Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020 – 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op ACT-1935 Herinrichting van het dorpsplein ‘De Plaats’ in Knesselare in samenwerking met het Vlaams gewest in het meerjarenplan 2020-2025 met als doelstelling het onderzoek naar de herinrichting van het dorpsplein ‘De Plaats’ in Knesselare om de dorpskern leefbaarder en aantrekkelijker te maken;
Gelet op de collegebeslissing van 12 juli 2022 betreffende de inrichting van de voorlopige parking ter hoogte van Kerkstraat 23;
Gelet op de collegebeslissing van 23 januari 2023 betreffende de aanstelling van een ontwerper voor de herinrichting van ‘De Plaats’ en de gekoppelde budgetwijziging 2023;
Gelet op de collegebeslissing van 13 februari 2023 betreffende de goedkeuring van de lastenvoorwaarden, raming, gunningswijze en uit te nodigen firma’s voor de opdracht ‘Ontwerper tot het herinrichten Kruispunt ‘Lindestraat en Brouwerijstraat’ en kerkplein ‘De Plaats”;
Gelet op de collegebeslissing van 3 april 2023 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Ontwerper tot het herinrichten kruispunt ‘Lindestraat en Brouwerijstraat’ en kerkplein ‘De Plaats’;
Gelet op de bespreking tussen ontwerpbureau Goegebeur en het lokaal bestuur Aalter op 4 mei 2023;
Gelet op de conceptschets voor de toekomstige inrichting van het dorpsplein 'De Plaats';
Overwegende dat het ontwerp erin bestaat het bestaande kerkplein ‘De Plaats’ te hervormen naar een volwaardige en aantrekkelijke ontmoetingsplaats;
Overwegende dat de ontwerper ernaar streeft om de wandeling van de parking gelegen in de Kerkstraat 23A aantrekkelijk te maken door het zicht vanuit de Kerkstraat op het dorpsplein te verfraaien;
Overwegende dat het plein voor de kerk autoluw wordt gemaakt; dat er plaats wordt vrijgehouden voor een fietsenstalling met voldoende capaciteit; dat een aantal parkeerplaatsen voorzien worden ten westen van het dorpsplein, waaronder 2 andersvalide parkeerplaatsen nabij de kerk;
Overwegende dat er wordt voorgesteld om het kerkplein te voorzien van één in-en uitrit voor wagens en deze te voorzien van zuidwest naar noordwest ten opzichte van de kerk; dat deze in-en uitrit dienstdoet als op- en afrit van de parkeerzone en niet bestemd is voor doorgaand verkeer;
Overwegende dat ceremoniewagens diezelfde inrit ten zuidwesten van de kerk delen en over het dorpsplein naar de uitrit ten noordoosten via het Drieselken kunnen rijden; dat deze verkeersstroom als uitzondering toegestaan wordt enkel aan ceremoniewagens;
Overwegende dat het Drieselken hierdoor plaatselijk doodlopend wordt; dat de mogelijkse routes om vanuit dit deel van het Drieselken en de Smissestraat weg te rijden verlopen via de Koffiestraat – Maldegemseweg of via de Nieuwstraat in noordelijke richting; dat de route om de Smissestraat en Drieselken te bereiken het meest aangewezen is vanuit de Veldstraat;
Overwegende dat wordt voorgesteld om het principe van kortparkeren in te voeren op de in het ontwerp voorziene parkeerplaatsen langs de kerk; dit ter bevordering van de rotatie en om de parkeerplaatsen niet onder druk te zetten;
Overwegende dat er op ca. 130 meter afstand van het dorpsplein, ter hoogte van Kerkstraat 23A, voldoende parkeergelegenheid beschikbaar is (momenteel blauwe zone); dat na het slopen van het voormalige KBC-gebouw op dit adres de parkeercapaciteit gemaximaliseerd zal worden; dat voorgesteld wordt om voor deze parking ter hoogte van Kerkstraat 23A een lang-parkeerregime te voorzien;
Overwegende dat wordt voorgesteld om het gedeelte van de rijweg tussen De Plaats 13 en 16 te verplaatsen; dat op die manier meer ruimte gecreëerd wordt aan de westelijke zijde van het kerkplein; dat het stuk rijweg aan de bocht met de Hellestraat dichter bij de woningen komt te liggen en rechter wordt getrokken; dat de Hellestraat aantakt op De Plaats door middel van een haakse bocht waardoor het zicht op de Kloosterstraat komende van de Hellestraat vergroot wordt;
Overwegende dat wordt voorgesteld de bushalte te verplaatsen van De Plaats 15 naar Veldstraat 14;
Overwegende dat wordt voorgesteld om in het gedeelte van het Drieselken tussen de ingang naar de pastorij en Drieselken 10A de rijweg te verbreden; dat er plaats genoeg is om dit te realiseren;
Overwegende dat wordt voorgesteld om de groenzones en verhardingen voornamelijk in organische vormen aan te leggen; dat de verhardingen op het plein gebruikt kunnen worden voor de inrichting van terrassen in functie van de aanpalende horecazaken en/of kleine evenementen en ceremonies;
Overwegende dat wordt voorgesteld om in dit project de zones die beschermd zijn door onroerend erfgoed, ongeroerd te laten;
Overwegende dat nieuw te plaatsen bomen in functie van de herinrichting worden gekozen op basis van hun symboliek om de link te leggen met het omliggende erfgoed; dat het erfgoed op die manier een opwaardering krijgt;
Overwegende dat er in dit project rekening gehouden wordt met infiltratie en buffering van regenwater om zo tegemoet te komen aan de noden van vandaag;
Goedkeuring te verlenen aan het concept voor de herinrichting van het kerkplein ‘De Plaats’ in deelkern Knesselare te Aalter.
Akkoord te gaan het concept verder uit te werken tot een gedragen ontwerp.
Akkoord te gaan om de bushalte te verplaatsen van De Plaats 15 naar Veldstraat 14, het voorstel voor te leggen aan De Lijn en hiervoor verder het nodige te doen.
Akkoord te gaan om het concept voor de herinrichting en de herpositionering van de gewestweg voor te leggen aan Agentschap Wegen en Verkeer.