Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_04152 - Collegebeslissing betreffende snelheidsremmers in de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 50 aan de start van zone 30

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/12/2023 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2023_CBS_04152 - Collegebeslissing betreffende snelheidsremmers in de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 50 aan de start van zone 30 2023_CBS_04152 - Collegebeslissing betreffende snelheidsremmers in de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 50 aan de start van zone 30

Motivering

Motivering

Gelet op de collegebeslissing van 22 augustus 2022 betreffende het aanvullend reglement van de politie over het wegverkeer betreffende zone 30 in Knesselare;

Gelet op de collegebeslissing van 26 september 2022 betreffende het principe rond het systeem van snelheidsremmers in de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 50 aan de start zone 30;

Gelet op de voormalige snelheidsremmers, zijnde een verkeerseiland met verkeerszuil en verkeersborden D1 in de Nieuwstraat ter hoogte van de start zone 30;

Afbeelding met gras, boom, buiten, pad

Automatisch gegenereerde beschrijving

Gelet op onder andere meldingskaart M2022-1284 en meldingskaart M2022-1670 waarbij, mede door de lokale politie, wordt aangegeven dat deze verkeerszuilen telkens worden aangereden en of bewust worden weggehaald;

Overwegende dat het verminderen van de rijsnelheid van max. 30 km per uur het aantal verkeersslachtoffers drastisch doet verminderen; dat trager rijden in combinatie met minder nodeloos optrekken en afremmen kan leiden tot minder vervuiling, minder geluidsoverlast en vlotter verkeer; dat bijkomend een zone 30 ook sluipverkeer kan ontmoedigen en fietsen en wandelen stimuleren;

Overwegende dat bij het bewust weghalen of kapotrijden van de verkeerszuilen en verkeersborden, het verkeerseiland zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties voor alle actieve weggebruikers;

Overwegende dat deze verkeerseilanden met verkeerszuil en verkeersbord D1 bijgevolg geen ideale oplossing boden als snelheidsremmer op deze locatie;

Overwegende dat beslist werd deze verkeerseilanden met verkeerszuil en verkeersbord D1 te verwijderen en als alternatief te werken met rijbaankussens;

Overwegende dat rijbaankussens als doel hebben de snelheid te verminderen en bijgevolg de verkeersveiligheid te verhogen;

Overwegende dat de rijbaankussens die worden aangeboden door de firma Trafiroad niet eenvoudig wegneembaar zijn maar als vast obstakel op de rijweg dienen gemonteerd te worden;

Overwegende dat er in Knesselare heel wat wielerwedstrijden worden georganiseerd dewelke via de Nieuwstraat rijden waardoor een vast rijbaankussen geen veilige oplossing biedt;

Overwegende dat het voorstel is om geen obstakel/snelheidsremmer te plaatsen ter hoogte van deze start zone 30, maar een wegmarkering 'zone 30' te voorzien; dat dit verder zal worden geëvalueerd aan de hand van de aangekochte tool Mobilize;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Geen obstakel/snelheidsremmer te plaatsen ter hoogte van de start zone 30 in de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 50.

Artikel 2

Een wegmarkering 'zone 30' te voorzien ter hoogte van de start van de zone 30 in de Nieuwstraat en dit verder te evalueren aan de hand van de tool Mobilize.