Artikel 89 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het vast bureau;
Het verslag van 22 mei 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en - mits anonimisering - te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 en 83 die bepalen dat het vast bureau zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het vast bureau en van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2023;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 5 juni 2023 - vast bureau
Maandag 12 juni 2023 - vast bureau & raad voor maatschappelijk welzijn
Maandag 19 juni 2023 - vast bureau
Maandag 26 juni 2023 - vast bureau;
De kalender goed te keuren.
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het vast bureau ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Gelet op de wet van 19 augustus 1948 betreffende de prestaties van algemeen belang in vredestijd;
Gelet op de wet van 11 juli 1990 houdende goedkeuring van het Europees Sociaal Handvest;
Gelet op de officiële stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen voor de duur van 24 uren op 13 juni 2023 in openbare diensten;
Overwegende dat een staking voorafgaandelijk dient aangezegd te worden aan de werkgever om de personeelsleden in de mogelijkheid te stellen te participeren aan deze nationale actiedag op 13 juni 2023;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 84§3 waarin de bevoegdheden van het vast bureau staan;
Kennis te nemen van de stakingsaanzegging van het ACOD – Lokale en Regionale Besturen.
Overwegende dat er voor elk gebouw van het OCMW-patrimonium een asbestinventaris dient opgemaakt te worden;
Overwegende dat voor alle gebouwen van het OCMW-patrimonium waarbij verdacht asbesthoudend materiaal vastgesteld is, een asbestbeheersplan moet opgemaakt worden;
Overwegende dat het vaststellen van de aanwezigheid van verdacht asbesthoudend materiaal optimaal gebeurt door het uitvoeren van staalafname en controle van deze staalafname dient te gebeuren door een erkend laboratorium;
Overwegende dat vanaf 1 maart 2013 een verplichting is om een minstens jaarlijkse update van de asbestinventaris uit te voeren op een gedetailleerde wijze, alsook na elke gebeurtenis of actie die aanleiding geeft tot een verandering in de toestand van het aanwezige asbesthoudend materiaal, na verwijdering van asbesthoudend materiaal, en na detectie van asbesthoudend materiaal dat niet in de inventaris is vermeld;
Overwegende dat het asbestinventaris minstens jaarlijks en bij elke update voorgelegd te worden aan de preventieadviseur arbeidsveiligheid en de arbeidsarts ter advies en ter informatie voorgelegd te worden aan de vakbondsvertegenwoordiging;
Overwegende dat het bestaande asbestinventaris op basis van een visuele analyse bij afbraakwerken wordt uitgebreid met een destructieve analyse, dat voor de destructieve analyse materiaal beschadigd kan worden voor monsterafname;
Overwegende dat werken moeten stilgelegd worden als de aannemer stoot op verdacht materiaal bij het uitvoeren van werken;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025 van het lokaal bestuur, meer bepaald ACT-2133 JAP: Jaarlijkse opvolging gemeentelijke gebouwen opgenomen in de asbestinventaris met als doelstelling: De codex Welzijn op het Werk, boek VI, Titel 3, Artikel VI.3-4 verplicht de werkgever een inventaris bij te houden van alle asbesthoudende materialen in alle delen van de gebouwen, in de arbeidsmiddelen en de beschermingsmiddelen op de arbeidsplaats. Artikel VI.3-6 verplicht de werkgever dit inventaris bij te werken bij wijzigingen. Artikel VI.3-4 verplicht de werkgever een jaarlijkse update uit te voeren van de inventaris. De jaarlijkse actualisatie wordt ook aan de preventieadviseur arbeidsveiligheid en de arbeidsarts bezorgd voor advies en de informatie wordt voorgelegd aan het comité veiligheid. De opmaak, actualisering of uitbreiding van de inventaris bedoeld in artikel VI.3-4 gebeurt op basis van een visuele inspectie; * 2020_VB_00037 - Beslissing van het vast bureau betreffende de opmaak van asbestinventarissen en asbestbeheersplannen voor de gebouwen van het OCMW; * 2020_CBS_00483 - Collegebeslissing betreffende de opmaak van asbestinventarissen en asbestbeheersplannen voor de gebouwen van de gemeente;
Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij het uitvoeren van hun werk;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 juni 2007 en het koninklijk besluit van 16 maart 2006 betreffende de bescherming van de werknemers tegen de risico's van blootstelling aan asbest;
Gelet op de codex welzijn op het werk, Boek VI.- Chemische, kankerverwekkende, mutagene en reprotoxische agentia, Titel 3.– Asbest;
Gelet op het koninklijk besluit van 12 februari 2023 tot wijziging van titel 3 betreffende asbest van boek VI van de codex over het welzijn op het werk;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 2 maart 2020 betreffende de opmaak van asbestinventarissen en asbestbeheersplannen voor de gebouwen van de gemeente;
Minstens jaarlijkse update van de asbestinventaris uit te voeren op een gedetailleerde wijze, alsook na elke gebeurtenis of actie die aanleiding geeft tot een verandering in de toestand van het aanwezige asbesthoudend materiaal, na verwijdering van asbesthoudend materiaal, en na detectie van asbesthoudend materiaal dat niet in de inventaris is vermeld. De interne preventieadviseur binnen de cel Organisatiebeheersing voert dit uit.
