Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;
Het verslag van 27 november 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83 die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 30 oktober 2023 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2024;
Gelet op het voorstel van kalender
Maandag 11 december 2023 - vast bureau
Maandag 18 december 2023 - vast bureau en raad voor maatschappelijk welzijn
Maandag 8 januari 2024 - vast bureau
Maandag 15 januari 2024 - vast bureau;
De kalender goed te keuren.
Gelet op artikel 74 juncto artikel 19 van het decreet lokaal bestuur: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot bijeenroeping van de raad voor maatschappelijk welzijn en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het vast bureau aan de voorzitter worden meegedeeld;
Gelet op het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 januari 2019;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;
Volgende agendapunten te bezorgen aan de voorzitter met het oog op de zitting van 18 december 2023:
OPENBARE ZITTING
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Overwegende dat de werkgever jaarlijks een actieplan moet voorleggen met daarin een overzicht van de speerpunten van het welzijnsbeleid voor het komende jaar, zijnde:
Overwegende dat het jaarlijks actieplan voor 1 november van het lopende jaar ter advies werd overgemaakt aan de werknemersorganisaties; dat het jaarlijks actieplan is goedgekeurd door de werknemersorganisaties;
Gelet op Codex over het Welzijn op het Werk, Titel 2 "Algemene beginselen betreffende het welzijnsbeleid" van boek I van de codex over het welzijn op het werk heeft betrekking op de algemene verplichtingen van de werkgever;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025 van het lokaal bestuur, meer bepaald AP0804_002: Investeren in goede werkomstandigheden en in het welzijn van de medewerkers - globaal preventieplan: elke werkgever moet in zijn onderneming of instelling een beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk uitbouwen. Dit beleid heeft tot doel arbeidsongevallen en beroepsziekten te voorkomen en de verhouding tussen mens en werk nader te bepalen, zodat beter rekening gehouden wordt met de mens in zijn totaliteit. Hiertoe zal elke werkgever de preventiemaatregelen die in zijn onderneming of instelling van toepassing moeten zijn, moeten bepalen op grond van de aard van de activiteiten die hij verricht en op grond van het aantal werknemers die hij tewerkstelt evenals hun specifiek risicoprofiel. Dit preventiebeleid dient rekening te houden met een aantal specifieke wettelijke en reglementaire bepalingen, die door de overheid werden uitgevaardigd om het kader aan te geven waarbinnen dit preventiebeleid kan tot stand komen. Het dynamisch risicobeheersingssysteem vindt zijn uitdrukking in een globaal preventieplan (2020-2024) dat door het lokaal bestuur wordt opgesteld in overleg met de personeelsleden en de diensten voor preventie en bescherming op het werk en wordt vastgesteld voor een termijn van vijf jaar. Dit plan geeft een concrete omschrijving van de resultaten van de risicoanalyse, van de prioritaire doelstellingen en de activiteiten die moeten worden verricht om deze doelstellingen te bereiken. Daarbij wordt tevens beschreven welke middelen er worden gebruikt en wat de opdrachten en verplichtingen zijn van alle betrokken personen. Vertrekkende vanuit het globaal preventieplan, wordt elk jaar een jaaractieplan opgemaakt op basis van de zeven welzijnsdomeinen (wet Welzijn 4 augustus 1996): Arbeidsveiligheid, Bescherming van de gezondheid van de werknemer op het werk, Psychosociale belasting, Arbeidshygiëne, Ergonomie, Verfraaiing van de werkplaats en Leefmilieu - mobiliteit en duurzaamheid.
Het jaarlijks actieplan preventie en bescherming op het werk 2024 goed te keuren.
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;
Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:
- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen BB/O/2023/190 - BB/O/2023/194;
De bestelbonnen goed te keuren.