Terug
Gepubliceerd op 02/12/2024

2024_CBS_04706 - Collegebeslissing betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen in Aalter voor het jaar 2025

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/11/2024 - 17:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2024_CBS_04706 - Collegebeslissing betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen in Aalter voor het jaar 2025 2024_CBS_04706 - Collegebeslissing betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen in Aalter voor het jaar 2025

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006, en vervangen door het decreet van de Vlaamse Overheid van 1 april 2024;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende "de retributie op kermisattracties en circussen";

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2024 betreffende het "gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein";

Gelet op artikel 28 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 11 maart 2024 dat stelt dat "De gemeenteraad kan beslissen om de periode tijdens dewelke de kermis gehouden wordt, te wijzigen of de kermis om één of andere reden, hetzij tijdelijk, hetzij definitief, niet meer te laten doorgaan. In deze gevallen heeft de kermisreiziger geen enkel recht op een vergoeding."; 

Gelet op artikel 30 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 11 maart 2024 dat stelt dat "Indien de omstandigheden het vereisen (besmettelijke ziekten, rampen en alle andere ernstige, onvoorziene gevallen) kan het college van burgemeester en schepenen, zelfs na het opstellen van de inrichtingen, de toelating tot het houden van de kermis intrekken en de duur ervan wijzigingen, zonder dat de kermisreizigers enige schadevergoeding kunnen eisen. De terugbetaling van de retributie zal gebeuren in verhouding tot de duur van de exploitatie van de standplaatsen.";

Gelet op artikel 14 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 11 maart 2024 dat stelt dat  "Het abonnement heeft een duur van vijf jaar. Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd, behalve in geval van opschorting zoals bepaald in artikel 15 of afstand van het abonnement zoals bepaald in artikel 16 van dit reglement. In geval van overdracht van abonnement neemt de overnemer de lopende duur van het abonnement over. Bij de overdracht van de abonnementen  worden alle lopende abonnementen overgedragen en verlengd voor de nog resterende looptijd."

Gelet dat volgende regeling van kracht is betreffende het vastleggen van de kermisdata:

Vastenkermis Urselvalt jaarlijks op de derde zondag van de vastenvan 22 maart 2025 tot en met 23 maart 2025
Vastenkermis Knesselarevalt jaarlijks op de vierde zondag van de vastenvan 29 maart 2025 tot en met 30 maart 2025
Meikermis Sint-Maria-Aaltervalt jaarlijks op de tweede zondag van meivan 9 mei 2025 tot en met 12 mei 2025
Sinksenkermis Aalter-stationvalt jaarlijks op Pinksterenvan 6 juni 2025 tot en met 9 juni 2025
Voorjaarskermis Lotenhullevalt jaarlijks op de eerste zondag na Pinksterenvan 13 juni 2025 tot en met 18 juni 2025
Zomerkermis Urselvalt jaarlijks op de eerste zondag na 8 juni, indien 8 juni een zondag is, valt het op de zondag nadienvan 13 juni 2025 tot en met 16 juni 2025
Junikermis Poekevalt jaarlijks op zondag voor 23 junivan 20 juni 2025 tot en met 22 juni 2025
Zomerkermis Knesselarevalt jaarlijks op de eerste zondag van julivan 5 juli 2025 tot en met 8 juli 2025
Julikermis Aalter-Brugvalt jaarlijks op zondag na 6 julivan 11 juli 2025 tot en met 14 juli 2025
Augustuskermis Bellemvalt jaarlijks op het weekend rond 15 augustusvan 15 augustus 2025 tot en met 17 augustus 2025
Augustuskermis Sint-Maria-Aaltervalt jaarlijks op de tweede zondag na 15 augustus van 22 augustus 2025 tot en met 25 augustus 2025
Pierlalakermis Urselvalt jaarlijks op de tweede zondag van septembervan 12 september 2025 tot en met 14 september 2025
Septemberkermis Poekevalt jaarlijks op zondag voor 17 septembervan 12 september 2025 tot en met 14 september 2025
Septemberkermis Aalter-centrumvalt jaarlijks op zondag na 16 septembervan 19 september 2025 tot en met 28 september 2025
Winterkermis Knesselarevalt jaarlijks op de eerste zondag van oktobervan 4 oktober 2025 tot en met 7 oktober 2025 
Najaarskermis Lotenhullevalt jaarlijks op de eerste zondag na 1 oktobervan 3 oktober 2025 tot en met 8 oktober 2025
Oktoberkermis Bellemvalt jaarlijks op het vierde weekend van oktobervan 24 oktober 2025 tot en met 26 oktober 2025


