Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 5 §1 tweede lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 februari 2020 betreffende de delegatie van het opstellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het Provinciaal Ruimtelijke Uitvoeringsplan voor de herziening van het provinciaal RUP “Regionaal bedrijventerrein Aalter met het oog op de optimalisatie van de mobiliteit door de aanleg van een brug” van 18 juli 2012;
Gelet op de collegebeslissing van 8 mei 2023 betreffende het principe voor het plaatsen van bijkomende signalisatie en infrastructuur voor het afremmen van zwaar verkeer langs het fietspad in industriezone Woestijne;
Gelet op de collegebeslissing van 3 juli 2023 betreffende de tweede herziening van het tweede dienstjaar van het onderhoudsprogramma 'Groot onderhoud lokale wegen - bitumineuze en cementgebonden verhardingen';
Gelet op de huidige verkeerssituatie ter hoogte van Woestijne;
Overwegende dat er in Woestijne en de zone rondom problemen rond verkeersveiligheid worden vastgesteld;
Overwegende dat (een deel van) het fietspad gebruikt wordt als sluiproute door gemotoriseerd verkeer, ondanks de aanduiding van het fietspad met de nodige verkeersborden D7;
Overwegende dat de Watermolenstraat gebruikt wordt als sluiproute om via Woestijne, de nieuwe brug over het kanaal richting de industriezone te rijden en omgekeerd; dat deze sluiproute wordt gebruikt om het kruispunt Knokkebaan N44 met de Middelweg en het kruispunt Knokkebaan N44 met de Brugstraat te vermijden;
Overwegende dat men ook gebruik maakt van de weilanden, gelegen langsheen de afgesloten ‘noodroute’ in geval van een calamiteit aan de brug, zichtbaar op luchtfoto door de bandensporen, dit ondanks de aangebrachte betonblokken op deze route door de Vlaamse Waterweg;
Overwegende dat deze opgesomde problematieken tot gevolg hebben dat de actieve weggebruiker en het gemotoriseerd verkeer ongewenst in conflict komen met elkaar; dat dit zorgt voor onveilige situaties;
Overwegende dat er door het lokaal bestuur Aalter, naar aanleiding van de hernieuwing van de toplaag van Woestijne in september/oktober 2023, reeds een aantal maatregelen werden getroffen om het gebruik van het fietspad als sluiproute door gemotoriseerd verkeer onmogelijk te maken;
Overwegende dat op een aantal strategische locaties paaltjes werden voorzien alsook tractorsluizen om het misbruik van het fietspad door gemotoriseerd verkeer te vermijden;
Overwegende dat voor wat betreft de ontsluiting van het Woestijnegoed, volgende werd opgenomen in het PRUP: "Voor de bereikbaarheid van het Woestijnegoed wordt voor de dreef ten oosten van het Woestijnegoed een toegang voorzien enkel voor personenwagens langs de Urselweg. Deze dreef kan enkel gebruikt worden voor de ontsluiting van personenvervoer in functie van het bedrijventerrein. Vracht- en bedrijfsvervoer is langs deze toegangsweg verboden";
Overwegende dat de belevering naar Woestijnegoed beperkt is en geen (groot) vrachtvervoer genereert; dat de dreef waarvan sprake (= Watermolenstraat) voor dit type en deze beperkte belevering voldoende breed en toegankelijk is;
Overwegende dat omwille van bovenstaande omschreven problematieken wordt voorgesteld om de doorgang aan de overwelving tussen Woestijne en de weg richting de Woestijnebrug fysiek af te sluiten, wat volgende gevolgen heeft:
Overwegende dat het voor het fysiek afsluiten van deze weg de nodige communicatie (ook binnen de 'Stuurgroep Duurzaam Samenwerken Aalter') en bijhorende maatregelen rond signalisatie en bewegwijzeringsborden noodzakelijk zullen zijn;
De collegebeslissing van 8 mei 2023 betreffende het principe voor het plaatsen van bijkomende signalisatie en infrastructuur voor het afremmen van zwaar verkeer langs het fietspad in industriezone Woestijne, op te heffen.
Principieel akkoord te gaan om de doorgang aan de overwelving tussen Woestijne en de weg richting de Woestijnebrug fysiek af te sluiten, wat volgende gevolgen heeft:
De nodige communicatie (ook binnen de 'Stuurgroep Duurzaam Samenwerken Aalter') voor te bereiden alsook over te gaan tot de opmaak van een signalisatieplan met de nodige verkeersborden en bewegwijzering.