Terug
Gepubliceerd op 08/01/2024

Notulen  Vast Bureau

ma 11/12/2023 - 17:00 *

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, voorzitter

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_VB_00414 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
1.

2023_VB_00414 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2023_VB_00414 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 4 december 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2023_VB_00415 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
2.

2023_VB_00415 - Agenda

2023_VB_00415 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 oktober 2023 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2024;

Gelet op het voorstel van kalender

Maandag 18 december 2023 - vast bureau en raad voor maatschappelijk welzijn

Maandag 8 januari 2024 - vast bureau

Maandag 15 januari 2024 - vast bureau

Maandag 22 januari 2024 - vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2023_VB_00416 - Beslissing van het vast bureau betreffende de aanstelling van een payroll deskundige (B1-B3) op basis van de wervingsreserve, cel Personeel

Goedgekeurd
3.

2023_VB_00416 - Beslissing van het vast bureau betreffende de aanstelling van een payroll deskundige (B1-B3) op basis van de wervingsreserve, cel Personeel

2023_VB_00416 - Beslissing van het vast bureau betreffende de aanstelling van een payroll deskundige (B1-B3) op basis van de wervingsreserve, cel Personeel
4.

2023_VB_00417 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
4.

2023_VB_00417 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2023_VB_00417 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

5.

2023_VB_00422 - Beslissing van het vast bureau betreffende kennisname indiening stakingsaanzegging ACOD – Lokale en Regionale Besturen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
5.

2023_VB_00422 - Beslissing van het vast bureau betreffende kennisname indiening stakingsaanzegging ACOD – Lokale en Regionale Besturen

2023_VB_00422 - Beslissing van het vast bureau betreffende kennisname indiening stakingsaanzegging ACOD – Lokale en Regionale Besturen

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 19 augustus 1948 betreffende de prestaties van algemeen belang in vredestijd;

Gelet op de wet van 11 juli 1990 houdende goedkeuring van het Europees Sociaal Handvest;

Gelet op de officiële stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen voor de duur van 24 uren op 12 december 2023 in openbare diensten;

Overwegende dat een staking voorafgaandelijk dient aangezegd te worden aan de werkgever om de personeelsleden in de mogelijkheid te stellen te participeren aan deze nationale actiedag op 12 december 2023; 

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84§3 waarin de bevoegdheden van het vast bureau staan;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen.

6.

2023_VB_00418 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
6.

2023_VB_00418 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

2023_VB_00418 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de uitgaven

Motivering

Motivering

Gelet op de goedkeuringslijst van de aanrekeningen 2023 L442;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op artikel 177 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De goedkeuringslijsten van de aanrekeningen goed te keuren.

7.

2023_VB_00419 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
7.

2023_VB_00419 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

2023_VB_00419 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbonnen

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbonnen BB/O/2023/190 - BB/O/2023/194;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbonnen goed te keuren.

8.

2023_VB_00420 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de opdracht 'Aanstellen architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter'

Goedgekeurd
8.

2023_VB_00420 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de opdracht 'Aanstellen architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter'

2023_VB_00420 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de opdracht 'Aanstellen architect voor het realiseren van een nieuwbouwproject pand Rijsestraat 1-9 in Aalter'
9.

2023_VB_00421 - Beslissing van het vast bureau betreffende de inzet van het OCMW-personeel en vrijwilligers ter ondersteuning van het hoofdbureau en de stembureaus en de inzet van OCMW-personeel als lokaalverantwoordelijke

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Patrick Hoste, voorzitter wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Pieter De Crem, voorzitter
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
9.

2023_VB_00421 - Beslissing van het vast bureau betreffende de inzet van het OCMW-personeel en vrijwilligers ter ondersteuning van het hoofdbureau en de stembureaus en de inzet van OCMW-personeel als lokaalverantwoordelijke

2023_VB_00421 - Beslissing van het vast bureau betreffende de inzet van het OCMW-personeel en vrijwilligers ter ondersteuning van het hoofdbureau en de stembureaus en de inzet van OCMW-personeel als lokaalverantwoordelijke

Motivering

Motivering

Gelet op het algemeen kieswetboek van 12 april 1894 en latere wijzigingen, waarbij meerdere artikels de praktische organisatie van verkiezingen toewijzen aan het college van burgemeester en schepenen;

Gelet op de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement;

Gelet op de wet van 16 juli 1993 betreffende de verkiezing van het Vlaams Parlement en het Waals Parlement met uittreksel uit de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen – verkiezing van het Vlaams Parlement en het Waals Parlement;

Gelet op de wet van 7 februari 2014 betreffende de elektronische stemming met papieren bewijsstuk;

Gelet op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;

Gelet op het decreet van 8 juli 2011 betreffende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005;

Gelet op het decreet van 25 mei 2012 houdende de organisatie van de digitale stemming bij de lokale en provinciale verkiezingen;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022, gewijzigd door de raad van maatschappelijk welzijn op 12 juni 2023 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling, afdeling 2.6. betreffende de nachtprestaties en prestaties op zaterdagen, zondagen en feestdagen;

artikel 200

Deze afdeling is niet van toepassing op:

1°. de algemeen directeur en de financieel directeur;

2°. de personeelsleden van het niveau A.

artikel 201

Naast de inhaalrust opgelegd door de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, krijgt het personeelslid:

1°. per uur nachtprestaties tussen 22 uur en 6 uur: één kwartier extra inhaalrust;

2°. per uur prestaties tussen 0 en 24 uur op een zondag of een feestdag: één uur extra inhaalrust;

3°. per uur prestaties tussen 0 en 24 uur op een zaterdag een toeslag op het uursalaris die gelijk is aan 100% van het uursalaris.

