Terug
Gepubliceerd op 07/10/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 14/06/2021 - 20:00 Auditorium

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef

Afwezig

Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Agendapunten

Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).

Behandeld

Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).

Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).

Motivering

Punt 1 tot en met 5 werd hem meegedeeld door het vast bureau.

1.

2021_RMW_00016 - Jaarrekening 2020. Vaststelling.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef
Afwezig
Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00016 - Jaarrekening 2020. Vaststelling.
Aanwezig
Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 19
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Cindy Moerman, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Marleen Van Wassenhove, Kris Ally
Stemmen tegen 5
Linde Van Wonterghem, Ann Depoortere, Peter Cornelis, Mieke Schauvliege, Femke Deroo
Onthoudingen 2
Paul Beheyt, Mieke Vertriest
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00016 - Jaarrekening 2020. Vaststelling.

2021_RMW_00016 - Jaarrekening 2020. Vaststelling.

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op artikel 78 §1 4° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de raad voor maatschappelijk welzijn toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249;

Gelet op het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen deel 2 Titel 4 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen;

Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2019 betreffende de vaststelling van het meerjarenplan 2020 - 2025;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 betreffende de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 en waarbij ook enkele kredieten van 2020 werden aangepast;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 16 september 2019 betreffende het vaststellen van de waarderingsregels;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 22 februari 2021 betreffende de overdrachten 2020;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 17 mei 2021 betreffende de jaarrekening 2020 (deel OCMW Aalter);


Motivering

Overwegende dat de jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting;

Overwegende dat een geïntegreerde jaarrekening dient opgemaakt te worden; dat in dat geval de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn eerst stemmen over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening; dat daarna de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt; dat daardoor de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van het gemeentebestuur en het OCMW definitief vaststelt en deze voor goedkeuring kan bezorgen aan de toezichthoudende overheid;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 77 van het decreet lokaal bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd. De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De jaarrekening 2020 (deel OCMW Aalter) vast te stellen.

2.

2021_RMW_00017 - Organisatiebeheersing OCMW Aalter. Rapportering 2020. Vaststelling.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef
Afwezig
Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00017 - Organisatiebeheersing OCMW Aalter. Rapportering 2020. Vaststelling.
Aanwezig
Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 26
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_RMW_00017 - Organisatiebeheersing OCMW Aalter. Rapportering 2020. Vaststelling.

2021_RMW_00017 - Organisatiebeheersing OCMW Aalter. Rapportering 2020. Vaststelling.

Motivering

Motivering

Gelet op artikel 217 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de omschrijving van het begrip 'organisatiebeheersing' als het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:

  1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
  2. wetgeving en procedures naleeft;
  3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  5. de activa beschermt en fraude voorkomt;

Gelet op artikel 218 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stellende dat het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn;

Gelet op artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stellende dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar; 

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 12 augustus 2015, houdende het instappen van de OCMW-organisatie in de ISO 9001-methodiek;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 3 juni 2019 betreffende het goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 3 juni 2019 betreffende het goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem;

Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter op 3 juni 2019 betreffende het goedkeuren van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 31 mei 2021 betreffende het voorstel tot rapportering organisatiebeheersing 2020 OCMW Aalter;

Overwegende dat het prefusiebestuur Aalter sinds het jaar 2000 het ISO-kwaliteitssysteem hanteert en dat de vereisten van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 inzake interne controle, in 2007 volledig werden geïntegreerd in het ISO kwaliteitsmanagementsysteem;

Overwegende dat het OCMW van het prefusiebestuur in 2015 zich aansloot bij deze manier van werken;

Overwegende dat in 2014 het agentschap Audit Vlaanderen werd opgericht met de opdracht de organisatiebeheersing van de Vlaamse administratie en van de lokale besturen te evalueren en aanbevelingen hierover te formuleren om zo een toegevoegde waarde te creëren bij de uitbouw van een effectieve, integere, kwaliteitsvolle en efficiënte organisatie; dat zij dus instaan voor externe audits bij de lokale besturen;

Overwegende dat Audit Vlaanderen een leidraad voor organisatiebeheersing creëerde, die een kader biedt voor een degelijke organisatiebeheersing; door een zelfevaluatie uit te voeren op basis van deze leidraad kunnen lokale besturen zelf onderzoeken waar ze staan op het vlak van organisatiebeheersing;

Overwegende dat Aalter deze leidraad, onmiddellijk heeft geïmplementeerd in de opbouw van het meerjarenplan onder de strategische doelstelling SD-08 “Aalter wil de gemeentelijke dienstverlening verder innoveren - de klant blijft centraal” met volgende operationele doelstellingen:

  1. Doelstellingen, proces- en risicomanagement (DPR)
  2. Belanghebbendenmanagement (BHM)
  3. Monitoring (MON)
  4. Organisatiestructuur (ORG)
  5. Personeelsbeleid (HRM)
  6. Organisatiecultuur (CUL)
  7. Informatie en communicatie (ICO)
  8. Financieel management (FIM)
  9. Facilitaire middelen (FAM)
  10.  Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Overwegende dat de actieplannen/acties/indicatoren onder SD8 de mogelijke gedefinieerde risico’s in deze leidraad  afdekken en indien nodig bijsturing mogelijk maken;

Overwegende dat het managementteam deze data ook gebruikt  voor de coördinatie van de gemeentelijke diensten bij de beleidsvoorbereiding, -uitvoering en -evaluatie; eveneens voor de bewaking eenheid van werking, kwaliteit en werking alsook de interne communicatie, conform de verplichtingen artikel 179 tot en met 181 decreet lokaal bestuur;

Overwegende dat elke cel haar eigen data gebruikt om binnen de cel bij te sturen, indien noodzakelijk;

Overwegende dat het kwaliteitsmanagementsysteem en het organisatiebeheersingssysteem worden beschreven in het kwaliteitshandboek;

Overwegende dat het kwaliteitshandboek alle activiteiten bestrijkt van het lokaal bestuur van Aalter. Onder lokaal bestuur wordt verstaan: het gemeentebestuur Aalter, het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn Aalter en het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter (AGB); dat dit document is gebaseerd op en dient als toepassing van de ISO 9001 standaard; dat dit handboek, samen met de processen en instructies die erin vermeld worden en verder uitgewerkt in de brochures per cel, de nodige richtlijnen geven om volledige conformiteit met deze Internationale Standaard te bereiken en te behouden;

Overwegende dat het ISO 9001-certificaat van het lokaal bestuur van toepassing is voor alle clusters, zoals vermeld in het organogram van het lokaal bestuur, met hun geheel aan activiteiten, die het voorwerp uitmaken van de certificatie volgens de internationale kwaliteitsnorm ISO 9001:2015 en de dienstverlening van het Autonoom Gemeentebedrijf; dat deze opdrachten worden uitgevoerd door personeelsleden aangesteld door het gemeentebestuur of het bestuur Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn, met uitzondering van de procedureactiviteit 8.3. "Ontwerp en ontwikkeling" aangezien het lokaal bestuur vaak afhankelijk is van de wettelijke bepalingen van andere overheden;

Overwegende dat de organisatiebeheersing onder meer bestaat uit vastgestelde procedures, onderliggende processen en instructies;

Overwegende dat een procedure verduidelijkt en documenteert hoe het lokaal bestuur zijn activiteiten organiseert, voorbereidt en uitvoert; dat deze procedures ervoor moeten zorgen dat het lokaal bestuur functioneert zoals het zou moeten functioneren;

Overwegende dat de procedures zijn uitgeschreven in het kwaliteitshandboek ISO 9001:2015;

Overwegende dat deze procedures worden ondersteund door processen; dat een proces bestaat uit een opeenvolging van activiteiten om welbepaalde operationele doelstellingen te bereiken;

Overwegende dat het klachtenbehandelingssysteem uitgeschreven is in het proces 'klachtenbehandeling' en bijgevolg integraal deel uitmaakt van het organisatiebeheersingssysteem;

Overwegende dat de processen beheerd worden door middel van een daartoe ontworpen softwarepakket (Protos-BPMone); een softwarepakket dat bijgevolg alle gestandaardiseerde procesbeschrijvingen bevat; dat het personeel, door middel van het softwarepakket CRM, te allen tijde deze processen kan raadplegen;

Overwegende dat de processen worden ondersteund door gestandaardiseerde invuldocumenten of DS-formulieren en instructies voor de niet pc-gebruikers;

Overwegende dat deze DS-formulieren specifieke (invul)documenten zijn die door de cel zelf worden ontworpen; dat deze documenten worden voorzien van een voetnoot die het documentnummer, de versie, de datum van deze versie en de naam van de cel bevat;

Overwegende dat de cel Kwaliteit en ICT een register bijhoudt met het documentnummer, de naam van het document, de versie en de datum van opmaak of laatste aanpassing en de beheerder van het document;

Overwegende dat het personeelslid de DS-formulieren, nodig voor de uitvoering van zijn proces ter realisatie van het product, onmiddellijk terugvindt in het softwarepakket Protos-BPMone of CRM;

Overwegende dat verschillende processen over meetpunten beschikken;

Overwegende dat acties, komende uit de doelstellingen geformuleerd door het beleid, worden opgevolgd in het softwarepakket foxbeleid;

Overwegende dat bij het begin van elk werkjaar een brochure per cel wordt en ter beschikking wordt gesteld aan de personeelsleden;

Overwegende dat elke cel per maand rapporteert aan het managementteam en aan het aansturend lid van het vast bureau;

Overwegende dat elk aansturend lid van het vast bureau maandelijks rapporteert aan het vast bureau;

Overwegende dat beide entiteiten op deze manier kunnen bijsturen waar nodig;

Overwegende dat een overkoepelende nota "organisatiebeheersing" werd opgemaakt, conform de richtlijnen, zoals vermeld in de nota "Rapportering over en vanuit een visie op organisatiebeheersing", opgemaakt door Audit Vlaanderen;

Overwegende dat de eindresultaten van elke cel van het lokaal bestuur Aalter worden verduidelijkt in het beheersrapport jaarverslag 2020; dat elk jaarrapport is ingedeeld  in zes categorieën: 

  1. Klanten en de dienstverlening - extern gericht;
  2. Klanten en de dienstverlening - intern gericht;
  3. Strategie;
  4. Financiën;
  5. Interne werking & organisatiebeheersing;
  6. Innovatie & Toonaangevendheid.

Op voorstel van de algemeen directeur en het managementteam;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 §1 13° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 78 &sect;1 13&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de&nbsp;raad voor maatschappelijk welzijn&nbsp;toevertrouwd: het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling</p>
Artikel 78 §1 8° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 78 &sect;1 8&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de&nbsp;raad voor maatschappelijk welzijn&nbsp;toevertrouwd: het goedkeuren van het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 219</p>

Beleidsdoelstellingen

SD082025 EEN BESTUURSKR'8'IGE GEMEENTE (organisatiebeheersing).

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De overkoepelende nota organisatiebeheersing met bijlagen vast te stellen.

Artikel 2

De beheersnota rapportering 2020, weergegeven in een jaarrapport per cel van het lokaal bestuur Aalter,  vast te stellen.

Artikel 3

Het auditrapport van 3 september 2020 van SGS met betrekking tot de nacontrole ISO 9001:2015 vast te stellen.

Artikel 4

Het jaarverslag en activiteitenverslag 2020 van de interne dienst preventie en bescherming voor het lokaal bestuur Aalter vast te stellen.

Artikel 5

Het jaarverslag 2020 met betrekking tot informatieveiligheid voor het OCMW Aalter vast te stellen.

Artikel 6

De nota in verband met de realisatiegraad van de taken naar aanleiding van uitgevoerde audits door Audio, vast te stellen.

3.

2021_RMW_00018 - Codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef
Afwezig
Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00018 - Codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement. Goedkeuring.
Aanwezig
Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 21
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Cindy Moerman, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Marleen Van Wassenhove, Kris Ally
Stemmen tegen 5
Linde Van Wonterghem, Ann Depoortere, Peter Cornelis, Mieke Schauvliege, Femke Deroo
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_RMW_00018 - Codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement. Goedkeuring.

2021_RMW_00018 - Codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen:

Gelet op het globaal rapport "Thema-audit gemeentelijke premies, subsidies en toelagen" van 13 mei 2019, opgemaakt door Audit Vlaanderen;

Gelet op de collegebeslissing van 8 juni 2020 betreffende de voorlopige goedkeuring van de codex zalen- en materialenverhuur, vooral in functie van het digitaliseren van de aanvragen gebruik materialen en zalen (cfr. Evenementenloket);

Gelet op de collegebeslissing van 28 september 2020 betreffende goedkeuring van het project herziening subsidiereglementen;

Gelet op de collegebeslissing van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de uitgangspunten voor de nieuwe reglementen voor verenigingen: erkenning - subsidies - zalen- en materialengebruik;

Gelet op de collegebeslissing van 22 februari 2021 betreffende de goedkeuring van de ontwerpcodex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen-en materialengebruik;

