Gelet op artikel 50 van het decreet over het lokaal bestuur: De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen;
Het verslag van de zitting van 11 april 2023 goed te keuren, te bezorgen aan de raadsleden en - mits anonimisering- te publiceren op de gemeentelijke website.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 50 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren, het vereisen;
Gelet op de collegebeslissing van 24 oktober 2022 betreffende de planning van de zittingen van het college en van de gemeenteraad in 2023;
Gelet op het voorstel van kalender:
Maandag 24 april 2023 - college,
Maandag 1 mei 2023 - geen college,
Maandag 8 mei 2023 - college & gemeenteraad;
Maandag 15 mei 2023 - college
Maandag 22 mei 2023 - college;
De kalender goed te keuren.
Gelet op de vraag van dinsdag 4 april 2023 vanuit het Plattelandsloket Oost-Vlaanderen betreffende de kandidaatstelling voor de Lokale Actiegroep van LEADER;
Gelet op de nieuwe LEADER-subsidieperiode die van start ging in 2023 en eindigt in 2027;
Overwegende dat LEADER een subsidiemaatregel betreft uit het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid; dat het plattelandsbewoners, landbouwers, lokale besturen, verenigingen en ondernemers het heft in handen geeft om hun plattelandsregio samen duurzaam te ontwikkelen; dat dit gebeurt door het uitvoeren van gerichte plattelandsprojecten;
Overwegende dat LEADER de plattelandsgebieden volgens specifieke gebiedsindelingen onderverdeelt; dat gemeente Aalter geclassificeerd wordt als plattelandsgemeente in de kerngebieden platteland binnen het zoekgebied Meetjesland-Leievallei;
Overwegende dat de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) het LEADER-gebied afbakent en de lokale noden en de ontwikkelingsdoelstellingen afbakent; dat daarvoor een actieplan opgesteld wordt dat bijdraagt aan bepaalde thema’s (zoals innovatieve en duurzame lokale landbouwproductie en -afzet en valorisatie van biomassaresten, leefbare en levendige dorpen, biodiversiteit en landschapskwaliteit) die kaderen binnen ruimere Europese, Vlaamse en provinciale doelstellingen; dat de lokale ontwikkelingsstrategie voor het LEADER-gebied Meetjesland-Scheldvallei van toepassing is op gemeente Aalter;
Overwegende dat de Lokale Actiegroep (LAG) een lokaal publiek-privaat partnerschap is dat bestaat uit individuen of vertegenwoordigers van lokale organisaties en overheden; dat de LAG de Lokale Ontwikkelingsstrategie ontwikkelt en uitvoert aan de hand van projectoproepen; dat de LAG het centrale orgaan is binnen LEADER en zorgt dat de subsidies aangewend worden voor kwaliteitsvolle projecten; dat de LAG voor de nodige adviezen, communicatie en begeleiding van de projecten zorgt; dat deze zich situeren op project- en programmaniveau; dat de leden garanderen de toegekende taken te kunnen uitvoeren en hiertoe een engagementsverklaring ondertekenen;
Overwegende dat het pre-LAG traject vordert; dat de uiteindelijk LAG gevormd dient te worden; dat gemeente Aalter kan kandideren voor de LAG voor 22 april 2023; dat voorgesteld wordt mevrouw Herlinde Trenson af te vaardigen als onbezoldigd mandaathouder in de LAG LEADER Meetjesland-Scheldevallei voor de LEADER-periode 2023-2027;
Schepen Herlinde Trenson voor te dragen als kandidaat en dit voor te leggen aan de gemeenteraad in eerstvolgende zitting.
Gelet op het verslag van de kerkfabriek Sint-Willibrordus (Knesselare) van 3 april 2023;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Overwegende dat er geen beslissingen werden genomen die de belangen van het gemeentebestuur kunnen schaden;
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Schepen Philippe Verleyen verlaat de zitting.
