Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de toetreding tot het Europese Burgemeestersconvenant;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40 % CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het Klimaatmitigatieplan Aalter;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende het toetreden tot de aankoopcentrale IGEMO voor de aankoop duurzame voertuigen;
Gelet op de collegebeslissing van 22 mei 2023 betreffende de goedkeuring van de bestelling 'Leasing van transportmiddelen < 3,5 ton';
Gelet op de brief van Febelauto, OVAM en VVSG van 27 juni 2024 betreffende 'Hoe milieuverantwoord omgaan als stad/gemeente met afgedankte voertuigen (oude dienstvoertuigen en achtergelaten voertuigen)';
Overwegende dat zowel eigen oudere dienstvoertuigen (niet in leasing) als achtergelaten voertuigen in het beheer van het lokaal bestuur, afgedankte voertuigen kunnen zijn; dat voor het lokaal bestuur een aantal wettelijke verplichtingen gelden met betrekking tot dit beheer;
Overwegende dat deze wettelijke verplichtingen worden weergegeven op verschillende niveaus:
Overwegende dat het steeds belangrijk is om na te gaan of een voertuig als 'afvalstof' of afgedankt wordt beschouwd of niet; dat het lokaal bestuur verplicht is om afgedankte voertuigen te laten verwerken door een hiertoe door de OVAM erkend centrum; dat er momenteel 109 centra erkend zijn door de OVAM; dat er zich op het grondgebied van Aalter momenteel geen erkend centrum bevindt;
Overwegende dat de erkende centra de voertuigen depollueren, ontmantelen en vernietigen op een gecontroleerde en milieuverantwoorde wijze; dat de erkende centra ervoor zorgen dat 93,5% (2023) van de afgedankte voertuigen wordt gerecycleerd en 97,7% wordt gevaloriseerd;
Overwegende dat er naast de wettelijke verplichtingen ook argumenten zijn om als gemeente nog een stap verder te gaan en het voorbeeld van de Vlaamse regering hierin te volgen; dat de Vlaamse regering sinds 2021 een specifieke omzendbrief toepast bij de 'Verwerving en vervreemding, gebruik en beheer van dienstvoertuigen (KBBJ 2021)'; dat de bedoeling van deze omzendbrief is om de 'verhuizing' van de CO2 tegen te gaan; dat er moet vermeden worden dat de oudste en meest vervuilende voertuigen verkocht worden aan een willekeurige partij om zo elders in de wereld verder te vervuilen; dat deze auto's dan vaak op plaatsen eindigen waar weinig of geen recyclage of grondstoffenrecuperatie gebeurt;
Overwegende dat het lokaal bestuur de verplichtingen reeds correct nakomt; dat via de leverancier van het raamcontract 'Achtergelaten Rollend Materieel', er steeds certificaten van behandeling van een door de OVAM hiertoe erkend centrum worden ontvangen; dat dit momenteel enkel wordt toegepast voor achterlaten voertuigen in zeer slechte staat en autowrakken; dat afgedankte voertuigen in degelijke staat nog steeds kunnen verkocht worden via de meest gerede procedure;
Overwegende dat na contact met Febelauto is gebleken dat de OVAM de voertuigen in degelijke staat wel kan opvragen om na te gaan indien er al dan niet inbreuken zijn op de milieuwetgeving;
Overwegende dat dit niet van toepassing is op lease-voertuigen; dat dit de verantwoordelijkheid is van de leasemaatschappij; dat het lokaal bestuur echter wel vrij staat om de leasemaatschappij te verplichten om het vervolg van cyclus van het voertuig aan te tonen en te waarborgen dat dit zo duurzaam en milieuvriendelijk als mogelijk dient te gebeuren;
Overwegende dat Febelauto, de OVAM en de VVSG adviseren om de bepalingen van de omzendbrief over te nemen in het gemeentelijk wagenparkbeleid en hierover te communiceren naar de burgers; dat dit een sensibilisering kan zijn over de recuperatie van grondstoffen en materialen; dat dit een concrete invulling is voor de circulaire economie;
Toekomstige afgedankte voertuigen (dienstvoertuigen (niet in leasing) en achtergelaten voertuigen) verder te laten verwerken door een hiertoe door OVAM erkend centrum.
De Vlaamse bepalingen over het tegengaan van de 'verhuizing' van de CO2-uitstoot over te nemen in het gemeentelijk wagenparkbeleid.
Een communicatie hierover op te nemen in TotAalter om Aalterse bedrijven, ondernemers en burgers te sensibiliseren.