Terug Gemeenteraad

ma 12/09/2022 - 20:00 Auditorium

Openbare zitting

  • Punten 3 tot en met 40 werden hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen. 

    OPENBARE ZITTING

    1. Ontslag gemeenteraadslid. Aktename.
    2. Installatie gemeenteraadslid-opvolger.
    3. Coronavirus. Maatregelen. Rapportering. Goedkeuring.
    4. Opvolgingsrapportering 2022. Vaststelling.
    5. Politie. Vrijwillige samensmelting van de politiezones Aalter en Maldegem.
    6. Politie. Jaarrekening 2020. Goedkeuring het federaal toezicht. Kennisname.
    7.  Politie. Rekening 2021. Vaststelling.
    8. Vzw Gemeentelijk Jeugdcentrum Kadans. Jaarrekening 2021. Aktename. 
    9. Kerkfabriek Sint-Cornelius (Aalter-centrum). Meerjarenplan 2020-2025. Aanpassing. Goedkeuring.
    10. Kerkfabriek Sint-Cornelius (Aalter-centrum). Budgetwijziging 2022. Aktename.
    11. Kerkfabriek Sint-Cornelius (Aalter-centrum). Budget 2023. Aktename. 
    12. Kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte (Bellem). Meerjarenplan 2020-2025. Aanpassing. Goedkeuring.
    13. Kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte (Bellem). Budgetwijziging 2022. Aktename.
    14. Kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte (Bellem). Budget 2023. Aktename. 
    15. Kerkfabriek Sint-Willibrordus (Knesselare). Meerjarenplan 2020-2025. Aanpassing. Goedkeuring.
    16. Kerkfabriek Sint-Willibrordus (Knesselare). Budgetwijziging 2022. Aktename.
    17.  Kerkfabriek Sint-Willibrordus (Knesselare). Budget 2023. Aktename.
    18. Kerkfabriek Heilig Kruisverheffing (Lotenhulle). Budget 2023. Aktename.
    19. Kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen (Sint-Maria-Aalter). Budgetwijziging 2022. Aktename.
    20. Kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen (Sint-Maria-Aalter). Budget 2023. Aktename.
    21. Kerkfabriek Sint-Lambertus (Poeke). Budget 2023. Aktename.
    22. Kerkfabriek Sint-Medardus (Ursel). Meerjarenplan 2020-2025. Aanpassing. Goedkeuring.
    23. Kerkfabriek Sint-Medardus (Ursel). Budgetwijziging 2022. Aktename.
    24. Kerkfabriek Sint-Medardus (Ursel). Budget 2023. Aktename.
    25. Kerkfabriek Sint-Godelieve (Aalter-Brug). Meerjarenplan 2020-2025. Aanpassing. Goedkeuring. 
    26. Kerkfabriek Sint-Godelieve (Aalter-Brug). Budgetwijziging 2022. Aktename.
    27. Kerkfabriek Sint-Godelieve (Aalter-Brug). Budget 2023. Aktename.
    28. Schenking orgel. Aanvaarding. Goedkeuring.
    29. Politiereglement op de toegankelijkheid van het bos en park van Poeke. Afwijking. Bekrachtiging.
    30. Gemeentelijke algemeen gecoördineerde stedenbouwkundige verordening. Definitieve vaststelling.
    31. Sparhoekdreef. Kosteloze grondafstand. Authentieke akte. Goedkeuring.
    32. Kwadamstraat. Kosteloze grondafstand. Authentieke akte. Goedkeuring. 
    33. Erfpacht Oud Gemeentehuis. Leidraad en overeenkomst. Goedkeuring.
    34. Doksaal (orgel) en hulpsacristie in de kerk van Bellem. Gebruiksovereenkomst. Goedkeuring.
    35. Inzet van een intergemeentelijk ambtenaar klimaat. Samenwerkingsovereenkomst. Goedkeuring.
    36. Projectoproep Gemeente zonder Gemeentehuis. Projectvoorstel Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger. Samenwerkingsovereenkomsten. Bekrachtiging.
    37. Projectoproep Gemeente zonder Gemeentehuis. Projectvoorstel digitale balie. Samenwerkingsovereenkomst. Bekrachtiging. 
    38. Projectoproep Grootschalige transformatie - Gemeente zonder Gemeentehuis. Projectvoorstel "Data inzicht als basis voor kwalitatievere en efficiëntere dienstverlening". Samenwerkingsovereenkomst. Bekrachtiging.

    BESLOTEN ZITTING

         39. Politie. Ongeval op weg naar het werk. Toekenning jaarrente. Goedkeuring.
         40. Politie. Aanvraag pensioen. Goedkeuring. 

  • De voorzitter van de gemeenteraad heeft op 1 september 2022 kennis genomen van de aankondiging van het ontslag van mevrouw Linde Van Wonterghem als gemeenteraadslid.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te willen nemen van het ontslag van mevrouw Linde Van Wonterghem.

  • Mevrouw Linde Van Wonterghem heeft met haar brief van 25 augustus 2022 ontslag genomen als gemeenteraadslid. Bij de verkiezingen van 14 oktober 2018 is mevrouw Liselotte Dierickx verkozen als volgend gemeenteraadslid-opvolger, maar zij wenst afstand te doen van haar mandaat. Bijgevolg komt de heer Bart Dobbelaere in aanmerking om het mandaat op te nemen. Hij wordt uitgenodigd om zijn plaats in te nemen als lid van de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

    • akte te nemen van de afstand van mandaat van mevrouw Liselotte Dierickx 
    • de geloofsbrieven van de heer Bart Dobbelaere te onderzoeken en desgevallend goed te keuren
    • in voorkomend geval akte te willen nemen van de eedaflegging van de heer Bart Dobbelaere
    • de rangorde van de gemeenteraadsleden vast te stellen.
  • In het kader van de beperking van de verspreiding van het coronavirus werden een aantal maatregelen genomen. Dit heeft gevolgen enerzijds voor de dienstverlening aangeboden aan de burgers, anderzijds voor de interne organisatie van het bestuur. De genomen maatregelen worden gerapporteerd aan de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportering goed te keuren en waar nodig de beslissingen te bekrachtigen. 

  • In navolging van artikel 263 van het decreet lokaal bestuur dient er voor het einde van het derde kwartaal aan de raad een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd.

    De opvolgingsrapportering dient minstens de volgende elementen te bevatten: een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan, een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopend jaar en in voorkomend geval de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van de budgetplannen en/of de wijzigingen in de financiële risico's.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de opvolgingsrapportering 2022 vast te stellen.

  • De betrokken gemeenten, Aalter en Maldegem, streven  in hun beleidsplannen naar een veilige en leefbare lokale gemeenschap. Een van de fundamenten hiervoor is voorzien in een kwaliteitsvolle basispolitiezorg tegen een maatschappelijke verantwoorde kostprijs.

    De federale regering is vragende partij voor grotere politiezones.

    De hoofddoelstelling van het fusieproject wordt: “het aanbieden van meer en beter blauw”.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de aanvraag van een vrijwillige samensmelting van de politiezone Aalter en de politiezone Maldegem.

  • In het kader van het federaal toezicht liet de Federale dienst gouverneur, Dienst toezicht, op 31 maart 2022 weten dat de jaarrekening 2020 is goedgekeurd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening 2020.

  • De rekening 2021 van de politiezone Aalter bestaat uit de begrotingsrekening, de balans, de resultatenrekening en 3 verplichte bijlagen voor de toezichthoudende overheid.

    Het resultaat van de rekening in de gewone dienst bedraagt 310.127,24 euro en 0,00 euro in de buitengewone dienst.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de rekening 2021 van de politiezone Aalter vast te stellen.

  • Vzw Gemeentelijk Jeugdcentrum Kadans bezorgde de jaarrekening 2021 aan het gemeentebestuur.  De vzw sloot het boekjaar 2021 af met een positief saldo. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de jaarrekening 2021 van vzw Gemeentelijk Jeugdcentrum Kadans.

  • De gemeenteraad keurde op 13 september 2021 de aanpassing van het meerjarenplan van de kerkfabriek Sint-Cornelius goed.

    Omwille van de stijgingen van de gas- en elektriciteitsprijzen zijn de voorziene budgetten in het meerjarenplan ontoereikend. De kerkfabriek diende een voorstel tot wijziging van het meerjarenplan in. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Cornelius goed te keuren.

  • De gemeenteraad  nam op 13 september 2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Cornelius.

    De kerkfabriek diende een voorstel van budgetwijziging in. Het voorstel van budgetwijziging past binnen het meerjarenplan 2020-2025. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Cornelius.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Cornelius ingediend bij het gemeentebestuur.

    In het budget 2023 is een exploitatietoelage van 153.174,35 euro opgenomen en een investeringstoelage van 25.091,36 euro. Deze bedragen vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Cornelius.

