Terug
Gepubliceerd op 12/04/2023

2023_GR_00035 - Voortgang Lokaal Energie- en Klimaatpact. Rapportering. Kennisname.

Gemeenteraad
ma 27/03/2023 - 20:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc De Meyer; Patrick Verwilst; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Hedeli Sassi; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Peter Cornelis; Femke Deroo; Bart Dobbelaere, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter
2023_GR_00035 - Voortgang Lokaal Energie- en Klimaatpact. Rapportering. Kennisname. 2023_GR_00035 - Voortgang Lokaal Energie- en Klimaatpact. Rapportering. Kennisname.

Motivering

Motivering

Gelet op de nota van de Vlaamse regering van 4 juni 2021 betreffende het goedkeuren van het lokaal energie-en klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40 % CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de ondertekening en goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;

Gelet op de collegebeslissing van 5 juli 2021 betreffende de goedkeuring van het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;

Overwegende dat de Vlaamse Regering door de goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) ook de subsidie en de opvolgingswijze ter ondersteuning van de realisatie van de lokale klimaatpactacties en uitvoering van het LEKP vastlegt;

Overwegende dat het LEKP 4 werven omvat:

  1. Werf 1: Laten we een boom opzetten;
  2. Werf 2: Verrijk je wijk;
  3. Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar;
  4. Werf 4: Water. Het nieuwe goud;

Overwegende dat elke werf bepaalde doelstellingen tegen 2030 heeft; dat deze doelstellingen globale doelstellingen op Vlaams niveau zijn; dat lokale besturen zelf kunnen kiezen op welke werf en doelstelling ze inzetten;

Overwegende dat de volgende tabel de voortgang van het LEKP weergeeft op basis van inwonersaantal 01/01/2022 (29.340);


Doelstelling 1Voortgang Aalter 2022Doelstelling Aalter 2030Doelstelling 2Voortgang Aalter 2022Doelstelling Aalter 2030Doelstelling 3Voortgang Aalter 2022Doelstelling Aalter 2030
Werf 1: Laten we een boom opzetten (vergroening)1 boom extra per Vlaming (+6,6 miljoen bomen extra)10*29.340Halve meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming (+3.300 km)522,75 lm14.670 lm1 extra natuurgroenpark per 1.000 inwoners (= 6.600 perken van 10m² )4 perken29 perken
Werf 2: Verrijk je wijk (renovatie, hernieuwbare energie)50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden 46801 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW (+12.000 projecten in 2030)13 projecten59 projecten


Werf 3: Elke buurt deelt (koolstofvrije(deel)mobiliteit) en is duurzaam bereikbaarPer 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem (= 6.600 toegangspunten)029Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten)492931 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner 4.870 m29.340 m
Werf 4: Water. Het nieuwe goud (droogteproblematiek)1 m² ontharding per inwoner (= 6,6 miljoen m² ontharding)485 m²29.340 m²Per inwoner 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater (= 6,6 miljoen m³ extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)298,92 m³29.340 m³


* Effectieve aanplant bomen: 1.166 (341 hoogstammige bomen + 519 stuks bosgoed +27 gesubsidieerde fruitbomen via KLE + 279 privé aangeplante bomen opgelegd door omgevingsvergunningen)

Overwegende dat er voor elke werf duidelijke regels zijn wat wel mag opgenomen worden en wat niet; dat deze cijfers niet altijd 1-op-1 overeenstemmen met andere rapporteringen; dat de doelstellingen voor Aalter een vertaling zijn op basis van het aantal inwoners; dat de doelstellingen van de vier werven op Vlaams niveau moeten gehaald worden en niet per gemeente; dat de deelnemende gemeentebesturen actie ondernemen in de mate dat dit voor hen mogelijk is; dat onderstaande duiding geeft aan de gerapporteerde cijfers:

  • Werf 1: Doelstelling 1 (Bomen): "Binnen deze doelstelling tellen nieuw aangeplante bomen op zowel privé- als publiek domein. Bomen die geplant zijn in een bos (bos is een oppervlakte met bomen van minimaal 10 meter op 10 meter) of door compensatieregels tellen niet mee";
  • Werf 3: Doelstelling 1 (Toegangspunten): " Volgens het LEKP is een toegangspunt te interpreteren als toegang tot twee deelwagens. Dit zijn zowel deelwagens in een roundtrip systeem (waarbij de deelwagen wordt opgepikt en teruggebracht naar dezelfde plaats) als free floating systemen (waarbij de deelwagen wordt opgepikt en kan achtergelaten worden in een andere zone) en het delen van privé-wagens (peer-to-peer ofwel P2P) in een kostendelend systeem. Deze manier van tellen wijkt om pragmatische redenen af van de definitie en voetnoot in het LEKP: de focus is op de voortgang richting de einddoelstelling 2 deelwagens per 1.000 inwoners.";
  • Werf 3: Doelstelling 2 (Laadpunten): "De pacten spreken hier over (semi-)publieke laadpunten, of laadpunten die voor alle gebruikers, al dan niet verbonden aan een bedrijf of entiteit, toegankelijk zijn. Doorgaans heeft een publieke laadpaal met een normaal vermogen (≤ 22 kW) twee laadpunten. Afhankelijk van de toegankelijkheid en het laadvermogen telt een laadpunt als één of meerdere laadequivalenten of ‘Charge Point Equivalent (CPE)’";
  • Werf 3: Doelstelling 3 (Fietspaden): "Volgens het LEKP komen fietssuggestiestroken, fietsstraten en fietszones niet in aanmerking. Om de veiligheid van de fietser te vergroten waar het nodig is, komt enkel de aanleg en het structureel onderhoud van fietspaden in aanmerking voor het LEKP.";
  • Werf 4: Doelstelling 2 (Hemelwateropvang): "Het LEKP specifieert met deze doelstelling: de netto-toename van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie binnen de huidige bebouwde omgeving. Deze extra opvang kan de vorm aannemen van infiltratie- of buffervoorzieningen. Opvang of infiltratie in nieuwe verkavelingsbuurten (verplichtingen zoals de uitvoering van gewestelijke stedenbouwkundige verordening of opgelegde lasten binnen verkaveling) telt hier niet mee.";

Overwegende dat volgende acties uit de bestaande meerjarenplanning zijn meegenomen tot het bekomen van de cijfers voor het jaar 2022:

  • ACT-1119: Heraanplantingen op het grondgebied;
  • ACT-1246: Voorzien van een premie voor kleine landschapselementen;
  • ACT-1443: Starten met een autodeelproject in het kader van het Burgemeesterconvenant;
  • ACT-1645: Aalter realiseert het gescheiden rioleringstelsel Kerkwegel - Molenkouterstraat i.s.m. Aquario;
  • ACT-1646: Aalter realiseert het gescheiden rioleringstelsel Kleine Kapellestraat i.s.m. Aquario;
  • ACT-1649: Aalter realiseert de aanleg van een fietssnelweg Overleiestraat een i.s.m. Aquario;
  • ACT-1724: Uitrollen van het boomplantplan;
  • ACT-1750: Aalter realiseert het gescheiden rioleringstelsel stationsbuurt Sint-Maria-Aalter/Vaartlaan;
  • ACT-1829: Werken in samenwerking met Tuc Rail aanleg 3de en 4de spoor;
  • ACT-1964: Vervanging van de haagafsluiting op het kerkhof in Lotenhulle;
  • ACT-2058: Opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor het woonuitbreidingsgebied St.-Jozef;
  • ACT-2070: Ontharden van de parking t.h.v. het oud gemeentehuis Boomgaard;
  • ACT-2081: (Her)aanleggen van verkeersremmers en signalisatie;

Overwegende dat om alle doelstellingen van het pact te halen, er een beleidsvisie dient opgemaakt te worden en er bijkomende acties zullen moeten voorzien worden in een volgend meerjarenplan ter ondersteuning van het behalen van één of meerdere werven;

Overwegende dat de initiatieven die het gemeentebestuur nam voor de adaptatiewerven 1 (vergroening) en 4 (water) vervolledigd worden in het 'groenblauwpeil.be'; dat burgers ook cijfers kunnen ingeven in het 'groenblauwpeil.be'; dat voor een volgende rapportage een extra oproep kan gedaan worden via de gemeentelijke kanalen; dat bovenstaande cijfers via een sjabloon kunnen gerapporteerd worden; 

Overwegende dat het starten met een autodeelproject is opgenomen in de meerjarenplanning onder ACT-1443; dat het gemeentebestuur voluit de kaart trekt van duurzame mobiliteit; dat het elektrisch autodelen gepaard gaat met de uitrol van extra laadpalen op het grondgebied; dat dit op korte termijn verder zal uitgerold worden;

Overwegende dat de VVSG ook een aantal speciale aandachtspunten aanbrengt:

  • Er is nog geen monitoring voor de doelstelling rond fietspaden;
  • Er is nog geen afbakening van het begrip ‘lokaal sloopbeleidsplan’ en dus ook geen monitoring. Dat is nog in overleg maar hoeft dus niet in rekening gebracht worden voor 2022;
  • De monitoring rond collectieve renovaties is nog onvolledig. Ten eerste wordt momenteel enkel de burenpremie van Fluvius als databron genomen (dit wordt in de toekomst nog uitgebreid). Ten tweede is er slechts een jaarlijkse update, en die gebeurt in mei. De cijfers opgenomen in de rapportage zullen dus maar heel partieel zijn voor 2022;
  • Het cijfer bij de doelstelling rond coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten houdt nog geen rekening met de grootte van het project. 1 groot project is uiteraard evenwaardig aan vele kleintjes. Daarnaast worden momenteel nog alle projecten die in de energiekaart van VEKA (kaartlaag 'Energiecoöperaties in Vlaanderen') opgenomen zijn meegeteld in plaats van de projecten sinds 2021 (start LEKP). Dit cijfer is dus nog niet betrouwbaar;
  • De cijfers rond de verledding volgen momenteel nog niet de publicatiekalender. De cijfers dateren van 31/08/2022, terwijl de meest recente update volgens de publicatiekalender 31/12/2022 zou moeten zijn. Er wordt momenteel gekeken hoe dat zo snel mogelijk actueel te krijgen;

Overwegende dat de totale uitgaven voor de klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie dienen te bedragen; dat dit het principe volgt van 'een euro voor een euro'; dat deze uitgaven zowel investeringskosten, werkingskosten als personeelskosten kunnen bevatten; dat de uitgaven worden opgevolgd door middel van de jaarrekening; dat hiervoor de specifieke code "ABB-LEKP-2021" zal moeten worden toegepast;

Overwegende dat een jaarlijks opvolgmoment wordt voorzien door een rapportering over de voortgang van de realisaties binnen het LEKP; dat dit ten laatste in maart 2023 en na voorlegging aan de gemeenteraad wordt bezorgd; dat hiervoor een instrument wordt aangeboden aan alle pactgemeenten;

Overwegende dat het bestuur aan de externe subsidieverlener correct wil rapporteren en verantwoorden, conform de gestelde criteria zoals opgenomen in DS377;

Overwegende dat het bestuur op die manier invulling geeft aan artikel 217 van het decreet lokaal bestuur; om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

  1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
  2. wetgeving en procedures naleeft;
  3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
  5. de activa beschermt en fraude voorkomt.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de voortgang in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.