Terug Notulen  Vast Bureau

Gepubliceerd op 27/01/2025
ma 13/01/2025 - 18:30 *

Samenstelling

Aanwezig

Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, voorzitter

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2025_VB_00009 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
1.

2025_VB_00009 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2025_VB_00009 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 6 januari 2025 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2025_VB_00010 - Kalender

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
2.

2025_VB_00010 - Kalender

2025_VB_00010 - Kalender

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 januari 2025 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in het eerste deel van 2025;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 20 januari 2025 - vast bureau

Maandag 27 januari 2025 - vast bureau

Maandag 3 februari 2025 - vast bureau

Maandag 10 februari 2025 - vast bureau en raad voor maatschappelijk welzijn;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2025_VB_00011 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
3.

2025_VB_00011 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2025_VB_00011 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

4.

2025_VB_00012 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de examenresultaten voor de selectieprocedure technisch beambte - poetshulp (E1-E3) cel Individuele sociale hulpverlening

Goedgekeurd
4.

2025_VB_00012 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de examenresultaten voor de selectieprocedure technisch beambte - poetshulp (E1-E3) cel Individuele sociale hulpverlening

2025_VB_00012 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de examenresultaten voor de selectieprocedure technisch beambte - poetshulp (E1-E3) cel Individuele sociale hulpverlening
5.

2025_VB_00013 - Beslissing van het vast bureau betreffende de kennisname indiening stakingsaanzegging ACOD – Lokale en Regionale Besturen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
5.

2025_VB_00013 - Beslissing van het vast bureau betreffende de kennisname indiening stakingsaanzegging ACOD – Lokale en Regionale Besturen

2025_VB_00013 - Beslissing van het vast bureau betreffende de kennisname indiening stakingsaanzegging ACOD – Lokale en Regionale Besturen

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 19 augustus 1948 betreffende de prestaties van algemeen belang in vredestijd;

Gelet op de wet van 11 juli 1990 houdende goedkeuring van het Europees Sociaal Handvest;

Gelet op de officiële stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen voor de duur van 24 uren op 13 januari 2025 in openbare diensten;

Overwegende dat een staking voorafgaandelijk dient aangezegd te worden aan de werkgever om de personeelsleden in de mogelijkheid te stellen te participeren aan deze nationale actiedag op 13 januari 2025; 

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84§3 waarin de bevoegdheden van het vast bureau staan;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen.

6.

2025_VB_00014 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
6.

2025_VB_00014 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2025_VB_00014 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 november 2024 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2025/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbonnen:

- BB/O/2025/13 tot en met BB/O/2025/24;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbonnen goed te keuren.

7.

2025_VB_00015 - Beslissing van het vast bureau betreffende het stopzetten van de huurovereenkomst en onderverhuurovereenkomst in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, met inachtneming van de opzegtermijn van 3 maanden

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Mathias Van de Walle, voorzitter wnd.; Michael Ally; Dirk De Smul; Tom Pacqué; Herlinde Trenson; Kristof De Blaere; Jelle Tillieu, leden vast bureau; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
7.

2025_VB_00015 - Beslissing van het vast bureau betreffende het stopzetten van de huurovereenkomst en onderverhuurovereenkomst in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, met inachtneming van de opzegtermijn van 3 maanden

2025_VB_00015 - Beslissing van het vast bureau betreffende het stopzetten van de huurovereenkomst en onderverhuurovereenkomst in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, met inachtneming van de opzegtermijn van 3 maanden

Motivering

Motivering

Gelet op het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804;

Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op de wet van 20 februari 1991 (Federale Woninghuurwet);

Gelet op de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest van de sociaal verzekerde;

Gelet op het decreet van 15 juli 1997 betreffende de Vlaamse Wooncode;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur van Aalter van 17 oktober 2018 betreffende het principieel akkoord om het appartement gelegen Spoorweglaan 1/2B in Aalter te huren vanaf 1 november 2018;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 november 2024 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2025/1 2020-2025 van het lokaal bestuur in het bijzonder ACT-1711: Beheer van woningen in onderverhuur in het kader van sociaal beleid;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 4 november 2024 betreffende de verhoging van de maandelijkse provisie bij de huurovereenkomst in de Spoorweglaan 1 bus 2B;

Gelet op de huurovereenkomst van 1 november 2018; 

Gelet op de onderverhuurovereenkomst van 1 november 2018;

Gelet op het eerste addendum bij de huurovereenkomst en bij de onderverhuurovereenkomst;

Gelet op de opzegbrief van 13 december 2024 van de onderhuurder; dat de opzeg ingaat op 1 januari 2025 om te eindigen op 31 maart 2025;

Overwegende dat er een huurovereenkomst werd afgesloten met de eigenaar van het appartement gelegen in de Spoorweglaan 1 bus 2B; dat de huurovereenkomst tussen de eigenaar en het OCMW aanvatte op 1 november 2018; dat de onderverhuurovereenkomst met de bewoner aanvatte op 1 november 2018;

Overwegende dat er een eerste addendum werd opgemaakt bij de huurovereenkomst en de onderverhuurovereenkomst voor de verhoging van de maandelijkse provisiekosten van 60 euro naar 80 euro;

Overwegende dat de onderhuurder op 16 december 2024 de opzeg voor de stopzetting van het onderverhuurcontract aangetekend verstuurde; dat de opzegtermijn 3 maanden bedraagt, startend op de eerste dag van de eerstvolgende maand; dat de opzegtermijn aanvat op 1 januari 2025, om te eindigen op 31 maart 2025;

Overwegende dat de aangetekende brief van 16 december 2024 het bestuur bereikte op 7 januari 2025, waardoor de opzeg met de eigenaar pas een maand later kan worden aangevat, namelijk op 1 februari 2025, om te eindigen op 30 april 2025;

Overwegende dat geopteerd wordt om de hoofdhuurovereenkomst met de eigenaar eveneens stop te zetten; 

Overwegende dat er een plaatsbeschrijving bij uittrede zal worden opgemaakt met de eigenaar en de onderhuurder;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, in voorkomend geval binnen de door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De hoofdhuurovereenkomst van 1 november 2018 voor de woning in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, op te zeggen met de inachtneming van 3 maanden opzegtermijn, met ingang van 1 februari 2025, om te eindigen op 30 april 2025.

Artikel 2

De onderverhuurovereenkomst van 1 november 2018 voor de woning in de Spoorweglaan 1 bus 2B, 9880 Aalter, op te zeggen met de inachtneming van 3 maanden opzegtermijn, met ingang van 1 januari 2025, om te eindigen op 31 maart 2025.

Artikel 3

De brandverzekering tijdig op te zeggen.

Artikel 4

De eigenaar en onderhuurder in kennis te stellen van deze beslissing. 

8.

2025_VB_00016 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van verrekening 2 voor de opdracht 'Sanering Knokkeweg 3 (Knokkebaan 5-7)'

Goedgekeurd
8.

2025_VB_00016 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van verrekening 2 voor de opdracht 'Sanering Knokkeweg 3 (Knokkebaan 5-7)'

2025_VB_00016 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van verrekening 2 voor de opdracht 'Sanering Knokkeweg 3 (Knokkebaan 5-7)'