Gelet op het ministerieel besluit van 18 juli 2012 houdende de goedkeuring van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Regionaal bedrijventerrein Aalter met het oog op de optimalisatie van de mobiliteit door de aanleg van een brug van de provincie Oost-Vlaanderen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van prefusiebestuur Aalter van 12 november 2012 betreffende de goedkeuring van het mobiliteitsplan Aalter;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 10 april 2017 betreffende de bijgewerkte documenten voor het project Ontsluiting industriezone Woestijne (en Lakeland) – AP0305-005 voor te leggen aan de gemeentelijke begeleidingscommissie op 18 april 2017;
Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende het aantal beslissingen/wijzigingen in kader van het vastleggen van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF);
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de opmaak van een fietsnetwerkplan in het kader van het verduurzamen van de bedrijventerreinen in Aalter;
Gelet op de strategische doelstelling ‘SD032025 EEN STERK DOORD'8'E MOBILITEIT (mobiliteit)’;
Overwegende dat lokaal bestuur Aalter met het actieplan AP0305_006 het vrachtverkeer de dorpskernen wil laten vermijden; dat de dorpskern van Aalter-Brug zich ten westen van de N44 (Knokkebaan) bevindt; dat ten oosten van de N44 in de Middelweg (N499) zich een lagere school situeert en dit gedeelte tot de dorpskern kan behoren;
Overwegende dat de N499 (Middelweg) momenteel een lokale verbindingsweg is tussen de kernen Aalter-Brug, Ursel en Eeklo; dat langs de N499 (Middelweg-Eekloseweg) momenteel licht en zwaar regionaal doorgaand verkeer de kernen doorkruisen; dat naast het verkeer op deze verbindingsweg zich veel zwakke weggebruikers begeven richting de school;
Overwegende dat in het voorlopig ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan, vervoerregio Gent, de N499 (Eekloseweg-Middelweg) vanaf de R43/N499 Eeklo tot de N499 (Middelweg-Eekloseweg) - N461 (Urselseweg) als interlokale weg selecteert; dat deze interlokale wegen behoren tot het dragend wegennet van verbindingswegen die zorgen voor een vlotte afwikkeling van het regionaal doorgaand verkeer; dat deze wegen kunnen ingeschakeld worden bij verstoringen of onderbrekingen van het hoofdwegennet; dat het belangrijk is dat de doorstroming op het dragend wegennet voor gemotoriseerd verkeer lager is dan op het hoofdwegennet, en dus niet met elkaar in concurrentie kan gaan; dat de lokale wegen in tegenstelling tot de interlokale wegen geen verbindingsfunctie hebben; dat hier de kwaliteit van de leefomgeving voorop staat; dat er bijgevolg actief dient ingezet te worden op het vrijwaren van de lokale wegen van het regionaal doorgaand verkeer; dat de lokale wegen heringericht dienen te worden op maat van de zachte weggebruikers; dat dit de reistijd sterk kan verlagen of de doortocht onmogelijk gemaakt moet worden; dat de N499 vanaf Ursel tot de N44 volgens het regionaal mobiliteitsplan gezien zal worden als lokale weg;
Overwegende dat het regionaal mobiliteitsplan in afwachting van de definitieve versie nog onderhevig kan zijn aan wijzigingen; dat mogelijke wijzigingen aan het voorlopig ontwerp dienen opgenomen te worden binnen de scope voor het herinrichten van de Middelweg;
Overwegende dat ter hoogte van de woonkern Aalter-Brug de weginrichting niet aangepast is in functie van een lokale weg dat prioriteit geeft aan de zachte weggebruikers; dat het omwille van de veiligheid aangewezen is de weginrichting aan te passen zodat de snelheid geremd kan worden door de weginrichting en de verkeersveiligheid van de school wordt verhoogd;
Overwegende dat de betonnen wegverharding en het fietspad in slechte staat is langs de N499 (Middelweg); dat door prefusiebestuur Knesselare de weg vanuit Ursel tot aan Oostmolen-Noord werd overlaagd in asfalt; dat ter hoogte van Oostmolen-Noord nog enkele woningen dienen aangesloten te worden op de riolering, de riolering die niet in uitstekende staat verkeerd; dat het project beoogt al deze doelstellingen integraal aan te pakken;
Overwegende dat er een fietsnetwerkplan voor industriezone Lakeland, Langevoorde en Woestijne werd opgemaakt binnen de studieopdracht Ontsluiting industriezone Woestijne (en Lakeland); dat dit fietsnetwerkplan invloed heeft op de herinrichting van de Middelweg;
Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het voornemen heeft om de N44 om te bouwen tot een primaire weg tussen de E40 (A10) in Aalter en de N49 (A11) in Maldegem; dat hierbij een streefbeeld werd opgemaakt omtrent de visie tot deze herinrichting en dit een kader vormt voor de verdere uitwerking van het wegontwerp en de bijhorende inrichtingsmaatregelen; dat in dit streefbeeld keuzes en ingrepen worden voorbereid voor deze herinrichting;