Gelet op het verslag van de kerkfabriek Sint-Godelieve (Aalter-Brug) van 29 maart 2023;
Overwegende dat de afsprakennota gerespecteerd werd;
Overwegende dat er geen beslissingen werden genomen die de belangen van het gemeentebestuur kunnen schaden;
Gelet op artikel 57 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat een afschrift van de notulen van de vergadering van de kerkraad binnen een termijn van 20 dagen, ingaande op de dag na de vergadering, aan de provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan moet toegestuurd worden;
Gelet op artikel 58 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerd besluit de uitvoering kan schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen van de gemeente schaadt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van de afsprakennota met de kerkfabrieken en het centraal kerkbestuur;
Geen acties te ondernemen in het kader van het administratief toezicht.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen van 11 februari 2019 betreffende de aanduidingen van de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger in de algemene vergadering;
Gelet op de statuten van IGS Westlede;
Gelet op de e-mail van 3 april 2023;
Gelet op de dagorde van de algemene vergadering op 30 mei 2023:
Overwegende dat mevrouw Marleen Van Wassenhove werd aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Steven Devliegere werd aangeduid als plaatsvervanger;
Overwegende dat het mandaat moet worden vastgesteld voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeenteraad hiervoor bevoegd is;
De goedkeuring van de agendapunten en de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering op 30 mei 2023 van IGS Westlede voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 440, eerste lid en artikel 441;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2019 betreffende de kennisgeving van de verslagen van de verschillende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;
Gelet op het verslag van de raad van bestuur van 19 januari 2023 van de Meetjeslandse Bouwmaatschappij voor Volkswoningen
Gelet op het verslag van de raad van bestuur van 22 maart 2023 van Audio;
Gelet op het decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 8 dat de regiowerking maandelijks wordt ingeschreven op de agenda van het college van burgemeester en schepenen;
Kennis te nemen van volgende verslagen:
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2019 betreffende het definitief vaststellen van de definiëring van het dagelijks personeelsbeheer;
Gelet op de beslissingen genomen door de algemeen directeur aangaande het dagelijks personeelsbeheer;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen ter zitting geïnformeerd werd over deze beslissingen door de algemeen directeur;
De rapportering goed te keuren.
Schepen Johan Van den Kerchove vervoegt de zitting.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de begroting 2021 en het meerjarenplan 2021-2023 van de politiezone Aalter;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van de begroting 2022 en het meerjarenplan 2022-2024 van de politiezone Aalter;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van de begroting 2023 en het meerjarenplan 2023-2025 van de politiezone Aalter;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van de politiezone Aalter: bestelbonnummers 369-371;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst; gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie;
De bestelbonnen politiezone Aalter goed te keuren.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 11 maart 2019, dat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan, alle uitgaven inzake exploitatiekosten tot een bedrag gelijk aan de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - klassieke sectoren;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2023/1 2020-2025;
Overwegende dat het college bevoegd is voor:
- het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
Overwegende de opgemaakte bestelbonnen van het gemeentebestuur: BB/G/2023/1044 tot en met BB/G/2023/1074;
De bestelbonnen goed te keuren.
Schepen Patrick Hoste vervoegt de zitting.
Gelet op de collegebeslissing van 9 februari 2021 betreffende de medewerking aan het project ‘Behaag je Tuin’ van Regionaal Landschap Meetjesland vzw;
Gelet op de collegebeslissing van 14 februari 2022 betreffende de medewerking aan het project samenaankoop plantgoed Behaag je Tuin 2022 en later van Regionaal Landschap Meetjesland vzw;
Gelet op de doelstellingen van het project ‘Behaag je Tuin’ om de gemeenten bij te staan bij het behalen van de vooropgestelde doelen van het Vlaams Klimaatpact tegen 2030; de inwoners, die een cruciale partner zijn om deze doelstellingen te behalen, hierbij te helpen waarbij volgende zaken worden voorgesteld:
• samenaankoop van gemengde inheemse haagpakketten en klimplanten;
• samenaankoop van hoogstammige fruitbomen, hoogstammige inheemse bomen en wilgenpoten;
• mogelijkheid tot bestellen tussen 1 september en 31 oktober 2023 met een afhaalmoment op 9 december 2023;
Gelet op de inbreng van de gemeente Aalter die kan samengevat worden in volgende punten:
Gelet op het reglement voor de samenaankoop Behaag je Tuin 2023 dat is opgenomen in bijlage.
Overwegende dat door deel te nemen aan deze actie de gemeente Aalter haar inwoners stimuleert om meer streekeigen groen aan te planten; dat een samenaankoop Behaag je Tuin de gemeente helpt om de doelstellingen van het Vlaams Klimaatpact te behalen;
Overwegende dat de arbeiders van de Infrabeheer (Groen) op vrijdag 8 december 2023 zullen worden ingezet voor het samenstellen van de pakketten zodat de verdeling op zaterdag vlot kan verlopen; dat de pakketten zullen worden klaargemaakt in het gemeentelijk magazijn en dat hiervoor tijdelijk ruimte wordt gemaakt;
Akkoord te gaan om deel te nemen aan de samenaankoop Behaag je Tuin 2023.
Akkoord te gaan om de afhaling van het plantmateriaal te voorzien in het gemeentelijk magazijn te Oostmolenhoek 10, een contactpersoon aan te stellen (Jolijn Van Eenooghe) voor de opvolging, de actie bekend te maken via de gemeentelijke communicatiekanalen en het nodige te doen om de afhaling op 9 december 2023 vlot te doen verlopen.
Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2022 betreffende de toelichting van de aanpak van Fiberklaar en de afstemming met het lokaal bestuur over de voorgestelde straten voor het aanleggen van glasvezelkabel;
Gelet op de collegebeslissing van 17 oktober 2022 betreffende de goedkeuring van Pop-locaties van Fiberklaar en de kennisname van de stand van zaken van de projecten die in synergie met Fiberklaar kunnen worden uitgevoerd;
Gelet op de collegebeslissing van 3 april 2023 betreffende het ontwerp van de afsprakennota voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk door Fiberklaar;
Gelet op de aanvraag van 31 maart 2023 van Equans voor het aanleggen van het glasvezelnetwerk in de Middelweg, Generaal Maczekstraat, Eerste Poolse Pantserdivisiestraat, Woestijne, Knokkebaan en de Polenstraat;
Gelet op het ontwerpplan met nr. AALER-01 CL02 met aanduiding plaats van de werken;
Overwegende dat in de 2de cluster over een afstand van 1850 meter op openbaar domein wordt gewerkt;
Overwergende dat het lokaal bestuur een afsprakennota heeft opgesteld voor het aanleggen van glasvezelnetwerk door Fiberklaar; dat het lokaal bestuur met deze afsprakennota ernaar streeft om duidelijke afspraken te maken voor aanvang van de werken door Fiberklaar;
Overwegende dat de afsprakennota geldt als afsprakenkader in functie van administratieve vereenvoudiging van elke individuele aanvraag, waaronder de machtiging voor het uitvoeren van werken op het openbaar domein (domeinvergunning) en de tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein naar aanleiding van uit te voeren werken aan nutsleidingen; dat afwijkingen ten opzichte van het standaard bestek 250 en de Code voor infrastructuur - en nutswerken langs gemeentewegen worden opgenomen zodoende het nutsbedrijf of zijn aangestelde op een transparante wijze in kennis te stellen van de algemene vereisten van het lokaal bestuur binnen dit project;
Overwegende dat deze afsprakennota nog niet is ondertekend door Fiberklaar; dat hierdoor nog niet verwezen kan worden naar de afspraken met betrekking tot aanleg van glasvezelkabel op het openbaar domein;
Overwegende dat in de Middelweg in of langs het fietspad wordt gewerkt, waardoor een veilig alternatief voor de fietsers moet geboden worden bij uitvoering;
Overwegende dat voor het kruisen van de Eerste Poolse Pantserdivisiestraat, Polenstraat en de Middelweg een onderboring van de rijweg wordt opgelegd;
Overwegende dat in het beoogde tracé van de werken zich meerdere bomen in de berm bevinden; dat voor een goede bescherming van deze bomen de werken onder advies en begeleiding van een boomdeskundige moeten uitgevoerd worden;
Overwegende dat voor de aanvang van de werken langs de Knokkebaan toestemming van het Agentschap Wegen en Verkeer moet ontvangen zijn;
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan nr. AALER-01 CL02 van Equans, Centrum-Zuid 3020 in Houthalen-Helchteren voor het aanleggen van glasvezelnetwerk in de Middelweg, Generaal Maczekstraat, Eerste Poolse Pantserdivisiestraat, Woestijne, Knokkebaan en de Polenstraat in opdracht van Fiberklaar, mits er rekening gehouden word met de volgende voorwaarden:
Gelet op de collegebeslissing van 13 september 2021 betreffende het afkoppelen van een klantencabine KC 6190 TUC RAIL in de Lotenhullestraat op verzoek van Fluvius;
Gelet op de aanvraag van 3 maart 2023 van Fluvius voor het inslussen van een nieuwe distributiecabine KC 6305 (INFRABEL) op vraag van Infrabel;
Gelet op het ontwerpplan met nr. 6000012170 met aanduiding van de plaats van de werken;
Overwegende dat de afgekoppelde cabine KC 6190 TUC RAIL wordt vervangen door een nieuwe distributiecabine KC 6305 (INFRABEL); dat voor het inlussen van de nieuwe distributiecabine KC 6305 (INFRABEL) een verbinding moet gemaakt worden met het bestaande net over een afstand van 60 meter op openbaar domein;
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan nr. 6000012170 van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het inlussen van een nieuwe distributiecabine, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:
Gelet op de aanvraag van 3 maart 2023 van Fluvius voor het uitbreiden van het laagspanningsnet in Drieselken;
Gelet op het ontwerpplan nr. 6000017113_LS01 met aanduiding plaats van de werken;
Overwegende dat voor het uitbreiden van het laagspanningsnet over een afstand van 45 meter op openbaar domein wordt gewerkt;
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpplan nr. 6000017113_LS01 van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het uitbreiden van het laagspanningsnet in Drieselken, mits er rekening gehouden word met de volgende voorwaarden:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2022 betreffende de goedkeuring van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement V2;
Gelet op de collegebeslissing van 31 augustus 2020 betreffende de goedkeuring van de stopzetting van de plaatsingsprocedure (raamcontract) 'Leveren van kermisaffiches';
Gelet op artikel 103 van de codex erkenning verenigingen - subsidiëring - zalen- en materialengebruik met addenda en retributiereglement waarin staat dat de feestcomités autonoom instaan voor het programma van een kermis en een kermisaffiche opmaken; dat deze kermisaffiches moeten voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het programma voor de meikermis 2023 in Sint-Maria-Aalter, voorgesteld door 'Feestcomité D'Oude Smisse';
Overwegende dat de meikermis in Sint-Maria-Aalter plaatsvindt van vrijdag 12 mei 2023 tot en met maandag 15 mei 2023, waarbij de nevenactiviteiten georganiseerd worden door of in samenwerking met 'Feestcomité D'Oude Smisse';
Overwegende dat de lay-out en de druk van de kermisaffiches wordt voorzien door de cel Communicatie, coördinatie en IT van het lokaal bestuur;
Het programma voor de meikermis 2023 in Sint-Maria-Aalter, voorgesteld door 'Feestcomité D'Oude Smisse', goed te keuren.
