ma 14/06/2021 - 20:30 Auditorium
Punt 1 tot en met 25 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.
In het kader van de beperking van de verspreiding van het coronavirus werden een aantal maatregelen genomen. Dit heeft gevolgen enerzijds voor de dienstverlening aangeboden aan de burgers, anderzijds voor de interne organisatie van het bestuur. De genomen maatregelen worden gerapporteerd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportering goed te keuren en waar nodig de beslissingen te bekrachtigen.
De Vlaamse regering heeft beslist om de subsidie, die werd toegekend aan de lokale besturen om de bronopsporing voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021 ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, te verlengen. Het besluit bevat, naast de verlenging van de subsidieperiode tot 31 augustus 2021, ook enkele administratieve wijzigingen ten opzichte van het vorige besluit. Besturen die al een addendum voor de eerste verlenging (1 april tot 30 juni) instuurden, moesten vóór 31 mei 2021 een tweede, nieuw addendum insturen voor een verlenging tot maximum 31 augustus 2021. Het college van burgemeester en schepenen keurde het addendum op 17 mei 2021 goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de collegebeslissing van 17 mei 2021 te bekrachtigen.
De gemeenteraad dient zich jaarlijks voor 30 juni uit te spreken over de jaarrekening. De jaarrekening geeft de realisatie van de beleidsdoelstellingen weer en bepaalt hoeveel middelen hieraan werden gespendeerd. De financiële toestand bevat een vergelijking van het gebudgetteerde resultaat op kasbasis (evenwicht op korte termijn) en de gebudgetteerde autofinancieringsmarge (evenwicht op lange termijn).
De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekening 2020 vast te stellen.
Conform artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportering 2020 van het lokaal bestuur Aalter vast te stellen.
De gemeenteraad keurde op 16 december 2019 de leningsovereenkomst goed tussen het gemeentebestuur en het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter voor de transactiekredieten van het investeringsproject 2020. In navolging van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 is de definitieve aflossingstabel gekend voor de investeringen van dat jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de definitieve aflossingstabel van de renteloze lening inzake de investeringen van 2020 goed te keuren.
Onderstaande 5 investeringsprojecten zijn voorzien in het meerjarenplan:
Er wordt geopteerd voor een technisch-financiële dienstverlening, die een brede ondersteuning kan betekenen voor het lokaal bestuur op financieel, juridisch en technisch vlak. Tijdens de bouwperiode zullen er enkel interesten worden betaald op de ter beschikking gestelde bedragen van het krediet die in samenspraak met het bestuur worden bepaald. Door het nauwkeurig opstellen van de bestekken worden juridische discussies -die een invloed kunnen hebben op de kostprijs van het project en dus ook het krediet - vermeden. Bovendien zijn de projectmanagers ingenieur van opleiding die kritisch advies geven bij keuzes tijdens ontwerp- en bouwproces, waarbij elke keuze direct budgettair kan afgetoetst en gelieerd worden met het krediet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de prijsvraag (bestek, raming en gunningswijze) voor de financiering (lening) met projectondersteuning voor deze 5 projecten goed te keuren.
In het kader van het buitengewoon onderhoud van de lokale wegen schrijft het gemeentebestuur een overheidsopdracht uit voor een raamcontract met een externe partner. Het raamcontract heeft een maximale duurtijd van 48 maanden. Op deze manier kan korter op de bal worden gespeeld. Er werd hiervoor een bestek opgemaakt.
De opdracht bestaat uit twee percelen:
Deze opdracht wordt geraamd op 4.014.678,00 euro excl. btw of 4.857.760,38 euro incl. 21% btw (843.082,38 euro btw medecontractant). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de prijsvraag, de lastvoorwaarden (bestek), raming en gunningswijze goed te keuren.
De Pontweg is één van de oudste verkavelingen in Aalter. De infrastructuur is verouderd en in slechte staat. Door het openbaar domein aan te pakken kan een nieuwe impuls gegeven worden aan deze woonwijk. Het gemeentebestuur voorziet in de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en de herinrichting van het openbaar domein tot een aangenaam woonerf met voldoende openbaar groen. Voor de financiering van de rioleringswerken ontvangt het gemeentebestuur een subsidie van de Vlaamse Overheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp- en aanbestedingsdossier voor de riolerings- en herinrichtingswerken in de Pontweg goed te keuren en de werken te gunnen via de openbare procedure.
Het lokaal bestuur maakte een codex die een totaaloverzicht bevat van alle toepasselijke reglementen op het vlak van erkenning en subsidiëring van verenigingen, retributie- en huishoudelijke reglementen voor het gebruik van zalen en materialen. Deze codex zal in werking treden vanaf 1 september 2021. Het luik 'erkenning van verenigingen' dient bijgevolg niet meer opgenomen te worden in het Algemeen reglement op de Adviesraden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste Algemeen reglement op de Adviesraden goed te keuren.
Het lokaal bestuur maakte een codex die een totaaloverzicht bevat van alle toepasselijke reglementen op het vlak van erkenning en subsidiëring van verenigingen, retributie- en huishoudelijke reglementen voor het gebruik van zalen en materialen. Deze codex zal in werking treden vanaf 1 september 2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om volgende reglementen goed te keuren:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aantal reglementen op te heffen.
Het gemeentebestuur kreeg een schenking aangeboden van materiaal voor de gemeentelijke uitleendienst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvaarden van een schenking van materiaal voor de gemeentelijke uitleendienst goed te keuren.
In het kader van het federaal toezicht liet de Federale dienst gouverneur, Dienst toezicht, op 23 april 2021 weten dat de jaarrekening 2019 is goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening 2019.
De gemeenteraad heeft in zitting van 12 oktober 2020 het openstellen van twee betrekkingen in het kader van de aspirantenmobiliteit 2021-A1 goedgekeurd.
Voor deze aspirantenmobiliteit werd slechts één aspirant-inspecteur weerhouden.
De niet-ingevulde betrekking moet opnieuw gepubliceerd worden in de klassieke mobiliteit.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de vacant verklaring goed te keuren.
Voor de organisatie van de selectie betreffende de aanwerving van een inspecteur van politie, polyvalente cel, dient een plaatselijke selectiecommissie samengesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie goed te keuren.
De personeelsformatie van de politiezone Aalter werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
Per 1 juni 2021 zal een eerste inspecteur van politie het stelsel non-activiteit voorafgaand aan de pensionering genieten. Bijgevolg kan één betrekking van inspecteur van politie, polyvalente cel, vacant verklaard worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één betrekking van inspecteur van politie vacant te verklaren.
Voor de organisatie van de selectie betreffende de aanwerving van een inspecteur van politie, polyvalente cel, dient een plaatselijke selectiecommissie samengesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie goed te keuren.
Het OCMW had een samenwerkingsovereenkomst met Welzijnsband Meetjesland voor een functionaris voor gegevensbescherming. De functionaris voor gegevensbescherming die tewerkgesteld was bij de Welzijnsband Meetjesland, heeft ontslag genomen. De Welzijnsband zal het luik Informatieveiligheid niet meer aanbieden als dienstverlening aan de leden. Het OCMW kan beroep doen op de functionaris voor gegevensbescherming die via de piva eGov aan het gemeentebestuur is ter beschikking gesteld. Naar aanleiding hiervan dient de bestaande samenwerkingsovereenkomst met de piva eGov vernieuwd te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is hierbij het doel. In dat Vlaams regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met de lokale besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie. De VDAB en de lokale besturen in de regio Meetjesland engageren zich om samen bij te dragen aan deze ambitie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst en het actieplan tussen de Welzijnsband Meetjesland, de lokale besturen regio Meetjesland en de VDAB goed te keuren.
De gemeenteraad keurde de erfpachtakte en de gebruikersovereenkomst goed met de tennisvereniging voor de aanleg van padelterreinen in de Prinsengoeddreef 27 en voor het sportgebouw (clubhuis) in de Prinsengoeddreef 23. Tevens verleende de raad goedkeuring aan de terugname van het gebruiksrecht uit de divisie secundaire diensten (S-divisie) van TMVW van de tennisterreinen aldaar en besliste ook deze site in erfpacht te geven aan de tennisvereniging voor bijkomende aanleg van padelterreinen.