  • De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2019 het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte goed. 

    De kerkfabriek diende een voorstel tot wijziging van het meerjarenplan in naar aanleiding van de gestegen energieprijzen en de indexering van de (ver)huurcontracten privaat patrimonium. Het voorstel past binnen de krijtlijnen vastgelegd voor het meerjarenplan 2020-2025.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte goed te keuren.

  • De gemeenteraad  nam op 13 september 2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte (Bellem).

    De kerkfabriek diende een voorstel van budgetwijziging in. Het voorstel van budgetwijziging past binnen het meerjarenplan 2020-2025. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte (Bellem).

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte ingediend bij het gemeentebestuur. 

    In het budget 2023 is geen exploitatietoelage opgenomen. Er is wel een investeringstoelage van 7.250,00 euro opgenomen. Dit bedrag valt binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Geboorte.

  • De gemeenteraad keurde op 13 september 2021 de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus goed.

    Omwille van de stijgingen van de gas- en elektriciteitsprijzen zijn de voorziene budgetten in het meerjarenplan ontoereikend. De kerkfabriek diende een voorstel tot wijziging van het meerjarenplan in. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus goed te keuren.

  •  De gemeenteraad  nam op 13 september 2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus.

    De kerkfabriek diende een voorstel van budgetwijziging in. Na het indienen van de stukken deelde de kerkfabriek mee dat de gevraagde investeringstoelage niet meer nodig is. Het voorstel van budgetwijziging dient dus aangepast te worden. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus goed te keuren.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus ingediend bij het gemeentebestuur. 

    In het budget 2023 is een exploitatietoelage opgenomen van 58.707,96 euro. Er werd geen investeringstoelage opgenomen. De exploitatietoelage valt binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Willibrordus.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Heilig Kruisverheffing ingediend bij het gemeentebestuur. 

    In het budget 2023 is een exploitatietoelage van 14.780,48 euro opgenomen en een investeringstoelage van 15.000, 00 euro. Deze bedragen vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Heilig Kruisverheffing.

  • De gemeenteraad  nam op 13 september 2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen.

    De kerkfabriek diende een voorstel van budgetwijziging in. Het voorstel van budgetwijziging past binnen het meerjarenplan 2020-2025. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen ingediend bij het gemeentebestuur.

    In het budget 2023 is een exploitatietoelage van 7.171,74 euro opgenomen en een investeringstoelage van 20.600,00 euro. Deze bedragen vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek O.-L.-V.- Hulp der Christenen.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Lambertus ingediend bij het gemeentebestuur.

    In het budget 2023 is geen exploitatietoelage opgenomen. Er werd wel een investeringstoelage van 10.000,00 euro opgenomen. Deze bedragen vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Lambertus.

  • De gemeenteraad keurde op 13 september 2021 de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Medardus goed. 

    Omwille van de stijgingen van de gas- en elektriciteitsprijzen zijn de voorziene budgetten in het meerjarenplan ontoereikend. De kerkfabriek diende een voorstel tot wijziging van het meerjarenplan in. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Medardus goed te keuren.

  • De gemeenteraad  nam op 13 september 2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Medardus.

    De kerkfabriek diende een voorstel van budgetwijziging in. Het voorstel van budgetwijziging past binnen het meerjarenplan 2020-2025. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Medardus.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Medardus ingediend bij het gemeentebestuur.

    In het budget 2023 is een exploitatietoelage van 44.545,12 euro opgenomen en een investeringstoelage van 25.000,00 euro. Deze bedragen vallen binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Medardus.

  • De gemeenteraad keurde op 21 oktober 2019 het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Godelieve goed. 

    Omwille van de stijgingen van de gas- en elektriciteitsprijzen zijn de voorziene budgetten in het meerjarenplan ontoereikend. Daarnaast vraagt de kerkfabriek een wijziging in de besteding van de investeringstoelage. De kerkfabriek diende daartoe een voorstel tot wijziging van het meerjarenplan in. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Godelieve goed te keuren.

  • De gemeenteraad  nam op 13 september 2021 akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Godelieve. De kerkfabriek diende een voorstel van budgetwijziging in.

    Het voorstel van budgetwijziging past binnen het meerjarenplan 2020-2025. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Godelieve.

  • Het centraal kerkbestuur heeft op 26 augustus 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Godelieve ingediend bij het gemeentebestuur.

     In het budget 2023 is een exploitatietoelage van 12.670,18 euro opgenomen. Er werd geen investeringstoelage opgenomen. Dit bedrag valt binnen de grenzen van het meerjarenplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Godelieve.

  • Een orgel wordt als schenking aangeboden voor gebruik in de Academie voor muziek, woord en dans. Het gaat over een huis-kerk-orgel dat beantwoordt aan de vereisten van een klasinstrument en zich in een uitstekende staat bevindt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de schenking van het orgel te aanvaarden. 

  • 'Natuurpunt afdeling Aalter' organiseerde op zaterdag 20 augustus 2022 een vleermuizenwandeling in het park van Poeke na zonsondergang. Hierdoor werd afgeweken van het politiereglement. Het college van burgemeester en schepenen gaf op 8 augustus 2022 de toelating voor deze afwijking.

     Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de collegebeslissing van 8 augustus 2022 te bekrachtigen.

  • Het college van burgemeester en schepenen stelde een ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op.  De bestaande stedenbouwkundige verordeningen (meldingsplichtige handelingen, windturbines) van voor de fusie van de gemeentebesturen worden vanuit het oogpunt van administratieve vereenvoudiging samengebracht in deze ene verordening.  Daarnaast worden met deze verordening het plaatsen van schotelantennes en het optimaliseren van belevings- en wooncomfort bijkomend geregeld.

    De ontwerpverordening werd onderworpen aan een openbaar onderzoek.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening definitief vast te stellen.

  • Een verkavelaar bekwam een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel grond in 3 loten voor open bebouwing in de Sparhoekdreef. In de verkavelingsovereenkomst werd een grondafstand opgelegd voor de inlijving van de grond bij het openbaar domein.

    Er is een akte kosteloze grondafstand opgemaakt voor de overdracht van 257 m² grond aan het gemeentebestuur.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan deze authentieke akte.

  • Een voormalige verkavelaar ondertekende in 2005 een belofte tot kosteloze grondafstand voor een strook grond in de Kwadamstraat. 

    Er is een akte kosteloze grondafstand opgemaakt voor de overdracht van 95 m² grond aan het gemeentebestuur voor de inlijving ervan bij het openbaar domein.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de authentieke akte.

  • Het voormalige gemeentehuis van Aalter, 'Oud Gemeentehuis', Boomgaard 1, wordt in erfpacht gegeven, om aan het gebouw een andere invulling te geven.

    Om de markt te raadplegen werd een leidraad en een overeenkomst opgemaakt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de leidraad en de overeenkomst.

  • Om de leerlingen van de Academie voor muziek, woord en dans de mogelijkheid te geven om les te volgen op het kerkorgel, werd een gebruiksovereenkomst opgemaakt.

    De overeenkomst omvat het gebruik van het doksaal (orgel) en de hulpsacristie in de kerk van Bellem.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan deze gebruiksovereenkomst.

  • Via Veneco is het mogelijk om beroep te doen op een intergemeentelijk klimaatambtenaar. Het gemeentebestuur is vrij om te kiezen op welke manier deze medewerker wordt ingezet. De voorwaarde is wel dat de projecten waarbij de medewerker actief wordt ingezet, een duidelijke link hebben met klimaat en/of energie.

    Voorgesteld wordt om deze medewerker in Aalter in te zetten met een focus op innovatieve toepassingen op vlak van duurzaamheid. De medewerker zal gedurende 30 weken 1 dag per week worden ingezet.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de inzet van een intergemeentelijk klimaatambtenaar goed te keuren.

  • De projectoproep "Gemeente zonder gemeentehuis" kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht; een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.

    Om digitale transformatie bij lokale besturen te versnellen, richt de Vlaamse Regering de subsidieoproepen ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ in. Een projectsubsidie Gemeente zonder Gemeentehuis houdt in dat 80% van de totale kosten voor digitale transformatie gesubsidieerd wordt door Vlaamse relancemiddelen. In het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis projectoproep 6 – specifiek gericht op grootschalige transformaties – werd door het lokaal bestuur het projectvoorstel ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ uitgewerkt. 

    Gemeente zonder Gemeentehuis biedt de opportuniteit om deze grootschalige transformatie op vlak van beleidsnabijheid voor de burger en gelinkt notuleren voor de lokale besturen te realiseren met een projectsubsidie van 80%. De lokale besturen die het projectvoorstel indienen, nemen een voortrekkersrol op en zetten de toon op vlak van gelinkt notuleren en open data voor de komende jaren.

