Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 30 januari 2023 betreffende de herinrichting van het fietspad en de bermen in de Moerstraat;
Gelet op de aanvraag van 22 maart 2024 van de firma Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel in Middelkerke tot het bekomen van een jaarvergunning voor de inname van het openbaar domein in de Moerstraat, meer bepaald de volledige openbare weg gelegen tussen het kruispunt met de Bellemdorpweg en het kruispunt met de Leistraat, gedurende de periode van 10 april 2024 tot en met 27 oktober 2024, voor de heraanleg van het fietspad, in opdracht van het Lokaal bestuur Aalter;
Gelet op het verkeerssignalisatieplan;
Overwegende dat de aannemer gefaseerd dient te werken en de werfzone dient op te splitsen in zones zodat het gemotoriseerd verkeer < 3,5 ton zo lang mogelijk over de brug kan blijven rijden over het kanaal van Gent naar Oostende;
Overwegende dat in de werfzone ter hoogte van de woningen in 2 fasen gewerkt wordt waarbij eerst de kant van de woningen wordt aangepakt (vanaf de start van de werken tot aan het bouwverlof); dat gedurende deze fase de bewoners hun wagen steeds kunnen parkeren aan de overzijde van de straat zolang deze zone niet opgebroken wordt;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn zolang het gemotoriseerd verkeer < 3,5 ton over de brug kan rijden over het kanaal van Gent naar Oostende (korte omleidingsroute):
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn voor het gemotoriseerd verkeer > 3,5 ton tijdens de volledige duur van de werken en voor alle verkeer wanneer het gemotoriseerd verkeer niet over de brug kan rijden over het kanaal van Gent naar Oostende (lange omleidingsroute):
Overwegende dat de aanvrager eveneens de toestemming dient te bekomen van het Stadsbestuur Deinze om de omleidingsroute deels op grondgebied Deinze te laten verlopen;
Overwegende dat in het kader van de algemene veiligheid het fietspad in de Moerstraat langs beide zijden afgesloten werd en reeds een omleiding als suggestie voorzien werd via de Moerstraat, Wallebilk, Museumstraat en Bellemdorpweg in beide richtingen; dat de aannemer hier geen extra bijkomende maatregelen dient voor te treffen;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers (met de fiets aan de hand) op elk ogenblik de werfzone op een veilige en vlotte manier kunnen passeren;
Overwegende dat het wenselijk is om de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden op te leggen indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel in Middelkerke een jaarvergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de Moerstraat, meer bepaald de volledige openbare weg gelegen tussen het kruispunt met de Bellemdorpweg en het kruispunt met de Leistraat, gedurende de periode van 10 april 2024 tot en met 27 oktober 2024, voor de heraanleg van het fietspad, in opdracht van het Lokaal bestuur Aalter, mits de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden worden nageleefd indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
en de toestemming verkregen werd van het Stadsbestuur Deinze om de omleidingsroute deels op grondgebied Deinze te laten verlopen.
De aannemer de opdracht te geven te werken in zones zodat het gemotoriseerd verkeer zo lang mogelijk over de brug kan blijven rijden over het kanaal van Gent naar Oostende en afhankelijk daarvan de korte omleidingsroute of lange omleidingsroute toe te passen.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 10 april 2024 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan: