Terug
Gepubliceerd op 09/06/2022

2022_GR_00060 - Evaluatiereglement deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 11/04/2022 - 20:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen, schepenen; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Paul Beheyt; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Kristof De Blaere; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Hedeli Sassi; Vic De Jaegher; Mieke Vertriest, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00060 - Evaluatiereglement deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Jesse De Meulenaere, Paul Beheyt, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie
Stemmen voor 23
Philippe Verleyen, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Jesse De Meulenaere, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00060 - Evaluatiereglement deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing. Goedkeuring. 2022_GR_00060 - Evaluatiereglement deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, de hoofdstukken Vbis en Vter;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022 betreffende het evaluatiereglement van het deeltijds kunstonderwijs;

Overwegende dat het decreet rechtspositie van het gesubsidieerd onderwijs in 2021 werd gewijzigd waardoor het evaluatiereglement van de Academie voor muziek, woord en dans moet aangepast worden; dat de functiebeschrijving leraar niet meer moet geïndividualiseerd worden, dat er dus gewerkt wordt met één functiebeschrijving leraar waarin enkel kerntaken opgenomen staan; dat de afspraken in verband met evaluatoren behouden blijven; dat volgende afspraken worden voorgesteld:

Evaluatoren:

  1. De directeur van de academie wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
  2. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
  3. De directeur van de academie wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
  4. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
  5. De algemeen directeur wordt aangeduid als evaluator van de directeur van de academie.

De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.

Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken, een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid.

Organisatie gesprekken:

  1. De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid per e-mail uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
  2. Het personeelslid kan per e-mail een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
  3. Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
  4. De (eerste) evaluator houdt de coaching historiek bij.
  5. De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand per e-mail mee.
  6. De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
  7. De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het scholbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator;

Overwegende dat het ontwerp van evaluatiereglement en de bijhorende functiebeschrijvingen op 25 februari 2022 werden goedgekeurd door de representatieve vakbonden;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het evaluatiereglement en de bijhorende functiebeschrijvingen voor het deeltijds kunstonderwijs goed te keuren.