Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, meer bepaald artikel 4.2.15. §1 waarin gesteld wordt dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond mag verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt;
Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 31 waarin gesteld wordt dat als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 en latere wijzigingen tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, meer bepaald artikel 29 §1 en artikel 47 waarin wordt gesteld dat als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, de gemeenteraad kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 8 waarin wordt gesteld dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 11 §1 waarin wordt gesteld dat de gemeenten de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 12 §2 waarbij in afwijking van artikel 11 de aanleg, de wijziging, de verplaatsing of de opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden; dat die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat;
Gelet op de collegebeslissing van 26 juni 2023 betreffende de verkaveling Kloosterstraat - Kwadamstraat - zaak van de gemeenteweg;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag digitaal ingediend op 6 maart 2023 door de heer Bram Van Meulebroeck voor het verkavelen van een perceel in 7 loten voor halfopen en gesloten bebouwing, waarvan 1 meergezinswoning in Aalter, Kloosterstraat en Kwadamstraat en gekend in het kadaster als afdeling 7, sectie D, nrs. 672N2, 672K2, 672G2, 672L2 en 672M2;
Gelet op het rooilijnplan Kwadamstraat van 29 november 2022 opgemaakt door bvba studieburo Goegebeur;
Gelet op het splitsingsplan met nummer 2022.02.064.FDK van 16 februari 2023 opgemaakt door bv PLAN²;
Gelet op het verkavelingsplan en de algemene en specifieke verkavelingsvoorschriften;
Gelet op het openbaar onderzoek dat georganiseerd werd van 6 april 2023 tot en met 5 mei 2023; dat geen bezwaren en/of opmerkingen werden ingediend;
Overwegende dat de gemeenteraad zich overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet moet uitspreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, alsook de eventuele opname in het openbaar domein; dat daarbij de doelstellingen en principes uit artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen in rekening moeten worden gebracht;
Overwegende dat een verkavelingsaanvraag werd ingediend voor het verkavelen van het hoekperceel gelegen aan de Kloosterstraat en de Kwadamstraat waarbij in functie van het doortrekken van het voetpad aan de Kwadamstraat tot aan Kloosterstraat de rooilijn aan de Kwadamstraat wordt aangepast; dat dergelijke aanpassing aan het tracé van de bestaande gemeenteweg overeenkomstig artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet kan opgenomen worden in een vergunningsaanvraag, op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals voorop gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 16, §2 van het Decreet Gemeentewegen een gemeentelijk rooilijnplan minstens 1) de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg, 2) de kadastrale gegevens en oppervlakte van de getroffen percelen en 3) de naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen moet omvatten; dat in voorkomend geval ook een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg kan worden toegevoegd;
Overwegende dat het rooilijnplan Kwadamstraat van 29 november 2022 opgemaakt door bvba studieburo Goegebeur; aan deze formele vereisten voldoet; daar het getroffen kadastraal perceel in eigendom is van de aanvrager; dat hierop de bestaande rooilijn in een groene lijn wordt weergegeven en dat de zone gratis grondafstand in geel gearceerd wordt weergegeven; dat hiermee op duidelijke en rechtszekere wijze de actuele en toekomstige rooilijnen worden weergegeven; dat verder ook een tabel met de kadastrale gegevens en eigenaars werd toegevoegd waarop alle vereiste gegevens alsook de oppervlakte van de getroffen percelen wordt weergegeven;
Overwegende dat geen vergoedingen voor een waardevermindering op het rooilijnplan werden opgenomen; dat uit het splitsingsplan kan blijken dat de aanvrager de grondstroken binnen de rooilijnen kosteloos zal overdragen aan het gemeentebestuur; dat dit een vergoeding voor de waardevermindering van deze gronden overbodig maakt, gezien deze overgedragen zullen worden naar het openbaar domein; dat dit de aangewezen realisatiewijze vormt voor de wijziging van de gemeenteweg, zodat de voorziene kosteloze grondafstand kan worden goedgekeurd;
Overwegende dat het rooilijnplan zodoende voldoet aan de vereisten van het Decreet Gemeentewegen, zodat de voorwaarde om de geïntegreerde procedure te hanteren vervuld is;
Overwegende dat artikel 12, §2 van het Decreet Gemeentewegen hier vervolgens nog aan toevoegt dat dit slechts geldt voor zover de voorgenomen wijziging aan het gemeentewegennet past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden;
Overwegende dat de beoordeling van verenigbaarheid van het aangevraagde inclusief de wijziging van het tracé van de Kwadamstraat aan de vergunningverlenende overheid toekomt; dat de gemeenteraad niet bevoegd is om zich over dergelijke stedenbouwkundige vergunningsaspecten uit te spreken;
Overwegende dat vervolgens de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg moet worden beoordeeld, rekening houdend met de doelstellingen en principes uit artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen; dat deze luiden als volgt:
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”;
Overwegende dat de verkavelingsaanvraag betrekking heeft op een bebouwd perceel gelegen in het centrum van Knesselare ter hoogte van het kruispunt van de Kloosterstraat met de Kwadamstaat; dat de bestaande bebouwing een voormalige handelszaak voor tegels betreft met een bijhorende loods en woning; dat de handelszaak is stopgezet en de bebouwing leegstaat; dat de site quasi volledig is verhard;
Overwegende dat de verkavelingsaanvraag 7 kavels bouwgrond voor halfopen en gesloten bebouwing betreft waarvan 1 meergezinswoning en 1 kavel voor verkeerscirculatie en parkeergelegenheden met de bedoeling geen extra hinderlijk verkeer in de Kwadamstraat te creëren;
Overwegende dat aan de Kwadamstraat een voetpad loopt dat stopt ter hoogte van de bestaande bebouwing; dat deze bebouwing is ingeplant tot tegen de straat en de aanleg van het voetpad tot aan de Kloosterstraat niet mogelijk is; dat wanneer de bebouwing wordt gesloopt het wel mogelijk wordt het bestaande voetpad door te trekken tot aan de Kloosterstaat; dat dergelijke aanleg de verkeersveiligheid in het centrum van Knesselare ten goede komt; dat moet worden vastgesteld dat de voorziene wijziging van het tracé van een gemeenteweg het algemeen belang dient;
Overwegende dat een openbaar onderzoek georganiseerd werd omtrent de aanvraag; dat geen bezwaarschriften werden ingediend;
Overwegende dat besloten wordt dat de aangevraagde gemeenteweg in overeenstemming is met de doelstellingen en principes uit het decreet van 3 mei 2019 houdende de Gemeentewegen;
De wijziging van het tracé van de gemeenteweg en het bijhorende rooilijnplan Kwadamstraat van 29 november 2022 zoals opgemaakt door bvba studieburo Goegebeur alsook het bijhorende splitsingsplan kosteloze grondafstand van 16 februari 2023 opgemaakt door bv PLAN² voor de verkaveling ingediend door de heer Bram Van Meulebroeck voor de gronden gelegen in Aalter, Kloosterstraat en Kwadamstraat en gekend in het kadaster als afdeling 7, sectie D, nrs. 672N2, 672K2, 672G2, 672L2 en 672M2, goed te keuren.