Terug
Gepubliceerd op 16/06/2023

2023_GR_00090 - Rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 12/06/2023 - 20:15 *
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Rechtspositieregeling (RPR).

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Magda Boone; Magda De Baets; Ann Depoortere; Hedeli Sassi; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Peter Cornelis; Femke Deroo; Bart Dobbelaere, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet , korpschef

Afwezig

Luc De Meyer; Patrick Verwilst; Mieke Schauvliege; Steven Devliegere, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00090 - Rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Magda Boone, Magda De Baets, Ann Depoortere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Jesse De Meulenaere, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Peter Cornelis, Femke Deroo, Bart Dobbelaere, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 25
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Jesse De Meulenaere, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Bart Dobbelaere, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00090 - Rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging. Goedkeuring. 2023_GR_00090 - Rechtspositieregeling gemeentepersoneel. Wijziging. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen; 

Gelet op het Zesde Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA6) van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren;

Gelet op de goedkeuring van 24 november 2021 door het Comité C1 van de IFIC protocollen;

Gelet op de brief van minister Somers van 22 december 2021 waarin wordt verduidelijkt dat de protocollen op 1 januari 2022 in werking treden en dat de lokale besturen moeten toezien op de uitvoering ervan, ook al zijn de rechtspositiebesluiten nog niet aangepast;

Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022, hoofdstuk 29 Het ziekteverlof; 

Gelet op het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 april 2022; 

Gelet op de collegebeslissing van 14 februari 2022 betreffende het uitvoeren van het VIA-6 akkoord, de voorafnames van de IFIC loonschalen in de kinderopvang;

Gelet op de collegebeslissing van 28 maart 2022 betreffende instap op de voorafnames van de IFIC loonschalen in de kinderopvang, uitvoering VIA-6 akkoord;

Gelet op de collegebeslissing van 15 juni 2022 betreffende de instap op de voorafnames van de IFIC loonschalen in de kinderopvang, uitvoering VIA-6 akkoord;

Gelet op de collegebeslissing van 6 februari 2023 betreffende het melden van ziekte voor één dag; 

Gelet op de collegebeslissing van 8 mei 2023 betreffende de wijziging van de gemeentelijke rechtspositieregeling  en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel;

Gelet op de collegebeslissing van 15 mei 2023 betreffende de wijziging van de gemeentelijke rechtspositieregeling - aanwervings- en bevorderingsvoorwaarde rijbewijs B;

Gelet op het verslag van het onderhandelingscomité op 27 maart 2023 betreffende de wijziging van het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel; 

Overwegende dat artikel 255 van de rechtspositieregeling volgende bepaling bevat met betrekking tot het melden van ziekte: 

"Het personeelslid bezorgt het bestuur zo vlug mogelijk een geneeskundig getuigschrift en uiterlijk binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf het begin van de afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, behalve in geval van overmacht. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, de plaats van verblijf tijdens de ziekte wanneer die verschilt van het door de werkgever gekende adres, en of het personeelslid zijn plaats van verblijf al dan niet mag verlaten.";

Overwegende dat volgende bepaling is opgenomen in het arbeidsreglement: "Elke afwezigheid, ook van één dag, moet binnen de twee werkdagen bij de cel Personeel worden gestaafd door een volledig ingevuld geneeskundig attest. Bij verzending geldt de poststempel als datum.";

Overwegende dat door de wet van 30 oktober 2022 de werknemer er driemaal per kalenderjaar niet toe gehouden is een geneeskundig getuigschrift voor te leggen voor de eerste dag van een arbeidsongeschiktheid; dat hij in voorkomend geval onmiddellijk de werkgever meedeelt op welk adres hij zal verblijven tijdens deze eerste dag van arbeidsongeschiktheid, tenzij dit adres overeenstemt met zijn gewoonlijke verblijfplaats die bij de werkgever gekend is; 

Overwegende dat voorgesteld wordt dat personeelsleden die hiervan willen gebruik maken hun cel, directeur en cel Personeel per mail verwittigen; dat in het tijdsregistratiesysteem zal opgevolgd worden of het personeelslid het maximum aantal dagen al bereikt heeft; dat deze werkwijze al intern kan toegepast worden aangezien de wetgeving al van kracht is; dat deze werkwijze bij een volgende aanpassing van de gemeentelijke rechtspositieregeling en het arbeidsreglement zal meegenomen worden; 

Overwegende dat voorgesteld wordt om artikel 255 van de gemeentelijke rechtspositieregeling te wijzigen als volgt: 

Het personeelslid bezorgt het bestuur zo vlug mogelijk een geneeskundig getuigschrift en uiterlijk binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf het begin van de afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, behalve in geval van overmacht. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, de plaats van verblijf tijdens de ziekte wanneer die verschilt van het door de werkgever gekende adres, en of het personeelslid zijn plaats van verblijf al dan niet mag verlaten.

