Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Notulen  Vast Bureau

ma 22/01/2024 - 17:00 *

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, voorzitter

Agendapunten

1.

2024_VB_00019 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
1.

2024_VB_00019 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2024_VB_00019 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 15 januari 2024  goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2024_VB_00020 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
2.

2024_VB_00020 - Agenda

2024_VB_00020 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 oktober 2023 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2024;

Gelet op het voorstel van kalender

Maandag 29 januari 2024 - vast bureau

Maandag 5 februari 2024 - vast bureau & raad voor maatschappelijk welzijn

Maandag 12 februari 2024 - vast bureau

Maandag 19 februari 2024 - vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2024_VB_00021 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 5 februari 2024

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
3.

2024_VB_00021 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 5 februari 2024

2024_VB_00021 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 5 februari 2024

Motivering

Motivering

Gelet op artikel 74 juncto artikel 19 van het decreet lokaal bestuur: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot bijeenroeping van de raad voor maatschappelijk welzijn en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het vast bureau aan de voorzitter worden meegedeeld;

Gelet op het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 januari 2019;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 oktober 2023 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in het eerste deel van 2024;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Volgende agendapunten te bezorgen aan de voorzitter met het oog op de zitting van 5 februari 2024:

OPENBARE ZITTING

  1. Informatietoevoeging bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 (2024/1). Kennisname.
  2. Lijst nominatieve subsidies 2024/1. Goedkeuring.
  3. Site Maldegemseweg 3. Online openbare verkoop. Aanvaarding bod. Goedkeuring.
4.

2024_VB_00022 - Beslissing van het vast bureau betreffende het verzoek om ontslag wegens rustpensioen cel Individuele sociale hulpverlening

Goedgekeurd
4.

2024_VB_00022 - Beslissing van het vast bureau betreffende het verzoek om ontslag wegens rustpensioen cel Individuele sociale hulpverlening

2024_VB_00022 - Beslissing van het vast bureau betreffende het verzoek om ontslag wegens rustpensioen cel Individuele sociale hulpverlening
5.

2024_VB_00023 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
5.

2024_VB_00023 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2024_VB_00023 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

6.

2024_VB_00024 - Beslissing van het vast bureau betreffende de op te starten selectieprocedures

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
6.

2024_VB_00024 - Beslissing van het vast bureau betreffende de op te starten selectieprocedures

2024_VB_00024 - Beslissing van het vast bureau betreffende de op te starten selectieprocedures

Motivering

Motivering

Gelet op afdeling 4 van de rechtspositieregeling van het personeel van het lokaal bestuur goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 18 december 2023  betreffende de algemene regels voor de selectieprocedure;

Gelet op afdeling 5 van de rechtspositieregeling van het personeel van het lokaal bestuur, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 18 december 2023 betreffende het verloop van de selectie;

Gelet op het personeelsplan zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur;

Overwegende dat het bestuur de kans wil bieden aan medewerkers die geen contract onbepaalde duur hebben, om mits deelname aan en slagen in een selectieprocedure een aanstelling van onbepaalde duur te verwerven;

Overwegende dat efficiëntiewinsten kunnen behaald worden door de organisatie van één generieke (schriftelijke/capaciteits-) test per niveau voor de procedures verschillende van cellen en clusters en één specifieke (mondelinge) test per functie;

Overwegende dat hoofdstuk 7 van de rechtspositieregeling stelt dat de geslaagde kandidaten kunnen worden opgenomen in een wervingsreserve met een looptijd van één jaar die verlengbaar is voor de maximale geldigheidsduur van de wervingsreserve de termijn van drie jaar niet overschrijdt en dat de aanstellende overheid bij het vacant verklaren beslist over de geldigheidsduur van de wervingsreserve;

Overwegende dat voor de cel Individuele sociale hulpverlenging een aanwervingsprocedure dient georganiseerd te worden voor de functie van maatschappelijk werker en technisch beambte - poetshulp;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 2° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 2&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel, onder voorbehoud van de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 78, tweede lid, 7&deg;, en de gevallen waarin die bevoegdheid door of krachtens de wet of het decreet aan de raad voor maatschappelijk welzijn is opgedragen

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Volgende functies vacant te verklaren en in te vullen via een aanwervingsprocedure:

  • contractueel technisch beambte - poetshulp (E1-E3) 
  • contractueel maatschappelijk werker (B1-B3)

Artikel 2

Per niveau voor de verschillende procedures van de cellen en clusters één generieke (schriftelijke/capaciteits-) test te organiseren en één specifieke (mondelinge) test per functie.

Artikel 3

Voor iedere procedure een wervingsreserve aan te leggen van één jaar, verlengbaar volgens de bepalingen in de rechtspositieregeling.

7.

2024_VB_00025 - Beslissing van het vast bureau betreffende de lijst van de nominatieve subsidies 2024/1

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
7.

2024_VB_00025 - Beslissing van het vast bureau betreffende de lijst van de nominatieve subsidies 2024/1

2024_VB_00025 - Beslissing van het vast bureau betreffende de lijst van de nominatieve subsidies 2024/1

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, en artikel 9, eerste lid;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2024/1 2020 - 2025;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 18 december 2023 betreffende de ondersteuning van de actie De Warmste Week (Vlaamse Radio en Televisie);

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 22 januari 2024 betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van de Seniorenkrant;

Overwegende dat het decreet lokaal bestuur de lijsten zoals gekend bij de vorige budgetten loskoppelt van de beleidsrapporten, dat de uiteindelijke bevoegdheid blijft bij de bevoegde raad maar dit niet meer hoofdzakelijk via het meerjarenplan beslist wordt, dat in de documentatie bij de beleidsrapporten wel nog een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies wordt opgenomen waaronder de nominatieve subsidies, maar dit overzicht louter informatief is;

Overwegende dat de nominatieve subsidie een facultatieve subsidie is waarvan de naam van de begunstigde en het bedrag dat maximaal kan uitbetaald worden afzonderlijk door de raad voor maatschappelijk welzijn moet worden goedgekeurd; dat deze subsidies niet geregeld worden door een reglement waarvan in een afzonderlijk besluit wordt bepaald hoe de bedragen berekend worden en welke voorwaarden er dienen vervuld te zijn; 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De lijst met nominatieve subsidies 2024/1 en de gekoppelde voorwaarden ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn in een volgende zitting.

Artikel 2

De in voorkomend geval bijhorende samenwerkingsovereenkomsten goed te keuren en als dusdanig voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

8.

2024_VB_00026 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
8.

2024_VB_00026 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2024_VB_00026 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2024/1 2020-2026;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbon BB/O/2024/22;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbon goed te keuren.

9.

2024_VB_00027 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 20 (eindstaat) voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'

Goedgekeurd
9.

2024_VB_00027 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 20 (eindstaat) voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'

2024_VB_00027 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 20 (eindstaat) voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'
10.

2024_VB_00028 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
10.

2024_VB_00028 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine

2024_VB_00028 - Beslissing van het vast bureau betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van het Seniorenmagazine

Motivering

Motivering

Overwegende dat Aalter, als uitbreiding van de dienstverlening, sinds november 2011 het Seniorenmagazine kent;

Overwegende dat de strategische doelstelling 5 stelt dat Aalter sociaal is en denkt aan het welzijn van iedereen en dat de operationele doelstelling 1 stelt dat Aalter toegankelijk is voor elke doelgroep (Gelijke kansen);

Overwegende dat het magazine als doel heeft de senior te informeren over alles wat leeft in de gemeente; dat het ook de bedoeling is om via het Seniorenmagazine eventuele problemen en noden te detecteren; dat het Seniorenmagazine tweemaal per jaar wordt uitgegeven, telkens begin juni en begin december; dat het in 2023 uitzonderlijk enkel werd uitgegeven in september;

Overwegende dat tot eind 2017 de bedeling voornamelijk door vrijwilligers van Samana werd opgenomen, die dit magazine overhandigden tijdens hun huisbezoeken; dat op een bijeenkomst van de seniorenverenigingen en het OCMW op 19 februari 2018 beslist werd de doelgroep uit te breiden van 85+ naar 75+;

Overwegende dat de huidige verdeling wordt gedaan door de (senioren)verenigingen Samana Aalter-Brug, Samana Aalter-centrum, Vl@s, OKRA Aalter-centrum, Vzw De Toevlucht, Buren voor Buren, OKRA Bellem, Samana Sint-Maria-Aalter, LDC De Lelie, OKRA Trefpunt Knesselare, OKRA Ursel en OKRA Sint-Maria-Aalter; dat LDC De Lelie (WZC Veilige Have) en WZC Onderdale de krantjes onder hun bewoners verdelen; dat Samana Lotenhulle-Poeke het niet zag zitten om het magazine te verdelen;

Overwegende dat er op 19 februari 2018, tijdens een bijeenkomst tussen leden van het OCMW en de seniorenverenigingen voorgesteld werd om de verenigingen die meewerken met de verdeling van de magazines een bedrag te geven overeenkomstig een vrijwilligersvergoeding van 34,03 euro per 190 bedeelde krantjes en ruimte voor een artikel in het Seniorenmagazine; dat dit ook in 2019, 2020 en 2022 zo werd beslist;

Overwegende dat de subsidie voor september 2023 op volgende manier zal worden verdeeld:

Organisatie
Totaal krantjes
Totaal euro
Samana Aalter-Brug17431,16 euro
Samana Aalter-Centrum8114,51 euro
Vl@s52393,67 euro
vzw De Toevlucht10218,27 euro
Samana Sint-Maria-Aalter91,61 euro
OKRA Aalter-Centrum12822,93 euro
Buren voor Buren35162,87 euro
OKRA Bellem12722,75 euro
OKRA Sint-Maria-Aalter11620,78 euro
OKRA Trefpunt Knesselare46282,75 euro
OKRA Ursel21538,51 euro
TOTAAL
2288409,79 euro


Overwegende dat er onder ACT-1681: Opmaken, publiceren en verdelen van het Seniorenmagazine voor het jaar 2023 een budget van 3.100 euro is voorzien voor het drukwerk en een budget van 1.000 euro voor de vrijwilligersvergoeding;

Overwegende dat er elke editie ongeveer 2.000 krantjes worden bedeeld door de seniorenverenigingen; dat dit normaal gezien neerkomt op 4.000 krantjes per jaar; dat het in 2023 gaat over slechts één editie voor een totale subsidie van 409,79 euro;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 27 juni 2011 houdende het akkoord met de organisatie van het project 85 is prachtig;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2024/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2019 betreffende de uitbreiding van de verdeling van de Seniorenkrant over het volledige grondgebied van Aalter;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2019 betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van de Seniorenkrant;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2020 betreffende de annulatie en opschorting van activiteiten door de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 8 juni 2020 betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van de Seniorenkrant;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 7 februari 2022 betreffende de vrijwilligersvergoeding voor het verdelen van de Seniorenkrant;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2023 betreffende de wijziging van de naam Seniorenkrant naar Seniorenmagazine;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Beleidsdoelstellingen

SD-05 AALTER IS SOCIAAL EN DENKT AAN HET WELZIJN VAN IEDEREEN.
Aalter wil de sociaal zwakkere ouderen in de thuissituatie zo lang mogelijk optimaal ondersteunen.
Publicatie van een seniorenkrant.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Een nominatieve subsidie van 409,79 euro toe te kennen aan de verenigingen voor de verdeling van de seniorenmagazines in 2023.