Dit besluit werd door de gemeenteraad opgeheven op 5 februari 2024.
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij het gemeentebestuur kunnen aanvragen;
Overwegende dat het gemeentebestuur het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeentebesturen op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen; dat ze hiervoor samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het VIP een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars; dat het verzamelen en ontsluiten van vastgoeddossiers voor het gemeentebestuur een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt; dat het gemeentebestuur deze kost op de aanvrager wenst te verhalen;
Overwegende dat het gemeentebestuur Aalter behoort tot wave 5, dit betekent een aansluitperiode vastgelegd tussen 13 juni 2023 en 13 juli 2023; dat de datum vrij te bepalen is; dat aangesloten wordt eens de software operationeel is;
Overwegende dat in het huidige retributiereglement op het afleveren van afschriften van administratieve niet-persoonsgebonden stukken bepaald is dat voor administratieve inlichtingen 115 euro dient te worden betaald; dat voor een tweede perceel op eenzelfde aanvraag een bedrag van 50 euro (geïndexeerd) per perceel wordt aangerekend; dat deze mogelijkheid niet voorzien is in het VIP; dat op het VIP een retributie kan bepaald worden per aangevraagd perceel of per aanvraag; dat een retributie per perceel wordt voorgesteld, daar elk perceel als een apart dossier wordt benaderd in het VIP;
Overwegende dat de retributie wordt geïnd via het VIP en vervolgens doorgestort aan het gemeentebestuur; dat het bedrag naast de gemeentelijke retributie ook een tijdelijke platformretributie omvat in het kader van de ontwikkelingskosten vanuit Vlaanderen, alsook een vaste platformretributie;
Overwegende dat het gemeentebestuur zal werken met het integrator systeem GEO-IT; dat de support en opzet in functie van het Vastgoedplatform zal lopen via GEO-IT; dat een verminderde impact wordt verwacht op de werklast bij het afleveren van afschriften van administratieve niet-persoonsgebonden stukken; dat daarom voorgesteld wordt om de huidige kostprijs van 115 euro terug te brengen tot een bedrag van 100 euro per aanvraag;
Overwegende dat het gemeentebestuur zijn retributie dient kenbaar te maken aan Vlaanderen, daar zij de retributie innen van de aanvragen op het VIP; dat maandelijks een doorfacturatie zal gebeuren naar het gemeentebestuur van Aalter; dat de opvolging van de betalingen derhalve niet meer door het gemeentebestuur dient te gebeuren bij de aanvrager; dat er wel opvolging noodzakelijk is om na te gaan of het overgemaakte bedrag van Vlaanderen correct is;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement op het afleveren van afschriften van administratieve niet-persoonsgebonden stukken;
Gelet op de collegebeslissing van 16 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (raamcontract) 'Leveren, installeren en onderhouden van software - Vergunningen';
Gelet op de collegebeslissing van 15 mei 2023 betreffende de principiële goedkeuring aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement stukken;
Het retributiereglement administratieve prestaties verricht via het Vastgoedinformatieplatform goed te keuren met ingang van 13 juni 2023.