Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_01849 - Collegebeslissing betreffende de goedkeuring van de concessieleidraad 'Laadinfrastructuur elektrische voertuigen'

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/04/2024 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2024_CBS_01849 - Collegebeslissing betreffende de goedkeuring van de concessieleidraad 'Laadinfrastructuur elektrische voertuigen' 2024_CBS_01849 - Collegebeslissing betreffende de goedkeuring van de concessieleidraad 'Laadinfrastructuur elektrische voertuigen'

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de Europese Unie op de Europese raad van oktober 2009, waarmee zij zich eenzijdig ertoe heeft verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 80 % tot 95 % te reduceren ten opzichte van 1990;

Gelet op de lancering door de Europese Commissie van het ‘Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie’ om de inspanningen van lokale overheden bij de uitvoering van duurzaam energiebeleid te onderschrijven en ondersteunen;

Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2021-2030;

Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid en meer bepaald titel XI/1. Elektromobiliteit en Afdeling VI. Administratieve sanctie wegens niet-naleving van de eisen bij elektromobiliteit;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid en meer bepaald titel IX/1. Elektromobiliteit;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 1 april 2019 betreffende de goedkeuring van de concessieovereenkomst voor snelladers elektrische voertuigen;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40 % CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring en ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 september 2023 betreffende de ondertekening van het  Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 en 2.1;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het Klimaatmitigatieplan;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 april maart 2024 betreffende de kennisname van de rapportering van de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0;

Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen;

Gelet op de collegebeslissing van 26 september 2022 betreffende de principiële goedkeuring van het laadpalenplan;

Gelet op de collegebeslissing van 3 juli 2023 betreffende de verdere uitbouw van 'laadinfrastructuur voor elektrische wagens' op het grondgebied van Aalter;

Gelet op de collegebeslissing van 4 december 2023 betreffende het principieel akkoord met de opmaak van een overkoepelende domeinconcessie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter wenst zich verder te profileren als duurzame en innovatie gemeente; dat de transitie naar de duurzame mobiliteit reeds sterk is ingezet; dat de transitie met een nieuwe concessieleidraad 'laadinfrastructuur elektrische voertuigen' kan versneld worden;

Overwegende dat eind 2021 heeft het lokaal bestuur Aalter is ingestapt in de overkoepelende concessieovereenkomst laadpalen van Vlaanderen (Departement Mobiliteit en Openbare Werken); dat Engie werd aangeduid als de CPO(Charge Point Operator) voor Oost-Vlaanderen;

Overwegende dat het lokaal bestuur Aalter tussen de start van de concessie medio ’22 en heden, heel wat laadpalen heeft aangevraagd om eigen doelstellingen te behalen; dat deze doelstellingen gelinkt zijn aan het Lokaal Energie & Klimaatpact; dat de eigen doelstellingen verder vertaald zijn in een laadpalenplan; dat de uitgangspunten van dit plan waren:

  • Het creëren van laadpleinen om zoveel mogelijk wildgroei tegen te gaan
  • Het voorzien van laadpunten aan alle jeugd- en sportaccommodaties
  • Het voorzien van laadpunten aan alle ontmoetingscentra
  • Maximale spreiding op het grondgebied bewerkstelligen;

Overwegende dat op die manier ook werd voldaan aan de verplichting van Vlaanderen om tegen 1 januari 2025 aan elk bestaand niet-woongebouw met meer dan 20 parkeerplaatsen minstens 2 oplaadpunten te voorzien;

Overwegende dat is gebleken dat de concessiewerking van Vlaanderen zijn gebreken kent; dat de doorlooptijden zeer lang zijn; dat onderstaand voorbeeld van de Urselseweg 156 (Sportpark Onderdaele) werd uitgeschreven ter illustratie:

  • Eerste voorstel opgeladen door het lokaal bestuur: 24-11-2022
  • Opgeladen door MOW in het EV-tool portaal: 23-01-2023
  • Kaart + effectieve plaatsing klaar voor validatie door Gemeente: 05-04-2023
  • Opgemaakt en goedgekeurd door het CBS: 14-04-2023
  • Verwerking beoordeling: 14-04-2023 (automatisch)
  • Verkeersbesluit: 14-04-2023 (automatisch)
  • Start aanvraag netaansluiting: 27-04-2023
  • Plan Realisatie: 23-10-2023
  • Realisatie en inbedrijfstelling: 23-10-2023 tot 26-01-2024
  • SAT (Effectieve werking): 26-01-2024
  • Doorlooptijd: 428 dagen;

Overwegende dat de doorlooptijd ook wordt bepaald door andere factoren zoals aanwezigheid van de nodige netcapaciteit, keuringen, stock etc.;

Overwegende dat door de gehanteerde structuur vanuit MOW, het lokaal bestuur Aalter weinig tot geen vat op de uitvoering heeft; dat bij vragen er veelal naar elkaar werd gewezen; dat de CPO bijkomend ook de opbrengst van nog te plaatsen palen afwachtte alvorens nieuwe te plaatsen binnen een bepaalde straal; dat na communicatie met MOW  is gebleken dat  het lokaal bestuur Aalter, indien de CPO weigert, zelf moet instaan voor het nakomen van de eerder geschetste verplichting;

Overwegende dat om bovenvermelde redenen wordt voorgesteld om de overeenkomst met MOW niet te verlengen; dat dit mogelijk is vanaf 7 oktober 2024; dat dit naar analogie is van andere steden zoals Antwerpen, Gent en Genk; dat op 22 mei 2024 een uiteenzetting wordt georganiseerd door de Vervoerregioraad Gent; dat hier kan geluisterd worden welke stappen er dienen genomen te worden om dit officieel te bevestigen aan MOW;

