Terug
Gepubliceerd op 26/06/2023

2023_CBS_02024 - Collegebeslissing betreffende de resultaten van het tevredenheidsonderzoek van de buitenschoolse kinderopvang en dagopvang

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/06/2023 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2023_CBS_02024 - Collegebeslissing betreffende de resultaten van het tevredenheidsonderzoek van de buitenschoolse kinderopvang en dagopvang 2023_CBS_02024 - Collegebeslissing betreffende de resultaten van het tevredenheidsonderzoek van de buitenschoolse kinderopvang en dagopvang

Motivering

Motivering

Gelet op actie 1101: Organiseren van een tevredenheidsonderzoek met betrekking tot de buitenschoolse kinderopvang; 

Overwegende dat bij controle van de Zorginspectie moet kunnen aangetoond worden in welke mate de organisatie voldoet aan de verwachtingen van de klant; 

Overwegende dat er tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek gedaan wordt in de kinderopvangen van Aalter; dat er sinds 2004 de mogelijkheid is dat ouders hun mening kwijt kunnen over de kwaliteit van de opvanglocaties, de begeleiding, de organisatie en de mate van participatie;

Overwegende dat er in oktober 2022 gepolst werd naar de tevredenheid van de werking van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) en de dagopvang Kwakkie;

Overwegende dat er voor de buitenschoolse kinderopvang volgende resultaten behaald werden: 

BKOHet BengelhuisjeDe BoomhutDe FroezelHemelrijkKriebel KrabbelHet LobollekeOscar PluisVilla NellaGemiddelde
Organisatie89%86%80%81%86%91%75%83%84%
Opvanglocatie93%88%94%91%97%95%100%90%94%
Kind en Ouder86%86%83%87%92%82%100%80%87%
Begeleiding89%86%91%88%94%83%100%86%90%
Algemeen welbevinden89%84%95%90%96%83%100%86%90%
Algemene tevredenheid90%94%93%90%96%87%100%92%93%
Aanbeveling opvang100%100%100%100%100%94%100%100%99%
Facturen elektronisch ontvangen61%46%50%60%67%52%0%73%51%
Ouders willen deelnemen aan initiatieven door de opvang georganiseerd47%55%50%59%51%43%75%43%53%
Verlofperiodes74%67%53%71%66%59%50%54%62%
Online inschrijving69%63%55%65%75%70%100%78%72%
Voldoende betaalbare opvang tijdens de vakantie78%56%58%59%66%63%100%73%69%
Opvanginitiatieven afgestemd op elkaar70%54%38%54%71%65%0%73%53%


Overwegende dat ouders gemakkelijk te weten komen dat ze voor de opvang van hun kind beroep kunnen doen op de BKO; dat ze voldoende informatie krijgen over de werking vooraf; dat de openings- en sluitingsuren van de opvang overeen komen met de opvangbehoeften; dat de organisatie van de BKO gemiddeld 84 procent scoort (in 2020 was dit 85 procent); 

Overwegende dat de opvang een verzorgde hygiënische indruk maakt; dat er voldoende spelmateriaal is; dat er een goede inrichting van de locaties is; dat het verplaatsen van en naar school goed geregeld is; dat kinderen voldoende gelegenheid krijgen om buiten te spelen/te zijn; dat voor opvang locatie de BKO gemiddeld 94 procent scoort (in 2020 was dit 91 procent);

Overwegende dat de wijze waarop het kind wordt opgevangen aansluit bij de manier van opvoeden thuis (pedagogie); dat de vieruurtjes en versnaperingen kwaliteitsvol en aangepast zijn aan het kind; dat de kinderen voldoende rust krijgen; dat een klacht goed wordt opgevolgd/behandeld; dat de ouders zich welkom voelen in de opvang; dat ouders een duidelijk beeld hebben wat er dagelijks gebeurt met hun kind; dat ouders terecht kunnen met vragen en opmerkingen; dat informatie duidelijk wordt overgebracht (ouderparticipatie); dat voor kind en ouder de BKO gemiddeld 87 procent scoort (in 2020 was dit ook 87 procent);

Overwegende dat er duidelijke aanvaardbare normen en regels gesteld worden naar de kinderen; dat er voldoende tijd en aandacht is voor de kinderen (pedagogie); dat er voldoende afwisselende en aantrekkelijke activiteiten zijn voor de kinderen; dat er voldoende actieve en creatieve activiteiten aangeboden worden; dat er voldoende begeleiding is; dat afspraken/bijzonderheden worden opgevolgd; dat vragen en opmerkingen mogen gesteld worden aan de begeleiding; dat er voldoende contact is tijdens breng- en haalmomenten; dat de begeleiding van de BKO gemiddeld 90 procent scoort (in 2020 was dit 86 procent);

Overwegende dat de resultaten aantonen dat het algemeen welbevinden met een score van 90 procent over de BKO goed is (in 2020 was dit 89 procent);

Overwegende dat ook de algemene tevredenheid van de BKO goed scoort met een gemiddelde score van 93 procent (in 2020 was dit 90 procent);

Overwegende dat de opvanglocaties allen heel hoog scoren met 99 procent om de opvang aan te bevelen (in 2020 was dit 100 procent);

Overwegende dat de mening om de facturen elektronisch te versturen verdeeld zijn; dat slechts 51 procent van de ouders hiervoor te vinden is (in 2020 was dit 55 procent);

Overwegende dat ouders minder behoefte hebben om deel te nemen aan initiatieven zoals ouderbijeenkomsten, ontspanningsactiviteiten; dat dit item slechts een gemiddelde score van 53 procent haalt (in 2020 scoorde dit item 45 procent);

Overwegende dat sommige ouders minder tevreden zijn over de collectieve sluitingen in de zomervakantie en hierdoor moeilijker opvang kunnen regelen; dat sommige ouders de verlofregeling van de BKO vroeger zouden willen ontvangen; dat de verlofperiodes een score krijgen van 62 procent (in 2020 was dit 69 procent);

Overwegende dat de meningen over het online inschrijven verdeeld zijn; dat door de maatregelen met COVID-19 ouders in 2022 rechtstreeks in de opvanglocaties moesten inschrijven en dat sommige ouders dit beter vonden, terwijl anderen de voorkeur geven aan online inschrijven; dat het programma Recreatex voor de online inschrijvingen niet altijd even gebruiksvriendelijk gevonden wordt; dat het online inschrijven voor de vakantieperiodes een gemiddelde score krijgt van 72 procent (in 2020 was dit 70 procent); 

Overwegende dat een gemiddelde score van 69 procent aangeeft dat er voldoende betaalbare opvang is tijdens de vakantie (in 2020 was dit 73 procent);

Overwegende dat de vraag over de verschillende opvanginitiatieven zoals speelpleinwerking, sportactiviteiten, kinderopvang voldoende afgestemd zijn op elkaar een gemiddelde score van 53 procent krijgt (in 2020 was dit 68 procent);

Overwegende dat voor de dagopvang volgende resultaten behaald werden:

Dagopvang

Kwakkie

Communicatie

84%

Kinderbegeleidsters

91%

Pedagogisch beleid

90%

Voeding

96%

Slaap

88%

Voldoende (buiten) spelen

91%

Lichamelijke verzorging

90%

Sluitingsdagen dagopvang

82%

Openingsuren

96%

Interesse in ouderavond

90%

Infrastructuur en veiligheid

87%

Facturen elektronisch ontvangen

57%


Overwegende dat het kinderdagverblijf rekening houdt met de verwachtingen van ouders; dat de verantwoordelijke vlot en regelmatig bereikbaar is; dat problemen bespreekbaar zijn met de verantwoordelijke; dat problemen of klachten ernstig worden genomen; dat er een duidelijk beeld is wat er met het kind gebeurt in de dagopvang; dat er voldoende informatie terug te vinden is in het heen-en-weer schriftje, het groeischriftje en het peuterschriftje; dat men voldoende informatie krijgt bij breng- en haalmomenten; dat informatie vertrouwelijk wordt behandeld; dat er met medewerkers open over de opvoeding en ontwikkeling van het kind kan gesproken worden; dat de dagopvang voor communicatie 84 procent scoort (in 2020 was dit ook 84 procent);

Overwegende dat de kinderbegeleidsters voldoende tijd maken voor het dagelijks onthaal; dat ze op een betrokken en kindvriendelijke manier omgaan met het kind; dat het kind voldoende aandacht krijgt; dat men tevreden is over het aantal kinderbegeleidsters dat dagelijks aanwezig is; dat men tevreden is over het optreden bij ziekte van het kind; dat er vertrouwde gezichten zijn; dat er vertrouwen in de verantwoordelijke, de aanspreekpersoon en de kinderbegeleidsters is; dat voor het item kinderbegeleidsters de dagopvang een score van 91 procent krijgt (in 2020 was dit 87 procent);

Overwegende dat er in het kinderdagverblijf rekening gehouden wordt met het dagritme van het kind; dat kinderbegeleidsters aandacht hebben voor de ontwikkeling; dat er wordt gestimuleerd om nieuwe dingen te leren; dat er een huiselijke sfeer heerst; dat er een gestructureerde dagindeling is die herkenbaar is voor het kind; dat de dagopvang voor pedagogisch beleid 90 procent scoort (in 2020 was dit 82 procent);

Overwegende dat de voeding afwisselend en aangepast is aan de leeftijd en behoeften van het kind; dat dit item 96 procent scoort (in 2020 was dit 85 procent);

Overwegende dat bij de vraag of het kind rustig en voldoende kan slapen, de ouders een gemiddelde score van 88 procent geven (in 2020 was dit 80 procent);

Overwegende dat bij de vraag of er voldoende (buiten) gespeeld wordt, de ouders een gemiddelde score van 91 procent geven (in 2020 was dit 91 procent);

Overwegende dat bij de vraag over de tevredenheid lichamelijke verzorging, de ouders een gemiddelde score van 90 procent geven (in 2020 was dit 87 procent);

Overwegende dat de vraag of de sluitingsdagen voldoende en tijdig geïnformeerd worden, 82 procent scoort (in 2020 was dit 87 procent);

Overwegende dat de tevredenheid over de openingsuren 96 procent scoort (in 2020 was dit 93 procent);

Overwegende dat de interesse in een ouderavond een score van 90 procent behaalt (in 2020 was dit 84 procent);

Overwegende dat de groepsopvang vlot bereikbaar is; dat men tevreden is over de staat van het gebouw; dat er een kindvriendelijke inrichting is; dat men tevreden is over de hygiëne; dat er voldoende aangepast speelgoed en materiaal is; dat de verantwoordelijke en kinderbegeleidsters oog hebben voor de veiligheid van de kinderen; dat voor infrastructuur en veiligheid de dagopvang 87 procent scoort (in 2020 was dit 87 procent);

Overwegende dat ook in de dagopvang de meningen om de facturen elektronisch te versturen verdeeld zijn; dat slechts 57 procent van de ouders hiervoor te vinden is (in 2020 was dit 52 procent);

Overwegende dat deze resultaten gepubliceerd worden in TotAalter en op de website;  

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de resultaten van het tevredenheidsonderzoek van de buitenschoolse kinderopvang en dagopvang.

Artikel 2

Akkoord te gaan om de resultaten van het tevredenheidsonderzoek te publiceren in TotAalter en op de website.