ma 10/10/2022 - 20:20 Auditorium
Punt 1 tot en met 15 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.
Punt 16 en 17 werd hem meegedeeld door raadslid Mieke Schauvliege (Groen).
Punt 18 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.
OPENBARE ZITTING
BIJKOMENDE PUNTEN
16. Verhuur van gemeentelijke feestzalen aan particulieren, inwoners van Aalter wordt terug mogelijk.
17. Energiebesparende maatregel: doven van de straatverlichting tussen 23u.00 en 5u.00.
VRAGEN EN ANTWOORDEN
BESLOTEN ZITTING
18. Politie. Arbeidsongeval. Toekenning jaarrente. Goedkeuring.
In het kader van de beperking van de verspreiding van het coronavirus werden een aantal maatregelen genomen. Dit heeft gevolgen enerzijds voor de dienstverlening aangeboden aan de burgers, anderzijds voor de interne organisatie van het bestuur. De genomen maatregelen worden gerapporteerd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportering goed te keuren en waar nodig de beslissingen te bekrachtigen.
In de meerjarenplanaanpassing 2022/2 werd het resultaat van de rekening verwerkt en werden de kredieten bijgestuurd op basis van de rekeningcijfers, de evolutie van de kredieten en de evaluatie van de acties en de beleidsbeslissingen. Hiernaast worden de kredieten elk jaar ook aangepast aan de vooruitzichten van het volgend boekjaar en de gevolgen op de volgende boekjaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2022/2 2020 - 2025 goed te keuren.
In de meerjarenplanaanpassing 2022/2 werd het resultaat van de rekening verwerkt en werden de kredieten bijgestuurd op basis van de rekeningcijfers, de evolutie van de kredieten en de evaluatie van de acties en de beleidsbeslissingen. Hiernaast worden de kredieten elk jaar ook aangepast aan de vooruitzichten van het volgend boekjaar en de gevolgen op de volgende boekjaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2022/2 2020 - 2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter goed te keuren.
Om de geplande investeringen van 2022 van het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter te kunnen realiseren, werd een renteloze leningsovereenkomst afgesloten tussen het gemeentebestuur Aalter en het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter. Volgens de laatste meerjarenplanaanpassing worden de investeringen voor het jaar 2022 veel hoger geraamd dan oorspronkelijk was voorzien waardoor de leningsovereenkomst moet aangepast worden. Afhankelijk van het bedrag dat effectief door het bedrijf zal worden opgenomen, zal er op het einde van 2022 een definitieve aflossingstabel worden opgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde leningsovereenkomst goed te keuren.
Uit zijn statuten moet blijken dat het autonoom gemeentebedrijf een winstoogmerk heeft. Dit mag niet enkel theoretisch zijn. Het bedrijf moet ook kunnen aantonen dat er in de praktijk effectief winst kan gerealiseerd worden. Omdat de inkomsten van het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter niet hoog genoeg zijn om winst te maken, werd een prijssubsidiereglement, als bijlage bij de beheersovereenkomst, goedgekeurd.
Dit reglement bepaalt dat het gemeentebestuur een prijssubsidie toekent aan het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter bestaande uit de prijs die de bezoeker van het Sportpark AC indoor betaalt, vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Deze factor ligt vast in het prijssubsidiereglement. Uit analyse blijkt nu dat deze factor moet verhoogd worden, wil het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter afsluiten met winst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste prijssubsidiereglement goed te keuren.
De begroting 2022 werd door de gemeenteraad in zitting van 20 december 2021 goedgekeurd.
Gedurende het dienstjaar worden de begrotingsposten van de begroting bijgestuurd, indien noodzakelijk wordt het krediet van bepaalde begrotingsposten aangepast.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd de begrotingswijziging 2022 goed te keuren.
De politiezone Aalter wil werken aan een veiligere samenleving door een kwalitatief hoogstaande en resultaatsgerichte dienstverlening aan te bieden. In dit licht wil zij haar werking optimaliseren door sterk in te zetten op camera’s om de lokale verkeersonveiligheid en eigendomsdelicten (woninginbraken en fietsdiefstallen) een hoofd te bieden. Deze punten vormen prioriteiten in het zonaal veiligheidsplan 2020-2025 die de politiezone nauw zal opvolgen en waarvoor zij meer middelen wenst in te zetten om de problematieken aan te pakken, waaronder dus camera’s. De camera’s worden gebruikt als technisch hulpmiddel voor de politiediensten, als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen die samen een gepast antwoord bieden op tal van onveiligheidsproblematieken. Ze worden ingezet conform de doeleinden en voorwaarden zoals bepaald in de WPA (wet op het Politieambt) en met respect voor de beperkingen gesteld in art. 25/3, §2 en §3 WPA en de beginselen en verplichtingen inzake gegevensbescherming zoals bepaald in de wetgeving terzake.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de principiële toestemming te verlenen aan de politiediensten om camera's te gebruiken op het grondgebied.
Het huidige telefonieplatform is verouderd en niet langer uitbreidbaar. Een vervanging van de huidige VoIP centrale is noodzakelijk.
Om kosten van lokale telefoonlijnen te besparen, doorschakelen tussen alle locaties mogelijk te maken en zo de bereikbaarheid van het lokaal bestuur te verzekeren wordt het best een nieuw totaalcontract gerealiseerd. In dit totaalcontract wordt het concept “Tijds- en plaatsonafhankelijk werken” ondersteund.
Dit contract zal afgesloten worden voor een periode van 10 jaar. Het gemeentebestuur zal optreden in naam van het Autonoom Gemeentebedrijf en OCMW Aalter bij de gunning van de opdracht.
In het kader van de nieuwe opdracht Leveren, installeren en onderhouden van een nieuwe telefonie-oplossing werd een bestek opgesteld in overeenstemming met de noden van de betrokken diensten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd
De gemeenteraad ging akkoord met de openbare verkoop via een online biedingsplatform van de gemeentelijke gronden langs de Steenweg op Deinze.
Voor de verkoop van deze gronden werd een schattingsverslag opgevraagd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan om de schattingsprijs als minimale instelprijs van deze verkoop te bepalen.
De gemeenteraad ging principieel akkoord met de online openbare verkoop van de site Veldstraat 53/55 – Hoogte 3 en een verder tijdelijk gebruiksrecht voor de school en de muziekvereniging.
De site werd op een online vastgoedplatform gepubliceerd van 28 juli 2022 tot en met 19 september 2022 (inclusief tweede biedingsfase).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aanvaarding van het hoogste bod.
De gemeenteraad ging principieel akkoord met de online openbare verkoop van de assistentieflats en de garages in de Hemelrijkstraat 50 alsook het gebouw van de buitenschoolse kinderopvang en dagopvang in de Kerkstraat 50.
Ook werd beslist om de verkoop van de eigendom te koppelen aan het beheer van de assistentieflats. Dit beheer wordt gelijktijdig met de verkoop overgedragen aan de nieuwe koper. Om beide gelijktijdig te kunnen overdragen werd een overeenkomst afgesloten tussen het gemeentebestuur en de huidige uitbater.
Voor de eigendom Kerkstraat 50 wordt een verder kosteloos gebruik opgelegd tot 31 december 2025 omwille van de uitbating van dagopvang en de voor- en naschoolse opvang en de latere verhuis naar de nieuwe kloostersite. Hiervoor wordt een gebruiksovereenkomst afgesloten.
Er werd een schattingsverslag opgevraagd om de instelprijs voor de online openbare verkoop te bepalen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de instelprijs, het verder kosteloos gebruik en het ontwerp van gebruiksovereenkomst.
Er werd een huurcontract afgesloten voor het gemeentelijk gebouw gelegen in de Aalterstraat 6. Ingevolge de verhuis van de lagere school naar de Wingestraat 7D, vraagt de school om het huurcontract stop te zetten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan om het huurcontract in onderling akkoord stop te zetten vanaf 1 september 2022.
Het gemeentebestuur wenst een domeinconcessie onder voorwaarden te vestigen op een onbebouwd perceel grond, gelegen in het sportpark Aalter-centrum (Lindestraat) met het oog op de ontwikkeling en exploitatie van padelinfrastructuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de domeinconcessie (termijn en vergoeding), het metingsplan, de leidraad en overeenkomst.
De raad van bestuur van de TMVW ov heeft de documenten bij de voorgestelde statutenwijziging overgemaakt:
1. toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking van de wijzigingen;
2. ontwerp van de nieuwe tekst van de statuten inclusief bijlage 5.
Deze statutenwijziging zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de statutenwijziging goed te keuren.
De buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vindt plaats op 16 december 2022. Er werd een voorstel van agenda bezorgd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
De energiefactuur zal komende maanden een grote impact hebben op de koopkracht van onze inwoners. Heel wat gemeentelijke zalen worden niet gereserveerd door verenigingen. Voor het welzijn van de Aalternaren zijn verbondenheid, feestvieren, sociale contacten onderhouden uiterst belangrijk.
In het huidige reglement voor verhuur van gemeentelijke zalen kunnen enkel verenigingen gebruikmaken van deze zalen. De lokale handel (bakkers, cateringzaken, slagers, …) kan leveringen doen voor privé ontmoetingen en zo ook een graantje meepikken. Het betaalbaar zaalaanbod voor verhuur van privé initiatieven is uiterst beperkt in Aalter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
De energiefactuur zal de komende maanden een grote impact hebben op het budget van de gemeente. Alle Vlaamse gemeenten hebben van netbeheerder Fluvius het aanbod gekregen om 's nachts de straatverlichting te doven. Ze zouden zo ongeveer een derde kunnen besparen op hun elektriciteitsfactuur.
De openbare verlichting in Aalter is nog niet overal ‘verled’ en is dus zeker niet overal energiezuinig.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
Een eerste inspecteur van politie was op 27 januari 2019 het slachtoffer van een arbeidsongeval. Ingevolge het arbeidsongeval werd door de federale overheidsdienst, bestuur medische expertise, een blijvende arbeidsongeschiktheid toegekend van 5%.
Door de verzekeringsmaatschappij Axa, Troonplein 1 in 1000 Brussel, dient een jaarlijkse rente betaald te worden aan het slachtoffer.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het toekennen van de jaarrente goed te keuren.