Overwegende dat de eigen concessieleidraad het voordeel heeft dat:

  1. Het lokaal bestuur zelf aan het stuur zit 
  2. De doelstellingen van het LEKP zeker behaald worden
  3. De verplichtingen makkelijker nagekomen kunnen worden
  4. De min. aantallen uit het laadpalenplan behaald worden
  5. Er sneller kan geschakeld worden
  6. Er meer kan ingezet worden op innovatie
  7. Een uniformer geheel aan publieke laadpalen kan gecreëerd worden;

Overwegende dat wordt voorgesteld om het laadpalenplan eerst verder vorm te geven; dat hieruit blijkt dat er nog 222 laadpunten nodig zijn; dat om de doelstelling te behalen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0, er nog 215 laadpuntequivalenten nodig zijn; dat de 215 benodigde laadpuntequivalenten ook rekening houden met de semi-publieke laadpalen m.a.w. dus ook met diegene die door burgers/ondernemingen worden opgesteld;

Overwegende dat een laadpuntequivalent niet hetzelfde is als een laadpunt; dat het Lokaal Energie en Klimaatpact volgende redenering hanteert:

  • Publiek laadpunt met een normaal vermogen tot 22 kW = 1 laadpuntequivalent
  • Publiek snellaadpunt met hoger vermorgen tot 50 kW = 5 laadpuntequivalenten
  • Publiek ultrasnellaadpunt > 50 kW = 10 laadpuntequivalenten
  • Bij de semi-publieke laadpunten wordt dit telkens gedeeld door 2 dus 0,5, 2,5 & 5;

Overwegende dat daarom wordt voorgesteld voor de duidelijkheid om 215 laadpunten en geen laadpuntequivalenten te hanteren als indicatieve basis voor het plaatsen van de bijkomende laadinfrastructuur; 

Overwegende dat onderstaande basisprincipes werden gehanteerd om de leidraad op te maken:

  1. Opgemaakt naar analogie van de concessieovereenkomst op parking Aard
  2. GDPR-conform: Vertrouwelijkheidsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en de inschrijver
    • DPO(Data Protection Officer) heeft goedkeuring en aanvullingen gedaan
  3. Laadpunten gebruikt  i.p.v. Laadpuntequivalenten (te weinig concreet) – geteld op basis van LEKP 1.0/2.0 = 215 laadpunten/parkeerplaatsen;
  4. Startdatum concessie: vanaf einde concessie MOW: 07/10/2024 voor bovengrondse laadinfrastructuur. 
    • Ondergronds of Innovatief kan/mag vroeger (Geen restricties door bestaande concessie)
  5. Start met de ondergrondse parkings
    1. Overname project Stationsstraat
    2. Installatie Warandeparking
  6. A-Z afwerking wordt gevraagd
  7. Looptijd concessie: 10 jaar + verlengbaar met 5 jaar          
  8. Concessievergoeding: 
    1. Vast per m²
    2. Variabel per geladen kWh
  9. Vertragingsboetes tot max. 10.000 euro (250,00 euro p/dag)
  10. Gunningscriteria
    1. Financieel voorstel (40 punten)
      • Concessievergoeding (10 punten)
        • Vergoeding voor het gebruik van het gemeentelijk domein (5 punten) 
        • Vergoeding per geladen kilowattuur (5 punten)
      • Tarief t.a.v. de gebruikers (25 punten)
      • Prijs voor de verplaatsing van laadinfrastructuur (3 punten)
      • Prijs voor de verwijdering van laadinfrastructuur (2 punten)
    2. Kwaliteit & innovatief karakter van de aangeboden laadinfrastructuur en Aanpak laadpaalkleven (20 punten)
    3. Kwaliteit van de dienstverlening t.a.v. de concessiegever en de gebruikers (20 punten)
    4. Kwaliteit van het onderhoud van de laadinfrastructuur (15 punten)
    5. Plan van aanpak m.b.t. het leveren en plaatsen van de laadinfrastructuur en m.b.t. de eventuele overname van reeds aanwezige laadinfrastructuur (5 punten)
  11. Dataplatform conform: koppeling met Urban Sense & daarvoor benodigde zaken
  12. Prijs voor wijzigingen i.o.v. het lokaal bestuur zijn vooraf bepaald. Gebruik door innames wordt niet vergoed (vb. kermis, evenement);
  13. Kosteloze overdracht na beëindiging van de overeenkomst. Het lokaal bestuur behoudt het recht om voor de einddatum verwijderingen te doen vb. i.f.v. ontwikkelingsproject (tegen bepaalde prijs);
  14. Integratie van SLA's
    1. Up-Time van de laadinfrastructuur en platform: min. 98%
    2. Beschikbaarheden van helpdesk: min. 24/7
    3. Responstijden vanop afstand en op locatie 
    4. Onderhoud & Hersteltijden;

Overwegende dat de gebruiker en kwaliteit dienden vooropgesteld te worden bij het opmaak van deze leidraad; dat dit werd ingevuld door de verdeling van de gunningscriteria zijnde 40 punten op prijs en 60 punten op kwaliteit; dat de inkomsten voor het lokaal bestuur van ondergeschikt belang zijn;

Overwegende dat het bestek betreffende de concessieleidraad als bijlage wordt toegevoegd; 

Overwegende dat de concessieleidraad ter goedkeuring dient voorgelegd te worden tijdens een volgende gemeenteraadszitting;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De concessieleidraad 'Laadinfrastructuur elektrische voertuigen' ter goedkeuring voor te leggen tijdens een volgende de gemeenteraadszitting.

Artikel 2

Uit de concessieovereenkomst van het departement Mobiliteit en Openbare Werken te stappen vanaf 7 oktober 2024 en hiervoor de nodige stappen te nemen.