Gelet op de beslissing van de Europese Unie op de Europese raad van oktober 2009, waarmee zij zich eenzijdig ertoe heeft verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 80 % tot 95 % te reduceren ten opzichte van 1990;
Gelet op de lancering door de Europese Commissie van het ‘Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie’ om de inspanningen van lokale overheden bij de uitvoering van duurzaam energiebeleid te onderschrijven en ondersteunen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2021-2030;
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid en meer bepaald titel XI/1. Elektromobiliteit en Afdeling VI. Administratieve sanctie wegens niet-naleving van de eisen bij elektromobiliteit;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid en meer bepaald titel IX/1. Elektromobiliteit;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 1 april 2019 betreffende de goedkeuring van de concessieovereenkomst voor snelladers elektrische voertuigen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40 % CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring en ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 september 2023 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 en 2.1;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het Klimaatmitigatieplan;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 april maart 2024 betreffende de kennisname van de rapportering van de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 mei 2024 betreffende de goedkeuring van de concessieleidraad van de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;
Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 26 september 2022 betreffende de principiële goedkeuring van het laadpalenplan;
Gelet op de collegebeslissing van 3 juli 2023 betreffende de verdere uitbouw van 'laadinfrastructuur voor elektrische wagens' op het grondgebied van Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 4 december 2023 betreffende het principieel akkoord met de opmaak van een overkoepelende domeinconcessie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;
Gelet op de collegebeslissing 22 april 2024 betreffende de goedkeuring van de concessieleidraad 'Laadinfrastructuur elektrische voertuigen';
Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter zich verder wenst te profileren als duurzame en innovatie gemeente; dat de transitie naar de duurzame mobiliteit reeds sterk is ingezet; dat de transitie met een nieuwe concessieleidraad 'laadinfrastructuur elektrische voertuigen' kan versneld worden;
Overwegende dat eind 2021 het lokaal bestuur Aalter is ingestapt in de overkoepelende concessieovereenkomst laadpalen van Vlaanderen (Departement Mobiliteit en Openbare Werken); dat Engie werd aangeduid als de CPO (Charge Point Operator) voor Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter tussen de start van de concessie medio ’22 en heden, heel wat laadpalen heeft aangevraagd om eigen doelstellingen te behalen; dat deze doelstellingen gelinkt zijn aan het Lokaal Energie & Klimaatpact; dat de eigen doelstellingen verder vertaald zijn in een laadpalenplan; dat de uitgangspunten van dit plan waren:
Overwegende dat op die manier ook werd voldaan aan de verplichting van Vlaanderen om tegen 1 januari 2025 aan elk bestaand niet-woongebouw met meer dan 20 parkeerplaatsen minstens 2 oplaadpunten te voorzien;
Overwegende dat is gebleken dat de concessiewerking van Vlaanderen zijn gebreken kent; dat de doorlooptijden zeer lang zijn; dat onderstaande tabel de doorlooptijd van de reeds aangevraagde laadpalen illustreert via de huidige concessiewerking:
