Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 225 §3 betreffende de criteria die bepalen of vermoed wordt dat een rechtspersoon met welbepaalde taken van gemeentelijk belang belast is;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 juli 2020 betreffende de samenwerking en subsidiëringen van het KMTO;
Gelet op de collegebeslissing van 24 juni 2019 betreffende de samenwerking met het KMTO;
Gelet op de collegebeslissing van 13 januari 2020 betreffende de samenwerkingsmodaliteiten met het KMTO;
Gelet op de collegebeslissing van 15 juni 2020 betreffende de toekomstige samenwerking met het KMTO;
Gelet op de collegebeslissing van 16 augustus 2021 betreffende een ontwerp van antwoord omtrent het jaarverslag KMTO 2021-2021 en de ontwerpstatuten vzw;
Gelet op de collegebeslissing van 6 september 2021 betreffende het jaarverslag KMTO 2020 – 2021 en de ontwerpstatuten vzw;
Gelet op de collegebeslissing van 24 januari 2022 betreffende de gebruiksovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het KMTO en het resterende saldo van de nominatieve subsidie voor schooljaar 2020-2021;
Gelet op de collegebeslissing van 7 maart 2022 betreffende aanpassing van de berekening van een nominatieve subsidie aan het KMTO;
Gelet op de vraag van KMTO van 17 februari 2022 om de berekening van de nominatieve subsidie met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2021 op een aantal punten aan te passen;
Gelet op de bestaande samenwerking tussen het gemeentebestuur en het KMTO;
Overwegende dat de grond om het KMTO te subsidiëren vervat zit in de beslissing van de gemeenteraad van 15 juli 2020; dat deze grond nog steeds van toepassing is;
Overwegende dat het KMTO een taak uitvoert die waardevol is voor de inwoners, doch geen taak is van gemeentelijk belang; dat het KMTO autonoom functioneert;
Overwegende dat het KMTO niet door het gemeentebestuur is belast met enige taken van gemeentelijk belang; dat in afgeleide het KMTO niet bestaat uit gemeenteraadsleden of leden van het college van burgemeester en schepenen, noch dat leden van de organen van het KMTO worden aangewezen of voorgedragen door die personen; dat het gemeentebestuur of haar vertegenwoordigers ook niet beschikken over de meerderheid van de stemrechten in één of meer van de organen van het KMTO;
Overwegende dat de gemeentelijke kunstonderwijzende taak wordt georganiseerd via de Academie voor muziek, woord en dans en via de samenwerking met de KUMA;
Overwegende dat aan alle administratieve voorwaarden opgelegd in de beslissing van 15 juli 2020 zal voldaan zijn, zijnde de omvorming tot een vzw en het afsluiten van een overeenkomst tot gebruik van de gemeentelijke infrastructuur noodzakelijk om de lessen te organiseren;
Overwegende de vraag van het KMTO om de subsidie aan te passen aan de gestegen levensduurte evenals om een uitbreiding te voorzien in het statuut van de lesgevers door de aanwervingsopties te verruimen;
Overwegende dat de financiële tussenkomst van het gemeentebestuur aan het KMTO gebaseerd is op de klantgerichte werking van KMTO; dat bijkomend de berekening van de subsidie op een eenvoudige manier dient te kunnen gebeuren; dat daarom de niet direct klantgerichte kosten van het KMTO door het gemeentebestuur ondersteund worden via een forfaitair jaarlijks bedrag van 2.500 euro; dat dit o.a. de prestaties van het coördineren en klaar zetten van zalen betreft; dat dit principe opnieuw onderschreven wordt; dat KMTO moet kunnen steunen op geëngageerde enthousiaste medewerkers;
Overwegende dat de inzet van lesgevers per lesuur financieel ondersteund kan worden; dat de financiële tussenkomst vanuit het gemeentebestuur in relatie zal staan met de kost per lesuur door het KMTO; dat de koppeling met het soort diploma vanuit gemeentelijk oogpunt geen noodzakelijke voorwaarde is; dat de verruiming van de aanwervingsopties voor lesgevers ondersteund kan worden; dat de door de gemeenteraad op 15 juli 2020 vastgelegde subsidie van 22,8 euro per uur aan een lesgever die hiervoor 30 euro per uur door KMTO wordt betaald stand houdt; dat als KMTO sommige contractuele lesgevers slechts 25 euro per uur zal betalen ook de gemeentelijke subsidie evenredig zal verlagen tot 17,8 euro per lesuur;
Overwegende dat de vraag om de bijdrage te koppelen aan de levensduurte kan bijgetreden worden en aan de hand van een automatische indexering kan onderschreven worden; dat de subsidie op 1 januari van ieder jaar zal aangepast worden aan de gezondheidsindex van de maand oktober van het voorgaande jaar; dat dit de eerste maal zal toegepast worden op 1 januari 2022;
Overwegende dat het KMTO de subsidie kan aanvragen bij wijze van twee voorschotten, uit te betalen bij de start en halverwege het schooljaar, dat het saldo pas kan worden uitbetaald na analyse van de voorgelegde bewijsstukken;
Overwegende dat het KMTO laagdrempelig kunstonderwijs wil aanbieden; dat deze laagdrempeligheid zich ook vertaalt in het inschrijvingsgeld voor de cursus; dat anderzijds het KMTO via het vastleggen van het inschrijvingsbedrag een eigen beleid kan voeren; dat bij gemeenteraadsbeslissing dit bedrag werd vastgelegd op minimaal 6,6 euro per aangeboden wekelijks lesuur; dat dit gegeven opnieuw onderschreven wordt;
Overwegende dat de samenwerking (en eventuele gemeentelijke subsidie) jaarlijks beoordeeld kan worden op basis van de beslissing van de gemeenteraad over het al dan niet voorzien van een nominatieve subsidie in het meerjarenplan;
Overwegende dat geen aanpassing wordt gevraagd op de andere aspecten van de bepalingen uit de gemeenteraadsbeslissing van 15 juli 2020;
Een nominatieve subsidie te geven aan het Knesselaars Muziek- en Toneelonderwijs (KMTO) mits volgende voorwaarden: