In het kader van het federaal toezicht werd de begroting 2023 van de politiezone Aalter goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van de Federale dienst gouverneur, Federaal Huis, Kalandeberg 1, 9000 Gent.
De pastorij in Knesselare staat reeds enige tijd leeg. Sindsdien is een onderzoek opgestart tot het (her)invullen van de site en het vestigen van een zakelijk recht, meer bepaald erfpacht. Er wordt geopteerd om de restauratiewerken aan het dak niet meer op te starten en de restauratiepremie over te dragen aan de erfpachter, die het goedgekeurde dossier integraal dient over te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de principiële goedkeuring te verlenen aan de herinvulling van de site, het vestigen van een erfpachtrecht en het stopzetten van de restauratiewerken aan het dak.
Het Agentschap Wegen en Verkeer, de rioolbeheerder TMVW/Farys en het lokaal bestuur Aalter werken samen om langs een deel van de Knokkebaan, Schapersbosstraat, Zandekensstraat, Donkerstraat en Keistraat een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen. Dit wordt gecombineerd met de herinrichting en opfrissing van de wegen. Om het totaalontwerp uitvoerbaar te maken, dienen er grondinnemingen te worden uitgevoerd. Het gaat om de verwerving van gronden in volle eigendom en het vestigen van erfdienstbaarheids- en werkzones voor de aanleg van open grachten. Het gemeentebestuur voorzag de nodige budgetten hiervoor in het meerjarenplan.
De gemeenteraad keurde eerder het grondinnemingsdossier goed. Voor het merendeel van de grondinnemingen werden de verkoopbeloftes, de overeenkomsten voor het vestigen van erfdienstbaarheden en de overeenkomsten voor het vergoeden van werkzones eenzijdig ondertekend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd over te gaan tot het lichten van de opties en het afsluiten van de overeenkomsten.Het gemeentebestuur gaat over tot de sloop van de bestaande gebouwen op de site van de voormalige (muziek)academie in de Stationsstraat 137-141. De site werd is volgens metingsplan opgedeeld in 2 loten waarvan lot 1 in eigendom blijft van het gemeentestuur en lot 2 wordt aangewend voor maatschappelijke doeleinden waarvoor een zakelijk recht wordt toegekend.
De gemeenteraad ging principieel akkoord met het toekennen van een opstalrecht met voorwaarden voor het lot 2 dat een oppervlakte heeft van 766,54 m². Uit juridische overwegingen is gebleken dat de hiervoor beter een erfpachtrecht wordt toegekend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de wijziging van opstalrecht naar erfpachtrecht voor het lot 2 bestemd voor maatschappelijke doeleinden.
Het decreet over regiovorming stelt de verplichting om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar te rapporteren aan de gemeenteraad.
De Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) stelde een overzicht op van de verschillende afbakeningen en werkingsgebieden van samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in betrokken is.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering.
Het decreet over regiovorming stelt de verplichting te rapporteren over de regiowerking aan de gemeenteraad. Het regiodecreet is van toepassing op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid.
De ontvangen verslagen worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering.
De zoneraad van de hulpverleningszone Meetjesland heeft op 15 maart 2023 de jaarrekening 2022 vastgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarrekening 2022 van de hulpverleningszone Meetjesland.
De algemene vergadering van Veneco vindt plaats op 8 juni 2023. Er werd een voorstel van agenda bezorgd.
De gemeenteraad dient ook de vertegenwoordiger en plaatsvervanger te mandateren voor deze vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
De jaarvergadering van Zefier vindt plaats op 8 juni 2023. Er werd een voorstel van agenda bezorgd.
De gemeenteraad dient ook de vertegenwoordiger en plaatsvervanger te mandateren voor deze vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
Het gemeentebestuur Aalter is lid van AquaFlanders. AquaFlanders vraagt om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering.
De namen van de kandidaten voor de aanduidingen dienen overeenkomstig de termijnen en de procedure bepaald in artikel 5, §2 en artikel 21 van het huishoudelijk reglement van de raad gegroepeerd per fractie te worden ingediend per e-mail aan agendaraad@aalter.be en/of bij de algemeen directeur, uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de raad waarop het punt zal behandeld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering voor de resterende duur van de legislatuur.
