Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00337 - Collegebeslissing betreffende de grondige opfrisbeurt in afwachting van het Street art project in de voetgangerstunnel Loskaaistraat – Brugstraat

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/01/2024 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2024_CBS_00337 - Collegebeslissing betreffende de grondige opfrisbeurt in afwachting van het Street art project in de voetgangerstunnel Loskaaistraat – Brugstraat 2024_CBS_00337 - Collegebeslissing betreffende de grondige opfrisbeurt in afwachting van het Street art project in de voetgangerstunnel Loskaaistraat – Brugstraat

Motivering

Motivering

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur; meer specifiek het krediet dat opgenomen is in het investeringsbudget onder ACT-2103 'Opfrissen van de voetgangerstunnel Aalter-centrum met street art', budgetsleutel 2024/ACT-2103/0210-20/221007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG;

Gelet op de collegebeslissing van 19 juni 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Opfrissen voetgangerstunnel'; 

Gelet op de collegebeslissing van 23 oktober 2023 betreffende de goedkeuring van het thema voor de uitwerking van het opfrissen van de voetgangerstunnel Loskaai - Brugstraat met streetart; 

Gelet op de collegebeslissing van 23 oktober 2023 betreffende het vervangen van de openbare verlichting in de voetgangerstunnel tussen Hoefijzer en de Brugstraat in het kader van het verleddingsprogramma;

Gelet op de collegebeslissing van 20 november 2023 betreffende de keuze van de kunstenaar voor de uitwerking van een ontwerp van Street Art in de voetgangerstunnel Loskaai – Brugstraat;

Overwegende dat onder  ACT-2103 'Opfrissen van de voetgangerstunnel Aalter-centrum met street art' voorzien werd om de voetgangerstunnel tussen de Hoefijzer en de Brugstraat op te frissen met kunstzinnige graffiti of street art om de Aalternaar op een laagdrempelige manier in contact te brengen met cultuur en toekomstige bekladding tegen te gaan;

Overwegende dat naar aanleiding van deze actie gevraagd werd om ook de verouderde openbare verlichting, de kapotte roosters van de afvoerroosters (acodrains) en de schade aan de deur naar de pompkamer aan te pakken;

Overwegende dat de vernieuwing van de openbare verlichting (verledding) momenteel in de planning van Fluvius voorzien is voor uitvoering in april 2024; dat deze werken reeds goedgekeurd zijn en betaald worden met het beschikbare krediet  onder budgetsleutel 2024/act-2051/0670-20/228007/GEMEENTE/CBS/IP0702_004;

Overwegende dat de roosters van de afvoergoten in de voetgangerstunnel hersteld zijn door de gemeentelijke diensten;

Overwegende dat de deur die toegang geeft naar de pomp in de voetgangerstunnel hersteld is door de gemeentelijke diensten;

Overwegende de firma Treepack werd aangesteld voor de opfrissingswerken, meer bepaald om de voetgangerstunnel op te fleuren en aantrekkelijker te maken door het aanbrengen van murals; dat in de offerte rekening gehouden werd met beperkte herstellingswerken van de betegeling van de tunnelwand; dat geoordeeld werd dat de murals op de betegeling kon aangebracht worden na reiniging en basislaag;

Overwegende dat naar aanleiding van technisch onderzoek door Treepack in het kader van de uitvoering vastgesteld werd dat er over een grote zone extra keramische tegels losgekomen zijn ten opzichte van de voorziene herstellingswerken in de offerte;

Overwegend dat na intern onderzoek vastgesteld werd dat er regelmatig extra tegels blijken los te komen en dat de tegels broos en breekbaar zijn en snel degraderen; dat zowel zowel oude als reeds vernieuwde tegels loskomen; dat dit mogelijks veroorzaakt wordt de manier waarop de tegels indertijd zijn aangebracht (eenzijdig), door waterinsijpeling en door trillingen ten gevolge van de werken aan de bovenliggende sporen en verhoogde frequentie van het treinverkeer; dat dit niet gunstig is om een Mural op aan te brengen gelet op het risico op 'gaten' in de muurschildering;

Overwegende dat er onderzoek gedaan werd naar de volledige renovatie van de voetgangerstunnel; dat het aangewezen lijkt om de volledige betegeling eraf halen en deze zone vlak te zetten zodat de Mural op een duurzame ondergrond kan aangebracht worden;

Overwegende dat verschillende opties werden onderzocht om het herstel en de mural binnen de perken van het budget te kunnen uitvoeren; dat bij onderzoek gebleken is dat het herstel echter een veel groter budget inneemt dan beschikbaar onder de ACT-2103 'Opfrissen van de voetgangerstunnel Aalter-centrum met Street art';

Overwegende dat de raming om de voetgangerstunnel volledig te renoveren en klaar te zetten alvorens er een Mural op aan te brengen 160.000 euro inclusief btw bedraagt; dat er geen budget beschikbaar is onder ACT-2103 voor deze werken; dat een kredietverschuiving van deze grootteorde niet mogelijk is binnen het huidige meerjarenplan;

Overwegende dat er voorgesteld wordt om het beschikbaar budget beschikbaar op budgetsleutel 2024/ACT-2103/0210-20/221007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG ten bedrage van 37.736 euro nu aan te spreken om de voetgangerstunnel op te frissen door een schoonmaakbeurt en de tegels plaatselijk te herstellen;

Overwegende dat voorgesteld wordt om het nodige krediet voor de grondige aanpak van de tunnel  en aansluitend het aanbrengen van de mural te voorzien bij een eerstvolgende meerjarenplanaanpassing/opmaak;

Overwegende dat de aangepaste timing dient meegedeeld te worden aan de firma Treepack, aangesteld om de Mural te ontwerpen en aan te brengen; dat de voorstudie voor de mural met participatietraject werd doorlopen; dat het thema werd vastgelegd en de kunstenaar werd aangesteld; dat reeds een bedrag van 22.264 euro werd betaald voor deze prestaties; dat het project desgevallend tijdelijk kan geschorst worden tot de nodige budgetten terug beschikbaar zijn; 

Overwegende dat de voetgangerstunnel eigendom is van Infrabel sinds diens oprichting in 2005; dat het principe voor het beheer van de tunnel naar analogie met de afspraken vastgelegd in de recente overeenkomsten opgesplitst wordt als volgt:

- Tunnels ifv reizigersverkeer die toegang geven tot de perrons: afwerking ten laste van NMBS, constructie ten laste van Infrabel
- Tunnels ifv doorgang gemeentewegen: afwerking ten laste van het lokaal bestuur, constructie ten laste van Infrabel;

Overwegende dat het aangewezen is om formele goedkeuring te vragen aan Infrabel als eigenaar van de constructie over de geplande werken en de voorziene materialen en uitvoeringsmethoden; dat naar aanleiding hiervan de vraag tot financiële tussenkomst aan Infrabel kan gesteld worden gelet op de staat van bepaalde onderdelen die als constructief beschouwd kunnen worden (vb. vernieuwing voegwerk uitzettingsvoegen);

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan om het Street art project onder de voetgangerstunnel Loskaaistraat – Brugstraat tijdelijk te schorsen tot de nodige budgetten beschikbaar zijn.

Artikel 2

Akkoord te gaan om met het huidige beschikbare budget onder de budgetsleutel 2024/ACT-2103/0210-20/221007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG de keramische tegels plaatselijk te herstellen, de tunnel volledig schoon te maken en graffiti vrij te maken.

Artikel 3

Formeel akkoord te vragen aan Infrabel als eigenaar van de constructie voor de uitvoering van de geplande werken, de voorziene materialen en de vooropgestelde uitvoeringsmethoden, en aan te sturen op een financiële tussenkomst gelet op de staat van bepaalde tunnelonderdelen die als constructief beschouwd kunnen worden.