Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;
Het verslag van 12 juli 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83 die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 17 juli 2023 - vast bureau
Maandag 24 juli 2023 - geen vast bureau
Maandag 31 juli 2023 - geen vast bureau
Maandag 7 augustus 2023 - vast bureau;
De kalender goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juli 2020 betreffende de goedkeuring van de jaarlijkse nominatieve subsidie;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2021 betreffende de bekrachtiging van de gunning van de opdracht: project Rijsestraat – bouwen van Lokaal Opvanginitiatief, sociale kruidenier en noodwoning;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 betreffende goedkeuring van de nominatieve subsidie voor de huur van het pand gelegen in de Sint-Jozefstraat 6;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025 van het lokaal bestuur in het bijzonder actie 1738: Bouwen van een ruimte voor een sociaal kruidenier, een noodwoning en LOI;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 juni 2023 betreffende de goedkeuring van de concessie voor diensten met leidraad en ontwerpovereenkomst voor de uitbating van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A;
Gelet op de collegebeslissing van 21 februari 2022 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht: 'Aanstelling raadsman voor het opmaken van een standaard huurovereenkomst en een gebruiksovereenkomst voor de sociale kruidenier in de Rijsestraat’;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 8 juni 2020 betreffende de goedkeuring van een jaarlijkse nominatieve subsidie aan vzw De Toevlucht;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 december 2021 betreffende de toekenning van een nominatieve subsidie aan vzw De Toevlucht voor het betalen van de huur van het lokaal van de voedselbedeling;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 15 mei 2023 betreffende de principiële goedkeuring aan de concessie voor diensten met leidraad en ontwerpovereenkomst voor het uitbaten van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A;
Gelet op het kadastraal plan en legger van de site;
Gelet op de leidraad en de ontwerpovereenkomst, opgemaakt door GD&A Advocaten;
Overwegende dat de benedenverdieping van het gebouw in de Rijsestraat 1 bus 0A aangewend wordt als sociale kruidenier; dat een sociale kruidenier instaat voor het aanbieden van kwaliteitsvoeding en basisproducten voor mensen in armoede; dat de sociale kruidenier gecombineerd zal worden met de bedeling van voedselpakketten;
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn in 2020 goedkeuring verleende om de jaarlijkse nominatieve subsidie van 10.000 euro aan te wenden voor: de ondersteuning van kansarme Aalternaren, de bedeling van voedselpakketten en de uitbating van de sociale kruidenier in de Rijsestraat; dat geopteerd wordt om dit bedrag toe te kennen aan de sociale kruidenier; dat bij de aanstelling van de sociale kruidenier, de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn kan worden opgeheven;
Overwegende dat de jaarlijkse concessievergoeding bepaald werd op maximaal 10.000 euro; dat in het eerste jaar een concessievergoeding zal uitgekeerd worden van 10.000 euro aan de begunstigde en daarna de vergoeding jaarlijks te bepalen is op basis van de inkomsten van de sociale kruidenier (met een maximum van 10.000 euro); dat bij een overschrijding van 20 procent van de inkomsten, de concessievergoeding desgevallend verminderd zal worden naar verhouding van de overschrijving van voormeld percentage;
Overwegende dat de duurtijd van de concessie voor diensten werd vastgelegd op negen jaar; dat na de periode van negen jaar er een nieuwe marktraadpleging noodzakelijk is, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de zittende sociale kruidenier de concessie opnieuw krijgt toegewezen voor een nieuwe periode van negen jaar;
Overwegende dat GD&A Advocaten een leidraad en een ontwerpovereenkomst opmaakte met als voorwerp de exploitatie van de sociale kruidenier in de Rijsestraat; dat het dossier voor de marktraadpleging gepubliceerd werd via het online platform e-Procurement van 13 juni 2023 tot en met 17 juli 2023 (11u); dat met de publicatie alle geïnteresseerde partijen de kans krijgen om een voorstel in te dienen;
Overwegende dat de ingediende voorstellen door de kandidaten beoordeeld en gerangschikt zullen worden door een jury op basis van volgende beoordelingscriteria (totaal 100 punten):
Overwegende dat geopteerd wordt om de jury voor de concessie voor diensten als volgt samen te stellen:
Goedkeuring te verlenen aan de samenstelling van de jury voor de concessie voor diensten voor het uitbaten van de sociale kruidenier in de Rijsestraat 1 bus 0A:
Gelet op het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804;
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest van de sociaal verzekerde;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 betreffende de Vlaamse Wooncode;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur Aalter van 18 april 2018 houdende het principieel akkoord om het appartement in de Sint-Gerolflaan 1 bus 2D in Aalter te huren vanaf 1 april 2018 voor de maandelijkse huurprijs van 500 euro en 50 euro voor de huur van de garage;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 19 juni 2023 betreffende de stopzetting van de huurovereenkomst voor het appartement in de Sint-Gerolflaan 1 bus 2D in Aalter;
Gelet op het ontwerp van plaatsbeschrijving van 30 juni 2023 omtrent de staat van het appartement ter hoogte van de Sint-Gerolflaan 1 bus 2D in Aalter;
Overwegende dat de huur van het pand in de Sint-Gerolflaan 1 bus 2D in Aalter werd stopgezet na uittrede van de recentste onderhuurder conform de beslissing van het vast bureau van 19 juni 2023;
Overwegende dat er op vrijdag 30 juni 2023 een uitgaande plaatsbeschrijving plaatsvond voor het appartement in de Sint-Gerolflaan 1 bus 2D in Aalter-centrum in aanwezigheid van eigenaar van het pand; dat de waarnemingen zijn vastgelegd in een fotoreportage;
Overwegende dat voorgenoemde plaatsbeschrijving dient om eventuele schade, veroorzaakt door de huurder, te kunnen bepalen; dat er enige schade werd vastgesteld;
Overwegende dat de onderhuurder niet financieel in staat is om de herstelkosten te dragen; dat de kosten voor het herstel ten aanzien van de eigenaar van het pand door het OCMW gedragen zullen moeten worden; dat de herstelkosten desgevallend later nog kunnen verhaald worden op de onderverhuurder;
Overwegende dat in het kader van efficiëntie voorgesteld wordt dat de eigenaar van het appartement offertes aanvraagt voor het herstel van de schade; dat deze offertes te gepasten tijde zullen voorgelegd worden aan het vast bureau; dat op deze manier een vlot herstel van de vastgestelde schade in het appartement voorzien kan worden;
Het ontwerp van plaatsbeschrijving van 30 juni 2023 omtrent de staat van het appartement ter hoogte van de Sint-Gerolflaan 1 bus 2D in Aalter goed te keuren.
Principieel akkoord te gaan om de herstelkost van de schade aangebracht door de onderhuurder ten laste te nemen en desgevallend later te verhalen op de onderhuurder.
Principieel akkoord te gaan om de herstellingen uit te laten voeren door de eigenaar van het pand en de ontvangen offertes voor herstel te gepasten tijde ter goedkeuring voor te leggen aan het vast bureau.
Gelet op het burgerlijk wetboek van 21 maart 1804;
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest van de sociaal verzekerde;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 betreffende de Vlaamse Wooncode;
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van prefusiebestuur van Aalter van 14 september 2016 houdende het principieel akkoord om het appartement in de Mergelput 9 bus 2D in Aalter te huren vanaf 1 september 2016 voor een maandelijkse huurprijs van 510 euro en 75 euro syndickosten;
Overwegende dat er intern onvoldoende capaciteit is om aan woonbegeleiding te doen voor potentiële huurders binnen onze doelgroep;
Overwegende dat zoals vermeld wordt in de huurovereenkomst artikel 3, de huurovereenkomst op ieder tijdstip kan beëindigd worden met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden; dat voorgesteld wordt de huurovereenkomst op te zeggen met ingang van 1 september 2023 om te eindigen op 30 november 2023;
Akkoord te gaan om de huurovereenkomst betreffende het appartement in de Mergelput 9 bus 2D in Aalter op te zeggen met ingang van 1 september 2023.
De brandverzekering op tijd op te zeggen.