Terug
Gepubliceerd op 04/09/2023

Notulen  Vast Bureau

ma 21/08/2023 - 17:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, voorzitter

Agendapunten

1.

2023_VB_00267 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
1.

2023_VB_00267 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

2023_VB_00267 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring verslag vast bureau

Motivering

Motivering

Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het verslag van 7 augustus 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.

2.

2023_VB_00268 - Agenda

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
2.

2023_VB_00268 - Agenda

2023_VB_00268 - Agenda

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83  die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;

Gelet op de beslissing van het vast bureau op 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;

Gelet op het voorstel van kalender:

Maandag 28 augustus 2023 - vast bureau

Maandag 4 september 2023 - vast bureau - raad voor maatschappelijk welzijn

Maandag 11 september 2023 - vast bureau

Maandag 18 september 2023 - geen vast bureau;

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De kalender goed te keuren.

3.

2023_VB_00269 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 4 september 2023

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
3.

2023_VB_00269 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 4 september 2023

2023_VB_00269 - Beslissing van het vast bureau betreffende de agenda van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn op 4 september 2023

Motivering

Motivering

Gelet op artikel 74 juncto artikel 19 van het decreet lokaal bestuur: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot bijeenroeping van de raad voor maatschappelijk welzijn en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het vast bureau aan de voorzitter worden meegedeeld;

Gelet op het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 januari 2019;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Volgende agendapunten te bezorgen aan de voorzitter met het oog op de zitting van 4 september 2023:

OPENBARE ZITTING

  1. Opvolgingsrapportering 2023. Vaststelling.
  2. Tussenkomst in de paramedische kosten. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  3. Tegemoetkoming in de huur. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  4. Participatie en sociale activering. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  5. Ten laste name huurwaarborg en eerste maand huur. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  6. Ten laste name eerste en tweede leeftijdsmelk. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  7. Energietoelage. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  8. Voedselbedeling. Reglement. Wijziging. Goedkeuring.
  9. Sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A. Concessie voor diensten. Wijziging overeenkomst. Opheffing nominatieve subsidie. Goedkeuring. 
4.

2023_VB_00270 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
4.

2023_VB_00270 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

2023_VB_00270 - Beslissing van het vast bureau betreffende de rapportering aangaande het dagelijks personeelsbeheer

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;

Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;

Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 170 : De algemeen directeur
<p><span class="artikelversie">artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur: De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comit&eacute; voor de sociale dienst</span></p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De rapportering goed te keuren.

6.

2023_VB_00272 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbon

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
6.

2023_VB_00272 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbon

2023_VB_00272 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de bestelbon

Motivering

Motivering

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;

Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;

Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:

- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;

Overwegende de opgemaakte bestelbon BB/O/2023/137;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;3 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het financi&euml;le beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn</p>
Artikel 84 §3 4° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De bestelbon goed te keuren.

7.

2023_VB_00273 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toewijs van de kandidaat voor de concessie voor diensten van negen jaar voor de exploitatie van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
7.

2023_VB_00273 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toewijs van de kandidaat voor de concessie voor diensten van negen jaar voor de exploitatie van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A

2023_VB_00273 - Beslissing van het vast bureau betreffende de toewijs van de kandidaat voor de concessie voor diensten van negen jaar voor de exploitatie van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A

Motivering

Motivering

Gelet op artikel 293 van het decreet over het lokaal bestuur dat stelt dat onroerende goederen van de gemeente en van de autonome gemeentebedrijven altijd vervreemd worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juli 2020 betreffende de goedkeuring van de jaarlijkse nominatieve subsidie aan vzw De Toevlucht;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2021 betreffende bekrachtiging project Rijsestraat – bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning.  Beslissing van het vast bureau tot gunning van de opdracht;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende goedkeuring van de nominatieve subsidie aan vzw De Toevlucht   voor de huur van het pand gelegen in de Sint-Jozefstraat 6;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025 van het lokaal bestuur in het bijzonder actie 1738: Bouwen van een ruimte voor een sociaal kruidenier (i.s.m. De Toevlucht), een noodwoning en LOI;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 juni 2023 betreffende de goedkeuring aan de concessie voor diensten met leidraad en ontwerpovereenkomst. Sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 8 juni 2020 betreffende de goedkeuring van een jaarlijkse nominatieve subsidie aan vzw De toevlucht;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 december 2021 betreffende de toekenning van een nominatieve subsidie aan vzw De Toevlucht voor het betalen van de huur van het lokaal van de voedselbedeling;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 15 mei 2023 betreffende de principiële goedkeuring aan de concessie voor diensten met leidraad en ontwerpovereenkomst voor het uitbaten van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 17 juli 2023 betreffende de samenstelling van de jury voor het uitbaten van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A;

Gelet op de e-mail van 22 februari 2023 van GD&A Advocaten betreffende het advies over de concessie voor diensten;

Gelet op het ramingsdocument, opgemaakt voor de concessie voor diensten van een sociale kruidenier;

Gelet op het kadastraal plan en legger van de site;

Gelet op de nota van GD&A Advocaten betreffende het advies over de mogelijkheden van de een-op-een toewijzing van een gebruiksrecht;

Gelet op de leidraad, de concessieovereenkomst en het verzoek tot toelichting, opgemaakt door GD&A Advocaten voor de concessie voor diensten van een sociale kruidenier;

Gelet op het ingediende voorstel van De Toevlucht Aalter vzw;

Gelet op het definitief beoordelingsverslag;

Overwegende dat de benedenverdieping van het gebouw in de Rijsestraat 1 bus 0A wordt aangewend als sociale kruidenier; dat een sociale kruidenier instaat voor het aanbieden van kwaliteitsvoeding en basisproducten voor mensen in armoede;

Overwegende dat het gebouw voorzien wordt van een hogere afwerkingsgraad dan casco; dat het volgende ter beschikking gesteld wordt aan de sociale kruidenier: een koelcel, koeltoog en twee diepvrieskoffers; dat de benedenverdieping van het gebouw in de Rijsestraat 1 bus 0A verder wordt uitgerust en ingericht op kosten van de sociale kruidenier; dat de sociale kruidenier het volgende nog moet voorzien: schilderwerken, raamdecoratie, keukenwand incl. toestellen en alles wat betreft los meubilair;

Overwegende dat geopteerd werd om de sociale kruidenier te voorzien door middel van een concessie voor diensten, dit is een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel, waarbij de eigenaar diensten laat verrichten en beheren door een private partij; 

Overwegende dat de onroerende goederen van het lokaal bestuur altijd vervreemd worden volgens de beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder de principes van mededinging, gelijkheid en transparantie; dat de geraamde waarde van de concessie voor diensten onder de drempel van 5.382.000 euro (excl. btw) viel, waardoor de concessiewet niet van toepassing was voor de marktraadpleging;

Overwegende dat door GD&A Advocaten een leidraad en een overeenkomst werd geschreven met als voorwerp de exploitatie van de sociale kruidenier in de Rijsestraat; dat deze documenten gepubliceerd werden op het online platform e-Procurement; dat met de publicatie alle geïnteresseerde partijen de kans krijgen om een voorstel in te dienen; 

Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn in 2020 goedkeuring verleende om de jaarlijkse nominatieve subsidie van 10.000 euro aan te wenden voor: de ondersteuning van kansarme Aalternaren, de bedeling van voedselpakketten en de uitbating van de sociale kruidenier in de Rijsestraat; dat dit bedrag wordt toegekend aan de sociale kruidenier; dat bij de toewijs van de sociale kruidenier, de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn principieel kan worden opgeheven; 

Overwegende dat in het kader van de concessie voor diensten de benaming van de nominatieve subsidie wordt gewijzigd naar een concessievergoeding van het OCMW aan de begunstigde; dat de concessievergoeding maximaal 20 procent van de inkomsten van de sociale kruidenier mag omvatten; dat bij een concessie voor diensten het exploitatierisico bij de begunstigde dient te liggen; dat wanneer de concessievergoeding groter wordt dan 20 procent van de inkomsten, het risico van de exploitatie wordt verschoven naar de eigenaar; dat dit mogelijks kan leiden tot een herkwalificatie van de concessie voor diensten naar een overheidsopdracht; 

Overwegende dat de jaarlijkse concessievergoeding bepaald werd op maximaal 10.000 euro; dat in het eerste jaar een concessievergoeding uitgekeerd wordt van 10.000 euro aan de begunstigde en daarna de vergoeding jaarlijks te bepalen is op basis van de inkomsten van de sociale kruidenier (met een maximum van 10.000 euro); dat bij een overschrijding van 20 procent van de inkomsten, de concessievergoeding desgevallend verminderd zal worden naar verhouding van de overschrijving van voormeld percentage;

Overwegende dat de duurtijd van de concessie voor diensten vastgelegd werd op negen jaar; dat na deze periode er een nieuwe marktraadpleging noodzakelijk is, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de zittende sociale kruidenier de concessie opnieuw krijgt toegewezen voor een nieuwe periode van negen jaar; 

Overwegende dat het dossier gepubliceerd werd op het online platform e-Procurement van 13 juni 2023 tot en met 17 juli 2023 (11u); dat er één voorstel tijdig ontvangen werd; dat de kandidaat, De Toevlucht Aalter vzw, hun voorstel presenteerde aan de beoordelingscommissie op 7 augustus 2023;

Overwegende dat er een definitief beoordelingsverslag werd opgemaakt; 

Overwegende dat er een volledigheids- en regelmatigheidsonderzoek gebeurde aan de hand van de bepalingen in de leidraad; dat de kandidaat voldoet aan de minimale eisen tot deelneming; 

Overwegende dat het voorstel van de kandidaat getoetst werd aan de beoordelingscriteria van uit de leidraad, namelijk: missie en visie, relevante ervaring, plan van aanpak en samenwerking met armoedebestrijdingsinitiatieven; dat de beoordeling van deze criteria hierna wordt uiteengezet:

  • Missie en visie (30/30):
    • Missie:
      • Het hoofddoel van de kandidaat is het doorbreken van de vicieuze cirkel van armoede (+).
      • De kandidaat beoogt met de sociale kruidenier een soort van buurtwinkel met kwalitatieve producten aan sterk verminderde prijzen, als alternatief voor voedselpakketten. Op die manier wenst de kandidaat de cliënten enerzijds nog meer te versterken in de eigenwaarde en anderzijds de kans te geven om de boodschappen en gezinsbudgetten beter te kunnen managen en plannen (+).
      • De kandidaat wil een blijvende ontmoetingsplaats aanbieden, waar mensen van de doelgroep een luisterend oor vinden. Ook partners kunnen van deze ruimte gebruik maken, om het hulpverlenend netwerk rond de steunvrager mee te vormen (+).
      • Er is niet duidelijk omschreven waarom de beoogde sociale kruidenier in Aalter noodzakelijk is, maar men geeft wel aan dat zij reeds aan 723 individuele gezinnen/steunvragers hulp hebben geboden in Groot-Aalter en Ruiselede, goed voor meer dan 3.000 personen (+).
    • Visie:
      • De voedselhulp beantwoordt aan een basisbehoefte die niet is ingevuld. De kandidaat stelt dat het aanbieden van voedselhulp een middel is om de steunvrager te leren kennen en om vertrouwen te winnen. Door vertrouwen te creëren kan de kandidaat een activeringstraject opstarten (+).
      • Door lokale verenigingen te laten kennismaken met de werking van de sociale kruidenier, wil de kandidaat ‘een open huis’ zijn en bijdragen aan de bewustmaking rond het thema armoede (+).
  • Relevante ervaring (20/20):
    • De kandidaat heeft ervaring als Welzijnsschakel Aalter, wat daarna De Toevlucht werd. Materiële hulp (meubels, huisraad, fietsen, kledij, …), was de eerste hulp die door de kandidaat werd verleend (+).
    • Kledingswinkel ’t Paskotje is een recente realisatie van de kandidaat. Voor sommige kledingstukken wordt een bijdrage gevraagd (tot maximum 2 euro) (+).
    • De kandidaat heeft ervaring in de begeleiding van steunvragers en de toeleiding naar betrokken partners voor lichamelijke en geestelijke gezondheid (+).
    • De kandidaat zet in op bewustmaking rond het thema ‘armoede’, met dialoog, met toneelgroep ‘Den Uitvlucht’, … (+).
    • De kandidaat staat sinds 2007 in voor voedselhulp in Aalter en bood hulp aan 723 gezinnen/steunvragers in Groot-Aalter en Ruiselede, voor meer dan 3.000 personen. De voedselhulp gebeurt op basis van maandelijkse voedselpakketten (+).
    • Gedurende de coronacrisis schakelde de kandidaat over van afhaalpunt naar het aan huis brengen van de pakketten (+).
    • De kandidaat wenst over te schakelen van maandelijkse voedselbedelingen (met vaste inhoud) naar een kruidenierssysteem, waarbij de cliënt zelf de producten meeneemt naar keuze (+).
