Terug Gemeenteraad

ma 09/10/2023 - 20:00 Auditorium

Openbare zitting

Bijkomende punten

  • Uit een omvraag in Lotenhulle kwamen een aantal bezorgdheden uit de bus: 

    Fietsen langs de N409 ter hoogte van Lotenhulle centrum is levensgevaarlijk. Fietsers komen plots op de weg; de aanduiding hiervoor is compleet onzichtbaar. Er wordt een actieplan voor meer verkeersveiligheid opgesteld voor de N409 ter hoogte van het centrum van Lotenhulle. Hierbij moet bijzondere aandacht uitgaan naar zachte weggebruikers: minstens en op korte termijn moet de fietssuggestiestrook zichtbaar doorgetrokken worden. 

    Het kruispunt met Lodorp en de Nevelestraat wordt vaak gebruikt door schoolgaande kinderen. Dat moet veel veiliger gemaakt worden. Het moet heringericht worden zodat het snelheidsregime van 30 km/u in de Nevelestraat beter afgedwongen wordt. De experts die het actieplan opstellen moeten de inwoners van Lotenhulle hierbij ten volle betrekken, zij kennen hun omgeving namelijk het best. Best wordt ook onderzocht of de oversteek Nevelestraat - Lodorp met verkeerslichten kan geregeld worden. 

    Er zijn meer zebrapaden nodig op plaatsen waar veel kinderen oversteken; zoals de route van school naar huis. Zeker op het kruispunt Lodorp ter hoogte van Lomolenstraat en in de Pittemstraat op hoek van het klooster is een zebrapad nodig. 

    En er is dringend nood aan een goed parkeerplan in Lotenhulle. Zeker in Lodorp (deel tussen N409 en de Achterstraat) is de logica zoek. Er is 1 parkeerplaats waar permanent parkeren kan. Op de andere parkeerplaatsen is overal max 1u parkeren met blauwe kaart toegelaten. Dat is logisch voor de handelszaken, maar niet in de rest van de straat. Dit moet herbekeken worden, zodat de keuzes die gemaakt zijn logisch zijn.

  • Begin september werd bekend dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen de vergunning verleend op 7 juli 2022 vernietigt omdat de PRIAK, het principieel akkoord waarop die vergunning gebaseerd is, onwettig is. Op 11 september 2023 verleende het college opnieuw een vergunning voor de verkaveling, gebaseerd op dat onwettige akkoord opnieuw. Hiermee negeert het gemeentebestuur een uitspraak van een rechtsorgaan. Deze vergunning is bijgevolg compleet onwettig. Eerder al vernietigde de Deputatie de eerdere vergunning in beroep. Dat zal dus opnieuw gebeuren. 

    Aan het lijntje

    Hiermee houdt het gemeentebestuur iedereen aan het lijntje. In plaats van zich neer te leggen bij de uitspraak van de Raad van Vergunningsbetwistingen en dit gebied in te richten als een groene oase van rust, kiest het college voor 319 nieuwe woningen op een plek die veel te nat is. The story goes on.  Eerder lanceerde het buurtcomité Red Oostmolen een petitie dat door meer dan 1000 Aalternaren werd ondertekend. Deze Aalteraren denken anders over de open ruimte. Ze willen het behouden zoals het is of inrichten als park- of natuurgebied. Maar bebouwen zien ze niet zitten.

    Klimaatbuffer en groene long voor de buurt

    De vallei van de Oostmolenbeek is overstromingsgebied. Een paar weken geleden, bij een korte maar krachtige regenbui, bleek het gebied onder water te staan. En ook in de buurt was er wateroverlast. Dergelijke regenbuien, zullen in de toekomst meer voorkomen door de klimaatverandering. Deze bebouwing zorgt voor wateroverlast voor de nieuwe bewoners en de mensen die errond wonen. Het gebied is nu al een mooi openruimtegebied. Het is een oase van rust. En een plek waar natuur kan ontwikkelen. Met beperkte inspanningen zou dit als een echt wandelparadijs voor de Aalternaren die in het centrum wonen, kunnen ingericht worden. Er zijn zoveel nieuwe inwoners rond het station gekomen die niet over een tuin beschikken. Meer Groen in de buurt is echt nodig. Oostmolen is de perfecte plek om in te richten en toegankelijk te maken voor iedereen. 

    Verkeersinfarct op komst

    319 wooneenheden, dat zorgt voor ruim 700 nieuwe inwoners die zich elke dag van huis naar school of naar het werk moeten begeven. Dat zorgt voor extra verkeer op de wegen rond het station en in de Oostmolenstraat. Ook daarom is deze verkaveling geen goed idee. 

    Huidige wijken vernieuwen ipv nieuwe open ruimte aan te snijden

    In Aalter zijn er heel wat oude verkavelingen met grote percelen en eensgezinswoningen. Groen stelt voor om bijkomende woningen vooral te realiseren door te verdichten in die bestaande verkavelingen ipv extra groene ruimte aan te snijden. In Aalter zijn nog ruim 900 kavels beschikbaar in bestaande verkavelingen. De gemeente zou moeten inzetten op de aansnijding van deze kavels.

    Groen Aalter stelt voor dat het college de verleende vergunning intrekt. 


Publicaties

Besluitenlijst