Er is een nieuwe akte van erfpacht opgemaakt met gebruikersovereenkomst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het nieuw erfpachtcontract met gebruikersovereenkomst.
Aan de Hooiestraat in Aalter is Garage De Prest gevestigd. Een positief planologisch attest, afgeleverd op 11 februari 2019, bevestigde dat het bedrijf op de bestaande locatie kan worden behouden en dat een nieuwe toonzaal kan worden gebouwd vooraan op het terrein. Daardoor dient het gemeentebestuur een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te stellen voor de toegestane ruimtelijke ontwikkelingen uit het planologisch attest.
Een ruimtelijk uitvoeringsplan legt de stedenbouwkundige voorschriften vast die het bedrijf toelaten om de nieuwe toonzaal te bouwen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp RUP Garage De Prest voorlopig vast te stellen.
Bij de aanleg van het fietspad Aalter-Bellem vroeg het provinciebestuur om de beek die het fietspad kruiste her aan te leggen. Deze beek maakte 2 haakse bochten en is nu recht getrokken. Door de aanpassing bekwam het provinciebestuur meer grond waardoor een oplegvergoeding verschuldigd is.
De afdeling Vastgoedtransacties maakte een ruilingsakte op.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de akte ruil van gronden tussen het gemeentebestuur en het provinciebestuur mits het betalen van een oplegvergoeding van 3.096,11 euro door het provinciebestuur en voor de realisatie van het fietspad Aalter-Bellem en de rechttrekking van de waterloop.
Op 6 november 2017 werd door de Vlaamse regering het gemeentelijk rioleringsproject O218182 –Aanleg van een 2DWA-stelsel in Kleine Kapellestraat inclusief heraanleg van grachtenstelsel, definitief vastgelegd onder voorbehoud dat dit project samen met de collectorwerken van Aquafin 23079A Aansluiting Grote Kapellestraat, Akkerstraat en Moerakkerstraat wordt uitgevoerd. Het ontwerp- en aanbestedingsdossier werd door de gemeenteraad goedgekeurd in juni 2020. Inmiddels zijn deze werken gegund en in uitvoering.
Voor de realisatie van deze projecten zijn grondaankopen noodzakelijk en dienen zones van erfdienstbaarheid te worden gerealiseerd. Daar het lokaal bestuur de optie tot aankoop vóór een termijn van één jaar dient te bevestigen, werd door de gemeenteraad op 21 december 2020 een deel van de eenzijdig ondertekende verkoopbeloftes reeds gelicht. De onderhandelingen met de betrokken eigenaars en gebruikers voor de resterende innames werden door Aquafin nv verdergezet en zijn inmiddels afgerond. 7 geplande gemeentelijke innames konden niet worden gerealiseerd. De resterende onderhandelde overeenkomsten voor verkoop samen met de terreinbeschrijvingen worden ter kennis gesteld aan de gemeenteraad.
De gemeentelijke grondinnameplannen, goedgekeurd door de gemeenteraad in februari 2020, werden aangepast volgens de afspraken gesteld in de onderhandelingsronde.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de definitief onderhandelde grondinnameplannen goed te keuren en over te gaan tot het lichten van de opties en het tegentekenen van de terreinbeschrijvingen zodat de laatste notariële akten, binnen de 4 maanden na aanvang van de werken, verleden kunnen worden.
De algemene jaarvergadering van TMVW ov vindt plaats op 18 juni 2021. Er werd een voorstel van agenda bezorgd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
De algemene vergadering vindt plaats op 24 juni 2021. Er werd een voorstel van agenda bezorgd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raden van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen minstens tweemaal per jaar rapporteren aan de gemeenteraden van hun leden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de rapportering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden goed te keuren.
De schriftelijke vraag werd hem meegedeeld door raadslid Paul Beheyt (Vlaams Belang).