Gelet op de planning van de cel Middelenbeheer, cel Burgerzaken (Grafmakers), cel Gebruiksbeheer en Evenementen (Aalter Proper) en de cel Infrabeheer (Groendienst en Infra-fix);
De planning van de cel Middelenbeheer, cel Burgerzaken (grafmakers), cel Gebruiksbeheer en Evenementen (Aalter Proper) en de cel Infrabeheer (Groendienst en Infra-fix) goed te keuren.
Overwegende dat de leidend ambtenaar bevoegd is voor het stellen van materiële (feitelijke) handelingen; dat het college bevoegd is voor het goedkeuren van meerwerken of (niet-essentiële) wijzigingen die besproken werden tijdens de werfvergadering;
Overwegende dat het college geïnformeerd werd over elementen die besproken werden tijdens de werfvergaderingen; dat het gaat om volgende verslagen:
De verslagen van de werfvergaderingen goed te keuren.
Schepen Patrick Hoste vervoegt de zitting.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 1 april 2019 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, ramingen en gunningswijze voor de projectfases 3.1 (Vast meubilair), 5.1 (Rook- en warmteafvoer), 5.3 (Fotovoltaïsche installatie) en 5.4 (Uitbreiding technieken PF_1) van de opdracht Omvormen cascoruimte tot kunstencentrum – gemeente Aalter opgemaakt door Basil architecture, Bellemstraat 41, 9880 Aalter;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2021 betreffende de ondertekening en goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het Klimaatmitigatieplan Aalter;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2023 betreffende de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2023 betreffende de goedkeuring van de prijsvraag (lastvoorwoorden, raming en gunningswijze) van de Jeugd- en sportinfrastructuur, aanleggen van een kunstgrasveld en omgevingswerken, site Bellem;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 9 juli 2018 betreffende de principebeslissing omtrent de opmaak van een domeinconcessie;
Gelet op de collegebeslissing van 14 januari 2019 betreffende de principebeslissing omtrent de opmaak van een domeinconcessie;
Gelet op de collegebeslissing van 18 maart 2019 betreffende de goedkeuring van een domeinconcessie;
Gelet op de collegebeslissing van 8 juli 2019 betreffende de goedkeuring van een domeinconcessie;
Gelet op de collegebeslissing van 8 juni 2020 betreffende principieel akkoord locatie en type snellaadstation;
Gelet op de collegebeslissing van 20 december 2021 betreffende de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het openbare domein in Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 20 februari 2023 betreffende de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op de collegebeslissing van 13 maart 2023 betreffende het klimaatmitigatieplan Aalter;
Overwegende dat de opmaak van een globale domeinconcessie mogelijk is, waarbij gemeentelijke (sport)accomodatie wordt voorzien van een laadinfrastructuur voor elektrische wagens; dat dit op privaat terrein, in eigendom van het gemeentebestuur van Aalter, dient te gebeuren om in overeenstemming te zijn conform de samenwerking met MOW; dat de plaatsingprocedure van MOW in dergelijke gevallen niet dient gevolgd te worden als locaties niet tot het publiek domein behoren; dat de nieuwe Jeugd-en sportaccommodatie in Bellem voldoet aan deze voorwaarden;
Overwegende dat de inschrijvers zelf kunnen instaan voor de bouw, uitbating en beheer van de laadinfrastructuur; dat hier tegenover een maandelijkse betaling kan staan ten aanzien van het lokaal bestuur Aalter; dat het bedrag kan bepaald worden door een variabele vergoeding (per geladen kWh) en een vaste vergoeding (per m²);
Overwegende dat na afloop van de domeinconcessie, voor een periode van 10 jaar, er kan geopteerd worden om de installatie te verwijderen en de locatie te herstellen in de oorspronkelijke staat; dat een optionele eenmalige verlenging van bv. 5 jaar kan opgenomen worden;
Overwegende dat in de domeinconcessie kan geopteerd worden om de inschrijvers te beoordelen volgens het principe ‘de hoogste bieder wint’; dat anderzijds ook een kwaliteitsluik kan gekoppeld worden zoals de betrouwbaarheid (service), de toekomstbestendigheid en/of de aanpak van aansluiting/installatie;
Overwegende dat het aanbieden van laadinfrastructuur in de gemeente een positieve impact zal hebben op het gebruik van elektrische wagens en dus een vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen kan stimuleren; dat de laadinfrastructuur de beeldvorming van een duurzaam Aalter kan versterken; dat dit een volgende stap is op weg naar een groene mobiliteit;
Overwegende dat de openbare laadpaal gelegen aan het sportpark in Aalter-Centrum, volgens de meest recentste cijfers, het meest aantal gebruikers telt; dat dit kan gelinkt worden aan het type activiteit, zijnde een ruim sportaanbod 7/7; dat gebruikers van de laadpalen het sportaanbod volgen en ook buurtbewoners gebruik maken van de parking en faciliteiten;
Overwegende dat via de plaatsingsprocedure van MOW volgende laadpalen reeds zijn bevestigd:
Principieel akkoord te gaan om een domeinconcessie op te maken voor de uitbating en het beheer van laadinfrastructuur voor elektrische wagens op het grondgebied van Aalter.
Een oplijsting te maken van locaties die in aanmerking kunnen komen om een domeinconcessie op te voorzien, waarbij wordt voldaan aan de voorwaarde dat ze niet tot het publiek domein behoren.
De nieuwe Jeugd-en sportaccomodatie in Bellem op te nemen als locatie om een domeinconcessie voor de bouw en het beheer van laadinfrastructuur te voorzien.
Gelet op het lidmaatschap van het gemeentebestuur bij IVM;
Gelet op de brief van 25 januari 2023 van IVM betreffende de verstrengde regelgeving inzake inzameling bedrijfsrestafval;
Overwegende dat het gemeentebestuur afvalstoffenproducent is van het eigen gemeentelijk bedrijfsafval; dat minstens maandelijks een register dient bijgehouden te worden van de hoeveelheden, aard en samenstelling van de bedrijfsafvalstoffen, de inzamelaar,...; dat dit register moet kunnen voorgelegd worden bij controles;
Overwegende dat het restafval met een volume van meer dan 3 zakken van 60 liter (tweewekelijks) aanzien wordt als bedrijfsafval; dat bedrijfsafval niet mag worden ingezameld/meegegeven met huishoudelijk afval;
Overwegende dat afval afkomstig uit de straatvuilnisbakjes, sluikstorten, zwerfvuil, veegvuil, afval van het recyclagepark, huishoudelijke inzameling expliciet gelijkgesteld is met huishoudelijk afval en bijgevolg niet kan samen gevoegd worden met het gemeentelijk bedrijfsafval en dus ook apart moet geregistreerd worden;
Overwegende dat IVM verplicht is om een non-conformiteitenregister bij te houden en dus elke bedrijfsrestafvalvracht aan controle dient te onderwerpen en bij vaststelling van fouten het materiaal te weigeren, op risico van boetes;
Overwegende dat restafval dat in een (rol)container wordt aangeboden los in de container kan; dat indien zakken gebruikt worden deze transparant moeten zijn;
Overwegende dat IVM het gemeentebestuur het volgende adviseert:
en/of
Overwegende dat IVM voor beide scenario's bereid is om een marktbevraging te organiseren;
Overwegende dat hierbij opgemerkt wordt dat om een zo waarheidsgetrouw bestek te kunnen opmaken er in kaart moet worden gebracht over hoeveel locaties het gaat en de te verwachten hoeveelheid;
Overwegende dat de huidige werking van de gemeentelijke diensten heel variabel is; dat een aantal locaties het restafval aanbieden aan de wekelijkse huis-aan-huisophaling; dat op een aantal locaties alle afval wordt opgehaald door het team Aalter Proper; dat het restafval dat niet aangeboden wordt aan de huis-aan-huisophaling gedeponeerd wordt in een container aan het gemeentelijk magazijn; dat hierin ook alle afval van publieke vuilnisbakken, zwerfvuil, sluikstort wordt in verzameld; dat deze container van 30 m³ ongeveer 1 x maand wordt afgevoerd naar de AEC van IVM onder de noemer 'afval van vuilbakjes/zwerfvuil'; dat in 2022 in totaal 67,96 ton werd ingezameld/afgevoerd;
Overwegende dat er in het gemeentelijk sportcentrum in de Lindestraat er wekelijks tussen de 5 à 10 zakken van 60 l restafval worden ingezameld; dat er wekelijks ongeveer 25 à 30 zakken van 40 l restafval in het gemeentehuis worden verzameld; dat het afval van sommige gemeentelijke ontmoetingscentra ook opgehaald wordt door Aalter Proper; dat van de overige gemeentelijke locaties geen verdere onderverdeling beschikbaar is;
Overwegende dat lokale besturen een preventieverplichting hebben voor eigen evenementen en de eigen werking; dat een goede bronsortering belangrijk is; dat het noodzakelijk is om de volledige afvalstroom van alle gemeentelijke diensten/gebouwen in kaart te brengen en conform de Vlaremabepalingen te organiseren;
Akkoord te gaan dat IVM een marktbevraging organiseert voor het inzamelen van bedrijfsrestafval afkomstig van gemeentediensten.
De totale afvalstroom van alle gemeentelijke diensten/gebouwen in kaart te brengen en om deze vervolgens te organiseren volgens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de huidige verkeerssituatie ter hoogte van Stationsplein 25-27;
Gelet op de vraag van WZC Veilige Have om de strategisch geplaatste paaltjes ter hoogte van de brandweg verderop te laten plaatsen, zodanig dat minder mobiele inwoners van de serviceflats vlak aan de toegangsdeur kunnen afgehaald en teruggebracht worden;
Overwegende dat de paaltjes ter hoogte van deze brandweg (voet- en fietsweg) strategisch geplaatst zijn om ervoor te zorgen dat er geen geparkeerde voertuigen of andere obstakels de weg kunnen belemmeren indien een calamiteit zich voordoet; dat op deze manier permanent minimum 4 m vrije ruimte gegarandeerd wordt; dat deze vrije ruimte ook noodzakelijk is om de trage weggebruikers er veilig te laten circuleren;
Overwegende dat voordat de paaltjes werden geplaatst, de (brand)weg dagelijks werd gebruikt als doorgangsweg voor voertuigen (en vaak met een niet aangepaste snelheid) en anderzijds als toegangsweg voor wagens die naar residentie Academie kwamen; dat die wagens er veel langer dan louter voor laden/lossen bleven staan; dat hieruit de noodzaak blijkt om over te gaan tot afbakenen via paaltjes;
Overwegende dat het belang van deze vrije doorgang in het kader van de algemene veiligheid, op 17 april 2023 door de wijkagent ter plaatse werd bevestigd;
Overwegende dat na plaatsbezoek door de mobiliteitsambtenaar op 17 april 2023 werd vastgesteld dat er een private parking van WZC Veilige Have (met slagboom) gesitueerd ligt aan de achterkant van het gebouw; dat deze parking permanent bereikbaar is via Houtkant;
Overwegende dat de toegang van en naar deze private parking via de achterzijde van de serviceflats conflictvrij, eenvoudig en vlot bereikbaar is;
Overwegende dat het afhalen en terugbrengen van minder mobiele bewoners van deze serviceflats bijgevolg via deze private parking kan geregeld worden; dat zorgverleners bijgevolg alle tijd kunnen nemen om de bewoners af te halen en terug te brengen op een veilige manier zonder hinder te vormen; dat men dit intern verder dient af te spreken;
Overwegende dat deze regeling ervoor zal zorgen dat de brandweg steeds toegankelijk blijft en de algemene veiligheid en deze van de zwakke weggebruiker in het bijzonder, hierdoor niet in het gedrang komt;
Niet in te gaan op de vraag om het paaltje aan de brandweg ter hoogte van het gebouw gelegen Stationsplein 25-27 te verplaatsen aangezien de circulatie via de private parking kan georganiseerd worden.