Locatie | Aanvraagdatum | Datum indiensttreding | Doorlooptijd in kalenderdagen |
Urselseweg 156 | 24/11/2022 | 26/01/2024 | 428 |
Kouter 55 | 24/11/2022 | 26/01/2024 | 428 |
Guldensporenplein 3 | 24/11/2022 | 26/01/2024 | 428 |
Wingensestraat 2 | 24/11/2022 | 15/05/2024 | 538 |
Bellemdorpweg 20 | 24/11/2022 | n.t.b. | |
Cardijnlaan 5 | 24/11/2022 | 26/01/2024 | 428 |
Hemelrijkstraat 50 | 24/11/2022 | 26/01/2024 | 428 |
Rerum Novarumstraat 24 | 24/11/2022 | n.t.b. | |
Poekedorpstraat 16 | 24/11/2022 | 18/03/2024 | 480 |
Bellemstraat 121 | 3/03/2023 | n.t.b. | |
Drieselken 4 | 12/04/2023 | 16/04/2024 | 370 |
Eekloseweg 23 | 24/11/2022 | 26/01/2024 | 428 |
Sportlaan 3 | 24/11/2022 | 22/03/2024 | 484 |
Bellemstraat 18 | 24/11/2022 | 28/05/2024 | 551 |
Sint-Maria-Aalterstraat 23 | 8/08/2023 | 22/03/2024 | 227 |
Oostmolenstraat 10 | 29/09/2023 | 22/05/2024 | 236 |
Sparhoekdreef 63 | 6/07/2023 | n.t.b. | |
Oude Kantschoolstraat | 6/07/2023 | n.t.b. | |
Pierlalaweg 16 | 24/11/2022 | n.t.b. | |
Melkerijstraat 18 | 24/11/2022 | n.t.b. | |
Kerkhofweg 1 | 24/11/2022 | n.t.b. | |
Lindestraat 19 | 15/01/2024 | n.t.b. | |
Prinsengoeddreef 29 | 6/07/2023 | 18/06/2024 | 348 |
Blekkervijverstraat 81 | 20/10/2023 | 10/07/2024 | 264 |
Ijzerstraat 5 | 24/11/2022 | 10/07/2024 | 594 |
Kouter 53 | 7/03/2024 | n.t.b. | |
Kerkstraat 23 | 6/07/2023 | n.t.b. | |
Lodorp 72 | 6/07/2023 | n.t.b. | |
Ijzerstraat 9 | 25/06/2024 | n.t.b. | |
Bellemdorpweg 100 | 6/07/2023 | n.t.b. |
Overwegende dat de doorlooptijd ook wordt bepaald door andere factoren zoals aanwezigheid van de nodige netcapaciteit, keuringen, stock,...;
Overwegende dat door de gehanteerde structuur vanuit MOW, het lokaal bestuur Aalter weinig tot geen vat heeft op de uitvoering; dat bij vragen er veelal naar elkaar wordt gewezen; dat de CPO bijkomend ook de opbrengst van nog te plaatsen palen afwacht alvorens nieuwe te plaatsen binnen een bepaalde straal; dat na communicatie met MOW is gebleken dat het lokaal bestuur Aalter, indien de CPO weigert, zelf moet instaan voor het nakomen van de eerder geschetste verplichting;
Overwegende dat om bovenvermelde redenen wordt voorgesteld om de overeenkomst met MOW niet te verlengen; dat dit mogelijk is vanaf 7 oktober 2024; dat dit naar analogie is met andere steden zoals Antwerpen, Gent en Genk;
Overwegende dat de beslissing om uit de concessie te stappen ten laatste 1 maand op voorhand moet bezorgd worden aan MOW; dat dit dus uiterlijk op 7 september 2024 dient te gebeuren;
Overwegende dat de laadpalen die reeds in aanvraag zitten nog zullen afgewerkt worden, ook na het overschrijden van 7 oktober 2024;
Overwegende dat de voorwaarden uit het Besluit van de Vlaamse Regering wel van toepassing blijven; dat dit wil zeggen dat inwoners de kans moeten krijgen om een laadpaal aan te vragen volgens het systeem paal-volgt-wagen; dat hiervoor reeds een eigen e-loket werd ontwikkeld; dat dit vanaf 7 oktober 2024 via de gemeentelijke website ter beschikking kan gesteld worden; dat deze aanvragen binnen de 40 kalenderdagen moeten behandeld worden;
Overwegende dat de eigen concessieleidraad reeds werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 mei 2024; dat er inschrijvingen werden ontvangen; dat deze procedure nog lopende is en zich in een vergevorderd stadium bevindt; dat hierdoor de nieuwe concessionaris zal kunnen starten vanaf 7 oktober 2024;
Uit de concessieovereenkomst van het departement Mobiliteit en Openbare Werken te stappen vanaf 7 oktober 2024.
Deze beslissing te bezorgen aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.