Gelet op de huidige verkeerssituatie in het Drongengoed;
Gelet op het voorstel van het projectteam Drongengoed om een aantal wijzigingen in te voeren in het Drongengoed;
Overwegende dat het Drongengoedbos een groot tekort aan parkeergelegenheid voor bezoekers kent; dat bezoekers in de omgeving parkeren, in het bijzonder in de bermen en dat dit bijgevolg nefast is voor de aanwezige waardevolle vegetatie(s);
Overwegende dat het Agentschap Natuur en Bos er voor kan zorgen dat parking POL en parking Krakeel kunnen worden uitgebreid; dat mits bijkomende belijning de capaciteit van parking POL kan toenemen van 50 plaatsen tot en met 90 plaatsen; dat mits bijkomende belijning de capaciteit van parking Krakeel kan toenemen van 39 plaatsen tot en met 50 plaatsen;
Overwegende dat het Agentschap Natuur en Bos bijkomend, op korte termijn, een nieuwe parking, Parking Pilkem (120 plaatsen) kan laten realiseren; dat de juridisch-beleidsmatige randvoorwaarden toelaten om ter hoogte van poort 4 deze tijdelijke parking (10 jaar) te ontwikkelen;
Overwegende dat een bijkomende parking, Parking Papinglo een lange termijn oplossing biedt; dat deze zich zou situeren ter hoogte van de Papinglohoeve; dat het overlegproces met alle betrokken actoren hiervoor nog dient opgestart te worden;
Overwegende dat de Drongengoedweg intensief door weggebruikers wordt gebruikt; dat tevens vastgesteld wordt dat deze weg ook als sluipweg gebruikt wordt; dat bermen kapot gereden worden met diepe spoorvorming tot gevolg; dat dit voor onveilige situaties zorgt;
Overwegende dat omwille van bovenstaande redenen het Agentschap Natuur en Bos het gebied op een duurzame manier recreatief wenst te ontsluiten en overlast door gemotoriseerd verkeer en wildparkeren wenst te vermijden; dat wordt voorgesteld om de Drongengoedweg in de kernzone van het bosgebied te knippen voor gemotoriseerd verkeer; dat de Drongengoedhoeve bereikbaar kan blijven voor voertuigen vanuit de Westvoordestraat voor uitbaters, minder mobielen en andere aangelanden;
Overwegende dat een aantal cruciale maatregelen noodzakelijk zijn om dit te realiseren, zoals aangeduid op plan in bijlage en opgenomen in de toegevoegde nota, in het bijzonder:
Overwegende dat dit ook maatregelen betreft op het grondgebied van het gemeentebestuur van Maldegem; dat daarom op 25 april 2023 samen met Agentschap Natuur en Bos en het lokaal bestuur Maldegem een vervolgbespreking gepland staat om samen een integrale oplossing voor het parkeerprobleem vorm te geven;
Principieel akkoord te gaan met een aantal mobiliteitsingrepen, waaronder het knippen van de Drongengoedweg in de kernzone van het bosgebied voor gemotoriseerd verkeer in kader van de veiligheid en de bescherming van de aanwezige waardevolle vegetaties in de bermen, zoals aangeduid op plan in bijlage.
Dit voorstel verder uit te werken met alle betrokken partners.