Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 betreffende de meerjarenplanaanpassing 2024/1 2020-2025, waarin onder meer volgende actie is opgenomen: ACT-1626 Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking;
Gelet op de collegebeslissing van 3 april 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking’; waarbij de Design-Build opdracht voor de bouw van de ondergrondse parking en de aanleg van het groenplein gegund wordt aan Team Himpe-Groep III, Autobaan 16, 8210 Loppem;
Gelet op de collegebeslissing van 11 september 2023 betreffende het principe van de interne en externe bewegwijzering van de nieuwe gemeentelijke gebouwen;
Gelet op de collegebeslissing van 18 december 2023 betreffende de naamgeving van de nieuwe gemeentelijke gebouwen;
Gelet op de collegebeslissing van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (raamcontract) 'Aanstellen communicatiebureau voor strategisch communicatieadvies omtrent de verdere uitrol van de bewegwijzering van de gemeentelijke gebouwen op basis van de bestaande huisstijl';
Gelet op de collegebeslissing van 22 april 2024 betreffende de tijdslijn met betrekking tot de signalisatie in en rond de nieuwe gemeentelijke gebouw, waarbij de prioriteitenlijst inzake de in- en externe signalisatie werd goedgekeurd;
Gelet op de collegebeslissing van 3 juni 2024 betreffende de goedkeuring van de basisprincipes met betrekking tot de bewegwijzering van de bestaande en nieuwe gemeentelijke gebouwen;
Gelet op het voorstel voor de signalisatie van de naam van de ondergrondse parking, zoals voorgesteld op de bijgevoegde visualisatie van Team Himpe-Groep III ontvangen op 5 juni 2024;
Overwegende dat voor de nieuwe gemeentelijke gebouwen de volgende taakverdeling met betrekking tot de signalisatie werd goedgekeurd door het college:
Overwegende dat het college bij elk nieuw gebouw kiest om al dan niet een naam te voorzien en dat het college de eventuele naam kiest;
Overwegende dat het naar de gebruikers van de nieuwe ondergrondse parking in de Stationsstraat en naar mobiliteit toe op het grondgebied van Aalter aangewezen is om de nieuwe ondergrondse parking een naam toe te kennen;
Overwegende dat de namen van de nieuwe gemeentelijke gebouwen bij voorkeur systematisch gekozen worden op basis van één onderbouwde visie;
Overwegende dat Aalter zich profileert als vooruitstrevende en technologisch geavanceerde Smart City; dat de namen van de nieuwe gemeentelijke gebouwen dit imago bij voorkeur ondersteunen; dat dit een onderdeel vormt van de externe communicatie en meer specifiek van de City marketing;
Overwegende dat namen van gemeentelijke gebouwen bij voorkeur voldoen aan de volgende criteria:
Overwegende dat voor de naamgeving van het plein en de parking meerdere opties aangereikt worden waarvan de uitgebreide betekenis van deze opties in het dossier in de bijlage geraadpleegd kan worden:
Overwegende dat uit deze opties de mogelijkheden Altr’A-plein en parking Altr’A naar voren geschoven worden, dit omwille van de volgende argumentatie: Dat de site tussen de Stationsstraat en de IJzerstraat, gelegen in het hart van Aalter, over de eeuwen heen verstrengeld is geraakt met het Aalterse DNA, staat met haar rijke onderwijsgeschiedenis buiten kijf. Generaties hebben er, sinds de 19de eeuw tot in 2020, achter de schoolbanken gezeten. Vandaar is het ook niet meer dan verdiend om de naam van het plein en de parking ter hoogte van de oude Academie groter en breder trekken met de naam Altr’A. Haltra of Altra, afgeleid van Alestra, is een oude benaming voor Aalter. De naam Aalter werd, door de schenking van een deel van de Villa Haleftra door graaf Diederik van West-Friesland aan de Sint-Pietersabdij van Gent, voor het eerst vermeld in het jaar 974. Deze naam is mogelijk afgeleid van het Germaanse halahdrja, wat jeneverbessenstruik betekent. Het landgoed Villa Haleftra zou zich in centrum Aalter bevonden hebben, omringd door velden, akkers en meersen, vlak naast de huidige kerk en dicht bij de site van de oude Academie. De behouden dakkappellen en de granieten gaanderij van de school zorgen ervoor dat het verleden er naadloos overloopt in het heden, waarbij, met het oog op de toekomst, het nieuwe groene daktuinplein met ondergrondse parking wederom een centrumplek kan worden waar de Aalternaar volop herinneringen kan ophalen én maken;
Overwegende dat de ondergrondse parking bereikt kan worden vanuit de Ijzerstraat, terwijl het bovenliggende plein zich richt op de Stationsstraat; dat ervoor geopteerd wordt om de naam van de parking af te stemmen op de naam van het plein;
Overwegende dat in de gegunde opdracht van Team Himpe-Groep III volgend artikel voorzien is: Art.59.11 – naambord inkom parking bedrukt op dibond 30x300cm ter waarde van 287,50 euro excl. BTW; dat dit naambord zich boven de inrit bevindt, niet verlicht is en niet zichtbaar is bij het inrijden van de Ijzerstraat;
Overwegende dat tijdens de werfvergaderingen geadviseerd werd om de naam van de parking beter te signaleren; dat de naam idealiter zichtbaar is bij het inrijden van de Ijzerstraat;
Overwegende dat een voorstel werd opgemaakt door Team Himpe-Groep III om de naamgeving uit te werken in hetzelfde materiaal van de bovengrondse staalstructuur die uitgewerkt is in cortenstaal; dat aan dit voorstel een raming (richtinggevende prijs) van 15.000 euro excl. BTW kan gekoppeld worden; dat het voorstel volgende principes omvat:
Overwegende dat dit voorstel op vlak van positionering en lettertype verder kan uitgewerkt worden in samenspraak met het aangestelde communicatiebureau Karakters;
Overwegende dat dit voorstel voorziet in een verlicht naambord; dat hiervoor stroom dient voorzien te worden; dat de plaatsing van de nodige voedingskabels dient voorzien te worden in de huidige uitvoeringsfase;
Overwegende dat verderop in de Ijzerstraat, ter hoogte van huisnummer 1 op het kruispunt met het parkeerterrein, een parkeergeleidingsdisplay voorzien wordt; dat dit parkeergeleidingsdisplay voorzien is als een bord met vaste naam en dynamisch gedeelte voor het aantal vrije parkeerplaatsen per type, zoals vastgelegd in de offerte van Orange-Communithings van 29 maart 2024 die goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen op 29 april 2024; dat de productietermijn van de parkeergeleidingsdisplays 12 tot 15 weken bedraagt; dat de termijn pas begint te lopen van zodra alle gegevens, waaronder de naam van de parking, zijn aangeleverd;
Akkoord te gaan met de naam Altr'A-plein en parking Altr'A voor de ondergrondse parking.
Principieel akkoord te gaan met het ontwerpvoorstel voor de signalisatie van de naam van de ondergrondse parking in cortensstaal gecombineerd met achterliggende led-verlichting.
Akkoord te gaan om dit voorstel verder te laten uitwerken (qua positionering, lettertype, ...) door Team Himpe-Groep III in samenspraak met het aangestelde communicatiebureau Karakters, Lange Violettestraat 166,900 Gent en het hieraan gekoppelde verrekeningsvoorstel op te vragen.