Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;
Het verslag van 6 januari 2025 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83 die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 januari 2025 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in het eerste deel van 2025;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 20 januari 2025 - vast bureau
Maandag 27 januari 2025 - vast bureau
Maandag 3 februari 2025 - vast bureau
Maandag 10 februari 2025 - vast bureau en raad voor maatschappelijk welzijn;
De kalender goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de wet van 19 augustus 1948 betreffende de prestaties van algemeen belang in vredestijd;
Gelet op de wet van 11 juli 1990 houdende goedkeuring van het Europees Sociaal Handvest;
Gelet op de officiële stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen voor de duur van 24 uren op 13 januari 2025 in openbare diensten;
Overwegende dat een staking voorafgaandelijk dient aangezegd te worden aan de werkgever om de personeelsleden in de mogelijkheid te stellen te participeren aan deze nationale actiedag op 13 januari 2025;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84§3 waarin de bevoegdheden van het vast bureau staan;
Kennis te nemen van de stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen.
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 november 2024 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2025/1 2020-2025;
Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:
- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen:
- BB/O/2025/13 tot en met BB/O/2025/24;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804;
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 20 februari 1991 (Federale Woninghuurwet);
Gelet op de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest van de sociaal verzekerde;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 betreffende de Vlaamse Wooncode;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur van Aalter van 17 oktober 2018 betreffende het principieel akkoord om het appartement gelegen Spoorweglaan 1/2B in Aalter te huren vanaf 1 november 2018;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 november 2024 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2025/1 2020-2025 van het lokaal bestuur in het bijzonder ACT-1711: Beheer van woningen in onderverhuur in het kader van sociaal beleid;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 4 november 2024 betreffende de verhoging van de maandelijkse provisie bij de huurovereenkomst in de Spoorweglaan 1 bus 2B;
Gelet op de huurovereenkomst van 1 november 2018;
Gelet op de onderverhuurovereenkomst van 1 november 2018;
Gelet op het eerste addendum bij de huurovereenkomst en bij de onderverhuurovereenkomst;
Gelet op de opzegbrief van 13 december 2024 van de onderhuurder; dat de opzeg ingaat op 1 januari 2025 om te eindigen op 31 maart 2025;
Overwegende dat er een huurovereenkomst werd afgesloten met de eigenaar van het appartement gelegen in de Spoorweglaan 1 bus 2B; dat de huurovereenkomst tussen de eigenaar en het OCMW aanvatte op 1 november 2018; dat de onderverhuurovereenkomst met de bewoner aanvatte op 1 november 2018;
Overwegende dat er een eerste addendum werd opgemaakt bij de huurovereenkomst en de onderverhuurovereenkomst voor de verhoging van de maandelijkse provisiekosten van 60 euro naar 80 euro;
Overwegende dat de onderhuurder op 16 december 2024 de opzeg voor de stopzetting van het onderverhuurcontract aangetekend verstuurde; dat de opzegtermijn 3 maanden bedraagt, startend op de eerste dag van de eerstvolgende maand; dat de opzegtermijn aanvat op 1 januari 2025, om te eindigen op 31 maart 2025;
Overwegende dat de aangetekende brief van 16 december 2024 het bestuur bereikte op 7 januari 2025, waardoor de opzeg met de eigenaar pas een maand later kan worden aangevat, namelijk op 1 februari 2025, om te eindigen op 30 april 2025;
Overwegende dat geopteerd wordt om de hoofdhuurovereenkomst met de eigenaar eveneens stop te zetten;
Overwegende dat er een plaatsbeschrijving bij uittrede zal worden opgemaakt met de eigenaar en de onderhuurder;
De hoofdhuurovereenkomst van 1 november 2018 voor de woning in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, op te zeggen met de inachtneming van 3 maanden opzegtermijn, met ingang van 1 februari 2025, om te eindigen op 30 april 2025.
De onderverhuurovereenkomst van 1 november 2018 voor de woning in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, op te zeggen met de inachtneming van 3 maanden opzegtermijn, met ingang van 1 januari 2025, om te eindigen op 31 maart 2025.
De brandverzekering tijdig op te zeggen.
De eigenaar en onderhuurder in kennis te stellen van deze beslissing.