Het gemeentebestuur Aalter is lid van AquaFlanders. AquaFlanders vraagt om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering.
De namen van de kandidaten voor de aanduidingen dienen overeenkomstig de termijnen en de procedure bepaald in artikel 5, §2 en artikel 21 van het huishoudelijk reglement van de raad gegroepeerd per fractie te worden ingediend per e-mail aan agendaraad@aalter.be en/of bij de algemeen directeur, uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de raad waarop het punt zal behandeld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering voor de resterende duur van de legislatuur.
Het gemeentebestuur Aalter is lid van AquaFlanders. AquaFlanders vraagt om een kandidaat-vertegenwoordiger aan te duiden voor het Directiecomité Riolering.
De namen van de kandidaten voor de aanduidingen dienen overeenkomstig de termijnen en de procedure bepaald in artikel 5, §2 en artikel 21 van het huishoudelijk reglement van de raad gegroepeerd per fractie te worden ingediend per e-mail aan agendaraad@aalter.be en/of bij de algemeen directeur, uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de raad waarop het punt zal behandeld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een kandidaat-vertegenwoordiger aan te duiden voor het directiecomité.
Deelmobiliteit is de mobiliteit van de toekomst. Het neemt dan ook een steeds prominentere rol in in onze dagelijkse verplaatsingen. In steden en grotere gemeenten zijn deelwagens al lang geen nieuws meer, en dagelijks komen er op verschillende plaatsen nog deelwagens bij. Ook in onze streek blijven ze niet achter. Eeklo, Maldegem, Tielt en zelfs Landegem hebben deelwagens. Alleen in Aalter is er nog geen spoor te merken van deelwagens, toch niet op initiatief van de gemeente.
Het heeft nochtans voordelen voor zowel burger als bestuur. We kunnen met een goed geïntegreerd deelwagenbeleid het beslag op de openbare ruimte verminderen, waardoor we ineens minder parking nodig hebben, niet meer. 1 deelwagen vervangt immers 4 tot 10 particuliere wagens.
Deelwagens zijn dus goed voor onze verzadigde wegen, voor onze CO2-uitstoot, voor de uitstoot vanfijn stof en voor geluidsoverlast langs drukke wegen.
Ook voor de burgers is er sprake van het optimaliseren van hun kapitaalbenutting: een wagen is duur en staat gemiddeld 96% van de tijd stil. 96%. Jonge mensen komen graag in Aalter wonen, maar hebben daarna geen geld meer over voor een eigen wagen. Deelwagens zouden hen dus een mooie opportuniteit bieden. Naast het financiële voordeel, valt ook administratieve last weg, aangezien die bij de exploitant komt te liggen.
Dit alles staat ook in het Lokaal Energie- en Klimaatpact, wat de gemeente Aalter in 2021 heeft ondertekend. Er zouden dus in Aalter 29 deelprojecten moeten opgestart zijn tegen 2030. Uit de evaluatie van het LEKP blijkt dat er 0 zijn opgestart.
In het Aalterse mitigatieplan is de ambitie opgenomen om 1 autodeelproject per deelkern op te nemen. Dat zijn dus 8 projecten ipv 29. Er is hiervoor 35 000 euro voorzien. Hiermee zegt het gemeentebestuur van Aalter al dat ze haar belofte aan Vlaanderen niet zal nakomen. De COé-uitstoot van Aalter daalde sinds 2011 met slechts 1,8 %. Dat is veel minder dan bij de andere Oost-Vlaamse gemeentes. Aalter ondertekende het Burgemeestersconvenant en maakte hiermee de belofte dat ze tegen 2030 de CO2-uistoot tov 2011 zou verminderen met 40%. Duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is en dat het mitigatieplan dat het bestuur op tafel legde ondermaats is. Daarom legt Groen Aalter bijkomende voorstellen op tafel.
De vraag bij de burgers is groot, onze klimaatdoelstelling vereisen dit. Nu is het aan de gemeente.