Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

2024_CBS_03469 - Collegebeslissing betreffende de aanleg van het dakplein in de opdracht 'Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking'

College van Burgemeester en Schepenen
ma 26/08/2024 - 17:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2024_CBS_03469 - Collegebeslissing betreffende de aanleg van het dakplein in de opdracht 'Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking' 2024_CBS_03469 - Collegebeslissing betreffende de aanleg van het dakplein in de opdracht 'Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking'

Motivering

Motivering

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 betreffende de meerjarenplanaanpassing 2024/1 2020-2025, waarin volgende actie is opgenomen: ACT-1626 Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking;

Gelet op de collegebeslissing van 3 april 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking’; waarbij de Design-Build opdracht voor de bouw van de ondergrondse parking en de aanleg van het groenplein gegund wordt aan Team Himpe-Groep III, Autobaan 16, 8210 Loppem;

Gelet op de collegebeslissing van 7 augustus 2023 betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2023057417), Aalter, Stationsstraat 139 – 141;

Gelet op het vergunde plan 1/1 van 25 april 2023: omgevingsaanleg – grondplan – publieke parkruimte waarbij :

  • Het wandelpad rond de ‘tapis vert’ ingetekend staat als pad in halfverharding in grind - type ternair zandmengsel – kleur grijs;
  • Het toegangsplein en de toegangshelling naar het park vanuit de Stationsstraat ingetekend staan met gebakken kleiklinkers formaat 200x100x52 kleur Roodbruin, afwatering in de plantvakken/retentiedak;
  • De gebakken kleiklinkers doorgetrokken worden over het bestaande voetpad, tot tegen de bestaande boordsteen van de rijweg, over de volledige breedte van het perceel en dus voor een onderbreking zorgen in de bestaande betegeling van het voetpad in de Stationsstraat;

Overwegende dat het vergunde plan voorziet in een wandelpad rond de ‘tapis vert’ uitgevoerd met een ternair zandmengsel; dat het bouwteam wijst op het risico van plasvorming of stagnerend water bij uitvoering van deze oplossing; dat Team Himpe-Groep III  adviseert om over te stappen naar het plaatsen van grind in grindstabilisatiematten met daar boven circa 15 mm los grind omwille van betere doorlaatbaarheid, waardoor er in geen geval water op het pad zal blijven staan;

Overwegende dat de bezorgdheden over het onderhoud en toegankelijkheid voor mindermobielen werden geuit;

Overwegende dat Team Himpe-Groep III adviseert dat bovenstaande oplossing voldoende toegankelijkheid biedt voor mindermobielen; dat deze oplossing aanvaard wordt in het kader van integrale toegankelijkheid als er waterdoorlatende verharding vereist is zonder hierbij over te gaan tot waterdoorlatende klinkerverharding of gelijkwaardig; dat het onderhoud gedurende 3 jaar binnen het bouwteam opgenomen wordt waarna advies kan verleend worden hoe het onderhoud verder best kan gebeuren;

Overwegende dat ter hoogte van de Stationsstraat een pad in kleiklinkers wordt aangelegd die sowieso toegankelijk zal zijn voor mindermobielen;

Overwegende dat de gebakken kleiklinkers doorlopen over het voetpad op de vergunde plannen, hierdoor het voetpad onderbreken waardoor meer aandacht getrokken wordt naar het dakplein;

Overwegende dat in een latere toekomstvisie voor de Stationsstraat, het doortrekken van de kleiklinkers over de volledige rijweg eventueel in overweging kan genomen worden;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan om het pad rond het ‘tapis vert’ aan te leggen met grind in stabilisatiematten met daar boven circa 15 mm los grind.

Artikel 2

Akkoord te gaan om de gebakken kleiklinkers door te trekken op het voetpad tot aan de boordsteen langs de rijweg over de volledige breedte van het perceel.