Terug
Gepubliceerd op 12/08/2024

Notulen  Vast Bureau

ma 15/07/2024 - 18:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_VB_00232 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
1.

2024_VB_00232 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2024_VB_00232 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 1 juli 2024 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2024_VB_00233 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
2.

2024_VB_00233 - Agenda

2024_VB_00233 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 oktober 2023 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2024;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 1 juli 2024 betreffende de aangepaste planning van de zittingen van het vast bureau in juli en augustus 2024;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 22 juli 2024 - geen vast bureau

Maandag 29 juli 2024 - vast bureau

Maandag 5 augustus 2024 - geen vast bureau

Maandag 12 augustus 2024 - vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2024_VB_00234 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
3.

2024_VB_00234 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2024_VB_00234 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

4.

2024_VB_00235 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de wervingsreserve en aanstelling naar aanleiding van de selectieprocedure technisch beambte - poetshulp (E1 -E3), cel Individuele sociale hulpverlening

Goedgekeurd
4.

2024_VB_00235 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de wervingsreserve en aanstelling naar aanleiding van de selectieprocedure technisch beambte - poetshulp (E1 -E3), cel Individuele sociale hulpverlening

2024_VB_00235 - Beslissing van het vast bureau betreffende het vaststellen van de wervingsreserve en aanstelling naar aanleiding van de selectieprocedure technisch beambte - poetshulp (E1 -E3), cel Individuele sociale hulpverlening
5.

2024_VB_00236 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
5.

2024_VB_00236 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2024_VB_00236 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2024/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbonnen BB/O/2024/168;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbonnen goed te keuren.

6.

2024_VB_00237 - Beslissing van het vast bureau betreffende de ouderparticipatie van het Babbelfestijn

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
6.

2024_VB_00237 - Beslissing van het vast bureau betreffende de ouderparticipatie van het Babbelfestijn

2024_VB_00237 - Beslissing van het vast bureau betreffende de ouderparticipatie van het Babbelfestijn

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet van 20 november 2013 betreffende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, hoofdstuk 3, artikel 7 dat bepaalt dat een Huis van het Kind een lokaal samenwerkingsverband is tussen actoren op vlak van preventieve gezinsondersteuning;

Gelet op het decreet van 20 november 2013 betreffende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning, hoofdstuk 3, artikel 8 dat stelt dat een Huis van het Kind minimaal inzet op preventieve gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en activiteiten met als doel om ontmoeting en sociale cohesie te bevorderen;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2021 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement gemeentelijke vakantie-initiatieven;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2023 betreffende goedkeuring van het meerjarenplanaanpassing 2024/1 2020-2025;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Aalter van 8 augustus 2018 houdende de goedkeuring van de aanvraag voor de projectoproep 'Gezinsarmoede effectief en efficiënt bestrijden;

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van het prefusiebestuur Knesselare van 23 augustus 2018 houdende de goedkeuring van de aanvraag voor de projectoproep 'Gezinsarmoede effectief en efficiënt bestrijden';

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het reglement vrijetijdsondersteuning;  

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 september 2023 betreffende de goedkeuring van het reglement tussenkomst participatie en sociale activering; 

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 3 juni 2019 betreffende het plan van aanpak voor het project 'elk kind telt: investeren in de toekomst';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 29 januari 2024 betreffende de goedkeuring om het Babbelfestijn te organiseren voor laagtaalvaardige kinderen in de zomervakantie van 2024;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 25 maart 2024 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de Welzijnsband Meetjesland voor het organiseren van het Babbelfestijn; 

Gelet op de actie-1690 Aalter geeft (financiële) ondersteuning aan kwetsbare doelgroepen voor het opnemen van vrije tijd;

Gelet op de actie-1719 De Katrol-werking biedt studie- en gezinsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen; 

Gelet op actie-1885 bestrijden van kinderarmoede met het project ‘Elk kind telt’ in samenwerking met Welzijnsband Meetjesland;

Overwegende dat er 15 kinderen aangemeld zijn voor het Babbelfestijn; dat er 3 kinderen op de wachtlijst staan; dat de kinderen allemaal werden aangemeld door de scholen; dat er reeds 4 voltijdse vrijwilligers zijn voor 12 kinderen; dat mensen zich tot en met 31 juli 2024 kunnen opgeven om vrijwilliger te zijn; dat de Rotaract Club Aalter enkele geëngageerde helpers heeft die willen inspringen op het Babbelfestijn; dat het nog onduidelijk is of de geëngageerde helpers betaald willen worden; dat er werd beslist om maximum 5 voltijdse betaalde vrijwilligers toe te laten;

Overwegende dat er geen opvang moet voorzien worden voor de kinderen voor of na het Babbelfestijn; dat er geen vervoer moet voorzien worden om de kinderen naar het Babbelfestijn te brengen; 

Overwegende dat de namiddagactiviteiten vastliggen; dat de kinderen maandag en dinsdag naar de speelpleinwerking gaan; dat de kostprijs hiervoor 3 euro per kind per namiddag is; dat de kinderen naar de speelpleinwerking in Bellem gaan; dat woensdagnamiddag een circus- en muziekbox zal uitgeleend worden; dat de box uitlenen gratis is; dat deze activiteit zal doorgaan in Kadans; dat de kinderen donderdagnamiddag aansluiten op het Sporteiland; dat deze activiteit zal doorgaan in de Taborschool in Maria- Aalter; dat de kostprijs nog onduidelijk is;  

