Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_04153 - Collegebeslissing betreffende het principieel akkoord met de opmaak van een overkoepelende domeinconcessie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/12/2023 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2023_CBS_04153 - Collegebeslissing betreffende het principieel akkoord met de opmaak van een overkoepelende domeinconcessie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen 2023_CBS_04153 - Collegebeslissing betreffende het principieel akkoord met de opmaak van een overkoepelende domeinconcessie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de Europese Unie op de Europese raad van oktober 2009, waarmee zij zich eenzijdig ertoe heeft verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 80% tot 95% te reduceren ten opzichte van 1990;

Gelet op de lancering door de Europese Commissie van het ‘Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie’ om de inspanningen van lokale overheden bij de uitvoering van duurzaam energiebeleid te onderschrijven en ondersteunen;

Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2021-2030;

Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid en meer bepaald titel XI/1. Elektromobiliteit en Afdeling VI. Administratieve sanctie wegens niet-naleving van de eisen bij elektromobiliteit;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid en meer bepaald titel IX/1. Elektromobiliteit;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40% CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring en ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de kennisname van de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het Klimaatmitigatieplan;

Gelet op de collegebeslissing van 30 augustus 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Juridische bijstand opmaak concessies’;

Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen;

Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende de toelichting van de aanpak van Fiberklaar en de afstemming met het lokaal bestuur over de voorgestelde straten voor het aanleggen van glasvezelkabel;

Gelet op de collegebeslissing van 26 september 2022 betreffende de principiële goedkeuring van het laadpalenplan;

Gelet op de collegebeslissing van 4 april 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Slopen gebouw academie Stationsstraat en omvormen naar groenruimte met ondergrondse parking'

Gelet op de collegebeslissing van 11 april 2023 betreffende het principe rond de locaties van de publieke laadpalen;

Gelet op de collegebeslissing van 17 april 2023 betreffende het principe omtrent de opmaak van een domeinconcessie 'laadinfrastructuur voor elektrische wagens' op het grondgebied van Aalter;

Gelet op de collegebeslissing van 19 juni 2023 betreffende het principe rond de locaties van een aantal bijkomende publieke laadpalen;

Gelet op de collegebeslissing van 3 juli 2023 betreffende de verdere uitbouw van 'laadinfrastructuur voor elektrische wagens' op het grondgebied van Aalter;

Overwegende dat door het lokaal bestuur op basis van het laadpalenplan een aantal strategische locaties werden doorgegeven voor het plaatsen van publieke laadpalen naar aanleiding van de plaatsingsprocedures van het departement MOW;

Overwegende dat op het grondgebied van Aalter reeds heel wat laadpunten beschikbaar zijn; dat na controle is vastgesteld dat er reeds 174 werkende semi-publieke laadpunten aanwezig zijn op het grondgebied; dat de 14 recent geplaatste laadpalen van MOW nog niet in werking zijn; dat wordt nagevraagd bij Engie en Fluvius om deze zo snel mogelijk operationeel te krijgen;

Overwegende dat met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, het lokaal bestuur er zich toe verbonden heeft om 1 laadpunt per 100 inwoners te voorzien tegen 2030; dat dit met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 stijgt naar 1,5 laadpunten per 100 inwoners;

Overwegende dat het aantal absolute laadpunten zijn gedefinieerd door Vlaanderen na omrekening proportioneel naar het aantal inwoners in de gemeente à rato van 6,6 miljoen; dat dit neerkomt voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 289 laadpunten en 434 laadpunten voor Aalter bij het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0;

Overwegende dat sinds 11 maart 2021 nieuwe verplichtingen gelden voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen; dat deze van toepassing zijn op gebouwen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning werd aangevraagd voor nieuwbouw of voor een ingrijpende renovatie; dat vanaf 01 januari 2025 er ook een verplichting komt voor de installatie van oplaadpunten op parkeerterreinen langs niet-woongebouwen; dat deze verplichtingen er komen als gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn over de energieprestatie van gebouwen;

Overwegende dat het lokaal bestuur onderstaande parkeerterreinen heeft ingediend bij MOW op 10 juli 2023 om tegemoet te komen aan deze verplichting; dat deze werden doorgesproken met Engie op 10 november 2023; dat alle groen gekleurde locaties zijn goedgekeurd door Engie; dat alle oranje gekleurde locaties principieel in orde zijn voor Engie maar tijdelijk on-hold staan wegens te dicht bij een reeds bestaande laadpaal en het al dan niet commercieel interessant zijn:

Locatie

Adres 

Aantal laadpalen van 22 kW

Sportcomplex Flabbaert

Prinsengoeddreef 33

1

Parking Sint-Cornelius

Kerkhofweg 2

1

Kerk Lotenhulle

Lodorp 66

1

Sportpark Lotenhulle

Breestraat 1

1

GOC Lotenhulle

Lomolenstraat 41

1

Sportpark Sint-Maria-Aalter

Sparkhoekdreef

1

GOC Sint-Maria-Aalter

Oude Kantschoolstraat 7

1

GOC Katerhoek

Ijzeren hand 16

1

Parking Groene Vijvers

Groene Vijvers

1

Parking Maldegemseweg/Hoogte

Maldegemseweg 3

1

Gemeentelijk magazijn

Oostmolenhoek 10

2

Jeugd- en sportaccommodaties Bellem 

Bellemdorpweg 100

2

Parking De Plaats

De Plaats

1

Parking Kerkstraat

Kerkstraat 23

2


Overwegende dat onderstaande verduidelijking geeft aan de oranje ingekleurde locaties:

  • Sportpark Lotenhulle - afh. toekomstig gebruik van de nog te plaatsen laadpaal ter hoogte van de kerk in Lotenhulle
  • GOC Lotenhulle - afh. toekomstig gebruik van de nieuw geplaatste laadpaal ter hoogte van het Guldensporenplein in Lotenhulle
  • Groene vijvers - afh. huidig gebruik van de reeds bestaande laadpaal ter hoogte van de parking in de Sportstraat in Knesselare
  • De Plaats - afh. toekomstig gebruik van de nieuw geplaatste laadpaal in Drieselken in Knesselare;

Overwegende dat de definitie van 'het openbaar domein' in het bestek door MOW als volgt is omschreven: "Voor doeleinde van deze concessie wordt onder het openbaar domein enkel het (parkeer)domein bedoeld dat publiek toegankelijk is en toebehoort aan de overheid. Bovengrondse en ondergrondse parkeergebouwen vallen niet onder deze definitie"; dat de concessieovereenkomst van MOW loopt tot 7 oktober 2024;

Overwegende dat de doorlooptijd om laadpalen te plaatsen, via de concessieovereenkomst van MOW zeer lang is; dat dit nu gemiddeld tussen de 180 & 210 dagen ligt; dat het lokaal bestuur bij het verlopen van de concessieovereenkomst beter zelf een concessie uitschrijft; dat dit meerdere voordelen heeft:

  1. Meer vrijheid qua locatie bepaling
  2. Geen afhankelijkheid meer van gebruiken/verbruiken
  3. Snellere plaatsing van de laadpalen
  4. Uniformiteit op het grondgebied
  5. Geen barrière meer bij toekomstige ontwikkelingsprojecten;

Overwegende dat de opmaak van een globale domeinconcessie mogelijk is, waarbij gemeentelijke (sport)accommodaties worden voorzien van een laadinfrastructuur voor elektrische wagens; dat dit naar analogie kan van het snellaadstation op parking Aard; dat dit op privaat terrein, openbaar domein of in eigendom van het gemeentebestuur van Aalter kan gebeuren; dat hiermee alle ondergrondse parkings op een uniforme manier kunnen uitgerust worden; dat dit voor de locaties die vallen onder de exclusiviteit en de definitie van MOW pas in voege mag treden vanaf 7 oktober 2024; dat ondergrondse parkings hier reeds buiten vallen;

Overwegende dat werd onderzocht om een globale domeinconcessie via de lopende raamovereenkomst met Smartville op te maken; dat na analyse is gebleken dat dit niet mogelijk was; dat de raamovereenkomst van Smartville geen concessies ondersteunt maar wel laadpalen als een dienst; dat dit zou betekenen dat het beheer volledig ten laste komst van het lokaal bestuur; dat dit niet naar analogie is van het snellaadstation op parking Aard en alle andere bestaande laadpalen op het grondgebied;

Overwegende dat de complexiteit van de lopende projecten (Design & Build), met alle verplichtingen en engagementen, ervoor zorgt dat het opmaken van een overkoepelende domeinconcessie een zeer complex juridisch gegeven is; dat dit getoetst is met GD&A advocaten;

Overwegende dat GD&A advocaten heeft aangegeven een domeinconcessie op te maken die rekening houdt met:

  • De verplichting van Vlaanderen (1 januari 2025);
  • De aflopende concessieovereenkomst van MOW t.e.m. 7 oktober 2024;
  • De lopende projecten en bijhorende complexiteit (Design&Build);
  • De engagementen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0;
  • De mogelijkheid tot overnemen van bestaande laadinfrastructuur;

Overwegende dat met de opmaak van een overkoepelende domeinconcessie, het lokaal bestuur een extra concrete actie onderneemt ter ondersteuning van de duurzame mobiliteit op het grondgebied; dat met deze actie het lokaal bestuur zich ook verder positioneert als innovatief en duurzaam bestuur;

Overwegende dat deze opdracht geraamd wordt op 6.000,00 euro excl. btw; dat er voldoende budget staat op de actie ACT-2009:Implementeren van duurzaamheidacties in kader van  Lokaal Energie- en Klimaatpact met budgetsleutel 2023/ACT-2009/0350-20/221007/GEMEENTE/CBS/IP-OVERIG;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan om GD&A advocaten een overkoepelende domeinconcessie te laten opmaken van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.