Gelet op het ontwerp codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda specifieke bepalingen zalen- en materialengebruik en retributiereglement; 

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 10 mei 2021, betreffende de goedkeuring van de definitieve ontwerpen van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda specifieke bepalingen zalen- en materialengebruik en retributiereglement;

Overwegende dat het reglement op het gebruik van het Lokaal Dienstencentrum Kerkem: besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn op 16 december 2019 dient opgeheven te worden met ingang van 1 september 2021;

Overwegende dat het gebruikersreglement openbare computerruimte: besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 januari 2011 dient opgeheven te worden;

Overwegende dat deze codex een totaaloverzicht bevat van alle toepasselijke reglementen op het vlak van erkenning en subsidiëring van verenigingen, retributie- en huishoudelijke reglementen voor het gebruik van zalen en materialen; dat deze codex in werking zal treden vanaf 1 september 2021;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 §1 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 78 &sect;1 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: de volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de&nbsp;raad voor maatschappelijk welzijn&nbsp;toevertrouwd: het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden</p>

Beleidsdoelstellingen

SD-05 AALTER IS SOCIAAL EN DENKT AAN HET WELZIJN VAN IEDEREEN.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Om het retributiereglement Ontmoetingscentrum Kerkem goed te keuren.

Artikel 2

Om de codex met betrekking tot erkenning verenigingen - subsidiëring en zalen- en materialengebruik, met addendum Ontmoetingscentrum Kerkem, goed te keuren.

Artikel 3

Om het gebruikersreglement openbare computerruimte: besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 januari 2011 op te heffen.

Artikel 4

Om het reglement op het gebruik van het Lokaal Dienstencentrum Kerkem: besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn op 16 december 2019 op te heffen.

Artikel 5

Het retributiereglement Ontmoetingscentrum Kerkem en de codex met betrekking tot erkenning verenigingen - subsidiëring en zalen- en materialengebruik gaan van kracht op 1 september 2021.

4.

2021_RMW_00019 - Welzijnsband Meetjesland. Dienstverlening informatieveiligheid. Stopzetting. Aansluiting overeenkomst gemeentebestuur - piva eGov Informatieveiligheid. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef
Afwezig
Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00019 - Welzijnsband Meetjesland. Dienstverlening informatieveiligheid. Stopzetting. Aansluiting overeenkomst gemeentebestuur - piva eGov Informatieveiligheid. Goedkeuring.
Aanwezig
Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 26
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_RMW_00019 - Welzijnsband Meetjesland. Dienstverlening informatieveiligheid. Stopzetting. Aansluiting overeenkomst gemeentebestuur - piva eGov Informatieveiligheid. Goedkeuring.

2021_RMW_00019 - Welzijnsband Meetjesland. Dienstverlening informatieveiligheid. Stopzetting. Aansluiting overeenkomst gemeentebestuur - piva eGov Informatieveiligheid. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 217 2° dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die zijn ontworpen om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men wetgeving en procedures naleeft;

Gelet op het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronisch bestuurlijk gegevensverkeer, meer bepaald artikel 8 en 9 betreffende de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens;  

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 betreffende de uitvoering van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer;

Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het besluit van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter op 15 juli 2004  tot het oprichten van de vereniging “Welzijnsband Meetjesland” in toepassing van de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet betreffende de OCMW’s dd. 08.07.1976, en tot goedkeuring van de statuten; dat de Welzijnsband Meetjesland tot doel heeft voor de deelnemende OCMW’s een aantal gemeenschappelijke projecten en diensten te organiseren, te weten een samenwerking op het vlak van veiligheidsconsulent Kruispuntbank Sociale Zekerheid ( KSZ), dienst juridische informatie en advies, de dienst schuldbemiddeling, de dienst kwaliteitszorg en de dienst collectieve schuldenregeling; dat nieuwe diensten of projecten, ter ondersteuning van de deelnemende OCMW’s in het uitvoeren van hun opdracht eveneens kunnen worden opgericht;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van 17 maart 2005 van prefusiebestuur Aalter om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Welzijnsband Meetjesland;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van prefusiebestuur OCMW Aalter van 19 september 2018 betreffende de aanduiding van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) voor het nieuwe OCMW;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van prefusiebestuur OCMW Knesselare van 18 oktober 2018 betreffende de aanduiding van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) voor het nieuwe OCMW;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 26 november 2018 betreffende de aanduiding van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) voor het gemeentebestuur met ingang van 1 januari 2019;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 28 november 2018 betreffende de aanduiding van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) voor het gemeentebestuur met ingang van 1 januari 2019;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 november 2019 betreffende de samenstelling van de informatieveiligheidscel;

