Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_01407 - Collegebeslissing betreffende de verplaatsing, organisatie en voorbereiding van de Sinksenkermis in Aalter-centrum (stationsomgeving), die plaatsvindt van 17 mei tot en met 20 mei 2024

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/03/2024 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Herlinde Trenson, schepen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2024_CBS_01407 - Collegebeslissing betreffende de verplaatsing, organisatie en voorbereiding van de Sinksenkermis in Aalter-centrum (stationsomgeving), die plaatsvindt van 17 mei tot en met 20 mei 2024 2024_CBS_01407 - Collegebeslissing betreffende de verplaatsing, organisatie en voorbereiding van de Sinksenkermis in Aalter-centrum (stationsomgeving), die plaatsvindt van 17 mei tot en met 20 mei 2024

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006, en vervangen door het decreet van de Vlaamse Overheid van 24 februari 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten, dat ingaat vanaf 1 april 2024:

Gelet op het decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten die ingaat vanaf 1 april 204;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende "de retributie op kermisattracties en circussen";

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 juli 2023 betreffende het "gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein"; gewijzigd bij de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2024, dat ingaat vanaf 1 april 2024; 

Gelet op artikel 4 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 12 juli 2023 dat stelt dat: "§2 Het college van burgemeester en schepenen stelt een gemeentelijke ambtenaar aan voor verscheidene bevoegdheden binnen dit reglement (hierna vernoemd als de ‘bevoegde ambtenaar’): 1° doorgangen en standplaatsen afschaffen of verplaatsen, er nieuwe voorzien of hun afmetingen wijzigen; 2° het aantal gelijkaardige inrichtingen bepalen en/of beperken; 3° standplaatsen voorbehouden voor nieuwe attracties.; §3 De bevoegde ambtenaar bepaalt voor elke standplaats de ligging, de afmetingen en de bestemming. Dit gebeurt aan de hand van een grondplan waarop de figuratieve voorstelling van de standplaatsen is weergegeven. De gegevens van het grondplan worden verstrekt zonder verbintenis vanwege het gemeentebestuur. De bevoegde ambtenaar rapporteert de planning integraal aan het college van burgemeester en schepenen."

Gelet op artikel 28 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 12 juli 2023 dat stelt dat "De gemeenteraad kan beslissen om de periode tijdens dewelke de kermis gehouden wordt, te wijzigen of de kermis om één of andere reden, hetzij tijdelijk, hetzij definitief, niet meer te laten doorgaan. In deze gevallen heeft de kermisreiziger geen enkel recht op een vergoeding."; 

Gelet op de collegebeslissing van 4 december 2023 waarbij werd beslist om voor de Sinksenkermis in Aalter-centrum (station) aan de abonnementhouders mee te delen dat het kermisplan zal worden opgemaakt naargelang de overblijvende beschikbare ruimte nadat de infrastructuurwerken in de stationsomgeving en het plaatsen van de fietsenstallingen zijn afgerond;

Gelet op de kennisgeving van de NMBS waarbij de start van de installatie van de nieuwe fietsenstalling en de groenperken rond het station in Aalter-centrum wordt vervroegd van 2025 naar april 2024, met als gevolg dat de geplande opstelling van de Sinksenkermis niet kan plaatsvinden naar analogie van voorgaande jaren;

Gelet op de e-mail van 12 maart 2024 van het gemeentebestuur aan de NMBS waarin de toestemming wordt gevraagd om de Sinksenkermis dit jaar te laten plaatsvinden op de stationsparking in Aalter;

Gelet op de e-mail van 13 maart 2024 van de NMBS aan het gemeentebestuur waarin de NMBS haar akkoord geeft om de Sinksenkermis dit jaar op een deel van de stationsparking in Aalter te laten plaatsvinden;

Overwegende de vraag vanuit het lokaal bestuur aan de NMBS, om toelating te krijgen voor het innemen van een gedeelte van de grote parking, gelegen naast het station, als alternatieve locatie om kermisattracties en een feesttent aldaar op te stellen;

Overwegende dat bij de opstelling van de kermis wordt getracht om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te vrijwaren; 

Overwegende dat het Pinksterweekend een verlengd weekend is, waardoor minder pendelaars gebruik dienen te maken van de parking naast het station; dat de inname van de parkeerplaatsen tijdens de kermisperiode tijdig zal worden aangekondigd via de gemeentelijke communicatiekanalen; dat vanuit het lokaal bestuur zal worden getracht om het aanrijden van de foorreizigers en de plaatsbepaling van de kermisattracties en feesttent zo laat mogelijk uit te voeren om de parkeerplaatsen zolang mogelijk te vrijwaren; 

Overwegende dat de kermisattracties en de feesttent kunnen worden ingepland op de parking zoals ingetekend op bijgevoegd plan; dat bij de opstelling ervan rekening wordt gehouden om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te vrijwaren en de in- en uitrit van de parking wordt behouden; dat de kermiszone hermetisch wordt afgesloten met werfhekkens om de veiligheid van de bezoekers te vrijwaren; dat wordt geopteerd om de feesttent aan de kant van de spoorweg te plaatsen om geluidshinder ten opzichte van de appartementsgebouwen zoveel mogelijk te beperken;   

Overwegende dat er, volgens het kermisreglement, gratis elektriciteit ter beschikking wordt gesteld aan de foorreizigers; dat er op de vorige locatie voldoende elektriciteitsvoorzieningen (vaste elektriciteitskasten) aanwezig zijn om de kermis en nevenactiviteiten van elektriciteit te voorzien; dat er op de nieuwe locatie onvoldoende elektriciteitsvoorzieningen voorhanden is, waardoor er stroomgroepen dienen te worden gehuurd; dat hiervoor nog een prijsvraag dient te worden opgestart; 

Overwegende dat de foorreizigers geen standplaatsvergoeding dienen te betalen voor de Sinksenkermis; 

Overwegende dat er voor de organisatie van een gemeentelijke kermis geen waterhydranten ter beschikking worden gesteld, maar dat sommige foorreizigers een beperkte hoeveelheid water vragen tijdens hun verblijf, alsook dat er een minimale hoeveelheid water nodig is voor de werking van de bar in de feesttent; dat vanuit Kunstencentrum ArtA'A een beperkte hoeveelheid water kan worden voorzien aan de foorreizigers en in functie van de barwerking in de feesttent; 

Overwegende dat er nog een veiligheidsvergadering zal worden ingepland;

Overwegende dat er voor deze actie budget voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder de actie '1078 Jaarlijkse organisatie kermissen’;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de verplaatsing van de Sinksenkermis en de feesttent naar de parking, gelegen naast het station in Aalter-centrum, zoals aangeduid op plan. 

Artikel 2

De abonnementhouders en de vereniging Stoasiebuize op de hoogte te brengen van de herlocalisatie van de Sinksenkermis.