Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen voor de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen;
Gelet op artikel 5, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Gelet op de strategische doelstelling ‘SD032025 EEN STERK DOORD'8'E MOBILITEIT (mobiliteit)’;
Gelet op ‘Actie: ACT-1443: Starten met een autodeelproject in het kader van het Burgemeesterconvenant’;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40 % CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 13 september 2021 houdende de ondertekingen en goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 houdende de goedkeuring van de begroting 2022 en het meerjarenplan 2022-2024;
Gelet op de collegebeslissing van 14 december 2020 betreffende de goedkeuring om een autodeelsysteem uit te rollen;
Gelet op de collegebeslissing van 31 januari 2022 betreffende het voorstel van opdeling van de site academie Stationsstraat voor het project ondergrondse parking en voor het project voor maatschappelijke doeleinden;
Gelet op het voorstel van raadslid Jesse De Meulenaere (Groen) dat deelmobiliteit een steeds groeiende rol inneemt in het sociaal weefsel van steeds meer steden en gemeenten; dat er verschillende aanbieders op de markt zijn die deelmobiliteit aanbieden in samenwerking met lokale besturen (Claus2you, Stapp.in, SHARE Mobility, Poppy, Partago, Cozywheels, Coopstroom, BattMobility, cambio, Dégage); dat ook Aalter nog te veel wagens op haar wegen heeft; dat er veel jonge gezinnen in Aalter wonen, en dat het steeds minder gebruikelijk is om een eigen wagen aan te schaffen; dat de gemeente haar intentie heeft uitgesproken om deelwagens in te voeren, zowel binnen haar eigen structuur als voor de bevolking; dat het enige toekomstige deelwagenpunt vooralsnog de site van de Oude Academie is, en dat dit niet voldoende is om aan de vraag te voldoen; dat de gemeente heeft ingetekend op het Lokaal Energie- en Klimaatpact, en dat die de doelstelling formuleert om tegen 2030 één toegangspunt tot (koolstofvrije) deelmobiliteit per 1.000 inwoners te voorzien; dat de ‘modal shift’ realiseren tegen 2030 eveneens een speerpunt is van het Lokaal Energie- en Klimaatpact; dat Aalter over een heel aantal onbenutte parkeerplaatsen beschikt op goed gelegen locaties, en dat die perfect kunnen benut worden als permante standplaatsen voor deelwagens, zoals de parking aan het gemeentehuis, de parking onder Hof van Praet, de buurt rond ArtA’A, het sportpark, de markt van Knesselare, de parking van de Flabuit, de parkings rond de kerken van de verschillende deelkernen;
Overwegende dat wordt voorgesteld om:
Overwegende dat schepen Mathias Van de Walle (CD&V/NVA) antwoordt dat er in het meerjarenplan al een actie staat om deelwagens in Aalter te gaan aanbieden; dat het bestuur opteert voor elektrisch autodelen; dat het gemeentebestuur nog wachtende is op het Agentschap MOW dat een aanbesteding heeft uitgeschreven om in gans Vlaanderen laadpalen uit te rollen; dat Fluvius in gans Vlaanderen alle punten in kaart aan het brengen is waar er aansluitingen zijn van 400 volt; dat het gemeentebestuur dit sowieso zal doen maar dat het raadzaam is op het Agentschap MOW en Fluvius te wachten vooraleer verdere stappen te ondernemen; dat dit voorstel al in de steigers staat; dat dit voorstel al gevat is via het goedgekeurde meerjarenplan;
Het voorstel wordt verworpen