Het asbestinventaris minstens jaarlijks en bij elke update voor te leggen aan de preventieadviseur arbeidsveiligheid en de arbeidsarts ter advies en ter informatie voor te leggen aan de vakbondsvertegenwoordiging.
Bij afbraakwerken steeds een destructieve analyse uit te voeren inzake asbestaanwezigheid. Bij investeringsprojecten maakt dit deel uit van de opdracht van de aannemer. Bij kleinere afbraakwerken wordt dit uitgevoerd door de interne preventieadviseur binnen de cel Organisatiebeheersing.
Werkzaamheden moeten stilgelegd worden als de aannemer of de uitvoerder stoot op verdacht materiaal bij het uitvoeren van werken.
Overwegende dat vanaf 1 juni 2023 de werknemer die een verzoek indient tot formele psychosociale interventie bij pesterijen of geweld op het werk voortaan het verzoek kan aanvullen met een beschrijving van het verband tussen de feiten en een discriminatiegrond, dat de werknemer zodoende kan rekenen op de bescherming van de wetten betreffende de strijd tegen discriminatie, dat de werknemer hierdoor een extra bescherming tegen nadelige gevolgen krijgt;
Overwegende dat dit enkel het geval is in geval van formele interventie, dat enkel de preventieadviseur psychosociale aspecten van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in geval van een formele interventie aan zet is, dat de preventieadviseur psychosociale aspecten van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk de werkgever van de formele interventie op de hoogte brengt, dat hierbij melding gemaakt kan worden van een al dan niet verband met een discriminatieachtergrond, dat de medewerker-melder vanaf dat moment beschermd is tegen nadelige maatregelen, dat ook de getuigen in het kader van de discriminatoire onrechtmatige verklaringen beschermd zijn, dat de preventieadviseur psychosociale aspecten van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk de werkgever op de hoogte brengt van het feit dat de werknemer die een getuigenverklaring heeft afgelegd ten voordele van de verzoeker die klaagt over discriminatoire onrechtmatige gedragingen op het werk, de bescherming tegen nadelige gevolgen geniet bedoeld in de wetgeving betreffende de strijd tegen discriminatie. De externe preventieadviseur moet hem ook de identiteit van deze getuige meedelen, behalve wanneer deze laatste weigert dat de werkgever wordt geïnformeerd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025 van het lokaal bestuur, meer bepaald ACT-2102 Uitvoeren van de maatregelen naar aanleiding van het agressieprotocol met als doelstelling: Het lokaal bestuur maakt een agressieprotocol op. Dit agressieprotocol heeft als doel enerzijds het gevoel van veiligheid bij de medewerkers te verhogen en een beter personeelsvriendelijk klimaat te creëren. Anderzijds maakt het de bezoekers duidelijk welk gedrag niet getolereerd wordt en welke gevolgen onaangepast gedrag kan hebben. Het agressieprotocol voorziet een aantal richtlijnen voor medewerkers in het geval dat men geconfronteerd wordt met agressief gedrag. Er zijn specifieke richtlijnen voor telefonisch contact, contact tijdens het onthaal, contact in de ontvangstruimtes, huisbezoeken, hulpverlening bij de burger thuis, schriftelijke communicatie (o.a. e-mail), contact met de burger buiten de werkuren en tijdens de werktijd in de openbare ruimte, in recyclageparken, enz. Daarnaast behandelt het agressieprotocol de procedure welke gevolgd moet worden wanneer men in contact gekomen is met agressie. Van opvolging van het slachtoffer en de burger, over registratie in het intern register tot neerleggen van een melding bij politie of het melden van schade door het agressief gedrag. Tot slot worden ook een aantal preventieve acties en maatregelen opgenomen in het agressieprotocol gaande van het duidelijk communiceren van de gedragsregels naar de bezoeker tot het volgen van opleiding en vorming rond het omgaan met agressie;
Gelet op Codex over het Welzijn op het Werk, Boek II, Titel 1, Hoofdstuk II, Art. II.1-6.- § 1, 2°, a) betreffende de taken van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk;
Gelet op de wet van 7 april 2023 tot wijziging van de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen, de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden, de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, en de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, wat de bescherming tegen nadelige maatregelen betreft;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 mei 2023 tot wijziging van titel 3 van boek I van de codex over het welzijn op het werk, wat betreft de informatie aan de werkgever over de bescherming tegen nadelige maatregelen in het kader van de interne procedure;
De aanpassingen inzake de bescherming van de werknemer die een verzoek tot formele interventie via de externe preventieadviseur indient op basis van een verband tussen de feiten en een discriminatieachtergrond en de bescherming van de getuigen van de werknemer die een verzoek tot formele interventie via de externe preventieadviseur indient op basis van een verband tussen de feiten en een discriminatieachtergrond vanaf 1 juni 2023 uit te voeren.
De aanpassingen inzake de bescherming van de werknemer die een verzoek tot formele interventie via de externe preventieadviseur indient op basis van een verband tussen de feiten en een discriminatieachtergrond en de bescherming van de getuigen van de werknemer die een verzoek tot formele interventie via de externe preventieadviseur indient op basis van een verband tussen de feiten en een discriminatieachtergrond op te nemen in het arbeidsreglement.
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;
Overwegende dat het vast bureau bevoegd is voor:
- het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen BB/O/2023/106 - BB/O/2023/113;
De bestelbonnen goed te keuren.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van prefusiebestuur Aalter van 9 maart 2009 betreffende de goedkeuring van het project Gezonde gemeente;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2022 betreffende de deelname aan de Dag van de Mantelzorg;
Overwegende dat het op vrijdag 23 juni 2023 de Dag van de Mantelzorg is, op die dag staan alle mantelzorgers centraal; dat een activiteit organiseren op een vrijdagnamiddag niet ideaal is; dat er zou geopteerd worden om een infonamiddag op maandag 26 juni 2023 te organiseren;
Overwegende dat een infonamiddag georganiseerd kan worden in samenwerking met woonzorgcentrum Veilige Have om alle mantelzorgers in de bloemetjes te zetten; dat er koffie en een kleine versnapering zal aangeboden worden aan de mantelzorgers; dat er een infosessie georganiseerd zal worden door een maatschappelijk werker van de sociale dienst omtrent het ondersteuningsaanbod in de gemeente Aalter; dat er een aanspreekpunt zal zijn voor wie vragen heeft rond mantelzorg,...;
Overwegende dat er een aanbod aan oppas voor de zorgbehoevende kan geregeld worden via Lokaal Dienstencentrum De Lelie; dat er beroep kan gedaan worden op de Minder Mobiele Centrale bij vervoersproblemen;
Overwegende dat de Dag van de Mantelzorg gecommuniceerd kan worden via de gemeentelijke kanalen; dat alle gekende mantelzorgers een persoonlijke uitnodiging krijgen;
Akkoord te gaan met het organiseren van een infonamiddag in samenwerking met woonzorgcentrum Veilige Have en het Lokaal Dienstencentrum De Lelie naar aanleiding van de Dag van de Mantelzorg en dit bekend te maken via de gemeentelijke kanalen.