Overwegende dat de foorreizigers het gemeentebestuur volgende documenten moeten bezorgen, uiterlijk een maand vóór aanvang van de kermis via de digitale tool 'Merke':

  • Een inschrijving in het KBO met een actief ondernemingsnummer, met activiteitencode 93.211 (Exploitatie van kermisattracties) of 56.102 (Eergelegenheden met beperkte bediening);
  • Een geldig certificaat van de verzekeraar dat men verzekerd is tegen brand en burgerlijke aansprakelijkheid tijdens de betrokken kermisperiode;
  • De geldige keuringsattesten van de elektrische, technische en gasinstallaties en van de brandblusapparaten geldig voor de betrokken kermisperiode waaruit blijkt dat attractie voldoet aan artikel 10 van het KB van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
  • Een geldig bewijs van inschrijving bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) met vermelding van het kentekennummer van de kermisattractie;
  • Een risicoanalyse (indien van toepassing);
  • Een geldig attest van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen voor de betrokken kermisperiode (indien van toepassing);

Overwegende dat de foorreizigers het gemeentebestuur volgende documenten moeten bezorgen, uiterlijk de vrijdagnamiddag vóór aanvang van de kermis:

  • Een geldig opstellingsattest voor attracties van categorie A (indien van toepassing);
  • Een geldig opstellingsverslag voor attracties van categorie B (indien van toepassing);

Overwegende dat in het kader van de civiele veiligheid, het aangewezen is dat de gemeentelijke preventieadviseur een controle uitvoert van de kermisattracties in het bijzijn van de foorreizigers bij aanvang van de 'Septemberkermis in Aalter-centrum';

Overwegende dat in het kader van de brandveiligheid het aangewezen is dat de lokale brandweer en de lokale politie een controle uitvoeren van de kermisattracties in het bijzijn van de foorreizigers van de 'Septemberkermis  Aalter-centrum', dat voor de overige kermissen enkel een controle dient uitgevoerd te worden door de veiligheidscoördinator indien blijkt dat de nodige documenten niet in orde zijn;

Overwegende dat een aantal kermisattracties, meer bepaald de grotere attracties zoals 'lunapark, autoscooter, molens, bidule, rups, vliegtuigmolen, lambada, destroyer, tagada, break-dance, karting, looping, e.a.', minstens 3 avonden vóór aanvang van de kermis aankomt omwille van de langere duurtijd voor de opstelling van de attracties;

Overwegende dat een tijdelijk aanvullend politiereglement dient opgemaakt te worden dat ingaat ten laatste 3 dagen vóór aanvang van de kermisperiode en dit op dinsdagavond om 19.00 u voor de kermissen in Aalter-centrum, Aalter-Brug, Bellem, Lotenhulle, Poeke, Sint-Maria-Aalter en Ursel voor het plaatsen van deze grotere attracties en voor de kleinere attracties op woensdag 14.00 u; dat voor de kermissen in Knesselare het politiereglement ingaat op woensdagavond om 17.00 u;

Overwegende dat de foorreizigers jaarlijks ten laatste 3 maanden voor aanvang van de eerste kermis schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de data van de kermissen waarvoor zij een standplaatsabonnement hebben met daarin de vermelding dat zij bij afwezigheid, conform de wetgeving en het kermisreglement, de gemeentelijke diensten ten minste 3 maanden op voorhand schriftelijk dienen te verwittigen;

Overwegende dat de voorbije jaren telkens werd vastgesteld dat tijdens verscheidene kleinere kermissen een aantal foorreizigers onwettig afwezig was, waardoor telkens een spoedprocedure diende te worden opgestart om alsnog voldoende kermisattracties te vinden, dat het steeds moeilijker is om voor de kleinere deelgemeenten foorkramers te vinden die bereid zijn een abonnement in te vullen tenzij ze meerdere attracties tegelijkertijd mogen plaatsen om winstgevend te zijn;