Overwegende dat op 27 juni 2016 het milieueffectrapport (MER) werd goedgekeurd; dat in het definitief streefbeeld keuzes werden gemaakt inzake wegprofiel, wegligging, inrichting van de knooppunten, ventwegen en rekening houdt met de milieu-beoordeling uit het MER-plan; dat het streefbeeld richtlijnen formuleert waarbinnen de technische uitwerking voor de herinrichting van de N44 kan gebeuren;
Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voor de deelzone Aalter-Brug de principes hanteert om:
Overwegende dat in het concept van het streefbeeld 2 varianten werden weerhouden om verder te onderzoeken in het ontwerpstreefbeeld; dat het enerzijds een uitgestrekte knoop (variant A) betreft, waarbij zowel de N499 (noordkant) als de Brugstraat / Groendreef (zuidkant van het kanaal) op aansluiten; dat het aansluiten van de N499 tot doel heeft het ontsluiten van het regionaal bedrijventerrein Woestijne (en verderop richting Ursel worden filters ingebouwd om geen verkeer naar de N44 aan te trekken), terwijl de Brugstraat / Groendreef de ontsluiting van Lakeland / Langevoorde verzekert; dat anderzijds een gebundelde knoop wordt weerhouden (variant C) waarbij enkel de Brugstraat / Groendreef wordt aangesloten; dat het regionaal bedrijventerrein Woestijne conform het PRUP wordt ontsloten via een nieuwe brug over het kanaal en interne wegenis in de site Lakeland om via de Brugstraat aan te takken op de N44; dat de N499 bijgevolg uitsluitend een lokaal verbindende functie heeft en in principe de kern van Aalter-Brug met Ursel verbindt;
Overwegende dat het conceptstreefbeeld verder werd verfijnd en voor de gebundelde knoop voor Aalter-Brug volgende varianten worden gedefinieerd:
Overwegende dat voor de technische uitwerking van deze variant de opties voor een halfverdiepte of halfverhoogde ligging van de N44 naar voor werd geschoven; dat een halfverhoogde of halfverdiepte realisatie minder aangewezen is omtrent glooiingen in het wegprofiel en dit een aanzienlijke landschappelijke en ruimtelijke impact heeft op de omgeving met bijhorende impact op vlak van leefkwaliteit; dat gezien de omvang van deze ingrepen er eventueel tussentijdse maatregelen mogelijk zijn om op korte termijn een eerste stap te zetten in functie van de verkeersveiligheid;
Overwegende dat in functie van het ombouwen van de N44 tot primaire weg, de N499 (Middelweg) kan ingericht worden als een lokale verbinding waarbij er geen aantrekking is van het verkeer met een verbod voor vrachtwagens;
Overwegende dat het projectdoel voor de herinrichting van de Middelweg het verhogen van de leefkwaliteit in de woonkern Aalter-Brug omvat; dat hierbij de Middelweg heringericht dient te worden zodat de zachte weggebruikers primair gebruikers zijn en het zwaar verkeer wordt geweerd uit de woonkern;
Overwegende dat de doelstellingen van het project als volgt kunnen worden bepaald:
Overwegende dat de voorziene werken langs de N461 (Urselseweg) kunnen conflicteren met de herinrichting van de Middelweg op korte termijn; dat het aangewezen is de globale aanpak in te plannen na het afronden van de werken langs de N461 (Urselseweg) die als interlokale weg wordt gecatalogeerd; dat in afwachting van de globale aanpak in een eerste fase infrastructurele maatregelen gewenst zijn om de verkeersveiligheid ter hoogte van de schoolomgeving te verhogen en de toegelaten snelheid in de woonkern dwingend te maken door de weginrichting;
Overwegende dat de realisatie van de knoop langs de N44 (Knokkebaan) onbekend is qua timing; dat indien de aansluiting ter hoogte van de Knokkebaan nog niet mogelijk is, dit kan gerealiseerd worden in een derde fase;
Overwegende dat het aangewezen is in functie van een ontwerpschets van het project een studiebureau aan te stellen dat ontwerpschetsen opmaakt in functie van de eventuele fasering doorheen de tijd; dat een eerste ingreep ter hoogte van de school op korte termijn gewenst is; dat tweede fase de infrastructuurwerken omvat vanaf Oostmolen-Noord tot de Knokkebaan; dat de knoop ter hoogte van de Knokkebaan geïmplementeerd kan worden in de tweede fase of wordt losgekoppeld en in een laatste derde fase wordt geplaatst;
De scope voor het herinrichten van de Middelweg, zoals die voorligt, goed te keuren.
De meest gerede procedure te starten tot het aanstellen van een studiebureau tot het opmaken van gefaseerde ontwerpschetsen, rekening houdende met de geplande infrastructuurwerken in de omgeving.