Overwegende dat er dienstwagens werden gereserveerd om de kinderen te brengen en te halen van hun namiddagactiviteiten van maandag, dinsdag en donderdag;

Overwegende dat op vrijdagvoormiddag 23 augustus 2024 participatie van de ouders voorzien is; dat de ouders aanwezig moeten zijn; dat dit beschouwd wordt als afsluiting van het Babbelfestijn; dat er 5 standen zullen zijn die de kinderen met hun ouders moeten doorlopen; dat Huis van het Kind Aalter aanwezig zal zijn met een infostand; dat op deze manier ouders, kinderen en jongeren kennis kunnen maken met Huis van het Kind en het aanbod; dat project Miriam een workshop zal geven; dat Rap Op Stap informatie zal geven over vrije tijd in Aalter aan de hand van een spelvorm; dat er twee standen bemand zullen worden door vrijwilligers; dat om 11 uur de Rotaract Club Aalter aanwezig zal zijn op de ouderparticipatie om goodiebags uit te delen aan de kinderen; dat de goodiebags gesponsord zijn door de Rotaract Club Aalter; 

Overwegende dat op vrijdagnamiddag 30 augustus 2024 een activiteit wordt georganiseerd om de vrijwilligers te bedanken; dat op dit moment ook een evaluatie van het Babbelfestijn zal plaatsvinden; dat dit georganiseerd wordt door Welzijnsband Meetjesland; 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Beleidsdoelstellingen

SD052025 AAND'8' VOOR IEDERE BEWONER (sociaal).
Aalter zet in op de uitbouw van een netwerk Huis van het Kind
Bestrijden van kinderarmoede met het project 'Elk kind telt' i.s.m. Welzijnsband Meetjesland.
SD052025 AAND'8' VOOR IEDERE BEWONER (sociaal).
Recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing
Aalter geeft (financiële) ondersteuning aan kwetsbare doelgroepen voor het opnemen van vrije tijd.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de participatie van de ouders op vrijdagvoormiddag 23 augustus 2024. 

7.

2024_VB_00238 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd. ; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Mathias Van de Walle, schepen
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
7.

2024_VB_00238 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine

2024_VB_00238 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine

Motivering

Motivering

Overwegende dat Aalter, als uitbreiding van de dienstverlening, sinds november 2011 het Seniorenmagazine kent;

Overwegende dat de strategische doelstelling 5 stelt dat Aalter sociaal is en denkt aan het welzijn van iedereen en dat de operationele doelstelling 1 stelt dat Aalter toegankelijk is voor elke doelgroep (Gelijke kansen);

Overwegende dat het magazine als doel heeft de senior te informeren over alles wat leeft in de gemeente; dat het ook de bedoeling is om via het Seniorenmagazine eventuele problemen en noden te detecteren; dat het Seniorenmagazine tweemaal per jaar wordt uitgegeven, telkens begin juni en begin december; dat het in 2024 uitzonderlijk enkel wordt uitgegeven in juni;

Overwegende dat tot eind 2017 de bedeling voornamelijk door vrijwilligers van Samana werd opgenomen, die dit magazine overhandigden tijdens hun huisbezoeken; dat op een bijeenkomst van de seniorenverenigingen en het OCMW op 19 februari 2018 beslist werd de doelgroep uit te breiden van 85+ naar 75+;

Overwegende dat tot september 2023 de bedeling werd gedaan door de (senioren)verenigingen; dat zij hiervoor een vrijwilligersvergoeding ontvingen van 34,03 euro per 190 bedeelde magazines;

Overwegende dat de (senioren)verenigingen geen inhoud meer konden aanleveren voor het Seniorenmagazine; dat hierdoor de verdeling in 2024 niet meer gebeurt door de (senioren)verenigingen; dat dit wel gebeurt door de vrijwilligers van de cel Jeugdwerk en welzijn; dat deze vrijwilligers reeds in het bezit zijn van een vrijwilligersovereenkomst met het lokaal bestuur; dat is overeengekomen dat zij 15 euro krijgen per halve dag (30 euro per volledige dag) dat zij voor het bestuur vrijwilligerswerk uitvoeren;

Overwegende dat er onder ACT-1681: Opmaken, publiceren en verdelen van het Seniorenmagazine voor het jaar 2024 een budget van 3.100 euro is voorzien voor het drukwerk en een budget van 1.000 euro voor de verdeling van het magazine;

Overwegende dat er deze editie ongeveer 3.000 magazines worden bedeeld door de vrijwilligers van Jeugdwerk en welzijn;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 27 juni 2011 houdende het akkoord met de organisatie van het project 85 is prachtig;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2024/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2019 betreffende de uitbreiding van de verdeling van de Seniorenkrant over het volledige grondgebied van Aalter;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2023 betreffende de wijziging van de naam Seniorenkrant naar Seniorenmagazine;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 maart 2024 betreffende het voorstel van de redactionele artikels in het Seniorenmagazine door de gemeentelijke cellen;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Beleidsdoelstellingen

SD-05 AALTER IS SOCIAAL EN DENKT AAN HET WELZIJN VAN IEDEREEN.
Aalter wil de sociaal zwakkere ouderen in de thuissituatie zo lang mogelijk optimaal ondersteunen.
Publicatie van een seniorenkrant.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het Seniorenmagazine 2024 te laten verdelen door vrijwilligers van de cel Jeugdwerk en welzijn.