Overwegende dat een inwoner van Aalter in naam van EdukoMondo vzw een aanvraag doet tot een toekenning van de subsidie ontwikkelingssamenwerking met daadwerkelijke uitvoering ter plaatse voor het jaar 2024; dat het project plaats vindt in Cambodia, Burundi, Bangladesh, India-Kerala, Thailand-Surin, Burkina Faso;
Overwegende dat EdukoMondo vzw een vereniging is uit Aalter; dat EdukoMondo vzw in 2019 werd opgericht door een ex-IBMer en Aalternaar met als doelstelling digitaal onderwijs beschikbaar te maken in de meest afgelegen gebieden waar er geen internetverbinding aanwezig is; dat in volle Corona lockdown in Cambodja een digitale bibliotheek werd gebouwd en een online/offline opleidingscentrum voor leraren Engels; dat er projecten rond digitale klassen zijn opgestart in Bangladesh en Peru, telkens gebaseerd op open-source software en standaard hardware;
Overwegende dat het ontwikkelingsproject volgens artikel 3, paragraaf 1 van het subsidiereglement ontwikkelingssamenwerking in aanmerking komt voor:
Soort ontwikkelingsproject | Subsidiebedrag |
Initiatieven uitgevoerd in ontwikkelingslanden | 500 euro |
Overwegende dat EdukoMondo vzw lid is van Educaid.be waar ze deel is van de stuurgroep en de digitale experten groep leidt; dat zij tevens is aangesloten bij MondiAalter;
Overwegende dat de initiatieven van EdukoMondo vzw direct SDG4 (Quality Education) ondersteunen; dat omdat de nadruk op digitalisering ligt, de initiatieven ook verbonden zijn met SDG8 (Decent Work. Economie Growth), SDG9 (lnnovation) en SDG13 (Climate Action); dat er naast lezen (digitale bibliotheek) er steeds meer vraag is naar STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Math) cursussen, waarbij evenveel aandacht aan de lerarenopleiding als aan de eigenlijke cursussen moet worden besteed; dat de uitdaging hierbij is om het materiaal offline ter beschikking te stellen;
Overwegende dat EdukoMondo vzw sinds 2022 het project “Steam Everywhere Everyone” realiseert gebaseerd op volgende doelstellingen:
Overwegende dat EdukoMondo vzw het logo van Aalter zal plaatsen op de website van www.EdukoMondo.org, het op te richten YouTube kanaal van de STEAM video's, op alle PDF documenten en e-mail signature; dat naast deze directe visibiliteit, er ook een indirecte is, namelijk via EdukoMondo’s lidmaatschap van Educaid en samenwerking met Enabel en WOB;
Overwegende dat STEAM onderwijs niet goedkoop is en dat het daarom vandaag vooral beschikbaar is voor de rijkere bevolking in de steden, wat de digitale kloof enkel maar verdiept en verbreedt; dat EdukoMondo vzw streeft naar een pakket oplossingen die duurzaam zijn zonder veel te kosten aan de scholen; dat er echter wel een basis infrastructuur nodig is, zoals STEAM starter pakketten;
Overwegende dat EdukoMondo vzw koos voor Keyestudio gebaseerd op prijs/kwaliteit en omdat dit het enige pakket is dat specifiek voor een jongere doelgroep is gemaakt; dat andere starterpakketten uit gaan van een terdege basiskennis, die echter niet aanwezig is;
Overwegende dat in de loop van 2023 duidelijk werd dat er een gebrek aan STEAM kennis bij leraren in afgelegen gebieden is; dat EdukoMondo vzw in 2024 meer aandacht wil besteden aan hoe zij de noden van de leerkrachten kan tegemoet komen;
Overwegende dat EdukoMondo vzw volgende begroting opstelt voor 2024:
| Aantal | Eenheidsprijs | Totaal |
Creatie van 20 video lessen (30 min per les) | 20 | 150 euro | 3.000 euro |
Aanschaf 20 Keyestudio STEM starter kits (*) | 20 | 150 euro | 3.000 euro |
Vertalingen door AI (10 talen x 20 video's) | 200 | 15 euro | 3.000 euro |
Pilootklas begeleiding – terugkoppeling uit het veld | 1 | 1.500 euro | 1.500 euro |
|
| Totaal: | 10.500 euro |
*in deze prijs zitten ook specifieke sensoren die niet in het Keyestudio basispakket zijn opgenomen;
Overwegende dat de lessen onderstaande inhouden:
|
| Primaire STEAM | Idee voor secondaire break-out |
1 | Introductie Raspberry Pi en Python | Kennismakingmet RPI Pico, Thonny en MicroPython |
|
2 | LED dimmen | Werking Light Emitting Diode | Begrijpen van Pulse width Management, werking oscilloscoop |
3 | Licht gevoelige weerstand | Integratie LDR | Licht (golflengte, straling, snelheid,...) |
4 | Geluidssensor | Integratie geluidssensor | Geluid (golflengte, snelheid,...) |
5 | Temperatuur Sensor | LM35 module | Vergelijking met on-board temperatuur sensor |
6 | Ultrasonic sensor | Ultrasonic sound sensor | Ultrasoon bij vleermuizen en robots |
7 | Reuzenrad | Stepper motor | Kermisattracties en hun wetenschap |
8 | Weerstation | DHT11 sensor mobile station | Klimaat, omgeving |
9 | Smart house | IR afstandsbediening | Hexadecimaal rekenen |
10 | Python wiskunde 1 | Introductie tot basis Python Math library | |
11 | Line tracking module | Data analyse | Inleading tot Robot besturing |
12 | UV sensor | Data analyse en file management | Zon en zonnestraling (UV, gamma, ...) |
13 | Python wiskunde 2 | Introductie tot de plot library | |
14 | Data handling in Python (1) | Data capturing en analyse | Intro tot big data principes |
15 | Meting omgevingstemperatuur | Tempo, humidity en luchtdruk sensor | Klimaatverandering |
16 | Bepalen helderheid water | Turbidity en TDS sensor | Biologieklas uitstap: verzamelen water |
17 | Bepalen pH waarde water | pH sensor | Scheikunde: van zuur tot base |
18 | XYZ versnellingsmeter | Uitlezen van versnelling | Drone technologie |
19 | XYZ versnellingsmeter | Compensatie en correctie | Drone technologie |
20 | Laser sensor | Laser integration in MicroPython | Laser technology |
Overwegende dat EdukoMondo vzw volgende planning opstelt:
Overwegende dat er budget voorzien is onder actie 1140: Het geven van een subsidie aan en ondersteunen van ontwikkelingssamenwerkingsprojecten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het Gemeentelijk subsidiereglement voor ontwikkelingssamenwerking;
Gelet op het verzoek van een inwoner van Aalter ter ondersteuning van EdukoMundo vzw, gegeven op 15 januari 2024;
Een financiële steun te verlenen van 500 euro ten voordele van Edukomondo vzw.