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 20 februari 2023 betreffende de afgifte van een toelating voor het plaatsen van vooraankondigingsborden op het grondgebied Aalter door de firma 'Vuylsteke' naar aanleiding van het project 'aanleg rioleringen en fietspaden langs de N409 tussen N35 en Vinkt' in opdracht van stadsbestuur Deinze;
Gelet op de aanvraag van 6 april 2023 van het stadsbestuur Deinze tot het bekomen van een toelating voor het plaatsen van vooraankondigingsborden ter hoogte van de verkeerswisselaar Aalter door de firma Vuylsteke naar aanleiding van het project aanleg rioleringen en fietspaden langs de N409 tussen N35 en Vinkt waarbij de N409 tussen Vinkt en Deinze zal onderbroken worden gedurende de periode van 2 mei 2023 tot en met 31 december 2024;
Gelet op het ingediend verkeerssignalisatieplan;
Overwegende dat deze situatie reeds eenmalig werd ingevoerd in de periode van 6 maart 2023 tot en met 10 maart 2023; dat vanuit de lokale handelaars in Lotenhulle de vraag werd gesteld om goedkeuring te krijgen om tijdens de werkzaamheden tijdelijke bewegwijzeringsborden te hangen op de vooraankondigingsborden, zodanig duidelijk wordt dat deze nog steeds vlot bereikbaar blijven via Steenweg op Deinze; dat voor de overzichtelijkheid het aangewezen is om op of bij de vooraankondigingsborden de algemene vermelding "handelszaken in Lotenhulle en Vinkt blijven bereikbaar" te laten vermelden door stadsbestuur Deinze of haar aannemer;
Overwegende dat deze vooraankondigingsborden op gewestwegen worden geplaatst;
Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer hiervoor ook goedkeuring dient te verlenen;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om een toelating af te leveren voor het plaatsen van vooraankondigingsborden;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Vuylsteke, in opdracht van het stadsbestuur Deinze, toelating te verlenen voor het plaatsen van vooraankondigingsborden ter hoogte van de verkeerswisselaar Aalter naar aanleiding van het project aanleg rioleringen en fietspaden langs de N409 tussen N35 en Vinkt gedurende de periode van 2 mei 2023 tot en met 31 december 2024.
Aan het stadsbestuur Deinze te vragen om (zelf of uit te voeren door haar aannemer Vuylsteke) op of bij de vooraankondigingsborden de algemene vermelding "handelszaken in Lotenhulle en Vinkt blijven bereikbaar" te vermelden.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de vooraankondigingsborden te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 3 april 2023 van de firma Equans Fabricom in Houthalen-Helchteren tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein, meer bepaald de berm en een deel van de rijweg in de Hollebeekstraat, Woestijne en Brug-Noord, gedurende de periode van 24 april 2023 tot en met 5 mei 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Fiberklaar;
Gelet op de ingediende verkeerssignalisatieplannen;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn:
Fase 1 en 2: Brug-Noord
Fase 3: Hollebeekstraat, meer bepaald het deel tussen Brug-Noord en Hollebeekstraat 12
Fase 4: Hollebeekstraat, meer bepaald het deel tussen Brug-Noord en Hollebeekstraat 34
Fase 5: Hollebeekstraat, meer bepaald het deel tussen de woningen met huisnummers 12-28 en 16-22
Fase 6: Hollebeekstraat, meer bepaald het deel tussen de woningen met huisnummers 34-56 en 44-48
Fase 7: Hollebeekstraat, meer bepaald het deel tussen de woningen met adres Hollebeekstraat 21 en de perceelsgrens van de woning met adres Woestijne 20
Fase 8: Woestijne, meer bepaald het deel tussen de Hollebeekstraat en Woestijne 34B
Fase 9: Hollebeekstraat (deel vanaf perceelsgrens woning Woestijne 20 tot Woestijne) en Woestijne (deel tussen Hollebeekstraat en Knokkebaan)
Fase 10: Woestijne, meer bepaald het deel vanaf nummer 6 tot en met 6C
Fase 11: wegel tussen Brug-Noord en Woestijne
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvrager minstens drie werkdagen voor aanvang van een nieuwe werkfase dit dient te melden aan het Lokaal bestuur Aalter, via e-mail op mobiliteit@aalter.be, zodat de hulp- en veiligheidsdiensten tijdig kunnen geïnformeerd worden over welke verkeersregeling op welk ogenblik van toepassing is;
Overwegende dat het wenselijk is om de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden op te leggen indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Equans Fabricom in Houthalen-Helchteren een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein, meer bepaald de berm en een deel van de rijweg in de Hollebeekstraat, Woestijne en Brug-Noord, gedurende de periode van 24 april 2023 tot en met 5 mei 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Fiberklaar, mits de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden worden nageleefd indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Aan de aanvrager opdracht geven om minstens drie werkdagen voor aanvang van de nieuwe werkfase dit te melden via e-mail op mobiliteit@aalter.be zodat de hulp- en veiligheidsdiensten tijdig kunnen geïnformeerd worden welke verkeersmaatregelen op welk ogenblik van toepassing zijn.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en de ingediende verkeerssignalisatieplannen.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
De aanvrager dient er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 24 april 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de aanvraag van 3 april 2023 van de firma Equans Fabricom in Houthalen-Helchteren tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein, meer bepaald de berm en een deel van de rijweg in de Middelweg, Eerste Poolse Pantserdivisiestraat, Woestijne, Generaal Maczekstraat en Polenstraat, gedurende de periode van 1 mei 2023 tot en met 19 mei 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Fiberklaar;
Gelet op de ingediende verkeerssignalisatieplannen;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn:
Fase 1 en 2: Eerste Poolse Pantserdivisiestraat
Fase 3 en 4: Generaal Maczekstraat
Fase 5: Polenstraat
Fase 6: Woestijne, deel tussen de Eerste Poolse Pantserdivisiestraat en de Polenstraat (kant van de woningen met de onpare huisnummers)
Fase 7: Middelweg, deel tussen de Polenstraat en de woning gelegen Middelweg 89 (kant van de woningen met de onpare huisnummers)
Fase 8: Middelweg, deel tussen de woning gelegen Middelweg 136 en de Knokkebaan (kant van de woningen met de pare huisnummers)
Fase 8: Woestijne, meer bepaald het deel tussen de Hollebeekstraat en Woestijne 34B
Fase 9: fiets- en voetpad tussen Woestijne en de handelszaak gelegen Polenstraat 2
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers (indien er geen wegomleiding wordt voorzien) op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvrager minstens drie werkdagen voor aanvang van een nieuwe werkfase dit dient te melden aan het Lokaal bestuur Aalter, via e-mail op mobiliteit@aalter.be, zodat de hulp- en veiligheidsdiensten tijdig kunnen geïnformeerd worden over welke verkeersregeling op welk ogenblik van toepassing is;
Overwegende dat het wenselijk is om de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden op te leggen indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Equans Fabricom in Houthalen-Helchteren een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein, meer bepaald de berm en een deel van de rijweg in de Middelweg, Eerste Poolse Pantserdivisiestraat, Woestijne, Generaal Maczekstraat en Polenstraat, gedurende de periode van 1 mei 2023 tot en met 19 mei 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen, in opdracht van de nutsmaatschappij Fiberklaar, mits de volgende specifieke uitvoeringsvoorwaarden worden nageleefd indien er dient gewerkt te worden in de omgeving van een boom of een bomenrij:
Aan de aanvrager opdracht geven om minstens drie werkdagen voor aanvang van de nieuwe werkfase dit te melden via e-mail op mobiliteit@aalter.be zodat de hulp- en veiligheidsdiensten tijdig kunnen geïnformeerd worden welke verkeersmaatregelen op welk ogenblik van toepassing zijn.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en de ingediende verkeerssignalisatieplannen.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
De aanvrager dient er voor te zorgen dat de fietsers en voetgangers (indien er geen wegomleiding wordt voorzien) op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 1 mei 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 maart 2022 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 30 januari 2023 betreffende het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2022161269) voor het uitbreiden van het Fastned laadstation op parking Aard door de firma Fastned;
Gelet op de aanvraag van 4 april 2023 van de firma Fastned in Gent tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein op parking Aard, meer bepaald een deel van het voetpad en van de parking ter hoogte van het Fastned laadstation zoals aangeduid op het ingediend verkeerssignalisatieplan, gedurende de periode van 26 april 2023 tot en met 9 juni 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van het uitbreiden van het laadstation, voor eigen rekening;
Gelet op de ingediende verkeerssignalisatieplannen;
Gelet op de opmerking van de mobiliteitsambtenaar betreffende de noodzaak tot het bijkomend voorzien van een stilstaan- en parkeerverbod naast de werfzone zodat de voertuigen op de eerste inrijstrook, gezien vanaf de Brouwerijstraat, vlot naar de uitrijstrook van de parking kunnen rijden om zo de parking op een veilige en vlotte manier te verlaten;
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden steeds voldoende parkeergelegenheid zal zijn op parking Aard;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat er voldoende stilstaan- en parkeerverboden worden geplaatst op de parkeerplaatsen grenzend aan de werfzone zodat een vlotte verkeersdoorstroming op parking Aard mogelijk blijft;
Overwegende dat de aanvrager er dient voor te zorgen dat de voetgangers en fietsers op elk ogenblik op een veilige en vlotte manier de werfzone kunnen passeren;
Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;
Aan de firma Fastned in Gent een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein op parking Aard, meer bepaald een deel van het voetpad en van de parking ter hoogte van het Fastned laadstation zoals aangeduid op het ingediend verkeerssignalisatieplan, gedurende de periode van 26 april 2023 tot en met 9 juni 2023, voor het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van het uitbreiden van het laadstation, voor eigen rekening.
Aan de aanvrager opdracht te geven om de werfzone in te richten en te signaleren overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen, en het ingediend verkeerssignalisatieplan op voorwaarde dat er voldoende stilstaan- en parkeerverbodsborden worden geplaatst op de parkeerplaatsen grenzend aan de werfzone zodat een vlotte verkeersdoorstroming op parking Aard mogelijk blijft.
De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en verwijderen door de uitvoerder van de werken.
De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van de werken te laten afdekken door de uitvoerder van de werken.
Aan de aanvrager opdracht te geven de omwonenden tijdig in kennis te stellen van de geplande werkzaamheden en de daaraan gekoppelde verkeershinder.
Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.
Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.
Deze verordening in werking te laten treden op 26 april 2023 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.
De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan: