Gelet op de beslissing van de Europese Unie op de Europese raad van oktober 2009, waarmee zij zich eenzijdig ertoe heeft verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 80% tot 95% te reduceren ten opzichte van 1990;
Gelet op de lancering door de Europese Commissie van het ‘Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie’ om de inspanningen van lokale overheden bij de uitvoering van duurzaam energiebeleid te onderschrijven en ondersteunen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2021-2030;
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid en meer bepaald titel XI/1. Elektromobiliteit en Afdeling VI. Administratieve sanctie wegens niet-naleving van de eisen bij elektromobiliteit;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid en meer bepaald titel IX/1. Elektromobiliteit;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40% CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring en ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de kennisname van de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het Klimaatmitigatieplan;
Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende de toelichting van de aanpak van Fiberklaar en de afstemming met het lokaal bestuur over de voorgestelde straten voor het aanleggen van glasvezelkabel;
Gelet op de collegebeslissing van 26 september 2022 betreffende de principiële goedkeuring van het laadpalenplan;
Gelet op de collegebeslissing van 11 april 2023 betreffende het principe rond de locaties van de publieke laadpalen;
Gelet op de collegebeslissing van 19 juni 2023 betreffende het principe rond de locaties van een aantal bijkomende publieke laadpalen;
Gelet op de collegebeslissing van 19 juni 2023 betreffende het principe rond het uitrollen van een autodeelsysteem in Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 9 oktober 2023 betreffende de goedkeuring lastvoorwaarden, raming, gunningswijze en uit te nodigen firma's voor de opdracht 'Autodeelproject in het kader van het Burgemeesterconvenant';
Gelet op de collegebeslissing van 27 november 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning voor de opdracht 'Autodelen van elektrische voertuigen';
Overwegende dat door het lokaal bestuur op basis van het laadpalenplan een aantal strategische locaties werden doorgegeven voor het plaatsen van publieke laadpalen naar aanleiding van de plaatsingsprocedures van het departement MOW;
Overwegende dat naar aanleiding van de uitrol van een autodeelsysteem van elektrische voertuigen ter hoogte van de stationsomgeving een studiefiche werd opgemaakt door MOW om een laadpaal te voorzien op de steenslagparking ter hoogte van de Oostmolenstraat / Brugstraat, zoals goedgekeurd en opgenomen werd in het bestek;
Overwegende dat er wordt gepoogd om binnen de 6 maanden de laadinfrastructuur voor het autodelen volledig operationeel te krijgen; dat wordt gestreefd om elektrische autodelen op te starten in juni 2024;
Overwegende dat in eerste instantie ook het gemeentelijk magazijn, Oostmolenhoek 10, werd doorgegeven als strategische locatie voor het plaatsen van een publieke laadpaal; dat hiervoor ook een studiefiche werd opgemaakt;
Overwegende dat 'openbaar domein' binnen de huidige concessie van MOW als volgt wordt gedefinieerd; 'Voor doeleinde van deze Concessie wordt onder het Openbaar domein enkel het (parkeer)domein bedoeld dat publiek toegankelijk is en toebehoort aan de overheid. Bovengrondse en ondergrondse parkeergebouwen vallen niet onder deze definitie';
Overwegende dat het de bedoeling is dat deze laadpaal ter hoogte van Oostmolenhoek 10 uitsluitend door gemeentelijke dienstvoertuigen zal gebruikt worden; dat daarom voorgesteld wordt niet in te gaan op dit voorstel van MOW en de nodige laadinfrastructuur te laten voorzien door een nog aan te stellen externe partner;
Overwegende dat bijkomende laadpalen de verdere spreiding en uitrol op het grondgebied Aalter ten goede komt;
Overwegende dat voor de nieuwe publieke laadpalen via MOW per paal telkens twee parkeerplaatsen dienen voorbehouden te worden voor het laden van elektrische voertuigen; dat hiervoor een aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer dient opgemaakt te worden;
Principieel akkoord te gaan om aan de steenslagparking ter hoogte van de Oostmolenstraat / Brugstraat, op de locatie zoals aangeduid op de studiefiche via de plaatsingsprocedures van het departement MOW (strategische locatie) een laadpaal te voorzien in kader van de uitrol van het autodelen voor elektrische voertuigen.
Principieel niet akkoord te gaan om ter hoogte van Oostmolenhoek 10 (het gemeentelijk magazijn) een laadpaal te laten plaatsen via de plaatsingsprocedures van het departement MOW (strategische locatie) gezien het oog op uitsluitend gemeentelijke gebruik ervan maar ervoor te kiezen de nodige laadinfrastructuur voor de gemeentelijke dienstvoertuigen te laten voorzien door een nog aan te stellen externe partner.
Over te gaan tot de opmaak van één aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen op het grondgebied Aalter.