Gelet op het rollend meerjaren-investeringsprogramma voor de optimalisatie van de bovengemeentelijke zuiveringsinfrastructuur in het Vlaamse gewest, optimalisatieprogramma 2020-2024, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 5 april 2019 waarbij het project 23493 Aansluiting Nevelestraat op het programmajaar 2020 is opgenomen;
Gelet op de bekendmaking van het gemeentelijk subsidieprogramma 2020-deel 1 van 15 juli 2020 waarin het project GIP 16135 Gemeentelijk aandeel Aansluiting Nevelestraat Lentakkerstraat Kleitestraat definitief is vastgelegd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin nv en het addendum bij de studieopdracht tussen Aquafin nv, het studiebureau Jonckheere bvba en het lokaal bestuur voor de aanleg van de riolering in de Nevelestraat, Kleitestraat, Lentakkerstraat en de Grote en Kleine Lijkstraat;
Gelet op de collegebeslissing van 2 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van het voorontwerp GIP16135 Gemeentelijk aandeel Aansluiting Nevelestraat Lentakkerstraat Kleitestraat (GUP 44001-002);
Gelet op de collegebeslissing van 10 juni 2024 betreffende de opstart van de procedure van de ontwerpplannen wegenis, de rooilijn- en onteigeningsplannen en de opmaak van de vergunningsaanvraag voor de rioleringsprojecten O219095 en GIP 16135 in de Grote en Kleine Lijkstraat, Nevelestraat, Lentakkerstraat en Kleitestraat en de principebeslissing voor uitbreiding van de projectzone in de Nevelestraat tot kruispunt Steenweg op Deinze;
Gelet op de bundel van het aangepast voorontwerp wegenisplan ref 19060 van 21 mei 2024 en typedwarsprofielen van 11 februari 2020 opgemaakt door het studiebureau Jonckheere;
Gelet op de bespreking van 13 juni 2024 met studiebureau Jonckheere waarin het aangepast wegenisplan van 21 mei 2024 verder werd toegelicht;
Gelet op het besprekingsverslag 08 van 14 juni 2024 van studiebureau Jonckheere;
Gelet op het overleg van 25 juni 2024 met de doorstromingsambtenaar van de Lijn;
Gelet op de richtlijnen betreffende het vastleggen van de rijbaanbreedtes opgenomen in de doorstromingsgids van de Lijn;
Overwegende dat volgens de doorstromingsgids van de Lijn omwille van de koersinstabiliteit van de lijnbussen, bij de herinrichting van een weg ernaar dient te worden gestreefd volgende minimale verhardingsbreedtes (excl. greppels en kantstroken) aan te houden:
Overwegende dat momenteel volgend snelheidsregime geldt in de Nevelestraat:
Overwegende dat bij het ontwerp wordt gekozen voor de inrichting van een dubbelzijdig fietspad conform het fietsvademecum is ( breedte min 3 m) met voldoende ruimte tussen fietspad en rijweg (schrikstrook);
Overwegende dat binnen het bestaand openbaar domein op sommige plaatsen de gevraagde breedtes niet kunnen worden gehaald zonder grondinnames in woon- en landbouwgebied bij het nastreven van een snelheidsregime 70 km/u (verhardingsbreedte van 7 m);
Overwegende dat ernaar dient te worden gestreefd de grondinnames in woongebied te voorkomen en in landbouwgebied te beperken;
Overwegende dat door de Lijn de Nevelestraat is ingedeeld als functionele lijn, dat per dag 6 lijnbussen het traject in de Nevelestraat doorkruisen (3 in elke richting);
Overwegende het advies van de doorstromingsambtenaar van de Lijn om een minimale verhardingsbreedte van (6,10 m + 0.6 m greppels) 6,7 m aan te houden;
Overwegende dat de projectzone voor de herinrichting van de Nevelestraat zich uitstrekt van het kruispunt Steenweg op Deinze tot net voorbij het kruispunt Kleitestraat (ter hoogte van Nevelestraat 105 - 1,4 km van gemeentegrens met Nevele);
Overwegende het voorstel om volgend snelheidsregime in de Nevelestraat aan te houden:
Akkoord te gaan de ontwerpplannen wegenis in de Nevelestraat verder uit te werken met snelheidsregimes: