Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_04150 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden naar aanleiding van de activiteit “Infodag KISP Aalter” op zondag 7 januari 2024 door de firma “Akzie” in opdracht van “KISP Campus Aalter”

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/12/2023 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2023_CBS_04150 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden naar aanleiding van de activiteit “Infodag KISP Aalter” op zondag 7 januari 2024 door de firma “Akzie” in opdracht van “KISP Campus Aalter” 2023_CBS_04150 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden naar aanleiding van de activiteit “Infodag KISP Aalter” op zondag 7 januari 2024 door de firma “Akzie” in opdracht van “KISP Campus Aalter”

Motivering

Motivering

Gelet op het algemeen politiereglement op de administratieve sanctie zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022, meer bepaald artikel 52 betreffende het voeren en plaatsen van publiciteit en het plaatsen van tijdelijke bewegwijzeringsborden en artikel 58 betreffende de voorwaarde tot goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen voor het verlenen van een afwijking hierop; 

Gelet op de aanvraag van 22 november 2023 van de firma Akzie in Middelkerke, in opdracht van KISP Campus Aalter, tot het bekomen van een toelating voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden op het openbaar domein op het grondgebied Aalter, naar aanleiding van de activiteit Infodag KISP Aalter op zondag 7 januari 2024; 

Overwegende dat toelating kan worden verleend voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden, mits de volgende voorwaarden worden nageleefd:

  • de borden worden aangebracht ten vroegste eenentwintig dagen voor de activiteit en worden verwijderd uiterlijk de achtste dag na de activiteit
  • de borden mogen niet worden aangebracht aan officiële verkeerssignalisatie, openbare verlichtingspalen en/of openbare beplanting
  • de borden mogen geen hinder voor het doorgaand verkeer
  • de borden mogen niet voor verkeersverwarring zorgen; 

Overwegende dat het wenselijk is om het aantal borden te beperken tot maximum 10 stuks; 

Overwegende dat voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden langs de gewestwegen eveneens toelating dient bekomen te worden bij de wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen District Eeklo;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Aan de firma Akzie in Middelkerke toelating te verlenen voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden op het openbaar domein naar aanleiding van de activiteit Infodag KISP Aalter op zondag 7 januari 2024, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • het aantal borden wordt beperkt tot maximum 10 stuks
  • de tekst op de borden mag uitsluitend betrekking hebben op het evenement, mag bijgevolg geen reclame voor handel of andere publiciteit bevatten
  • de publiciteitsborden dienen op eigen palen geplaatst te worden, te plaatsen op minstens 0,75 meter van de rand van de rijweg en niet in de nabijheid van kruispunten, en niet te plaatsen in plantvakken alsook onder de kruin van bomen om beschadiging te voorkomen
  • dat inzake de kleuren, de helderheid, de verkeersveiligheid en de zichtbaarheid het verboden is om inrichtingen aan te brengen die enerzijds de bestuurders (mogelijks kunnen) verblinden of misleiden en anderzijds op enige andere wijze de doelmatigheid van reglementaire tekens aantasten
  • dat de borden de weggebruikers en voetgangers niet mogen hinderen
  • dat de vergunningshouder zowel tegenover het Lokaal bestuur Aalter als tegenover derden aansprakelijk is voor alle schade als gevolg van het plaatsen en het bestaan van de borden
  • dat de nodige maatregelen worden genomen om ook bij slechte weersomstandigheden de borden in goede staat te houden en de verkeersveiligheid te verzekeren
  • de borden mogen geplaatst worden ten vroegste eenentwintig dagen voor de activiteit en dienen ten laatste de achtste dag erna verwijderd te worden
  • het is verplicht om op de achterkant van het publiciteitsbord het nummer van de vergunning te vermelden.

Artikel 2

Aan de aanvrager te melden dat voor het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden langs de gewestwegen eveneens toelating dient bekomen te worden bij de wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen – District Eeklo.

Artikel 3

De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan de aanvrager.