Gelet op de collegebeslissing van 4 september 2023 betreffende het verwijderen van de betonblokken in de Nederstraat;
Overwegende dat door de invoering van het eenrichtingsverkeer in Urseldorp en een deel van de Rozestraat wordt vastgesteld dat de weggebruikers die zich vanuit de Rozestraat naar de Middelweg willen begeven dit regelmatiger doen via de route Rozestraat- Ijzeren Hand – Nederstraat – Kapelstraat – Middelweg (lichtblauw op de kaart) dan via de route Rozestraat - Schaperstraat - Eekloseweg - Middelweg (donkerblauw op de kaart);
Overwegende dat in de Nederstraat tweerichtingsverkeer is toegelaten; dat uit een analyse van Mobilize (gebaseerd op data van 1 mei 2024 tot en met 30 juni 2024) blijkt dat ongeveer 85% van het verkeer in de Nederstraat richting Kapelstraat rijdt (zijnde gemiddeld 1327 voertuigen per dag) en 15% richting Vrekkemstraat (zijnde gemiddeld 205 voertuigen per dag); dat het bijgevolg dagelijks gemiddeld tot 205 keer kan voorkomen dat wagens elkaar kruisen in de Nederstraat;
Overwegende dat er in het verleden betonblokken waren opgesteld op het voetpad in de Nederstraat; dat beslist werd deze betonblokken weg te halen gezien deze niet duidelijk en zonder reflectie op het voetpad werden gepositioneerd; dat deze voor hinder zorgden voor voetgangers, dit slordig oogde en er niet voldoende vrije doorgang was voor minder mobiele personen;
Overwegende dat na het weghalen van deze betonblokken vastgesteld wordt dat er bij kruisend gemotoriseerd verkeer wordt uitgeweken op het voetpad; dat bestuurders hiervan weinig hinder ondervinden aangezien de straat ingericht is met een gelijkgronds voetpad; dat dit momenteel zorgt voor onveilige situaties voor de actieve weggebruikers;
Overwegende dat het bijgevolg noodzakelijk is om maatregelen te treffen om een vlot en veilig verloop van het verkeer te verzekeren;
Overwegende dat de impact van diverse mobiliteitsingrepen werd geanalyseerd via Mobilize, maar dat het resultaat ongunstig werd bevonden:
Overwegende dat daarom wordt voorgesteld om de weginrichting in de Nederstraat aan te passen en dit project toe te voegen aan de projectenlijst gezien dit niet mee opgenomen is in de huidige meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel om in afwachting van de realisatie van dit project biggenruggen te plaatsen op strategische locaties op het voetpad in de Nederstraat; dat dit een betonstructuur is die in de lengte van het voetpad kan worden geplaatst; dat het op deze manier fysiek onmogelijk is om uit te wijken op het voetpad;
Overwegende dat deze biggenruggen aanzienlijk minder ruimte innemen op het voetpad in vergelijking met de betonblokken die er in het verleden stonden; dat de biggenruggen op de grond gelijmd kunnen worden zodat ze niet verschuiven; dat teneinde de veiligheid en de zichtbaarheid te garanderen ze idealiter ook witgeschilderd worden en voorzien van reflectoren;
Overwegende dat er nog voldoende biggenruggen voorradig zijn in het gemeentelijk magazijn; dat deze door de gemeentelijke technische dienst kunnen geplaatst worden;
Principieel akkoord te gaan om de weginrichting in de Nederstraat aan te passen en dit project toe te voegen aan de projectenlijst (lange termijn).
Principieel akkoord te gaan om, in afwachting van de herinrichting van de Nederstraat, biggenruggen te plaatsen op het voetpad in de Nederstraat.
De inwoners van de Nederstraat hiervan in kennis te stellen.