    Door samen een GzG-projectvoorstel in te dienen, wordt er tegemoetgekomen aan de voorwaarden van samenwerking en kennisdeling tussen lokale besturen. Door de samenwerking kunnen kosten gespreid worden, personeelstaken en -inzet verdeeld worden en risico’s verkleind worden. Lokaal bestuur Aalter treedt op als penhouder van het project.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomsten met de andere deelnemende besturen aan projectvoorstel te bekrachtigen. 

  • De projectoproep "Gemeente zonder gemeentehuis" kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht; een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.

    Om digitale transformatie bij lokale besturen te versnellen, richt de Vlaamse Regering de subsidieoproepen ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ in. Een projectsubsidie Gemeente zonder Gemeentehuis houdt in dat 80% van de totale kosten voor digitale transformatie gesubsidieerd wordt door Vlaamse relancemiddelen. In het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis projectoproep 6 – specifiek gericht op grootschalige transformaties – werd door stad Gent het projectvoorstel ‘Digitale balie’ uitgewerkt. 

    Gemeente zonder Gemeentehuis biedt de opportuniteit om deze grootschalige transformatie op vlak van beleidsnabijheid voor de burger voor de lokale besturen te realiseren met een projectsubsidie van 80%. De lokale besturen die het projectvoorstel indienen, nemen een voortrekkersrol op en zetten de toon op vlak van een persoonlijke dienstverlening op afstand. Het project beoogt een combinatie van de sterkste punten van de fysieke en online dienstverlening: er is persoonlijk contact met een medewerker zoals aan de fysieke balie en de dienstverlening gebeurt op afstand en plaatsonafhankelijk, zoals bij online dienstverlening. Hierdoor stijgt het gebruiksgemak bij zowel medewerker als burger. 

    Door samen een GzG-projectvoorstel in te dienen, wordt er tegemoetgekomen aan de voorwaarden van samenwerking en kennisdeling tussen lokale besturen. Door de samenwerking kunnen kosten gespreid worden, personeelstaken en -inzet verdeeld worden en risico’s verkleind worden. Stad Gent treedt op als penhouder van het project.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst te bekrachtigen. 

  • De projectoproep "Gemeente zonder gemeentehuis" kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht; een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.

    Om digitale transformatie bij lokale besturen te versnellen, richt de Vlaamse Regering de subsidieoproepen ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ in. Een projectsubsidie Gemeente zonder Gemeentehuis houdt in dat 80% van de totale kosten voor digitale transformatie gesubsidieerd wordt door Vlaamse relancemiddelen. In het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis projectoproep 6 – specifiek gericht op grootschalige transformaties – werd door lokaal bestuur Torhout het projectvoorstel ‘Data inzicht als basis voor kwalitatievere en efficiëntere dienstverlening’ uitgewerkt. 

    Gemeente zonder Gemeentehuis biedt de opportuniteit om deze grootschalige transformatie op vlak van innovatieve dienstverlening te realiseren met een projectsubsidie van 80%. De lokale besturen die het projectvoorstel indienen, nemen een voortrekkersrol op en zetten de toon op vlak van het inzichtelijk maken van data met betrekking tot de dienstverlening en op basis daarvan de dienstverlening proactiever en persoonlijker aan te bieden.  

    Door samen een GzG-projectvoorstel in te dienen, wordt er tegemoetgekomen aan de voorwaarden van samenwerking en kennisdeling tussen lokale besturen. Door de samenwerking kunnen kosten gespreid worden, personeelstaken en -inzet verdeeld worden en risico’s verkleind worden. Lokaal bestuur Torhout treedt op als penhouder van het project.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst te bekrachtigen. 

Mededeling

Vragen en antwoorden

Besloten zitting

  • Een inspecteur van politie was op  8 augustus 2021 het slachtoffer van een ongeval op weg naar het werk. Ingevolge het ongeval werd door de federale overheidsdienst, bestuur medische expertise, een blijvende arbeidsongeschiktheid toegekend van 1%.

    Door de verzekeringsmaatschappij Axa, Troonplein 1 in 1000 Brussel, dient een jaarlijkse rente betaald te worden aan het slachtoffer.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het toekennen van de jaarrente goed te keuren.

  • Door een inspecteur van politie werd een aanvraag ingediend om met pensioen te gaan op 1 januari 2024.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanvraag tot pensionering goed te keuren.


Publicaties

Besluitenlijst