  • Plan van aanpak (24/30):
    • Beheer/ onderhoud/ uitbating:
      • De kandidaat voorziet in een gedetailleerd plan met de inrichting van de winkelruimte, de ontmoetingsruimte en de diverse ruimtes (+).
      • De kandidaat houdt rekening met de voedselveiligheidsnormen (+).
      • Voor bepaalde producten zal er een hoeveelheidsbeperking opgelegd worden, zodat er geen systeem ontstaat van ‘first comes first served’ (+).
      • De kandidaat beoogt dat de meerderheid van het productenaanbod betalend is. Een deel van de producten, hoofdzakelijk voeding, zal gratis worden aangeboden. Voor andere producten zal een bedrag worden aangerekend. Hierover zal steeds duidelijkheid zijn op het kassaticket of op het winkelrek (+).
      • Voor de uitbating beoogt de kandidaat om op het openingsmoment te werken met twee duo’s. Duo 1 houdt de sociale kruidenier open. Duo 2 ontvangt de cliënten in de ontmoetingsruimte (+).
      • Van de aanwezige vrijwilligers zal er telkens één verantwoordelijke worden aangesteld tijdens het openingsmoment. Deze persoon neemt een leidende rol op. Er wordt gewerkt met concrete taakfiches (+).
      • De vrijwilligers zijn mensen met verschillende profielen (met of zonder armoede-ervaring) (+), er zijn verschillende manieren waarop de vrijwilligers bij de sociale kruidenier terecht kunnen (+), echter is tewerkstelling volgens artikel 60 wellicht niet mogelijk, omwille van de beperkte uren (-). Er zijn wel andere vormen van sociale tewerkstelling of activering mogelijk (+).
      • De kandidaat organiseert vormingen voor de vrijwilligers (+).
    • Openingsuren:
      • Het is de bedoeling van de kandidaat om de sociale kruidenier en de ontmoetingsruimte zoveel mogelijk gelijktijdig open te houden op de vastgelegde momenten (+). Echter worden deze vastgelegde momenten niet concreet meegedeeld (-).
      • Bij aanvang voorziet de kandidaat om de sociale kruidenier te openen per 2 halve dagen (-), echter is het de bedoeling om de momenten te bepalen dat elke cliënt de mogelijkheid heeft om te komen winkelen, ook wie overdag werkt (+). De kandidaat kan besluiten om de openingsmomenten aan te passen, uit te breiden of te wijzigen, afhankelijk van de doelgroep (+).
    • Samenwerking met de eigenaar:
      • Om te bepalen wie cliënt is, wil de kandidaat samenwerken met de eigenaar en het OCMW Ruiselede. De Eigenaar bepaalt welke cliënten in aanmerking komen, om te winkelen in de sociale kruidenier (+). De sociaal werkers van de eigenaar en van het OCMW Ruiselede voeren een sociaal-financieel onderzoek en bepalen of er al dan niet een attest voor voedselhulp wordt toegekend (+).
      • Het budget van de cliënt wordt bepaald door de eigenaar, naargelang de noodzaak van de klantengroep. De kandidaat doet een voorstel waarbij er 4 budgetten zijn: 100%, 50%, zonder budget en noodbudget afhankelijk van gezinssamenstelling (+).
      • Voor personen die binnenstappen in de sociale kruidenier en voorafgaandelijk nog geen contact hadden met de eigenaar of het OCMW Ruiselede, wordt de eerste nood gelenigd. Daarnaast wordt de persoon doorverwezen naar het OCMW of een andere hulpverleningsorganisatie (+). 
      • De kandidaat stelt dat er een traject wordt uitgestippeld dat leidt tot grotere zelfredzaamheid (+). Wordt er hierbij samengewerkt met de eigenaar? Niet duidelijk (-).
      • De kandidaat beoogt een samenwerking met de eigenaar ter ondersteuning van de cliënten met digitale vragen (+). Echter is het niet concreet omschreven hoe de kandidaat deze samenwerking ziet (-).
      • De kandidaat bouwt verschillende niveaus van evaluatie in. Daarbij zal er tweemaal per jaar overleg gepleegd worden met de eigenaar en het OCMW Ruiselede voor de samenstelling van het cliënteel en de daaraan verbonden regels (+).
      • De kandidaat voorziet voortdurend overleg met de maatschappelijk werkers bij individuele dossiers (+).

Overwegende dat De Toevlucht Aalter vzw een totaal behaalt van 92/100; dat geopteerd wordt om, rekening houdende met voorgaande motivering, de concessie voor diensten van negen jaar voor de uitbating van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A, toe te wijzen aan De Toevlucht Aalter vzw;

Overwegende dat artikel 8 van de concessieovereenkomst werd gewijzigd omwille van een gewijzigde situatie van de elektriciteit; dat er slechts één hoofdaansluiting aanwezig is in het gebouw van de sociale kruidenier en het LOI; dat er gewerkt wordt met een tussenteller voor de sociale kruidenier; dat met het gewijzigde artikel in de overeenkomst, de afspraken hieromtrent worden vastgelegd;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De concessie voor diensten van negen jaar, voor de exploitatie van een sociale kruidenier in de  Rijsestraat 1 bus 0A, toe te wijzen aan De Toevlucht Aalter vzw.

Artikel 2

Principieel akkoord te gaan om de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juli 2020 betreffende de goedkeuring van de jaarlijkse nominatieve subsidie aan vzw De Toevlucht op te heffen.

Artikel 3

Principieel akkoord te gaan met de gewijzigde concessieovereenkomst.

Artikel 4

Dit dossier voor te leggen tijdens een volgende raad voor maatschappelijk welzijn. 

8.

2023_VB_00274 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Externe dienstverlener tot versterking voor ondersteuning van de maatschappelijk werkers van de cel Individuele sociale hulpverlening'

Goedgekeurd
8.

2023_VB_00274 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Externe dienstverlener tot versterking voor ondersteuning van de maatschappelijk werkers van de cel Individuele sociale hulpverlening'

2023_VB_00274 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Externe dienstverlener tot versterking voor ondersteuning van de maatschappelijk werkers van de cel Individuele sociale hulpverlening'
9.

2023_VB_00275 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 16 voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'

Goedgekeurd
9.

2023_VB_00275 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 16 voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'

2023_VB_00275 - Beslissing van het vast bureau betreffende de goedkeuring van vorderingsstaat 16 voor de opdracht 'Project Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'
10.

2023_VB_00276 - Beslissing van het vast bureau betreffende het plaatsen van PV-panelen voor de sociale kruidenier binnen het project 'Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'

Goedgekeurd
10.

2023_VB_00276 - Beslissing van het vast bureau betreffende het plaatsen van PV-panelen voor de sociale kruidenier binnen het project 'Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'

2023_VB_00276 - Beslissing van het vast bureau betreffende het plaatsen van PV-panelen voor de sociale kruidenier binnen het project 'Rijsestraat - Bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning'
11.

2023_VB_00277 - Beslissing van het vast bureau tot goedkeuring van het verslag van het Matchingsproces Meetjesland in het kader van ESF Capacity Building

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
11.

2023_VB_00277 - Beslissing van het vast bureau tot goedkeuring van het verslag van het Matchingsproces Meetjesland in het kader van ESF Capacity Building

2023_VB_00277 - Beslissing van het vast bureau tot goedkeuring van het verslag van het Matchingsproces Meetjesland in het kader van ESF Capacity Building

Motivering

Motivering

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 februari 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Compaan in het kader van de ESF oproep 457 'Outreach en activering';

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 februari 2021 betreffende de goedkeuring van de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Compaan in het kader van het ESF project 457 'Outreach en activering';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 17 juni 2019 betreffende de samenwerking met Compaan in het kader van de ESF oproep 457 'Outreach en activering';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 april 2020 betreffende het afsluiten van een overeenkomst met 3 maatschappelijk werkers in het kader van de ESF oproep 457 'Outreach en activering';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 17 augustus 2020 betreffende de verlenging van de samenwerking met Compaan in het kader van de ESF oproep 490 'Outreach en activering - II';

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 25 januari 2021 betreffende de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Compaan (Jobpit Meetjesland) in het kader van de ESF oproep 457;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 15 februari 2021 betreffende de samenwerking met groep Intro in het kader van de ESF oproep 528;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 28 november 2022 betreffende de intentieverklaring in het kader van ESF Capacity Building;

Overwegende dat OCMW Aalter momenteel voor de toeleiding van zeer kwetsbare doelgroepen naar tewerkstelling samenwerkt met Groep Intro (Vlam - jongeren onder de 30 jaar) en Compaan (Jobpit - inactieven met grote afstand tot de arbeidsmarkt); dat deze samenwerkingen volledig gesubsidieerd worden door ESF en tot op heden als positief geëvalueerd kunnen worden; dat deze projecten aflopen in december 2023;

Overwegende dat in kader van het ESF-programma 2021-2027 in 2023 een oproep lokale partnerschappen wordt gelanceerd door Europa WSE (ESF); dat deze lokale partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1 januari 2024 met een vermoedelijke looptijd tot 31 december 2029; dat deze oproep zal streven naar duurzame, open en dynamische lokale partnerschappen, die op een holistische wijze aan de slag gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek, dit in functie van een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, door werk; dat gezien de focus op niet-beroepsactieven en kwetsbare werkzoekenden, zowel het lokale bestuur als VDAB cruciale partners zijn in deze toekomstige partnerschappen; dat het Capacity Building ondersteuningsteam deze toekomst mee voorbereidt; dat het ondersteuningsteam bestaat o.a. uit coaches, relatiebeheerders, projectondersteuners,… van VVSG en VDAB (stad Antwerpen en stad Gent); dat dit ondersteuningsteam zorgt voor de nodige omkadering bij de vorming van de lokale partnerschappen zodat ze optimaal van start kunnen gaan vanaf januari 2024; dat na de opstart van de lokale partnerschappen het ondersteuningsteam de lopende partnerschappen zal ondersteunen bij het opzetten van een lerende dienstverlening op maat van de klant; dat om het indienen van een projectvoorstel voor deze WSE oproep lokale partnerschappen 2023 mogelijk te maken volgende voorbereidende stappen per lokale overheid noodzakelijk zijn:  

  • Bepalen van het toekomstig werkgebied voor elk lokaal partnerschap: Aalter, Assenede, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Lievegem, Maldegem, Sint-Laureins, Wachtebeke en Zelzate,
  • Bepalen wie de doelgroep in het lokale partnerschap zal zijn. Dit samen het Capacity Building ondersteuningsteam,
  • Bepalen welke andere lokale actoren mee worden opgenomen in het lokale partnerschap, vertrekkend vanuit de lokale context en de noden van de doelgroep. Dit samen met VDAB en het Capacity Building ondersteuningsteam; 

Overwegende dat deze voorbereidende stappen geen engagement inhouden tot effectieve deelname aan de Europa WSE (ESF) projectoproep “lokale partnerschappen” 2023;

Overwegende dat lokale actoren hun kandidatuur konden indienen om het lokaal partnerschap mee voor te bereiden en te vormen; dat de jury bestond uit een vertegenwoordiger van VDAB, een vertegenwoordiger van Welzijnsband Meetjesland en een onafhankelijke externe, die expertise heeft op de matchingscriteria; dat drie kandidaten weerhouden zijn (Compaan, Fiola vzw en Lejo);

Overwegende dat dit matchingsproces geen enkele garantie inhoudt naar toekomstige deelname aan het partnerschap, noch naar financiering vanuit Europa WSE;

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikelen 1 en 57§1;

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met het verslag Matchingsproces Meetjesland in het kader van ESF Capacity Building.

12.

2023_VB_00271 - Beslissing van het vast bureau betreffende de opvolgingsrapportering

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen, leden; Luc Jolie, algemeen directeur
Afwezig
Johan Van den Kerchove, lid; Karen Serlet
Secretaris
Luc Jolie, algemeen directeur
Voorzitter
Pieter De Crem, voorzitter
12.

2023_VB_00271 - Beslissing van het vast bureau betreffende de opvolgingsrapportering

2023_VB_00271 - Beslissing van het vast bureau betreffende de opvolgingsrapportering

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen deel 2 titel 4 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen artikel 263 dat stelt dat minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025;

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 27 februari 2023 betreffende de overdracht van de investeringskredieten 2022;

Overwegende dat de opvolgingsrapportering minstens een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan, evenals een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar dient te bevatten en in voorkomend geval de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan en/of indien van toepassing de wijziging van de financiële risico's;


Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 84 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit</p>

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de opvolgingsrapportering als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Artikel 2

De opvolgingsrapportering ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn in een volgende zitting.