Gelet op actie 1101: Organiseren van een tevredenheidsonderzoek met betrekking tot de buitenschoolse kinderopvang;
Overwegende dat bij controle van de Zorginspectie moet kunnen aangetoond worden in welke mate de organisatie voldoet aan de verwachtingen van de klant;
Overwegende dat er tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek gedaan wordt in de kinderopvangen van Aalter; dat er sinds 2004 de mogelijkheid is dat ouders hun mening kwijt kunnen over de kwaliteit van de opvanglocaties, de begeleiding, de organisatie en de mate van participatie;
Overwegende dat er in oktober 2022 gepolst werd naar de tevredenheid van de werking van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) en de dagopvang Kwakkie;
Overwegende dat er voor de buitenschoolse kinderopvang volgende resultaten behaald werden:
BKO | Het Bengelhuisje | De Boomhut | De Froezel | Hemelrijk | Kriebel Krabbel | Het Lobolleke | Oscar Pluis | Villa Nella | Gemiddelde |
Organisatie | 89% | 86% | 80% | 81% | 86% | 91% | 75% | 83% | 84% |
Opvanglocatie | 93% | 88% | 94% | 91% | 97% | 95% | 100% | 90% | 94% |
Kind en Ouder | 86% | 86% | 83% | 87% | 92% | 82% | 100% | 80% | 87% |
Begeleiding | 89% | 86% | 91% | 88% | 94% | 83% | 100% | 86% | 90% |
Algemeen welbevinden | 89% | 84% | 95% | 90% | 96% | 83% | 100% | 86% | 90% |
Algemene tevredenheid | 90% | 94% | 93% | 90% | 96% | 87% | 100% | 92% | 93% |
Aanbeveling opvang | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 94% | 100% | 100% | 99% |
Facturen elektronisch ontvangen | 61% | 46% | 50% | 60% | 67% | 52% | 0% | 73% | 51% |
Ouders willen deelnemen aan initiatieven door de opvang georganiseerd | 47% | 55% | 50% | 59% | 51% | 43% | 75% | 43% | 53% |
Verlofperiodes | 74% | 67% | 53% | 71% | 66% | 59% | 50% | 54% | 62% |
Online inschrijving | 69% | 63% | 55% | 65% | 75% | 70% | 100% | 78% | 72% |
Voldoende betaalbare opvang tijdens de vakantie | 78% | 56% | 58% | 59% | 66% | 63% | 100% | 73% | 69% |
Opvanginitiatieven afgestemd op elkaar | 70% | 54% | 38% | 54% | 71% | 65% | 0% | 73% | 53% |
Overwegende dat ouders gemakkelijk te weten komen dat ze voor de opvang van hun kind beroep kunnen doen op de BKO; dat ze voldoende informatie krijgen over de werking vooraf; dat de openings- en sluitingsuren van de opvang overeen komen met de opvangbehoeften; dat de organisatie van de BKO gemiddeld 84 procent scoort (in 2020 was dit 85 procent);
Overwegende dat de opvang een verzorgde hygiënische indruk maakt; dat er voldoende spelmateriaal is; dat er een goede inrichting van de locaties is; dat het verplaatsen van en naar school goed geregeld is; dat kinderen voldoende gelegenheid krijgen om buiten te spelen/te zijn; dat voor opvang locatie de BKO gemiddeld 94 procent scoort (in 2020 was dit 91 procent);
Overwegende dat de wijze waarop het kind wordt opgevangen aansluit bij de manier van opvoeden thuis (pedagogie); dat de vieruurtjes en versnaperingen kwaliteitsvol en aangepast zijn aan het kind; dat de kinderen voldoende rust krijgen; dat een klacht goed wordt opgevolgd/behandeld; dat de ouders zich welkom voelen in de opvang; dat ouders een duidelijk beeld hebben wat er dagelijks gebeurt met hun kind; dat ouders terecht kunnen met vragen en opmerkingen; dat informatie duidelijk wordt overgebracht (ouderparticipatie); dat voor kind en ouder de BKO gemiddeld 87 procent scoort (in 2020 was dit ook 87 procent);
Overwegende dat er duidelijke aanvaardbare normen en regels gesteld worden naar de kinderen; dat er voldoende tijd en aandacht is voor de kinderen (pedagogie); dat er voldoende afwisselende en aantrekkelijke activiteiten zijn voor de kinderen; dat er voldoende actieve en creatieve activiteiten aangeboden worden; dat er voldoende begeleiding is; dat afspraken/bijzonderheden worden opgevolgd; dat vragen en opmerkingen mogen gesteld worden aan de begeleiding; dat er voldoende contact is tijdens breng- en haalmomenten; dat de begeleiding van de BKO gemiddeld 90 procent scoort (in 2020 was dit 86 procent);
Overwegende dat de resultaten aantonen dat het algemeen welbevinden met een score van 90 procent over de BKO goed is (in 2020 was dit 89 procent);
Overwegende dat ook de algemene tevredenheid van de BKO goed scoort met een gemiddelde score van 93 procent (in 2020 was dit 90 procent);
Overwegende dat de opvanglocaties allen heel hoog scoren met 99 procent om de opvang aan te bevelen (in 2020 was dit 100 procent);
Overwegende dat de mening om de facturen elektronisch te versturen verdeeld zijn; dat slechts 51 procent van de ouders hiervoor te vinden is (in 2020 was dit 55 procent);
Overwegende dat ouders minder behoefte hebben om deel te nemen aan initiatieven zoals ouderbijeenkomsten, ontspanningsactiviteiten; dat dit item slechts een gemiddelde score van 53 procent haalt (in 2020 scoorde dit item 45 procent);
Overwegende dat sommige ouders minder tevreden zijn over de collectieve sluitingen in de zomervakantie en hierdoor moeilijker opvang kunnen regelen; dat sommige ouders de verlofregeling van de BKO vroeger zouden willen ontvangen; dat de verlofperiodes een score krijgen van 62 procent (in 2020 was dit 69 procent);
Overwegende dat de meningen over het online inschrijven verdeeld zijn; dat door de maatregelen met COVID-19 ouders in 2022 rechtstreeks in de opvanglocaties moesten inschrijven en dat sommige ouders dit beter vonden, terwijl anderen de voorkeur geven aan online inschrijven; dat het programma Recreatex voor de online inschrijvingen niet altijd even gebruiksvriendelijk gevonden wordt; dat het online inschrijven voor de vakantieperiodes een gemiddelde score krijgt van 72 procent (in 2020 was dit 70 procent);
Overwegende dat een gemiddelde score van 69 procent aangeeft dat er voldoende betaalbare opvang is tijdens de vakantie (in 2020 was dit 73 procent);
Overwegende dat de vraag over de verschillende opvanginitiatieven zoals speelpleinwerking, sportactiviteiten, kinderopvang voldoende afgestemd zijn op elkaar een gemiddelde score van 53 procent krijgt (in 2020 was dit 68 procent);
Overwegende dat voor de dagopvang volgende resultaten behaald werden:
Dagopvang | Kwakkie |
Communicatie | 84% |
Kinderbegeleidsters | 91% |
Pedagogisch beleid | 90% |
Voeding | 96% |
Slaap | 88% |
Voldoende (buiten) spelen | 91% |
Lichamelijke verzorging | 90% |
Sluitingsdagen dagopvang | 82% |
Openingsuren | 96% |
Interesse in ouderavond | 90% |
Infrastructuur en veiligheid | 87% |
Facturen elektronisch ontvangen | 57% |
Overwegende dat het kinderdagverblijf rekening houdt met de verwachtingen van ouders; dat de verantwoordelijke vlot en regelmatig bereikbaar is; dat problemen bespreekbaar zijn met de verantwoordelijke; dat problemen of klachten ernstig worden genomen; dat er een duidelijk beeld is wat er met het kind gebeurt in de dagopvang; dat er voldoende informatie terug te vinden is in het heen-en-weer schriftje, het groeischriftje en het peuterschriftje; dat men voldoende informatie krijgt bij breng- en haalmomenten; dat informatie vertrouwelijk wordt behandeld; dat er met medewerkers open over de opvoeding en ontwikkeling van het kind kan gesproken worden; dat de dagopvang voor communicatie 84 procent scoort (in 2020 was dit ook 84 procent);
Overwegende dat de kinderbegeleidsters voldoende tijd maken voor het dagelijks onthaal; dat ze op een betrokken en kindvriendelijke manier omgaan met het kind; dat het kind voldoende aandacht krijgt; dat men tevreden is over het aantal kinderbegeleidsters dat dagelijks aanwezig is; dat men tevreden is over het optreden bij ziekte van het kind; dat er vertrouwde gezichten zijn; dat er vertrouwen in de verantwoordelijke, de aanspreekpersoon en de kinderbegeleidsters is; dat voor het item kinderbegeleidsters de dagopvang een score van 91 procent krijgt (in 2020 was dit 87 procent);
Overwegende dat er in het kinderdagverblijf rekening gehouden wordt met het dagritme van het kind; dat kinderbegeleidsters aandacht hebben voor de ontwikkeling; dat er wordt gestimuleerd om nieuwe dingen te leren; dat er een huiselijke sfeer heerst; dat er een gestructureerde dagindeling is die herkenbaar is voor het kind; dat de dagopvang voor pedagogisch beleid 90 procent scoort (in 2020 was dit 82 procent);
Overwegende dat de voeding afwisselend en aangepast is aan de leeftijd en behoeften van het kind; dat dit item 96 procent scoort (in 2020 was dit 85 procent);
Overwegende dat bij de vraag of het kind rustig en voldoende kan slapen, de ouders een gemiddelde score van 88 procent geven (in 2020 was dit 80 procent);
Overwegende dat bij de vraag of er voldoende (buiten) gespeeld wordt, de ouders een gemiddelde score van 91 procent geven (in 2020 was dit 91 procent);
Overwegende dat bij de vraag over de tevredenheid lichamelijke verzorging, de ouders een gemiddelde score van 90 procent geven (in 2020 was dit 87 procent);
Overwegende dat de vraag of de sluitingsdagen voldoende en tijdig geïnformeerd worden, 82 procent scoort (in 2020 was dit 87 procent);
Overwegende dat de tevredenheid over de openingsuren 96 procent scoort (in 2020 was dit 93 procent);
Overwegende dat de interesse in een ouderavond een score van 90 procent behaalt (in 2020 was dit 84 procent);
Overwegende dat de groepsopvang vlot bereikbaar is; dat men tevreden is over de staat van het gebouw; dat er een kindvriendelijke inrichting is; dat men tevreden is over de hygiëne; dat er voldoende aangepast speelgoed en materiaal is; dat de verantwoordelijke en kinderbegeleidsters oog hebben voor de veiligheid van de kinderen; dat voor infrastructuur en veiligheid de dagopvang 87 procent scoort (in 2020 was dit 87 procent);
Overwegende dat ook in de dagopvang de meningen om de facturen elektronisch te versturen verdeeld zijn; dat slechts 57 procent van de ouders hiervoor te vinden is (in 2020 was dit 52 procent);
Overwegende dat deze resultaten gepubliceerd worden in TotAalter en op de website;
Kennis te nemen van de resultaten van het tevredenheidsonderzoek van de buitenschoolse kinderopvang en dagopvang.
Akkoord te gaan om de resultaten van het tevredenheidsonderzoek te publiceren in TotAalter en op de website.