Terug Gemeenteraad

ma 05/02/2024 - 20:00 Auditorium

  • Punt 1 tot en met 10 werden hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.

    Punt 11 werd hem meegedeeld door raadslid Liesbeth Jodts (Groen).

    Punt 12 werd hem meegedeeld door raadslid Femke Deroo (Groen).

    OPENBARE ZITTING

    1. Aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 (2024/1). Informatietoevoeging. Kennisname.
    2. Lijst nominatieve subsidies 2024/1. Goedkeuring.
    3. Contantbelasting op afgifte van administratieve stukken. Reglement. Aanpassing. Goedkeuring.
    4. Administratieve prestaties verricht via het Vastgoedinformatieplatform. Retributiereglement. Aanpassing. Goedkeuring.
    5. Instrumentendecreet. Toepassing van lasten bij een omgevingsvergunning. Kennisname.
    6. Aanstellen studiebureau 'Herinrichten van de Middelweg'. Prijsvraag (lastvoorwaarden, raming en gunningswijze). Goedkeuring.
    7. Realisatie elektronische toegangscontrole patrimonium Aalter incl. beheerssysteem. Prijsvraag (lastvoorwaarden, raming en gunningswijze) Goedkeuring. 
    8. Ontwerp toewijzingsreglement woonmaatschappij Dimensa. Goedkeuring.
    9. Geluidsschermen N44. Overeenkomst veiligheidscoördinator. Goedkeuring.

    BIJKOMENDE PUNTEN

        11. Voorstel voor een dynamisch geïntegreerd lichtplan en lichtvisie in groot Aalter.
        12. Wegwerken overschrijdingen kindratio per begeleider in de buitenschoolse kinderopvang.

    BESLOTEN ZITTING

        10. Medeling - burgemeesterbesluit van 22 januari 2024 betreffende de voorlopige sluiting van een horecazaak.

    VRAGEN EN ANTWOORDEN

Openbare zitting

  • Door een administratieve fout werd het financieel doelstellingenplan (schema M1) niet gepubliceerd in de bundels die voorgelegd werden aan de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het financieel doelstellingenplan M1.

  • De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de subsidiereglementen en het toekennen van de nominatieve subsidies. De lijst van de nominatieve subsidies vormt geen onderdeel meer van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025, maar wordt goedgekeurd in een afzonderlijk besluit.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst van nominatieve subsidies 2024/1 goed te keuren.

  • Vanaf 2024 is het mogelijk om voor niet-Belgische kinderen jonger dan twaalf jaar een elektronische verblijfskaart aan te vragen. Het gemeentelijk tarief voor het afleveren van deze verblijfsdocumenten dient opgenomen te worden in het reglement.

    De tarieven voor het afleveren van administratieve stukken worden op basis van het reglement jaarlijks geïndexeerd. Deze geïndexeerde tarieven zullen voor de duidelijkheid naar de burger toe ook opgenomen worden in het reglement. Deze aanpassing houdt geen prijswijziging in voor de burger.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast reglement 'Contantbelasting op afgifte van administratieve stukken' goed te keuren.

  • Het gemeentebestuur is sinds 13 juni 2023 aangesloten bij het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers aangevraagd door notarissen en vastgoedmakelaars.

    Met de inwerkingtreding van het VIP-decreet op 1 januari 2024 verlopen alle aanvragen via het VIP en kan het VIP de gemeentelijke retributie innen en doorstorten. De aangepaste werkwijze wordt opgenomen in het reglement en heeft geen invloed op de gemeentelijke retributie. Hiernaast worden ook enkele organisaties opgenomen die, volgens datzelfde decreet, vrijgesteld zijn van de retributie.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast 'retributiereglement op administratieve prestaties verricht via het Vastgoedinformatieplatform' goed te keuren.

  • Met het Instrumentendecreet verplicht de Vlaamse regering de lokale besturen als vergunningverlener om lasten in natura en/of financiële lasten op te leggen in specifieke gevallen.  Dat is het geval bij het verlenen van een omgevingsvergunning waarbij  de zonevreemde afwijkingsregels worden toegepast. 

    Het stellen van een last in natura impliceert ook een verplichte financiële waarborg. De grootte van de waarborg dient evenredig te zijn aan de last.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de verschillende lasten (in natura) en de gekoppelde waarborgen die zullen gehanteerd worden in het kader van het vergunningenbeleid in Aalter.

  • In het meerjarenplan 2020-2025 werd budget voorzien voor de herinrichting van de Middelweg. De Middelweg is een lokale verbindingsweg tussen de kernen Aalter-Brug, Ursel en Eeklo. Ter hoogte van de woonkern Aalter-Brug is de weginrichting niet aangepast. Omwille van de veiligheid is het aangewezen de weginrichting aan te passen zodat de snelheid geremd wordt. De betonnen wegverharding tussen Oostmolen-Noord en de N44 is bovendien in slechte staat. Ter hoogte van het kruispunt Oostmolen-Noord moeten nog een aantal woningen aangesloten worden op de openbare riolering. Het project ‘Herinrichting Middelweg’ beoogt al deze opdrachten integraal aan te pakken.

    Er werd een bestek opgemaakt voor het aanstellen van een studiebureau voor de totaalbegeleiding van dit project.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek en de raming voor de opdracht Aanstellen studiebureau 'Herinrichten van de Middelweg' goed te keuren en deze opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.

  • De toegangscontrole binnen het gemeentehuis, gemeentelijk magazijn, Sportpark en buitenschoolse kinderopvang Villa Nella is aan vernieuwing en optimalisatie toe. Daarnaast is het lokaal bestuur bezig met de realisatie van een aantal nieuwe gemeentelijke gebouwen, die eveneens voorzien worden van een elektronische toegangscontrole in het kader van een efficiënt en effectief toegangsbeheer.

    Om de uitvoering / vervanging van deze elektronische toegangscontrolesystemen te realiseren werd een overkoepelend bestek opgemaakt. Aan de hand van dit bestek wordt een uniform systeem beoogd voor het volledige gemeentelijke patrimonium waarbij de technieken, toestellen en systemen op elkaar zijn afgestemd en een centraal platform toelaat om de toegangsrechten voor alle gebouwen centraal te beheren.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bestek en de raming voor de opdracht "Realisatie elektronische toegangscontrole patrimonium Aalter incl. beheerssysteem" goed te keuren en deze opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.

  • In elke gemeente is nog maar één woonactor actief. Door de hervorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend. Op 1 oktober 2023 zijn de bepalingen over het nieuwe toewijzingsmodel van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 in werking getreden. In het besluit wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het ontwerp toewijzingsreglement van de woonmaatschappij Dimensa goed te keuren en kennis te nemen van het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

  • Het Agentschap Wegen en Verkeer plant de plaatsing van geluidswerende schermen langsheen de N44 om het verkeerslawaai afkomstig van de N44 te verminderen en zo de verkeersleefbaarheid te verhogen.

    Eerder keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst en de hieraan verbonden financiële tussenkomst vanuit het lokaal bestuur goed. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt om de overeenkomst voor het aanstellen van de veiligheidscoördinator voor dit project mee goed te keuren.

    Er worden hiervoor geen bijkomende financiële middelen gevraagd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst voor de aanstelling van de veiligheidscoördinator.

Bijkomende punten

  • Er worden in Aalter reeds maatregelen genomen om de straatverlichting te verledden. In het Vlaamse klimaatplan is een volledige verledding van de openbare verlichting voorzien tegen 2030.

    Hierdoor besparen alle Vlaamse steden en gemeenten samen jaarlijks 54 miljoen euro op energieverbruik en 44 000 ton aan CO2. Bovendien biedt een ombouw ook meer mogelijkheden om beter in te spelen op de razendsnelle evoluties in interactieve verlichtingstechnologie en een opstap naar ‘slimme steden’.

    Aalter wil een slimme gemeente zijn, dus waarom niet investeren in slimme verlichting?

    De openbare verlichting hoeft niet overal op het hele grondgebied maximaal te branden. Het optimaliseren en integreren van een dynamisch lichtplan in groot Aalter heeft vele voordelen.

    Dit vraagt investeringen in interactieve verlichtingstoestellen en specifiek aangepaste brandprogramma’s voor Aalters grondgebied.

    Een ‘brandprogramma’ bepaalt voor verschillende types openbare ruimte in welke mate en op welk tijdstip het licht wordt gedimd of gedoofd.

    De verkeerssamenstelling en -drukte wijzigt in de loop van de nacht, dit laat toe om in de loop van de nacht het verlichtingsniveau te laten zakken (= dimmen) of zelfs helemaal uit te schakelen (= doven). Of er kan gewerkt worden met bewegingsmelders waar bij detectie de lichtsterkte aanpast.

    Als voorbeeld nemen we gemeente Willebroek, zij passen de lichtvisie nieuwe stijl toe. De gemeente werkt samen met Fluvius om doelgericht, energiezuinig en duurzaam Willebroek te verlichten.

  • De Vlaamse regering heeft de kindratio per begeleider voor de kinderopvang verlaagd. Het is duidelijk dat de werkdruk in de kinderopvang zodanig hoog wordt, dat dit een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de opvang. Ook op gemeentelijk niveau moet dit een aandachtspunt zijn.

    Voor groepsopvang (leefgroepen) geldt momenteel een maximum van 18 kinderen per begeleider (stagiairs worden hier niet meegerekend) en moeten er per groep 1 (of meer) ruimtes worden voorzien. We verwijzen hierbij naar artikel 55 in de Codex Vlaanderen.

    Na inzage in de cijfers van de BKO in Aalter in 2023 stellen we vast dat er - hoewel Aalter rekent met 14 kinderen per begeleider als norm voor de naopvang - op regelmatige basis overschrijdingen zijn (d.w.z. meer dan de toegelaten 18 kinderen per begeleider). In Lobolleke en De boomhut waren de overschrijdingen het meest opvallend (tot meer dan 30 kinderen per begeleider), maar in mei en juni gebeurden die ook in het Bengelhuisje en De Froezel (waar in juni bijvoorbeeld slechts 1 begeleider aanwezig was voor 27 kinderen).

    We stellen dan ook voor om meerdere personeelsleden voor de BKO aan te werven en de nieuwe personeelsleden prioritair in te zetten in de opvangplaatsen waar momenteel de grootste overschrijdingen van de ratio plaatsvinden.

Vragen en antwoorden

Besloten zitting


Publicaties

Besluitenlijst