Maximaal driemaal per kalenderjaar is er geen geneeskundig attest nodig voor de eerste dag arbeidsongeschiktheid. Bij afwezigheid wegens ziekte zonder attest van arbeidsongeschiktheid blijft de verwittigingsplicht bestaan. Deze afwezigheid wordt ook via e-mail bevestigd aan de betrokken cel, directeur en cel Personeel. 

Het personeelslid deelt onmiddellijk ook mee op welk adres het zal verblijven tijdens deze eerste dag van arbeidsongeschiktheid, tenzij dit adres overeenstemt met de gewoonlijke verblijfplaats die bij het bestuur gekend is;

Overwegende dat de IFIC-weddeschaal al wordt toegepast; dat ze echter nog niet is opgenomen in de gemeentelijke rechtspositieregeling; dat het voor de transparantie aangewezen is om de uitgewerkte weddeschaal als bijlage op te nemen in de gemeentelijke rechtspositieregeling; 

Overwegende dat in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel bij alle graden volgende aanwervings- en bevorderingsvoorwaarde is opgenomen: indien noodzakelijk voor de uitoefening van de functie: in het bezit zijn van het rijbewijs categorie B; dat in de bijlagen van de rechtspositieregeling waar de aanwervingsvoorwaarden en bevorderingsvoorwaarden per functie zijn opgenomen, voor iedere functie de voorwaarde van een rijbewijs B is opgenomen; 

Overwegende dat deze voorwaarde in het verleden is opgenomen gezien het uitgestrekte grondgebied en de noodzaak dat personeelsleden in verschillende locaties van het lokaal bestuur konden hun functie vervullen; dat er intussen er veel meer mogelijkheden zijn gekomen om zich op een vlotte manier te verplaatsen over grotere afstanden zonder noodzakelijk een wagen te moeten inschakelen; dat deze aanwervings- en bevorderingsvoorwaarde dan ook belemmerend kan optreden voor potentiële kandidaten; dat er wordt voorgesteld om deze algemene voorwaarde te schrappen in de bijlagen van de rechtspositieregelingen en deze enkel nog als voorwaarde op te nemen als dit nodig is volgens de functiebeschrijving;

Overwegende dat de representatieve vakorganisaties akkoord gingen met de voorgestelde wijziging van de gemeentelijke rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel; 

Overwegende dat het nieuwe besluit rechtspositieregeling in werking is getreden vanaf 18 maart 2023; dat van zodra het bestuur wijziging aanbrengt deze conform het nieuwe besluit rechtspositieregeling moeten zijn; dat het bestuur op dit moment geen integrale herziening van de rechtspositieregeling beoogt maar enkel de aangehaalde artikels; 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง3 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Artikel 255 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel 

Het personeelslid bezorgt het bestuur zo vlug mogelijk een geneeskundig getuigschrift en uiterlijk binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf het begin van de afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, behalve in geval van overmacht. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, de plaats van verblijf tijdens de ziekte wanneer die verschilt van het door de werkgever gekende adres, en of het personeelslid zijn plaats van verblijf al dan niet mag verlaten.

 Te wijzigen als volgt: 

Het personeelslid bezorgt het bestuur zo vlug mogelijk een geneeskundig getuigschrift en uiterlijk binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf het begin van de afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, behalve in geval van overmacht. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, de plaats van verblijf tijdens de ziekte wanneer die verschilt van het door de werkgever gekende adres, en of het personeelslid zijn plaats van verblijf al dan niet mag verlaten.

Maximaal driemaal per kalenderjaar is er geen geneeskundig attest nodig voor de eerste dag arbeidsongeschiktheid. Bij afwezigheid wegens ziekte zonder attest van arbeidsongeschiktheid blijft de verwittigingsplicht bestaan. Deze afwezigheid wordt ook via e-mail bevestigd aan de betrokken cel, directeur en cel Personeel. 

Het personeelslid deelt onmiddellijk ook mee op welk adres het zal verblijven tijdens deze eerste dag van arbeidsongeschiktheid, tenzij dit adres overeenstemt met de gewoonlijke verblijfplaats die bij het bestuur gekend is.

Artikel 2

De IFIC-weddeschaal toe te voegen aan bijlage I van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel. 

Artikel 3

Het rijbewijs B als aanwervings- en bevorderingsvoorwaarde in de bijlagen van de rechtspositieregelingen te schrappen. Rijbewijs B wordt enkel nog als aanwervings- of bevorderingsvoorwaarde opgenomen als dit nodig is volgens de functiebeschrijving.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de coördinatie van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel. 

Artikel 5

Deze wijziging gaat in vanaf 1 juli 2023.