Terug
Gepubliceerd op 11/09/2023

2023_GR_00123 - Regionaal Mobiliteitsplan. Voorlopig ontwerp. Advies.

Gemeenteraad
wo 12/07/2023 - 20:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Patrick Hoste, burgemeester wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Patrick Verwilst; Magda Boone; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Peter Cornelis; Femke Deroo; Bart Dobbelaere, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef

Afwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Luc De Meyer; Mieke Schauvliege; Hedeli Sassi; Vic De Jaegher, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00123 - Regionaal Mobiliteitsplan. Voorlopig ontwerp. Advies.

Aanwezig

Kris Ally, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Jesse De Meulenaere, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Peter Cornelis, Femke Deroo, Bart Dobbelaere, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 18
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Magda De Baets, Lesley De Neve, Cindy Moerman, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Marleen Van Wassenhove, Kris Ally
Stemmen tegen 5
Jesse De Meulenaere, Ann Depoortere, Peter Cornelis, Femke Deroo, Bart Dobbelaere
Onthoudingen 1
Michael Ally
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00123 - Regionaal Mobiliteitsplan. Voorlopig ontwerp. Advies. 2023_GR_00123 - Regionaal Mobiliteitsplan. Voorlopig ontwerp. Advies.

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage, in het bijzonder artikel 7 betreffende de vaststelling van het voorlopig ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de kennisname van het voorlopig ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan;

Gelet op de collegebeslissing van 21 februari 2022 betreffende de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent";

Gelet op de collegebeslissing van 13 maart 2023 betreffende het voorlopig ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan;

Gelet op de collegebeslissing van 19 juni 2023 betreffende het advies op het ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan;

Gelet op de webinar van 6 juni 2023 georganiseerd voor gemeenteraadsleden, provincieraadsleden en vertegenwoordigers van adviesinstanties;

Gelet op de goedkeuring van de oriëntatienota van 7 juli 2020 door de vervoerregio Gent;

Gelet op de vaststelling van de visienota van 28 januari 2022 door de vervoerregio Gent;

Gelet op de goedkeuring van het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan op 8 mei 2023 door Vlaams minister Peeters;

Overwegende dat elke vervoerregio werkt aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP);

Overwegende dat sinds 2019 binnen de vervoerregio Gent met alle betrokken gemeentes en mobiliteitspartners aan een gezamenlijke toekomstvisie voor de 23 gemeenten in de regio wordt gewerkt;

Overwegende dat in een RMP staat opgenomen hoe de mobiliteitsuitdagingen in elke regio op te lossen met concrete acties per vervoersmiddel; dat op die manier de mobiliteitsvisie op middellange termijn (2030) wordt vastgelegd;

Overwegende dat de meer-en-minder-aanpak wordt vertaald in 7 strategieën, die op hun beurt de basis vormen voor de netwerken binnen het beleidsscenario in het RMP;

Overwegende dat het voorlopig ontwerp RMP bestaat uit:

  • de synthesenota
  • de actietabel
  • de bijlagen bij het RMP;

Overwegende dat deze drie onderdelen vervat zitten in de volgende documenten;

  • Voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan
  • Bijlagen bij Regionaal Mobiliteitsplan;

Overwegende dat daarnaast het ontwerp plan-MER werd opgemaakt;

Overwegende dat ook een samenvatting van het RMP is opgemaakt en toegevoegd;

Overwegende dat de vervoerregioraad op 22 maart 2023 volgende bezorgdheden heeft geformuleerd op het ontwerp RMP:

  • De vervoerregioraad benadrukt dat het getuigt van goed partnerschap (ambitie 7 van het RMP) wanneer ingrepen genomen binnen de ene gemeente of groep gemeenten met invloed binnen een andere gemeente telkens in overleg met die andere gemeenten worden genomen. Dit geldt zowel bij circulatiemaatregelen, bij wegeniswerken met omleidingen als bij het afbakenen van mobiliteitskamers. De extra last die ontstaat door de verschuivingen in de verkeersstromen dient maximaal beperkt te worden.
  • De vervoerregioraad kiest resoluut voor een strategie van zowel méér verplaatsingen met duurzame modi als voor minder verplaatsingen met niet-duurzame modi. De vervoerregioraad geeft aan dat je niet kan kiezen voor enkel MEER: het stimuleren en investeren in duurzame modi zonder ook maatregelen te nemen rond het vertragen en reduceren van niet-duurzame modi (MINDER). De keuze voor méér vertaalt zich in:
    1. MEER keuze voor de fietsers met een meerlagig fietsnetwerk
    2. MEER en sneller openbaar vervoer met Hoogwaardig Openbaar Vervoer als ruggengraat
    3. Vlottere doorstroming op hoofdwegen
    4. MEER duurzame transportmodi met een sterk logistiek netwerk aan efficiënte hubs

De keuze voor minder vertaalt zich in:

  • MINDER autoverplaatsingen door een fijnmazig fietsnetwerk
  • MINDER doorgaand auto- en vrachtverkeer in kernen binnen autoluwe mazen
  • MINDER aandeel voor auto en vracht bij investeringen infrastructuur en meer aandeel voor fiets en openbaar vervoer

Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60 % gehaald worden.

  • De vervoerregio vraagt dat de minister de komende jaren de nodige budgetten vrijmaakt om de visie van het RMP ook daadwerkelijk te realiseren. Alleen bij de beschikbaarheid van voldoende financiële middelen kan de omslag naar een meer duurzame modal shift worden waargemaakt
  • De vervoerregioraad vraagt blijvende aandacht voor de ontsluiting van de buitengebieden in vervoerregio Gent en dit voor alle vervoerswijzen, in het bijzonder de gemeenten ten noorden van de E34 in het Meetjesland;

Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp RMP:

  • De vervoerregioraad gaat akkoord met de nota waarin de opmerkingen van de colleges zijn verwerkt, enkel de nieuwe paragraaf over de R4 moet bijgestuurd worden. Ook mag het logo van Infrabel nog aangepast worden.
  • De nieuwe versie van de paragraaf over de R4 wordt dan “De vervoerregio stemt in om zowel de R4 West, als de R4 Oost op te nemen als Vlaamse hoofdweg. Doch, de vervoerregio wenst het huidig onderscheid in hiërarchie tussen R4 West en R4 Oost te bevestigen, zoals deze ook in het Europees “comprehensive TEN-T network” is aangeduid.”;

Overwegende dat, om het RMP definitief vast te stellen, nog volgende stappen dienen doorlopen te worden:

  • het doorlopen van een termijn van 90 dagen voor advies van adviesinstanties, waaronder de gemeenteraden. Deze adviestermijn start op 19 mei 2023 en eindigt op 16 augustus 2023
  • het doorlopen van een openbaar onderzoek van 60 dagen. Het openbaar onderzoek vindt plaats van 31 mei 2023 tot en met 29 juli 2023
  • de verwerking van de adviezen en bezwaren en eventuele bijsturing van het RMP
  • een kwaliteitsbeoordeling van het ontwerp plan-MER door de administratie bevoegd voor milieueffectrapportage;

Overwegende dat dit plan kadert binnen basisbereikbaarheid waarbij Vlaanderen inzet op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat;

Overwegende dat dit ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan de wensen en noden van Aalter omvat alsook een duidelijke toekomstvisie omschrijft; dat het zo is dat het station van Aalter, naast Gent-Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Deinze en Wetteren geselecteerd wordt als interregionaal hoppinpunt; dat deze plaatsen in de toekomst worden versterkt met meer openbaar vervoer, deelmobiliteit en fietsvoorzieningen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 41 &sect;1 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de gemeenteraad toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Een gunstig advies te verlenen op het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.