Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

2024_CBS_01695 - Collegebeslissing betreffende een drinkwateraftakking in de Lindestraat 21 op verzoek van Farys

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/04/2024 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Kristof De Blaere

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2024_CBS_01695 - Collegebeslissing betreffende een drinkwateraftakking in de Lindestraat 21 op verzoek van Farys 2024_CBS_01695 - Collegebeslissing betreffende een drinkwateraftakking in de Lindestraat 21 op verzoek van Farys

Motivering

Motivering

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 november 2023 betreffende de goedkeuring aan het ontwerp van akte voor de vestiging van de domeinconcessie met een erfdienstbaarheidszone voor het aanleggen en exploiteren van padelinfrastructuur in het sportpark Aalter-centrum;

Gelet op de aanvraag van 29 maart 2024 van Farys voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking op vraag van een klant in de Lindestraat 21;

Gelet op het ordernummer 81713675 met aanduiding van de plaats van werken;

Overwegende dat dit over een aansluiting gaat met graafwerk CAT2; dat er in uitvoering van artikel 17 van de Code Nutswerken van de VVSG toestemming aan het lokaal bestuur gevraagd moet worden;

Overwegende dat de drinkwateraansluiting is aangevraagd voor het voorzien van drinkwater voor de padelinfrastructuur in het sportpark Aalter-centrum;

Overwegende dat voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking over een afstand van 14 meter op het openbaar domein wordt gewerkt;

Overwegende dat een onderboring van de rijweg wordt uitgevoerd; dat de opraak van een deel van het parkeervak in asfaltverharding niet vermeden kan worden;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan het ordernummer 81713675 van Farys, Stropstraat 1 in Gent voor het uitvoeren van een drinkwateraftakking op vraag van een klant, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:

  • De wegvergunning voor deze werken dient tijdig te worden aangevraagd via www.aalter.be/inname. Deze dient 15 werkdagen voor de start van de werken aangevraagd te worden zoals terug te vinden in het regelement over de private ingebruikname van het openbaar domein.
  • Er dient contact opgenomen te worden met de politie omtrent eventuele wegomleidingen.
  • De aanpalende bewoners en bedrijven dienen minimum 3 werkdagen op voorhand per brief op de hoogte gebracht te worden van de totaliteit van de ondergrondse én bovengrondse werken, de fasering en elke wijziging in de planning. Dit zowel voor de werken in eigen beheer als voor de werken die uitbesteed worden en in opdracht worden uitgevoerd door aannemers. De hinder dient tot een minimum te worden beperkt.
  • Het lokaal bestuur wenst een digitale kopie te ontvangen van de brief die gericht wordt aan de bewoners en bedrijven.
  • Voor aanvang van de werken dient een plaatsbeschrijving digitaal of in 3 papieren exemplaren bezorgd te worden aan het lokaal bestuur, die door middel van een fotoreportage een globaal beeld geeft van de huidige toestand van het openbaar domein.
  • De leidingen worden in de zijberm aangelegd. De rijweg wordt maximaal gevrijwaard en kan onder geen beding worden opgebroken. Het aanleggen van de nieuwe leidingen onder de rijbaan gebeurt door middel van handboringen of gestuurde boringen. 
  • Alle werken worden uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van het standaardbestek 250 versie 4.1.
  • Voor het herstel van het opgebroken parkeervak in asfaltverharding worden volgende algemene voorwaarden in acht genomen:
  • Er wordt steeds over de volledige dikte van de verharding ingesneden, over de volledige breedte van het parkeervak.
  • Er worden geen uitsnijdingen in het parkeervak geaccepteerd die niet over de volledige breedte van het parkeervak lopen.
  • Aanvullingen, onder fundering en fundering worden aangebracht conform SB 250 rekening houdend met de minimale draagkracht.
  • Het asfaltmengsel voor sleufherstel is AB-4C.
  • De toplaag van het parkeervak wordt zo vlak mogelijk hersteld en machinaal verdicht, minimaal om de 6 centimeter.
  • Er wordt een voegband geplaatst ter hoogte van de aansluiting met de bestaande asfalt verharding, alsook met de lineaire elementen langs de rijweg. Indien nodig worden de voegen verder afgedicht met warm bitumineus product.
  • Er wordt voldoende bewijsmateriaal verzameld over de herstelling (weegbonnen fundering, proeven, asfalt (type), fotomateriaal).
  • Aanleg van leidingen in open sleuf is toegestaan ter hoogte van bermen, opritten en in voetpaden mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
  • Aanvullingen boven leidingen in open sleuf aangelegd dienen goed te worden gedicht.
  • De opgebroken opritten en voetpaden in kleinschalige verharding dienen oordeelkundig te worden hersteld, met minimale dikte van fundering in mager beton van 20 cm en een legbed van 3 cm zandcement. Gebroken of beschadigde klinkers of betontegels worden vervangen door identieke of gelijkwaardige exemplaren (nieuwe exemplaren vooraf ter goedkeuring voorleggen). Het bestaand legverband wordt gevolgd. De klinkers en betontegels dienen met voegmortel of split terug ingevoegd te worden.
  • Bermen in steenslagverharding worden met de nodige steenslag heraangelegd, aarden bermen worden terug ingezaaid.
  • Bij alle grondverzet wordt gewerkt volgens de regels (zoals beschreven in het Standaardbestek 250 hoofdstuk 4) zodat nieuwe besmetting met invasieve exoten ten allen tijde wordt vermeden. Bij het vaststellen van nieuwe besmettingshaarden in het jaar na de werkzaamheden zal de aannemer worden opgelegd om de grond op die locatie uit te halen, af te voeren naar een erkende stortplaats en te voorzien van nieuwe, onbesmette grond. 
  • Resultaten van de genomen slagsonde langs de sleuven in de  voetpadzone en opritten dienen op vraag van het lokaal bestuur ter beschikking te worden gesteld.
  • Schade aan de openbare riolering (inclusief huisaansluitingen en kolkaansluitingen) ten gevolge van graafwerken wordt onmiddellijk gemeld aan het lokaal bestuur en oordeelkundig hersteld, waarvan het bewijs geleverd wordt door fotomateriaal.
  • Na de uitvoering van de werken dient het openbaar domein volgens de regels van de kunst in goede staat te worden hersteld.
  • Het lokaal bestuur wordt in kennis gesteld van de einddatum van de werken zodat een nacontrole kan uitgevoerd worden in aanwezigheid van de opdrachtgever en uitvoerder.