Als berekeningsbasis voor de toeslag geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard- of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie, de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering, de toelage voor opdrachthouderschap of de mandaattoelage.

artikel 202

De extra inhaalrust bij nachtprestaties is niet cumuleerbaar met de extra inhaalrust voor prestaties op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Het personeelslid geniet de meest voordelige regeling;

Artikel 205 

Deze afdeling is niet van toepassing op: 1°. de decretale graden, 2°. de personeelsleden van het niveau A. 

Artikel 206 

Naast de inhaalrust opgelegd door de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, krijgt het personeelslid: 1°. per uur nachtprestaties tussen 22 uur en 6 uur: één kwartier extra inhaalrust, 2°. per uur prestaties tussen 0 en 24 uur op een zondag of een feestdag: één uur extra inhaalrust, 3°. per uur prestaties tussen 0 en 24 uur op een zaterdag een toeslag op het uursalaris die gelijk is aan 100% van het uursalaris. Als berekeningsbasis voor de toeslag geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard- of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie, de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering, de toelage voor opdrachthouderschap of de mandaattoelage. 

Artikel 207 De extra inhaalrust bij nachtprestaties is niet cumuleerbaar met de extra inhaalrust voor prestaties op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Het personeelslid geniet de meest voordelige regeling 

Gelet op de organisatie van de verkiezingen van het Europese Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gewest- en Gemeenschapsparlementen op zondag 9 juni 2024;

Gelet op de organisatie van de verkiezingen van de provincieraad, gemeenteraad en districtsraad op zondag 13 oktober 2024;

Overwegende dat het bestuur er bij de afgelopen verkiezingen naar streefde om personeelsleden in te zetten om te fungeren als lokaalverantwoordelijke, als voorzitter, als secretaris, als adjunct-secretaris of als bijzitter van een stembureau en ze de volgende verloning kregen:

  • lokaalverantwoordelijke: de gepresteerde uren x 2 die werden geregistreerd als overuren,
  • voorzitter, secretaris, adjunct-secretaris en bijzitter: de vergoeding van de overheid, aangevuld met 1 x de gepresteerde uren die werden geregistreerd als overuren;

Overwegende dat aan alle voorzitters, secretarissen, adjunct-secretarissen en lokaalverantwoordelijken een opleiding wordt gegeven die op vrijwillige basis kan worden bijgewoond;

Overwegende dat er een maximale forfaitaire bijdrage zal toegekend worden voor de geleverde prestaties van de vrijwilligers;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, in voorkomend geval binnen de door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

OCMW-personeelsleden in te zetten conform de rechtspositieregeling, namelijk: de gepresteerde uren x 2 die worden geregistreerd als overuren.

Artikel 2

Vrijwilligers in te zetten om als bijzitter, secretaris, adjunct-secretaris of voorzitter te zetelen in de stembureaus en bij ontoereikendheid hiervoor OCMW-personeelsleden in te zetten. Om de interne consistentie te bewaren tegenover de OCMW-personeelsleden die ingezet worden als lokaalverantwoordelijke en rekening houdende met het feit dat de voorzitters, secretarissen, adjunct-secretarissen en bijzitters  reeds een vergoeding ontvangen van de overheid, voor de voorzitters, secretarissen, adjunct-secretarissen en bijzitters slechts één maal  de gepresteerde uren te registreren als overuren.

Artikel 3

OCMW-personeel in te zetten om als bijzitter in het kantonhoofdbureau te zetelen. Om de interne consistentie te bewaren tegenover de OCMW-personeelsleden die ingezet worden als lokaalverantwoordelijke en rekening houdende met het feit dat deze reeds een vergoeding ontvangen van de overheid, voor de bijzitters van het kantonhoofdbureau slechts één maal  de gepresteerde uren op de verkiezingsdag te registreren als overuren en de gepresteerde uren in de aanloop naar de verkiezingsdag op 9 juni 2024 en 13 oktober 2024, die buiten de normale werktijden vallen, eveneens te registreren als overuren.

Artikel 4

In de aanloop naar de verkiezingen een opleiding te organiseren voor de voorzitters, secretarissen en zaalverantwoordelijken. Deze opleiding kan op vrijwillige basis worden gevolgd.

Artikel 5

Naar gelang de behoeften, binnen het bestuur een oproep te doen naar vrijwilligers.