Overwegende dat het voor de kleinere kermissen in Aalter wenselijk is om, in samenspraak met de gemeentelijke feestcomités, een andere attractie zoals een speeldorp met springkastelen, Vlaamse kermis, volksspelen.. aan te bieden tijdens de jaarlijkse kermissen die over geen of een tekort aan standplaatsabonnementen beschikken (Poeke, Ursel en Sint-Maria-Aalter); 

Overwegende dat elk feestcomité jaarlijks in januari schriftelijk op de hoogte wordt gebracht van de data van de kermissen waarvoor zij nevenactiviteiten dienen te organiseren;  

Overwegende dat elk feestcomité vrij is om in samenspraak met de foorkramers een gratis uurtje kermis aan te bieden, het gemeentebestuur komt hier niet in tussen;

Overwegende dat de foorreizigers een standplaatsvergoeding dienen te betalen voor de 'Septemberkermis in Aalter-centrum' en dat er voor de kermissen in alle andere deelgemeenten een vrijstelling van retributie van kracht is; 

Overwegende dat er geen waterhydranten ter beschikking gesteld worden voor de foorreizigers en zij zelf voor de drinkwatervoorziening moeten instaan; dat het in alle deelgemeentes aan de foorkramers is toegelaten om water te halen op of rond het nabijgelegen kerkplein of kerkhof als daar drinkwatervoorzieningen aanwezig zijn; 

Overwegende dat er voor de foorreizigers gratis elektriciteit ter beschikking wordt gesteld voor kleine attracties, in die mate dat de capaciteit van het gemeentelijk aftakpunt voor elektriciteit voldoende vermogen bezit om de foorreizigers te bevoorraden; dat een middelgrote verbruiker zoals 'lunapark' en 'gebakkraam' enkel als laatsten kunnen aansluiten bij het gemeentelijk aftakpunt voor kleinere attracties, dat, indien er onvoldoende capaciteit is, deze middelgrote verbruikers worden aanzien als grote attracties; dat grote attracties zoals  'lunapark, gebakkraam, autoscooter, molens, bidule, rups, vliegtuigmolen, lambada, destroyer, tagada, break-dance, karting, looping, e.a.'  zelf dienen te voorzien in elektriciteit;

Overwegende dat de lay-out van de kermisaffiches door het lokaal bestuur wordt verzorgd en affiches gedrukt worden volgens de voorwaarden, opgenomen in het gegunde raamcontract "Leveren van promotioneel drukwerk aan het gemeentebestuur, OCMW en AGB"; 

Overwegende dat Aalter via kermissen ontmoetingsmomenten organiseert om het gemeenschapsgevoel te versterken;

Overwegende dat voor deze actie budget voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder actie 1078 Jaarlijkse organisatie kermissen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de agendvoor de gemeentelijke kermissen in 2025 en deze mee te delen aan de abonnementhouders en de feestcomités.

Artikel 2

Bij elke gemeentelijke kermis een tijdelijk aanvullend politiereglement op te maken dat ingaat minimum 3 dagen vóór aanvang van de kermis.

Artikel 3

Alle kermisreizigers op te leggen om de wettelijke documenten te bezorgen aan het gemeentebestuur via de digitale tool 'Merke'.

Artikel 4

De lokale brandweer, politie en de gemeentelijke preventieadviseur opdracht te geven een controle te laten uitvoeren van de kermisattracties voor de aanvang van de Septemberkermis Aalter-centrum.

Artikel 5

Voor de kleinere kermissen in Poeke, Ursel en Sint-Maria-Aalter in 2024 een bijkomende attractie (springkastelen, volkspelen,...) aan te bieden in samenspraak met de desbetreffende feestcomités indien er minder dan twee attracties aanwezig zijn.

Artikel 6

Aan de feestcomités mee te delen dat zij, in samenspraak met de foorkramers, een gratis kermisuurtje mogen aanbieden (zonder financiële tussenkomst van het lokaal bestuur).