring.
    7. Academie voor muziek, woord en dans. Arbeidsreglement. Aanpassing. Goedkeuring.
    8. Evaluatiereglement deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing. Goedkeuring.
    9. Inrichten instrument 'doedelzak', 'traverso' en structuuronderdeel 'vierde graad hedendaagse dans' Academie voor muziek, woord en dans. Aanvraag. Goedkeuring.
    10. Site Oud Gemeentehuis. Herbestemming en vestigen erfpachtrecht. Principiële goedkeuring.
    11. Fietsbrug Bellemstraat. Lichten opties grondinnames. Goedkeuring.
    12. Verkaveling Oostmolenstraat. Zaak der gemeentewegen. Herstelbeslissing. Goedkeuring.
    13. Tomorrow 2030 - Smart City Platform'. Overeenkomst. Goedkeuring
    14. Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek. Jaarrekening 2021. Goedkeuring.
    15. Zefier cvba. Jaarvergadering 9 juni 2022. Vaststelling mandaat. Goedkeuring. 

    BIJKOMENDE PUNTEN

        16. Reservatie plaatsen voor crisis/noodopvang bij (gemeentelijke) initiatieven voor vakantieactiviteiten tijdens de zomer 2022.
        17. Deelwagens
        18. Woensdagmarkt terug op de markt

    SCHRIFTELIJKE VRAAG

    De schriftelijke vraag werd hem meegedeeld door de Groen fractie.

    Schriftelijke vraag inzake het gebruik van burgers van onze Smart City-toepassingen.



  • In het kader van de beperking van de verspreiding van het coronavirus werden een aantal maatregelen genomen. Dit heeft gevolgen enerzijds voor de dienstverlening aangeboden aan de burgers, anderzijds voor de interne organisatie van het bestuur. De genomen maatregelen worden gerapporteerd aan de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportering goed te keuren en waar nodig de beslissingen te bekrachtigen. 

  • In 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit fusiebesturen uit. Tijdens deze audit werden bij de zeven fusiebesturen volgende thema’s geëvalueerd:

    • aanpak organisatiebeheersing  
    • transitieaanpak;
    • organisatiestructuur;
    • organisatiecultuur;
    • externe dienstverlening.

    Audit Vlaanderen stelde vast dat het lokaal bestuur Aalter een actief, beheerst en op maat uitgewerkt systeem heeft om de risico's in de onderzochte thema's te beheersen en dat de genomen beheersmaatregelen systematisch worden geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig. Er werden dan ook geen aanbevelingen geformuleerd.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kennis te nemen van het auditrapport thema-audit Fusiebesturen, uitgevoerd door Audit Vlaanderen.

  • Het Knesselaars Muziek- en Toneelonderwijs wil laagdrempelig kunstonderwijs aanbieden. Deze laagdrempeligheid vertaalt zich onder andere in het inschrijvingsgeld voor de cursus. Om het evenwicht te behouden tussen inkomsten en uitgaven kan het KMTO rekenen op een subsidie van het gemeentebestuur. Vanuit het KMTO werd gevraagd om de voorwaarden waaronder deze nominatieve subsidie kan worden verleend op bepaalde punten aan te passen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze aanpassing goed te keuren.

  • Vanaf 1 december 2021 vindt de wekelijkse woensdagmarkt, als proefopstelling, plaats op parking Sint-Cornelius. Daarvoor was de wekelijkse woensdagmarkt, om te voldoen aan de coronamaatregelen, tijdelijk gehuisvest op parking Aard. Gezien de ingebruikname van het snellaadstation op parking Aard (waarnaar de toegang steeds verzekerd moet zijn), en gezien de versoepelingen van het coronabeleid, verhuisde de wekelijkse woensdagmarkt naar parking Sint-Cornelius. De wekelijkse woensdagmarkt verhuisde niet opnieuw naar de oorspronkelijke locatie 'Markt', om op die manier aan de adviezen van de lokale politie en de wettelijke veiligheidsvereisten te kunnen voldoen (verkeerscirculatie en doorgang voor veiligheidsdiensten). Bovendien schept dit de mogelijkheid om de horecaterrassen op de Markt maximaal te kunnen vrijwaren en zo een optimale samenwerking tussen marktkramers, detailhandelaars en horeca-uitbaters te stimuleren.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement organisatie ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein goed te keuren.

  • Het gemeentebestuur biedt een 2de pensioenpijler aan voor haar contractuele personeelsleden en deed hiervoor beroep op een groepsverzekering die werd aangeboden vanuit een gezamenlijk initiatief van VVSG en de RSZPPO. Deze groepsverzekering werd opgezegd en beëindigd op 31 december 2021. VVSG heeft in samenwerking met OFP Prolocus een alternatief uitgewerkt. 

    Om gebruik te maken van het aanbod dient het bestuur toe te treden tot OFP Prolocus. De pensioentoezegging blijft behouden op 3% van het pensioengevend loon. Er wordt voorgesteld om samen met het OCMW een MIPS-groep te vormen zodat de personeelsleden geen nadelen ondervinden van interne mobiliteit tussen beide besturen. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de toetreding tot OFP Prolocus goed te keuren, een MIPS-groep te vormen met het OCMW en een vertegenwoordiger en vervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van OFP Prolocus. 

  • De wetgeving maakt het mogelijk om medewerkers een gedeelte of het geheel van hun eindejaarstoelage in te laten ruilen tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit. Deze implementatie, met bijhorende wijzigingen in het arbeidsreglement en de opgemaakte fietspolicy, is goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 december 2021.

    Naar aanleiding van de terbeschikkingstelling van een voorbeeldfietspolicy opgemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur dewelke werd goedgekeurd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid die op haar beurt met de fiscale administratie heeft afgestemd, werd de reeds opgemaakte fietspolicy aangepast.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijziging van het arbeidsreglement in het kader van de implementatie fietsleasing met bijhorende bijgewerkte policy goed te keuren.

  • Door wijzigingen in het decreet rechtspositie van het gesubsidieerd onderwijs in 2021 dient het evaluatiereglement van de Academie voor muziek, woord en dans aangepast te worden. Het betreft aanpassingen in de functiebeschrijvingen en in de evaluatieprocedure.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassingen aan het evaluatiereglement deeltijds kunstonderwijs goed te keuren.

  • Door wijzigingen in het evaluatiereglement van het deeltijds kunstonderwijs dient ook het arbeidsreglement aangepast te worden. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het arbeidsreglement goed te keuren.

  • De Academie voor muziek, woord en dans wil het aanbod instrumenten uitbreiden met ‘doedelzak’ en ‘traverso’. Hiervoor dient een aanvraag ingediend te worden bij de Vlaamse overheid. De Academie vraagt eveneens het structuuronderdeel ‘vierde graad dans’ aan bij de Vlaamse overheid.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze aanvragen goed te keuren.

  • De site Oud Gemeentehuis, Boomgaard 1 in Aalter, staat reeds enige tijd leeg. Sindsdien is een onderzoek opgestart tot het herbestemmen van de site naar een horecazaak en het vestigen van een zakelijk recht.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de principiële goedkeuring te verlenen aan de herbestemming van de site en het vestigen van een erfpachtrecht.

  • Spoorwegbeheerder Infrabel is in 2021 gestart met de beddingswerken voor het 3de en 4de spoor tussen Landegem en Aalter. Binnen dit project worden 2 spoorbruggen langs beide zijden van de bestaande spoorbrug in de Bellemstraat gerealiseerd. Langs de noordzijde van de sporen wordt ook een fietspad aangelegd, dat aantakt op de Bellemstraat. In het vergunde ontwerp duikt het fietspad ter hoogte van deze aantakking naar beneden en moeten fietsers op het kruispunt voorrang verlenen aan de Bellemstraat. 

    Omwille van de veiligheid wordt een ongelijkgrondse kruising voorzien ter hoogte van de Bellemstraat. Het gemeentebestuur nam het initiatief voor de bouw van een fietsbrug en voorzag de nodige budgetten hiervoor in het meerjarenplan. De gemeenteraad keurde eerder de samenwerkingsovereenkomst, het ontwerp en het grondinnemingsdossier goed voor de aanleg van deze fietsbrug. De verkoopbeloftes voor lot 1, 2 en 3 en de aankoopbelofte voor lot 3 werden ondertekend. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd over te gaan tot het lichten van de opties. 

  • In navolging van de kennisname van het rooilijnplan, de toelichtende nota en de nota omtrent verkeerveiligheid, dewelke werden bezorgd op 4 februari 2022 door nv IMMO BELINVEST, werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 februari 2022 tot en met 17 maart 2022.

    Het openbaar onderzoek gaf geen aanleiding tot nieuwe bezwaren of opmerkingen. De bezwaren die werden geuit tijdens het eerder gevoerde openbaar onderzoek werden alsnog behandeld en besproken.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanleg van de nieuwe gemeenteweg en haar ligging, breedte en uitrusting, alsook het rooilijnplan 'Verkaveling Oostmolen II' van 26 januari 2022, goed te keuren.

  • Vlaamse steden en gemeenten zijn volop aan het transformeren naar een ‘Smart City’. Hierbij wordt getracht maatschappelijke uitdagingen door middel van open data en geconnecteerde technologie aan te pakken met als ultiem doel het leven van de burgers eenvoudiger, duurzamer en kwalitatiever te maken. Heel wat overheidsorganisaties gaan niet structureel om met de toekomst en innovatie, zowel qua visieontwikkeling (holistisch) als implementatie (start-ups, uitbouwen tastbare piloten en projecten), als opvolging ervan.‘TomorrowLab - Living Tomorrow’ kan zorgen voor het structureel omgaan met de toekomst en innovatie en Aalter hierin verder kan ondersteunen. 

    Deze ondersteuning kan aangeboden worden door in te tekenen op een samenwerking in het Onderzoek en ontwikkeling Smart Cities platform van Tomorrowlab - Living Tomorrow. Het platform bestaat uit meerdere leden uit publieke en private sector.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verlenging van de overeenkomst met Tomorrowlab goed te keuren.

  • De geboekte ontvangsten en uitgaven enerzijds en de kosten en opbrengsten anderzijds van de jaarrekening 2021 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek werden door de passende verantwoordingsstukken gestaafd. 

    Het bestaand tegoed van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek bedraagt 28.997,95 euro. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekening 2021 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed te keuren.

  • De jaarvergadering van Zefier vindt plaats op 9 juni 2022. Er werd een voorstel van agenda bezorgd.

    De gemeenteraad dient ook de vertegenwoordiger en plaatsvervanger te mandateren voor deze vergadering.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

    • de punten op de agenda goed te keuren;
    • de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger te mandateren voor de jaarvergadering op 9 juni 2022.

Bijkomende punten

  • Ouders starten nu met het plannen van de komende zomervakantie. In sommige gezinnen is het vaak puzzelen om voor elk kind de gepaste opvang en activiteit te vinden. Gelukkig worden er in onze gemeente door de verenigingen heel wat initiatieven genomen. Ook de gemeente draagt haar steentje bij en organiseert enkele sportkampen, speelpleinwerking, een dansstage voor kinderen en de gemeente organiseert in nagenoeg elke deelkern Buitenschoolse Kinderopvang.

    De inschrijvingen voor veel van deze activiteiten start eind deze maand, 25 april. We stellen vast dat het aantal plaatsen bij de gemeentelijke initiatieven vaak beperkt is en dat inschrijven noodzakelijk is. Het is voor ouders vaak een kwestie van er snel bij te zijn, want vol is vol.

    Daarom stellen wij voor om een aantal plaatsen vrij te houden voor kwetsbare mensen, mensen die onverwacht nood hebben aan een opvangplaats. In het bijzonder denken we aan de vluchtelingen uit Oekraïne die mogelijks nu nog niet in Aalter zijn aangekomen. Maar die opvang zal komende zomer nodig zijn. De kinderen krijgen in de opvang kansen om sneller te integreren en Nederlands te leren. Ouders krijgen kans om op zoek te gaan naar werk.

  • 17
    2022_GR_00081 - Deelwagens

    Deelmobiliteit is de mobiliteit van de toekomst. Het neemt dan ook een steeds prominentere rol in in onze dagelijkse verplaatsingen. In steden en grotere gemeenten zijn deelwagens al lang geen nieuws meer, en dagelijks komen er op verschillende plaatsen nog deelwagens bij.

    Ook in onze streek blijven ze niet achter. Eeklo, Maldegem, Tielt en zelfs Landegem hebben deelwagens. Alleen in Aalter is er nog geen spoor te merken van deelwagens, toch niet op initiatief van de gemeente.

    Het heeft nochtans voordelen voor zowel burger als bestuur. We kunnen met een goed geïntegreerd deelwagenbeleid het beslag op de openbare ruimte verminderen, waardoor we ineens minder parking nodig hebben, niet meer. 1 deelwagen vervangt immers 4 tot 10 particuliere wagens.

    Deelwagens zijn dus goed voor onze verzadigde wegen, voor onze CO2-uitstoot, voor de uitstoot van fijn stof en voor geluidsoverlast langs drukke wegen.

    Ook voor de burgers is er sprake van het optimaliseren van hun kapitaalbenutting: een wagen is duur en staat gemiddeld 96% van de tijd stil. 96%. Jonge mensen komen graag in Aalter wonen, maar hebben daarna geen geld meer over voor een eigen wagen. Deelwagens zouden hen dus een mooie opportuniteit bieden. Naast het financiële voordeel, valt ook administratieve last weg, aangezien die bij de exploitant komt te liggen.

    Dit alles staat ook in het Lokaal Energie- en Klimaatpact, wat de gemeente Aalter vorig jaar heeft ondertekend. De vraag bij de burgers is groot, onze klimaatdoelstelling vereisen dit. Nu is het aan de gemeente.

  • De wekelijkse woensdagmarkt, verhuisde omwille van de afstandsregels voor COVID naar parking Den Aard. Omdat er op Den Aard een concessie werd gegeven om een elektrisch oplaadstation te plaatsen, was een combinatie met een wekelijkse markt niet meer mogelijk. De woensdagmarkt verhindert namelijk de bereikbaarheid van dat oplaadstation. Wellicht was dat de voorwaarde om deze snellader op Den Aard mogelijk te maken. Kortom de markt moest hiervoor wijken. De markt  verhuisde voor de tweede keer in 2 jaar tijd van locatie. Dit keer naar de Sint-Corneliusparking. Deze parking is hier totaal niet voor geschikt. De compartimentering laat geen goede organisatie van de markt toe. Bovendien is er geen elektriciteitsvoorziening afgestemd op markten. Een tijdelijke oplossing werd geboden met noodgeneratoren.

    Na een evaluatieperiode, stelt het college nu een aanpassing van de Sint-Corneliusparking voor. Het beetje groen dat er op die parking aanwezig is, moet wijken voor de inrichting van de woensdagmarkt. De elektriciteit wordt heraangelegd; net zoals de verharding. Deze inrichtingskosten zijn niet nodig.

    Groen begrijpt dit voorstel niet. De markt wordt al jaren op de markt georganiseerd, zonder enig probleem. De markt is hier speciaal op voorzien en ooit daarom heraangelegd. Het organiseren van de markt op de markt is veel gezelliger. De marktkramers zijn hier vragende partij voor. Bovendien is dit ook voor de cafés rond de markt interessant.

    Groen stelt voor om de markt terug op de markt te houden en het budget voorzien voor de herinrichting van de Sint-Corneliusparking in te zetten om de Stationsstraat en omgeving van de markt te vergroenen.

Schriftelijke vraag

Vragen en antwoorden


Publicaties

Besluitenlijst