Terug
Gepubliceerd op 13/07/2023

2023_CBS_02205 - Collegebeslissing betreffende de voorstellen voor de verschillende scenario’s voor het herinrichten van het fietspad en de bermen in de Moerstraat en Leistraat in Bellem

College van Burgemeester en Schepenen
ma 26/06/2023 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2023_CBS_02205 - Collegebeslissing betreffende de voorstellen voor de verschillende scenario’s voor het herinrichten van het fietspad en de bermen in de Moerstraat en Leistraat in Bellem 2023_CBS_02205 - Collegebeslissing betreffende de voorstellen voor de verschillende scenario’s voor het herinrichten van het fietspad en de bermen in de Moerstraat en Leistraat in Bellem

Motivering

Motivering

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 12 november 2018 betreffende de goedkeuring van de herstellingswerken aan het fietspad in de Moerstraat; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 26 september 2016 betreffende het uitvoeren van een onderzoek naar de bomen (platanen) in de Moerstraat;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 24 april 2017 betreffende de principiële goedkeuring tot het gewenste eindbeeld van de Moerstraat in functie van het herstel van het fietspad;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 17 juli 2017 betreffende het eindrapport ‘boomadvies Moerstraat’ in functie van het herstel van het fietspad;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 31 juli 2017 betreffende de goedkeuring voor het plaatsen van twee tijdelijke verkeersborden A51 met onderbord ‘fietspad in slechte staat’ in de Moerstraat;

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 1 oktober 2018 betreffende het herstel van het fietspad in de Moerstraat en de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘bijkomende oppervlaktebehandeling fietspad Moerstraat’;

Gelet op de collegebeslissing van 9 februari 2021 betreffende de principiële goedkeuring voor de aanpak van de problematiek naar aanleiding van opduwend wortelgestel van bomen;

Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de aanpak van de Moerstraat in functie van een beter fietspad en het behoud van de bomen;

Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende aanpassingen naar aanleiding van een toetsing van het circulatieplan 2021;

Gelet op de collegebeslissing van 30 januari 2023 betreffende de herinrichting van het fietspad en de bermen in de Moerstraat;

Gelet op de collegebeslissing van 17 april 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Opmaak ontwerp- en aanbestedingsdossier en begeleiding bij uitvoering van het herinrichtingsproject fietspad en bermen Moerstraat en Leistraat in Bellem’;

Gelet op de startvergadering op dinsdag 23 mei 2023 met het studiebureau Goegebeur;

Overwegende dat het studiebureau volgende 4 scenario’s principieel uittekende en voorstelde op de startvergadering:

Voorstel 1:   Dubbelrijrichtingsfietspad zonder behoud van bomen kant woningen

  • Kant even huisnummering (kant woningen):
    1. Bestaande voetpad behouden;
    2. Bestaande bomenrij rooien;
    3. Dubbelrijrichtingsfietspad 2,5 m van kruispunt Bellemdorpweg tot aanloophelling brug Vaart (zone 30);
    4. Groenzone tussen fietspad en rijweg zonder mogelijkheid voor heraanplant nieuwe bomen
  • Kant oneven huisnummering:
    1. Parkeerstroken in grasdallen traject van kruispunt met Bellemdorpweg tot kruispunt  De Conincksgoed;
    2. Wegnemen alle opstaande borduren rond bomen en maximaal ontharden;

Afbeelding met lijn, schermopname, tekst, diagram

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Voorstel 2:       Dubbelrijrichtingsfietspad met rooien van bestaande bomenrij maar nieuwe aanplant kant woningen

  • Kant even huisnummering (kant woningen):
    1. Bestaande bomenrij rooien;
    2. Ruimte voor aanplant van nieuwe bomen in groenzone tussen fietspad en rijweg. Er dienen nieuwe bomen te worden voorzien omwille van de klassieke aanleg van het dubbelrijrichtingsfietspad en de noodzaak tot het verwijderen van de wortels.
    3. Bestaande voetpad uitbreken en verplaatsen naar rooilijn (bestaande groenstrook tussen woning en bestaande voetpad verdwijnt);
    4. Dubbelrijrichtingsfietspad 2,5 m van kruispunt Bellemdorpweg tot aanloophelling brug Vaart;
  •  Kant oneven huisnummering:
    1. Parkeerstroken in grasdallen traject van kruispunt met Bellemdorpweg tot kruispunt  De Conincksgoed;
    2. Wegnemen alle opstaande borduren rond bomen en maximaal ontharden;

Afbeelding met lijn, diagram, schermopname

Automatisch gegenereerde beschrijving

Voorstel 3 : Enkelrijrichtingsfietspad met behoud van bomen

  • Kant even huisnummering (kant woningen):
    1. Bestaande voetpad behouden;
    2. Bestaande bomenrij behouden;
    3. Enkelrijrichtingsfietspad na opbraak bestaande fietspad via een innovatieve aanleg ( ecopath);
  • Kant oneven huisnummering:
    1. Parkeerstroken in grasdallen traject van kruispunt met Bellemdorpweg tot kruispunt  De Conincksgoed;
    2. Enkelrijrichtingsfietspad na opbraak bestaande fietspad via een innovatieve aanleg ( ecopath);
    3. Wegnemen alle opstaande borduren rond bomen en maximaal ontharden;

Afbeelding met lijn, diagram, tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Voorstel 4   gemengd verkeer al of niet met fietssuggestiestroken   in de zone 30  

  • Moerstraat 1ste deel: gemengd verkeer 30km/u, fietsers op de (smallere rijweg), kant huizen bestaande voetpad behouden, waterdoorlatende parkeerstroken kant van sportterrein; wegnemen van alle opstaande borduren rond bomen en zoveel mogelijk verharding;  
  • Moerstraat 2de deel: 70 km/u, vrijliggende fietspaden, alle borduren worden er weggenomen alsook alle verharding die nu voorzien is als voetpad en/of parkeerplaats.

Overwegende dat het project is gelegen binnen het traject BFF (bovenlokaal functioneel fietspaden) waardoor mogelijks subsidie voor aanleg van de provincie kan worden verkregen na het doorlopen van de procedure van het Fietsfonds met de projectstuurgroep;  

Overwegende dat bij voorstel 1 en 2

  • de aanleg van een dubbelrijrichtingsfietpad aan de kant van de woningen een onveilige situatie creëert ter hoogte van het verkeersplateau kruispunt Moerstraat - Bellemdorpweg;
  • de bestaande bomenrij kant woningen dient te worden gerooid;
  • de keuze van een dubbelrijrichtingsfietpad het verkrijgen van provinciale subsidie bemoeilijkt;

Overwegende dat bij voorstel 2 een nieuwe aanplant van bomen kant woningen mogelijk is;

Overwegende dat bij voorstel 3

  • het gebruik van Ecopath een innovatief systeem betreft ( betonplaten bovenop en aan elkaar verankerd met een zachte ondergrond welke wortelgroei toelaat onder de verharding).
  • de leverancier van dit innovatief systeem nog geen referenties kan voorleggen betreffende de levenskansen van bestaande bomenrijen meer dan 30 jaar oud waardoor dit project dient aanzien te worden als pilootproject;
  • alle bestaande bomenrijen kunnen worden behouden.  Dit dient echter verder onderzocht te worden met een bomenspecialist;
  • het fietspad hoger komt te liggen en dus afwatering naar opritten verder dient onderzocht te worden;
  • de kostprijs duurder zal zijn in vergelijking met de andere scenario’s;
  • gevaarlijke oversteken van enkele naar dubbele rijrichting worden vermeden;
  • de keuze van een eenrijrichtingsfietspad overeenstemt met het fietsvademecum aangezien deze fietsroute gelegen is op een bovenlokaal netwerk, waardoor het verkrijgen van provinciale subsidie mogelijk wordt;

Overwegende dat bij voorstel 4:

  • alle bestaande bomenrijen kunnen worden behouden: door het maximaal opbreken van het bestaande fietspad en de verhardingen, wordt de standplaats van de bestaande bomen verbeterd. Dit scenario doet de investering van die 30 jarige bomen renderen (wat bij nieuwe aanplant van bomen nadat de bestaande werden gerooid niet het geval is).
  • de kostprijs voor herinrichting kan worden beperkt;
  • maximale ontharding en vergroening wordt mogelijk;
  • gemengd verkeer wordt voorzien, wat als standaard overeenstemt met de richtlijnen opgenomen in het fietsvademecum voor een snelheidsregime van zone 30;
  • de bestaande rijwegbreedte kan versmald worden of een optische versmalling kan gerealiseerd worden via fietssuggestiestroken, met een positieve impact op de snelheid tot gevolg;  

Overwegende dat indien het snelheidsregime van zone 30 in de Moerstraat vanaf de Bellemdorpweg tot aan de Oude Moerstraat aangehouden wordt, voorstel 4 als logische keuze uit de bus komt aangezien dit strookt met de inrichtingslogica van dit snelheidsregime; dat een herinrichtingsproject het ingestelde snelheidsregime kan ondersteunen; dat als zone 30 in het eerste deel van de Moerstraat behouden blijft, het aan te bevelen is dit traject in te richten als gemengd verkeer; dat tellingen hier bijkomende duidelijkheid over kunnen geven;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan om  voorstel 1 ‘Aanleg van een dubbelrijrichtingsfietspad met rooien zonder heraanplant van de bomen kant woningen – even huisnummering’verder uit te werken. Aan de kant oneven huisnummering wordt maximaal ingezet op ontharden. Er worden waterdoorlatende parkeerstroken in grasdallen aangelegd over het traject van kruispunt met Bellemdorpweg tot kruispunt De Conincksgoed.