Terug
Gepubliceerd op 08/01/2024

2023_CBS_04342 - Collegebeslissing betreffende de inzet van gemeentepersoneel en vrijwilligers ter ondersteuning van het hoofdbureau en de stembureaus en de inzet van gemeentepersoneel als lokaalverantwoordelijke

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/12/2023 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, burgemeester wnd.; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Pieter De Crem, burgemeester

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur
2023_CBS_04342 - Collegebeslissing betreffende de inzet van gemeentepersoneel en vrijwilligers ter ondersteuning van het hoofdbureau en de stembureaus en de inzet van gemeentepersoneel als lokaalverantwoordelijke 2023_CBS_04342 - Collegebeslissing betreffende de inzet van gemeentepersoneel en vrijwilligers ter ondersteuning van het hoofdbureau en de stembureaus en de inzet van gemeentepersoneel als lokaalverantwoordelijke

Motivering

Motivering

Gelet op het algemeen kieswetboek van 12 april 1894 en latere wijzigingen, waarbij meerdere artikels de praktische organisatie van verkiezingen toewijzen aan het college van burgemeester en schepenen;

Gelet op de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement;

Gelet op de wet van 16 juli 1993 betreffende de verkiezing van het Vlaams Parlement en het Waals Parlement met uittreksel uit de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen – verkiezing van het Vlaams Parlement en het Waals Parlement;

Gelet op de wet van 7 februari 2014 betreffende de elektronische stemming met papieren bewijsstuk;

Gelet op het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het decreet van 8 juli 2011 betreffende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005;

Gelet op het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;

Gelet op het decreet van 25 mei 2012 houdende de organisatie van de digitale stemming bij de lokale en provinciale verkiezingen;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 12 juni 2023 betreffende de wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, afdeling 48 betreffende de nachtprestaties en prestaties op zaterdagen, zondagen en feestdag;

artikel 200

Deze afdeling is niet van toepassing op:

1°. de algemeen directeur en de financieel directeur;

2°. de personeelsleden van het niveau A.

artikel 201

Naast de inhaalrust opgelegd door de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, krijgt het personeelslid:

1°. per uur nachtprestaties tussen 22 uur en 6 uur: één kwartier extra inhaalrust;

2°. per uur prestaties tussen 0 en 24 uur op een zondag of een feestdag: één uur extra inhaalrust;

3°. per uur prestaties tussen 0 en 24 uur op een zaterdag een toeslag op het uursalaris die gelijk is aan 100% van het uursalaris.

Als berekeningsbasis voor de toeslag geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard- of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie, de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering, de toelage voor opdrachthouderschap of de mandaattoelage.

artikel 202

De extra inhaalrust bij nachtprestaties is niet cumuleerbaar met de extra inhaalrust voor prestaties op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Het personeelslid geniet de meest voordelige regeling;

Gelet op de organisatie van de verkiezingen van het Europese Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gewest- en Gemeenschapsparlementen op zondag 9 juni 2024;

Gelet op de organisatie van de verkiezingen van de provincieraad, gemeenteraad en districtsraad op zondag 13 oktober 2024;

Overwegende dat het bestuur er bij de afgelopen verkiezingen naar streefde om gemeentepersoneelsleden in te zetten om te fungeren als lokaalverantwoordelijke, als voorzitter, als secretaris of als adjunct-secretaris van een stembureau en ze de volgende verloning kregen:

  • lokaalverantwoordelijke: de gepresteerde uren x 2 die werden geregistreerd als overuren,
  • voorzitter, secretaris en adjunct-secretaris : de vergoeding van de overheid, aangevuld met 1 x de gepresteerde uren die werden geregistreerd als overuren;

Overwegende dat aan alle voorzitters, secretarissen, adjunct-secretarissen en lokaalverantwoordelijken een opleiding wordt gegeven die op vrijwillige basis kan worden bijgewoond;

Overwegende dat er een maximale forfaitaire bijdrage zal toegekend worden voor de geleverde prestaties van de vrijwilligers;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Gemeentepersoneelsleden in te zetten als zaalverantwoordelijke conform de rechtspositieregeling, namelijk: de gepresteerde uren x 2 die worden geregistreerd als overuren.

Artikel 2

Vrijwilligers in te zetten om als bijzitter, secretaris, adjunct-secretaris of voorzitter te zetelen in de stembureaus en bij ontoereikendheid hiervoor gemeentepersoneelsleden in te zetten. Om de interne consistentie te bewaren tegenover de gemeentepersoneelsleden die ingezet worden als lokaalverantwoordelijke en rekening houdende met het feit dat de voorzitters, secretarissen, adjunct-secretarissen en bijzitters  reeds een vergoeding ontvangen van de overheid, voor de voorzitters, secretarissen, adjunct-secretarissen en bijzitters slechts één maal  de gepresteerde uren te registreren als overuren.

Artikel 3

Gemeentepersoneel in te zetten om als bijzitter in het kantonhoofdbureau te zetelen. Om de interne consistentie te bewaren tegenover de gemeentepersoneelsleden die ingezet worden als lokaalverantwoordelijke en rekening houdende met het feit dat deze reeds een vergoeding ontvangen van de overheid, voor de bijzitters van het kantonhoofdbureau slechts één maal  de gepresteerde uren op de verkiezingsdag te registreren als overuren en de gepresteerde uren in de aanloop naar de verkiezingsdag op 9 juni 2024 en 13 oktober 2024, die buiten de normale werktijden vallen, eveneens te registreren als overuren.

Artikel 4

Een gemeentepersoneelslid administratieve ondersteuning te laten bieden aan de voorzitter van het kantonhoofdbureau conform de rechtspositieregeling, namelijk: op de verkiezingsdag de gepresteerde uren x 2 die worden geregistreerd als overuren en de gepresteerde uren in de aanloop naar de verkiezingsdag op 9 juni 2024 en 13 oktober 2024, die buiten de normale werktijden vallen, te registreren als overuren.

Artikel 5

In de aanloop naar de verkiezingen een opleiding te organiseren voor de voorzitters, secretarissen en zaalverantwoordelijken. Deze opleiding kan op vrijwillige basis worden gevolgd.

Artikel 6

Naar gelang de behoeften, binnen het gemeentebestuur een oproep te doen naar vrijwilligers.