Gelet op de collegebeslissing van 25 november 2019 betreffende de samenstelling van de informatieveiligheidscel ;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 november 2019 betreffende de samenstelling van de informatieveiligheidscel;

Gelet op de collegebeslissing van 25 november 2019 betreffende de samenstelling van de informatieveiligheidscel;

Gelet op het krediet dat ter beschikking is op budgetcode 2021/ACT-1334/0119-23/613002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;

Gelet op het krediet dat ter beschikking is op budgetcode 2021/ACT-1334/0119-20/649234/OCMW/VB/IP-GEEN;

Gelet op de mededeling van de Welzijnsband Meetjesland dat de functionaris voor gegevensbescherming een andere functie opneemt; dat hij met ingang van 22 mei 2021 niet meer de functie van DPO bij de Welzijnsband Meetjesland zal uitoefenen; dat de Welzijnsband heeft besloten om de dienstverlening veiligheidsconsulent Informatieveiligheid niet meer aan te bieden; 

Overwegende dat de lokale besturen verplicht zijn een informatieveiligheidsbeleid uit te stippelen en toe te passen; dat onder informatieveiligheid dient te worden verstaan: het treffen en onderhouden van maatregelen om de beschikbaarheid, de integriteit en de vertrouwelijkheid van de informatievoorziening te garanderen; dat informatieveiligheid een belangrijk aandachtspunt is binnen de werking van het gemeentebestuur en OCMW, enerzijds door de aanwezigheid en het dagelijks raadplegen van persoonsgevoelige gegevens, anderzijds rekening houdende met de grote uitdagingen van E-government en de toenemende afhankelijkheid van informatie- en computersystemen waardoor nieuwe kwetsbaarheden en risico’s kunnen optreden;

Overwegende dat er binnen het eigen bestuur niemand is die deze functie kan waarnemen; dat het gemeentebestuur sinds 2014 samenwerkt met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen (PIVA e-Gov) dat op kostendelende basis een informatieveiligheidsconsulent aanbiedt aan geïnteresseerde lokale besturen;

Overwegende dat de functionaris voor gegevensbescherming voor het gemeentebestuur bij de Provincie Oost-Vlaanderen de prestaties van de functionaris voor gegevensbescherming voor het OCMW kan overnemen;

Overwegende dat het gemeentebestuur voor de terbeschikkingstelling de kosten betaalt;

Overwegende dat de kostprijs voor de terbeschikkingstelling van een informatieveiligheidsconsulent op jaarbasis forfaitair € 21.438,49 bedraagt; dat de kostprijs vanaf 2022 jaarlijks op 1 januari aangepast wordt in verhouding met de verhoging of verlaging van de gezondheidsindex van de maand december van het vorige jaar overeenkomstig de formule;

kostprijs x index december van het voorgaande jaar

index december 2020

Overwegende dat bovengenoemde voorstel tot overeenkomst van kracht wordt op 1 juni 2021; dat de overeenkomst geldig is voor een periode van twee jaar; dat gedurende die periode het gemeentebestuur de overeenkomst niet kan beëindigen;

Overwegende dat na afloop van die twee jaar de overeenkomst stilzwijgend jaarlijks wordt verlengd; dat ze door het gemeentebestuur en de Provincie kan worden opgezegd mits inachtneming van een vooropzeg van drie maanden voor 1 april of 1 oktober;

Overwegende dat de samenwerking met het provinciebestuur positief geëvalueerd wordt;

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Om de samenwerking met Welzijnsband Meetjesland stop te zetten voor de aanstelling van een functionaris van gegevensbescherming.

Artikel 2

Akkoord te gaan om de dienstverlening Informatieveiligheid (terbeschikkingstelling functionaris gegevensbescherming) af te nemen van de piva eGov via de overeenkomst met het gemeentebestuur.

Artikel 3

Om het krediet van de kostensleutel 2021/ACT-1334/0119-20/649234/OCMW/VB/IP-GEEN over te zetten naar 2021/ACT-1334/0119-23/613002/BESTUUR/CBS/IP-GEEN.

5.

2021_RMW_00015 - Feestvarken vzw. Overeenkomst. Aanpassing. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef
Afwezig
Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00015 - Feestvarken vzw. Overeenkomst. Aanpassing. Goedkeuring.
Aanwezig
Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 26
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_RMW_00015 - Feestvarken vzw. Overeenkomst. Aanpassing. Goedkeuring.

2021_RMW_00015 - Feestvarken vzw. Overeenkomst. Aanpassing. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 september 2019 houdende de goedkeuring van de samenwerking met Feestvarken vzw; 

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 19 augustus 2019 houdende de goedkeuring van de samenwerking met Feestvarken vzw; 

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 29 maart 2021 houdende de goedkeuring van de uitbreiding van de pakketten van Feestvarken vzw;

Overwegende dat er in 2020 51 pakketten werden geleverd voor kinderen van 3 tot 12 jaar; dat de bijdrage berekend wordt op het aantal geleverde pakketten van het vorige jaar; dat er 2.295 euro betaald is;

Overwegende dat het Feestvarken vzw een uitbreiding aanbiedt voor 1- en 2-jarigen; dat de financiële impact minimaal is; dat er een vaste bijdrage van 0,10 euro per inwoner aangerekend wordt, begrensd tot 45 euro per pakket; dat er voor 2021 een budget voorzien is van 2.745 euro; dat dit bedrag overeenkomt met 61 pakketten;

Overwegende dat de eerste verjaardagen een echte mijlpaal zijn voor zowel de ouders als het kind; dat stimulatie en prikkeling belangrijke factoren zijn in de ontwikkeling van het jonge kind;

Overwegende dat de uitbreiding van de pakketten zou starten vanaf 1 juli 2021;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 77 van het decreet lokaal bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd. De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De overeenkomst met Feestvarken vzw goed te keuren.

Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).

Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).

Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).

Motivering

Punt 6 werd hem bezorgd door raadslid Ann Depoortere (Groen).

6.

2021_RMW_00020 - Uitbreiding personeel OCMW Aalter

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef
Afwezig
Kristof De Blaere; Hedeli Sassi; Jesse De Meulenaere
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00020 - Uitbreiding personeel OCMW Aalter
Aanwezig
Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 7
Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Peter Cornelis, Mieke Schauvliege, Femke Deroo
Stemmen tegen 17
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Magda Boone, Steven Devliegere, Sofie Vermeersch, Michael Ally, Magda De Baets, Luc De Meyer, Cindy Moerman, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Marleen Van Wassenhove, Kris Ally
Onthoudingen 2
Paul Beheyt, Vic De Jaegher
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_RMW_00020 - Uitbreiding personeel OCMW Aalter

2021_RMW_00020 - Uitbreiding personeel OCMW Aalter

Motivering

Motivering

Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen voor de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen;

Gelet op artikel 5, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;

Gelet op het voorstel ingediend door raadslid Ann Depoortere (Groen);

Gelet op de stelling van de indiener dat:

  • de wachtlijsten voor budgethulp en het aantal cliënten met een leefloon bij het OCMW Aalter het afgelopen jaar significant is gestegen;
  • dat er duidelijke signalen komen van het OCMW- personeel dat de dienst onderbemand is;
  • dat nieuwe vacatures tot nog toe een tijdelijk karakter hebben met als gevolg dat er weinig tot geen kandidaturen zijn;
  • dat de Federale Overheid (2020) extra corona ‘subsidies voor OCMW ‘ heeft voorzien maar hiermee geen personeels- of werkingskosten of investeringen kunnen worden gedekt;

Overwegende dat schepen Luc De Meyer (CD&V/NVA) antwoordt dat het niet evident is om arbeidskrachten te vinden; dat er sinds februari 2020 meerdere vacatures zijn uitgeschreven en selectieprocedures zijn doorgegaan; dat hieruit meestal maar 1 geslaagde kandidaat overblijft, die het op het laatste moment laat afweten; dat er reeds inspanningen gebeurd zijn om de vacatures aantrekkelijker te maken; dat het de bedoeling is de vacatures in te vullen;

Overwegende dat burgemeester Pieter De Crem (CD&V/NVA) stelt dat het niet de plicht is van een lokaal bestuur om aanvragen automatisch goed te keuren; dat het de bedoeling is om een evenwicht na te streven; dat mensen al heel lang in een uitkeringssysteem zitten en dit herbekeken zal worden; dat wordt voorgesteld het voorstel te verwerpen;

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het voorstel wordt verworpen.

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden